Je speelt met zo'n 7 figuren bij een klein spel. De starter sets zijn een goede basis. Ze zijn precies (dacht ik) 35 punten (rijst in Bushido). Het rare is dat je geen leider hebt. Dit maakt verder niets uit, maar dat zijn we gewend normaliter

Een beurt speel je per action. Ieder character heeft 2 simple action of 1 complex. Ieder aktie die je gebruikt zorgt ervoor dat je character vermoeider wordt. Dus rested-tired-exhausted. Ieder beurt begint ieder character rested dan doe je een aktie. Bij een simple action wordt de status tired en is de tegenstander. Doe je een complex action is hij meteen exhausted. Dit heeft weer nadelen. Charactes die tired zijn kunnen later in de beurt nog een simpel action doen. Als alle modellen exhausted zijn is de beurt voorbij en begint de volgende.
Daarbij genereren de meeste characters Ki. Je heb figuren die bv 2/8 Ki hebben. Ze genereren 2 Ki per beurt en kunnen er 8 vasthouden.
Ki kun je gebruiken voor speciale aanvallen of gaves of (soort van) boosten van je attacks.
Het aanvallen gebeurt op een (voor mij) unieke manier. Een normale aanval is een loop en slag aktie. Je loopt dus in melee (als je er nog niet staat) en mag 1x slaan. Je kijkt naar de Melee Skill (MS) van je character (bv 4) en de tegenstander kijkt naar de zijne. Nu kiezen beide spelers hoeveel dobbelstenen ze in de aanval willen doen hoeveel in de verdediging. De speler die de aanvalaktie maakt slaat als eerst, maar alle dobbelstenen worden gelijk gegooid. Je hebt dus 2 kleuren dobbelstenen nodig.
Stel de verdediger heeft MS 3. De aanvaller kiest in het geheim dat hij 3 dobbelstenen in de aanval doet en 1 in defence, de verdediger kiest ervoor dat hij 1 in de aanval doet 2 in defence. De spelers weten niet van elkaar wat ze gekozen hebben. Nu worden alle 7 dobbelstenen gegooid. De aanvaller gooit een 6, een 4 en een 1 in de aanval en een 4 in de defence. De verdediger gooit een 5 in de aanval en een 5 en 3 in de defence.
Nu wordt er gekeken naar de hoogte dobbelsteen per character. De aanval heeft een 6. Deze waarde wordt als 6 meegenomen. De overige worpen tellen als 2 wanneer er nog een 6 is gegooid en als 1 als de worp tusen 2 en 5 is. 1-en zijn missers. In dit geval heeft de aanvaller 6+1 is een totaal van 7. De verdediger heeft 5+1 is een 6. Dit betekend dat de aanvaller een 'succes level' heeft van 1. Nu wordt er met 2 dobbelstenen gegooid en de waarde van de damage wordt afgelezen in een tabel.
Is de verdediger dood dan gaat zijn aanval niet meer door. Leeft deze nog mag hij terug slaan. Hij had een 5 gegooid en de aanvaller had een 4 in de verdediging. Dus in dit geval ook een succes level van 1.
Hierna gaat de status van beide characters 1 omlaag, dus van rested naar tired en als hij al tired was wordt hij exhausted.
Het lijkt lastig, maar is erg simpel en op deze manier hebben zelfs mensen die slecht gooien (zoals ik; gister 1 van de 11 toughrolls gehaald bij hordes

) nog een goede kans.
Iedere fractie heeft zijn eigen pré en cons, zoals bij ieder spel. Prefecture is all-round, temple is buffen en dan heel hard slaan. Zij hebben relatief weinig vechters. De Savages zijn met velen, maar weer zeer zwak, etc.
Een spel duurt gemiddeld zo'n 1 - 1,5 uur als je je team kent. Iedere character heeft namelijk ook nog standaard traits (zoals jump up; zonder actie opstaan wanneer je prone bent). Er zijn heel veel traits en om deze te leren duurt even. Laat je hierdoor niet tegenhouden!
Het niet kennen van je tegenstander speelt een mindere belangrijke rol dan bij warmahordes (daar is het wel heel belangrijk), omdat je om en om activeerd en dus beter kan anticiperen op wat je tegenstander doet of gaat doen.
Het spel kan het beste gespeeld worden met scenarios. Een heel leger doden kost heel veel tijd. Dus een spel van 1 uur is gebaseerd op scenario. Hier zijn de savage goed in, omdat alle zwakke characters ook scenario aktie kunnen doen en aangezien ze met veel zijn is er altijd wel iemand vrij om zo'n aktie te doen.
Het kleine veld heeft als voordeel dat je eigenlijk al vanaf beurt 1 midden in het spel zit.
Scenery is belangrijk, maar zoveel als je bij Infinity nodig hebt is wat overdreven, maar zoals bij Freebooters Fate.
De kwaliteit van de figuren is goed, soms wat dun, maar vaak wel beter in verhouding dan bv warmachine.
Om eerlijk te zijn heb ik de fluff nog niet gelezen, maar ik denk dat je niet het PP-niveau moet verwachten (maar dat is maar een vermoeden).
Volgens mij heb ik al je vragen beantwoord. Als er nog onduidelijkheden zijn, of als je wil weten hoe een bepaalde fractie werkt, hoor ik het graag.
Of kom een keer een dag naar het zuiden, dan laten we je het zien (en Freebooter ook

)