GWhobby.net

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Uw advertentie op GWHobby.net? Vraag naar de voorwaarden.

Pagina's: [1]

Auteur Topic: Hoe staat het er nu voor met Age of Sigmar?  (gelezen 903 keer)

Tryton

• Full Member
Hoe staat het er nu voor met Age of Sigmar?
« Gepost op: juli 29, 2017, 11:26:35 pm »

Hallo allemaal,

Ik heb jaren Warhammer Fantasy gespeeld. Alleen is met de komst van AoS zo'n beetje mijn hele spelersgroep uit elkaar gevallen. Achteraf vraag ik me af of we AoS wel een eerlijke kans hebben gegeven. Door het minimum aan regels, het ontbreken van punten en de mogelijkheid om alle modellen door elkaar te gebruiken werd het spel al snel bestempeld als chaotisch en 'onspeelbaar'. Het werd gezien als een enorme misstap van GW en de verwachting was haast een beetje dat AoS wel een snelle dood zou sterven. Een valkuil is denk ik dat teveel mensen het vergeleken met fantasy terwijl het eigenlijk een heel nieuw spel is dat je toevallig met dezelfde modellen speelt.

Anyway...ondertussen is het 2 jaar geleden sinds ik m'n laatste pot heb gespeeld. Maar ik heb nog wel steeds een hele vitrine met modellen waar ik eigenlijk wel weer mee aan de slag wil. En daarnaast begrijp ik dat er in de tussentijd best veel is veranderd. Vandaar mijn vraag, hoe staat het er nu voor met AoS? Als ik het goed heb is er nu het general's handbook waar wel punten in vermeld staan. Werkt dit en is daar nog een beetje competitief mee te spelen? En hoe zit het nu met het combineren van legers? Op de site van GW zie ik dat er nu 4 alliances zijn, dus een soort van factions. Maar deze zijn vervolgens weer onderverdeelt in subcategorieën. Hoe werkt dit met het samenstellen van een leger? En de stats van je units kan je vinden op de warscrolls. Maar nu zie ik dat elke alliance zijn eigen boek heeft en dat er ook nog zogenaamde battletomes zijn. Moet ik deze zien als een soort van armybooks?

Het zijn een hoop vragen maar ik ben erg nieuwsgierig naar AoS en probeer er een goed beeld van te krijgen voordat ik er weer in stap.

Artinam

• Hero Member
  • Weet waaraan je begint!
Re: Hoe staat het er nu voor met Age of Sigmar?
« Reactie #1 Gepost op: juli 30, 2017, 10:02:12 am »

In mijn regio is de groep ook redelijk uit mekaar gevallen na AOS. Er is na een tijdje de generals handbook uitgekomen met punten en regels om wat structuur aan te brengen. Binnenkort komt er een nieuwe versie van dit boek. Het schijnt nu wat gebalanceerder te zijn. Maar zover ik weet speelt vrijwel niemand het in mijn regio.

Mocht je iets willen spelen dat meer lijkt op Warhammer Fantasy 8th Edition dan is 9th age een goed alternatief.
Dit is een breed ondersteund door fans en nu ook door bedrijven project. Mijn groep is hierop over gestapt en we spelen het nog regelmatig.

Ik zie hier ook toernooien voor langskomen. Begin september komt voorlopig hun laatste grote update van de regelset en bevriezen ze de regels voor een paar jaar zodat ze de armybooks verder kunnen ontwikkelen.
Zeker moeite om eens te bekijken omdat alle regels gratis zijn.
Long Live the Fighters!

Dr. Rockso

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: augustus 01, 2017, 12:17:40 pm »

Het is inderdaad ook bij mij een beetje stil gevallen. Maar iedereen is wel zwaar aan de 40K. En AoS en 40k lijken redelijk op elkaar. Ik heb vooral het idee dat veel hobbyisten zich 'genaaid' voelen omdat GW de achtergrond zo heeft veranderd voor hun gevoel. En daardoor het uit rancune niet echt willen proberen. Terwijl het echt geen slecht spel is met het generals handbook. Zeker de tweede editie lijkt er goed uit te gaan zien! En alles mooi geüpdate wat minder gespeeld werd. Een goeie zaak dus.
Ik denk dat AoS over een paar jaar gewoon lekker mee draait.
The truth is relative.

AoS Nederland

• Newbie
  • *
    • Age of Sigmar Nederland
« Reactie #3 Gepost op: augustus 01, 2017, 03:52:28 pm »

Het was in het begin even wennen aan de nieuwe fluff en nieuwe stijl van spelen maar zeker door de komst van de Generals handbook en hierdoor meer structuur en punten heeft AoS een grote boost gekregen. Zoals Artinam al aangaf komt er in augustus The Generals Handbook 2017. Er zullen vanaf nu elk jaar nieuwe edities worden uitgebracht

Naar mijn idee is het in Engeland, Amerika en Australië erg populair, als je het aantal podcasts ziet die de grond uit schieten gaat het de goeie kant op.
In Nederland blijft het helaas nog een beetje achter al zitten er op http://www.tga.community/ het grootste forum voor AoS aardig veel spelers.

Alle rassen zijn onderverdeeld in de 4 Grand Alliances
-Order
-Chaos
-Death
-Destruction
Elke Grand Alliances is onderverdeel in kleinere fracties. Bijvoorbeeld Destruction heeft o.a.
-Beastclaw Raiders
-Gutbusters
-Ironjaws
-Moongrots
-etc.

Je kunt de verschillende fracties allemaal met elkaar combineren zolang ze maar tot de zelfde Grand Alliances behoren.
Het kan wel zijn dat mocht je alleen Beastclaw raiders gebruiken dat je speciale abilities krijgt.
De speciale abilities staan in de fractie specifieke battletomes. Behalve fluff en de speciale abilities zijn de battletomes nergens voor nodig, je kunt namelijk ook de Warscolls gratis downloaden via de GW website of de AoS app.

Door de komst van de punten en vele verschillende leger mogelijkheden is AoS zeker competitief. zelf speel ik wekelijk met vrienden en dit gaat altijd voor de winst en de winnaar wisselt elke week. Tevens worden er vooral in Engeland vele toernooien gehouden. in november is Blood en glory waar zelf 400 AoS speler aan mee doen.

Bezoek www.AoSNederland.nl voor al het Nederlandse nieuws van AoS, overzicht van aankomende toernooien, clubs winkels en meer.

Tryton

• Full Member
« Reactie #4 Gepost op: augustus 02, 2017, 07:16:26 am »

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben gisteren toch nog even naar de plaatselijke warhammer store geweest en heb me daar ook nog even laten bijpraten. Ik heb wel door dat het een heel ander spel is dan warhammer fantasy maar de eerste indruk is goed. Daarnaast hoorde ik ook van de spelers die op dat moment aanwezig waren dat het sinds de komst van het generals handbook een heel stuk beter is geworden. Dus eigenlijk sta ik wel weer te popelen om erin te duiken. Nu alleen nog even wachten op het nieuwe generals handbook.

Als ik kijk naar de alliances dan neig ik zelf naar Death omdat ik de modellen heel mooi vind. Maar in vergelijking met bijvoorbeeld Order hebben ze veel minder verschillende units. Is dit dan wel in balans?

Wat betreft de toernooien; ik ben zelf altijd een competitieve speler geweest dus ik hoop eigenlijk een beetje dat wanneer de community groeit het aantal toernooien ook weer toeneemt. In het verleden waren battle of the clubs en de GT altijd een hele happening. Maar ik heb begrepen dat die niet meer worden georganiseerd of wel?

Crackbone

• Hero Member
  • Eindbaas met een Attitude
« Reactie #5 Gepost op: augustus 02, 2017, 07:56:53 am »

Klopt. Tegenwoordig is het meer lokaal georganiseerd.  Erbzijn in regio Haaglanden wel wat toernooitjes links en rechts te vinden: daar zijn ook een flink aantal AoS spelers te vinden

AoS Nederland

• Newbie
  • *
    • Age of Sigmar Nederland
« Reactie #6 Gepost op: augustus 03, 2017, 08:21:29 am »

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben gisteren toch nog even naar de plaatselijke warhammer store geweest en heb me daar ook nog even laten bijpraten. Ik heb wel door dat het een heel ander spel is dan warhammer fantasy maar de eerste indruk is goed. Daarnaast hoorde ik ook van de spelers die op dat moment aanwezig waren dat het sinds de komst van het generals handbook een heel stuk beter is geworden. Dus eigenlijk sta ik wel weer te popelen om erin te duiken. Nu alleen nog even wachten op het nieuwe generals handbook.

Als ik kijk naar de alliances dan neig ik zelf naar Death omdat ik de modellen heel mooi vind. Maar in vergelijking met bijvoorbeeld Order hebben ze veel minder verschillende units. Is dit dan wel in balans?
Death heeft minder units dan Order dat klopt inderdaad maar er zijn vele units die goed samen werken. Zelf speel ik vaak met Death en heb nog nooit met het zelfde leger gespeeld, genoeg keuze.
Kies altijd voor het leger wat het leukste vind, dit helpt met schilderen en speelt gewoon lekkerder.
Citaat
Wat betreft de toernooien; ik ben zelf altijd een competitieve speler geweest dus ik hoop eigenlijk een beetje dat wanneer de community groeit het aantal toernooien ook weer toeneemt. In het verleden waren battle of the clubs en de GT altijd een hele happening. Maar ik heb begrepen dat die niet meer worden georganiseerd of wel?

Tot nu toe zijn er nog geen grote GT's geweest. Hopelijk komt dit in de toekomst nog, je moet niet vergeten dat AoS pas 2 jaar oud is en pas sinds 1 jaar, met de komst van het Generals Handbook competatief werd.
WFB was er al sinds 1980 (??) en ondanks de verschillende versies was de basis meer het zelfde dan de ommezwaai naar AoS.
« Laatste verandering: augustus 03, 2017, 08:29:57 am door AoS Nederland »
Bezoek www.AoSNederland.nl voor al het Nederlandse nieuws van AoS, overzicht van aankomende toernooien, clubs winkels en meer.

Dr. Rockso

• Sr. Member
« Reactie #7 Gepost op: augustus 04, 2017, 09:12:16 am »

Is het een ideetje om op één of andere spellenveurs een toernooien te doen? Dan heb je gelijk veel aanloop van andere geïnteresseerden in poppetjes.
The truth is relative.

Tryton

• Full Member
« Reactie #8 Gepost op: augustus 04, 2017, 10:07:52 am »

Is het een ideetje om op één of andere spellenveurs een toernooien te doen? Dan heb je gelijk veel aanloop van andere geïnteresseerden in poppetjes.

Ik weet niet of een toernooi daar dan het meest geschikt voor is. Wanneer ik op een toernooi sta wil ik vooral voor de winst gaan en leuke potten spelen. En niet telkens het spel stilleggen om geïnteresseerden te woord te staan. Ik denk dat je dan beter op een spellenbeurs demo's kan gaan geven in plaats van een toernooi.

Zoals al eerder is gezegd in dit topic denk ik ook dat AoS op dit moment vooral tijd nodig heeft. Ik ben er zelf twee jaar uit geweest, en van mijn oude speelgroep is er nog maar een enkeling over die AoS speelt. Toch lijkt het hier in Enschede de goede kant op te gaan. Ik was deze week in de warhammer store en heb daar ook even een praatje gemaakt met een paar nieuwe spelers. Schijnbaar zijn er in de afgelopen 2 jaar toch aardig wat nieuwkomers geweest die het spelletje hebben opgepakt. Er is veel enthousiasme maar mensen die net een jaar spelen gaan nu eenmaal niet het hele land door om toernooien te spelen. Het is nu nog heel lokaal, maar ik hoop dat dit over een aantal jaren zal veranderen.

Dr. Rockso

• Sr. Member
« Reactie #9 Gepost op: augustus 04, 2017, 11:08:09 am »

Ik weet niet of een toernooi daar dan het meest geschikt voor is. Wanneer ik op een toernooi sta wil ik vooral voor de winst gaan en leuke potten spelen. En niet telkens het spel stilleggen om geïnteresseerden te woord te staan. Ik denk dat je dan beter op een spellenbeurs demo's kan gaan geven in plaats van een toernooi.

Zoals al eerder is gezegd in dit topic denk ik ook dat AoS op dit moment vooral tijd nodig heeft. Ik ben er zelf twee jaar uit geweest, en van mijn oude speelgroep is er nog maar een enkeling over die AoS speelt. Toch lijkt het hier in Enschede de goede kant op te gaan. Ik was deze week in de warhammer store en heb daar ook even een praatje gemaakt met een paar nieuwe spelers. Schijnbaar zijn er in de afgelopen 2 jaar toch aardig wat nieuwkomers geweest die het spelletje hebben opgepakt. Er is veel enthousiasme maar mensen die net een jaar spelen gaan nu eenmaal niet het hele land door om toernooien te spelen. Het is nu nog heel lokaal, maar ik hoop dat dit over een aantal jaren zal veranderen.

Ja okee. Op die manier zou het niet handig zijn. Maar misschien met een demo tafel er bij. En de meeste veteranen zullen wel snappen dat ze niet zomaar vragen kunnen stellen in een potje. Maar ondertussen heb je wel +- 20 legers staan. En dat is natuurlijk een mooi zicht! En misschien dat oude whfb spelers zich misschien dan toch een beetje geroepen voelen. :)
The truth is relative.

Killax

• Hero Member
« Reactie #10 Gepost op: augustus 09, 2017, 02:31:44 pm »

AoS moet inderdaad gewoon lekker doorgaan met wat het is en niet teveel vormen aannemen die het niet echt kan aannemen met de huidige set van regels.

Het mooie is dat GH2017 er aan komt en tot nu toe suggesties wekt van grotere legers weer met veel meer Alliances en dus niet een aantal voormalige factions in het verdommenis hoekje laat staan. Ik denk ook dat een groot issue van de meeste ex-WFB is dat niet alle legers mee functioneren op het zelfde level (althans tot nu toe).

Waar ik persoonlijk op zit te wachten om de game echt lekker te laten draaien is:
- Objectives die per Allegiance anders zijn, effect hebben op je leger, fysiek zijn en in sommige gevallen kapot kunnen worden gemaakt.
- Shooting Phase die minder overheersend is als nu.
- Magic die meer characterful is als nu.
- Meer GW community support. Hiermee bedoel ik dat elke game groeit als er een soort van minimale reward is om het te spelen. Dit heeft als nadeel diefstal etc. maar als voordeel dat er dus "ergens" om gespeeld wordt.

Ik weet dus ook nog niet zo goed wat ik van de gespoilde Horde regels moet vinden. Het maakt de instap voor de game duurder en ik krijg het lokaal echt niet door dat je €100-ish moet betalen voor één unit. Waarbij in 40K je klaar bent met 30-ish euro per unit...
Pagina's: [1]