GWhobby.net

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Uw advertentie op GWHobby.net? Vraag naar de voorwaarden.

Pagina's: 1 [2] 3

Auteur Topic: Toby's 3D print escapades  (gelezen 2214 keer)

Boschpinquin

  • Full Member
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 191
Re: Toby's 3D print escapades
« Reactie #15 Gepost op: juli 24, 2017, 11:29:16 pm »

Vergeef mijn onwetendheid, maar is er ook een doorzichtig materiaal waarmee je kan printen? Ik heb specifiek interesse in het namaken van het Immolator glas stukje (Sisters of Battle, 40k, voorbeelden hier en hier).
Gelogd
Citaat van: Friendly Fire
Gothics en emo's, ik zie het niet als een levenstijl, maar als een fase waarin iemand anders wil doen. Het punt is dat iedereen het doet dus schiet je er nog niks mee op.

Te mooi om te laten gaan ^^

Toby

  • Hero Member
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1223
    • wittwer.nl
Re: Toby's 3D print escapades
« Reactie #16 Gepost op: juli 25, 2017, 07:01:23 am »

Dat gaat vrees ik niet goed lukken. Er is transparant filament, maar doordat het allemaal laagjes zijn wordt het toch meer wit dan transparant (zie de damage deck houder in de eerste post). Je zou echter een mal voor vacuforming kunnen maken. Dat zou mogelijk wel kunnen werken.

De uitdaging is daarnaast het ontwerpen van de dome. Je hebt exacte afmetingen nodig, en het is een dubbel gekromd object. Ik zou niet goed weten hoe ik het zou moeten aanpakken.
« Laatste verandering: juli 25, 2017, 07:04:51 am door Toby »
Gelogd

Method

  • Hero Member
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Toby's 3D print escapades
« Reactie #17 Gepost op: juli 25, 2017, 07:40:31 am »

Krijg je bij het printen altijd zo een geribbelde bovenkant of is het ook mogelijk gladde oppervlaktes te printen  :o
Gelogd
Love is a four letter word...

Boschpinquin

  • Full Member
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 191
Re: Toby's 3D print escapades
« Reactie #18 Gepost op: juli 25, 2017, 10:20:23 am »

Dank je wel Toby voor je antwoord, daar was ik al een beetje bang voor. Verklaart ook waarom de enige die op ebay to koop is voor €15 gaat ;).
Gelogd
Citaat van: Friendly Fire
Gothics en emo's, ik zie het niet als een levenstijl, maar als een fase waarin iemand anders wil doen. Het punt is dat iedereen het doet dus schiet je er nog niks mee op.

Te mooi om te laten gaan ^^

Bassvdh

  • Hero Member
  • *****
  • Online Online
  • Berichten: 677
Re: Toby's 3D print escapades
« Reactie #19 Gepost op: juli 25, 2017, 11:52:02 am »

Waar moet ik aan denken bij de command point markers? Ik speel zelf geen 40K. Als ik bijv. een schets heb kan ik op basis daarvan een 3D ontwerp maken.

Het is inderdaad net zoiets als de X-Wing markers, denk bijvoorbeeld aan dit soort setjes: https://www.thingiverse.com/thing:2395871.
Gelogd
Astra Militarum, Therox 93rd regiment - Paint Blog [Update 11 december]

Astra Militarum, Therox 93rd regiment - Matched Play statistics: 12/0/6

Arathorn

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 4029
    • Spire City Terrain
Re: Toby's 3D print escapades
« Reactie #20 Gepost op: juli 25, 2017, 12:24:34 pm »

Voor het maken van raampjes voor bijvoorbeeld een immolator kun je beter een klei model maken van de raampjes, en dan transparant plastic gebruiken in een vacuümpers. Je krijgt dan de vorm van het raampje, en kunt dat dan uitsnijden.
Gelogd
Jullie 3en met enge feestjes en vrouwen aan kettingen...hmmm.... Like it ;)

JeNs over Bicky, Woudschim en mij:P (En vergeet Dageraad niet)

Toby

  • Hero Member
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1223
    • wittwer.nl
Re: Toby's 3D print escapades
« Reactie #21 Gepost op: juli 25, 2017, 02:51:08 pm »

Krijg je bij het printen altijd zo een geribbelde bovenkant of is het ook mogelijk gladde oppervlaktes te printen  :o
Door de opbouw uit verschillende lagen heb je in principe altijd ribbels. Er zijn een aantal manieren om dit te minimaliseren:
  • Met kleine laagdiktes werken. Ik kan ook voor verschillende lagen verschillende diktes toepassen, zodat je snelheid hebt op stukken waar het niet uitmaakt en voldoende detail waar het wel belangrijk is.
  • Het te printen object zo oriënteren dat het effect van de lagen minimaal is. Een vat bijv. kun je het beste rechtop staand printen, want dan heb je een platte bovenkant. Liggend moet je een kromming uit verschillende lagen opbouwen, dat ga je zien.
  • ABS kan met acetondamp nabewerkt worden. Het wordt dan zacht waardoor de ribbels verdwijnen. Ik heb hiermee geen ervaring. Ik heb een rol ABS liggen, maar heb er tot nu toe niets mee gedaan gezien ABS iets moeilijker te printen is en stinkt.

Het is inderdaad net zoiets als de X-Wing markers, denk bijvoorbeeld aan dit soort setjes: https://www.thingiverse.com/thing:2395871.
Dit is geen enkel probleem. Mocht je deze willen hebben, stuur me een PB of mail, dan kunnen we details (grootte, aantallen, kleuren, kosten) bespreken.
« Laatste verandering: juli 25, 2017, 02:52:54 pm door Toby »
Gelogd

YellowSkin

  • Jr. Member
  • **
  • Online Online
  • Berichten: 75
Re: Toby's 3D print escapades
« Reactie #22 Gepost op: juli 25, 2017, 07:13:26 pm »

Zou je de gelaagdheid niet simpelweg kunmen schuren?
Gelogd

Toby

  • Hero Member
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1223
    • wittwer.nl
Re: Toby's 3D print escapades
« Reactie #23 Gepost op: juli 25, 2017, 08:13:39 pm »

Dat kan, maar bij kleine objecten is dat best lastig, en je moet uitkijken dat je geen detail verliest.

Woestijnhuisje in 28mm. Is was positief verrast hoe goed de dingen zonder steun (ramen en balken) gelukt zijn.

« Laatste verandering: juli 26, 2017, 08:15:56 pm door Toby »
Gelogd

morbal

  • Hero Member
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1173
  • het gesprek is niet hier maar daar-->
Re: Toby's 3D print escapades
« Reactie #24 Gepost op: juli 27, 2017, 10:05:29 am »

En de multi bases zijn aangekomen.

De textuur is niet erg, de openingen voor de bases zijn nipt maar passen allemaal, en paar kleien oneffenheden in de onderste laag, maar niets wat echt stoort.
Ik ben een tevrede mens, bedankt!
Gelogd
Liefde is een schat aan herinneringen.
geschilderd: 601/ 300

Toby

  • Hero Member
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1223
    • wittwer.nl
Re: Toby's 3D print escapades
« Reactie #25 Gepost op: juli 27, 2017, 01:33:09 pm »

Fijn om te horen, bedankt!

Inmiddels is de volgende opdracht klaar: een zevental woestijn terreinstukken. Hierbij heb ik met variabele laagdikte gewerkt. De verticale delen zijn met 0,3mm laagdikte geprint (snel), de vlakke delen met kleinere dikte om meer detail te behouden. Op de foto hieronder zijn twee stukken te zien waarbij doorgaans met 0,3mm gewerkt is, dan zie je ook meteen het verschil.

Gelogd

Toby

  • Hero Member
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1223
    • wittwer.nl
Re: Toby's 3D print escapades
« Reactie #26 Gepost op: augustus 12, 2017, 05:01:42 pm »

Ondertussen ben ik ook zelf aan het ontwerpen, in Microstation en OpenSCAD. Al mijn ontwerpen zijn op Thingiverse te vinden, mocht je zelf willen printen.

Een drietal huizen van 16x18cm, gebaseerd op huizen in het level "Drassen Airport" van het computerspel Jagged Alliance 2:





En een doosje met schuifdeksel voor X-Wing damage decks. De platte deksel is ideaal voor customizing, zoals factielogo's. Bij de doosje op de bovenste foto heb ik het minimum qua wanddikte geprobeerd, vandaar dat deze niet al te mooi is.



Gelogd

Drunkendwarf

  • Hero Member
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1344
Re: Toby's 3D print escapades
« Reactie #27 Gepost op: augustus 12, 2017, 08:34:27 pm »

Zelf ben ik ook een beetje aan het 3D printen. Ik ben een beetje beperkt daarin aangezien ik zelf geen 3D printer heb maar degene op mijn werk gebruik; voor mijn werk moet ik er immers mee leren- en kunnen werken ::).

Eerlijk gezegd vind ik de toplaag niet echt geweldig gelukt, ik heb proberen te bedenken waar dat aan zou kunnen liggen maar ik kom er niet uit (laagdikte, snelheid, temperatuur........). Het is niet alleen dat je de lijnen ziet maar deze lijken ook af en toe boven het printvlak te liggen.
De multibases zijn handig (zelf heb ik een proef in zwart materiaal gedaan dus als ik die fotografeer zie je erg weinig maar ik heb het idee dat ze toch iets vlakker zijn).

Wel programma gebruik jij voor het tekenen en het printen? Voor het tekenen gebruik ik Tinkercad en voor het printen Cura.

DJ
Gelogd

Toby

  • Hero Member
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1223
    • wittwer.nl
Re: Toby's 3D print escapades
« Reactie #28 Gepost op: augustus 13, 2017, 09:22:11 am »

Ik ontwerp in OpenSCAD en Microstation. Gezien ik in het Prusa ecosysteem zit gebruik ik Slic3r Prusa Edition als slicer.

Cura klinkt alsof je een Ultimaker gebruikt? Dan zou ik toch verwachten dat goede resultaten mogelijk zijn. Hoeveel toplagen gebruik je en hoeveel infill (en welk patroon)? Is het evt. mogelijk het object ondersteboven te printen? Mijn ervaring is dat je minimaal twee toplagen nodig hebt als deze een beetje glad moeten zijn.
Gelogd

Drunkendwarf

  • Hero Member
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1344
Re: Toby's 3D print escapades
« Reactie #29 Gepost op: augustus 13, 2017, 11:12:12 am »

Klopt! Ultimaker 2+

Het aantal toplagen heb ik eigenlijk nooit naar gekeken, ik neem aan dat ik met een soort standaard instellingen aan het printen ben (bij binnenkomst van de printer is er een collega mee bezig geweest die er wel verstand van heeft) Eerlijk gezegd nog niet erin verdiept maar een object ondersteboven printen is geen probleem. Morgen ga ik na mijn vakantie weer aan het werk en wil dan wat dingetjes proberen.

De resultaten zijn overigens goed. Tot nu toe vooral bestandjes van anderen geprint (gekocht of gratis) en wat multibases.

DJ
Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3