GWhobby.net

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

GWHobby sluit binnenkort. De komende weken zullen de subfora verdwijnen.

Pagina's: [1] 2

Auteur Topic: nieuwe webwinkel in aanbouw...  (gelezen 7528 keer)

mark

• Full Member
    • tabletop-buildings.com
nieuwe webwinkel in aanbouw...
« Gepost op: maart 21, 2014, 11:29:58 am »

Hallo,

graag zou ik jullie mening willen hebben omtrent de opzet van een nieuwe webwinkel...

Ik ben al in een vergevorderd stadium voor de opzet van een nieuwe webwinkel en aangezien ik de ruimte heb om ook miniatuurspellen te gaan doen was mijn vraag:

Wat zou voor jou of jullie een aanwinst kunnen zijn hier in Nederland?

mvg
tabletop-buildings.com

Cergorach

• Hero Member
Re: nieuwe webwinkel in aanbouw...
« Reactie #1 Gepost op: maart 29, 2014, 02:54:46 pm »

Advies #1: Vraag aan je bestaande klanten wat ze graag bij je mee willen bestellen, het is veel makkelijker om wat te verkopen aan bestaande klanten dan aan nieuwe klanten. Vervolgens kijken naar de doelgroep die net niet iets bij je hebben gekocht, vak heeft dat te maken met te hoge verzendkosten voor een kleine bestelling, hoe kan je er voor zorgen dat ze meer bij je kopen zodat die verzendkosten meevallen (of niet van toepassing zijn).

Advies #2: Bied producten aan die anderen niet hebben of niet op voorraad hebben maar toch vraag naar is.

Advies #3: Probeer niet iedereen te bedienen, want daar heb je de ruimte/capitaal niet voor. Ga ook niet proberen te concurreren met een Amazon of Wayland, die strijd ga je gegarandeerd verliezen! Als je direct bij bv. Amazon koopt (en dus niet een van hun resellers) en ze hebben het product op voorraad is het bijzonder vlot en goedkoop geleverd, daar kan je als kleine zelfstandige niet tegenop. Je moet het dan hebben van mensen die niet van Amazon af weten, geen credit card hebben of liever in Nederland wat kopen.

Arabog

• Moderator
  • Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: maart 29, 2014, 03:19:39 pm »

Er zijn al diverse websites voor miniaturen aktief in nederland. het is een moeilijke markt en de spelers moeten je ook in het echt leren kennen voor de meerwaarde.
Staan op buerzen zoals ducosim en aktief ook kijken waar belangstelling naar is bij de spelers die daar spelen en dan de volgende keer dan daar wat op inhaken. Er zijn ook spelers die graag product bestellen en dan lijfelijk de overdracht doen tijdens ducosim. (geen/minder verzend kosten dan)

En dan heb je nog enorm verschil in soort miniatuurspel en waar het gespeeld word. lokale winkels hebben speelruimte maar willen dan natuurlijk wel dat je ook genoeg bij ze koopt om er steeds te mogen spelen.

Randzaken van de miniatuurgame die niet miniatuurmerkgebonden zijn zullen het vaak wel redelijk doen:
-lijm, verf en kwasten en ander gereedschap
-speciale kleine magneten is vaak veel vraag naar op deze site
-scenery toebehoren( ook wel vaak bij treinenshops)

Dragonfly

• Moderator
  • Hero Member
  • Whoohoo!
« Reactie #3 Gepost op: maart 29, 2014, 05:34:16 pm »

Persoonlijk:
1. Ik geef mijn geld liever uit een een webwinkel in NL dan een buitenlandse. Maar als het kan wil ik niet duurder uit zijn dan bij Wayland. (We blijven nederlanders ;) )
2. Daarnaast is het voor mijzelf belangrijk dat ik alles wat ik wil bestellen bij 1 winkel bestellen kan. Dat betekent dus niet alleen GW spullen maar ook Infinity, Warmahordes etc.
3. Levertijd is voor mij niet heel urgent maar het moet geen maand gaan duren.

When in doubt set something on fire!
Sorry isn't an excuse when you do something stupid on purpose.

goblin

• OPC jury
  • Hero Member
  • Bad things happen
« Reactie #4 Gepost op: maart 29, 2014, 07:07:04 pm »

Mijn voorkeur gaat uit naar een webwinkel uit Nederland waar je goed mee kan communiceren. Zeker gezien de verzendkosten. Ik wil vaak maar één figuurtje en dan zou het fijn zijn als het voor 1 of 2 postzegels opgestuurd kan worden. Daarnaast wil ik niet maanden wachten. Verder merk ik dat Malifaux lastig te krijgen is.

Shandara

• Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: maart 29, 2014, 10:23:28 pm »

Voor mij is het belangrijk dat als op de website staat 'op voorraad' dat het dan ook echt bij hen voor handen is. En niet 'bij de leverancier'...

mark

• Full Member
    • tabletop-buildings.com
« Reactie #6 Gepost op: maart 31, 2014, 09:46:00 am »

hartelijk dank voor de reacties...

merk ook dat het overgrote deel van de webshops niet zo'n grote voorraad hebben... aangezien ik straks -waarschijnlijk- de beschikking heb over 100m2 heb ik meer dan genoeg ruimte om ook de wat minder bekende spellen in de voorraad op te nemen..

de tip over Ducosim is een goeie... ik heb in een heel ver verleden al op de ducosim gestaan (ergens in 2006) en deze had ik zelf ook al meegenomen in het bedrijfsplan...

mvg,
mark

tabletop-buildings.com

Ivo

• Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: maart 31, 2014, 10:14:15 am »

Volgens mij is het probleem van voorraad aanhouden niet de ruimte die het inneemt, maar de waarde die zo'n voorraad vertegenwoordigd. De investering wordt navenant groot als je een brede voorraad wilt aanhouden. Het risico wordt daarbij ook groter, omdat je vantevoren niet weet wat er gaat verkopen en wat niet.

Verder sluit ik me aan bij de overige posters hier: Ruime voorraad, duidelijke comminicatie over voorraad en levertijden, scherpe prijzen en liefst lage verzendkosten.

leonatos

• Full Member
« Reactie #8 Gepost op: maart 31, 2014, 10:22:06 am »

Als iemand die rustig 10 bestellingen per maand plaatst intussen (tot wanhoop van mijn vrouw):

Werk samen met de Mijnpakket-dienst van PostNL, dat kan het verschil maken met buitenlandse webshops. Niets is zo frustrerend als de pakketdiensten die pakketjes gewoon in je tuin gooien (regen...), alles bij de buren bezorgen (die intussen al vrij moe worden van alle pakketjes met 2 of 3 modelletjes uit het buitenland) ook al geef je aan "alleen thuisadres". Dit alles omdat de freelance pakketbezorgers per pakket worden betaald en een niet geleverd pakket hen niets oplevert. Met mijnpakket kan je zelf kiezen wanneer het bezorgd moet worden en dat scheelt heel erg. Alternatief: DHL pakketjes op DHL bezorgpunt (mijn favoriet) dan kan ik het ophalen wanneer ik wil.

Biedt op een bepaald niveau bestelling gratis verzendkosten. Het is een trigger voor mensen om iets meer in het winkelwagentje te leggen dan ze normaliter zouden doen. Verwerk de prijs van gratis shipping in de prijs van je product, als een product iets meer kost maar de verzendkosten zijn gratis, dan "voelt" dat heel anders ook al kan het bedrag op hetzelfde uitkomen.

Eventueel: een afhaaladres, of als je op een beurs als Ducosim gaat staan, afhalen daar.

Actuele voorraadinformatie. Lang niet alle webshops hebben dat, en er zit een echte meerwaarde aan richting de klant, omdat deze soms iets snel wil hebben en niet per se goedkoop en dus wil weten of een product op voorraad is.

Loyaliteitsprogramma's zoals store credit, erg onderschat bij Miniaturen winkels maar werkt best wel goed. Ik ging altijd terug naar Maelstromgames vanwege hun loyaliteitsprogramma. Ook al is het niet heel veel dat je terugkrijgt als klant, in de hoeveelheden die miniature wargamers kunnen bestellen kan het oplopen tot een leuk extratje en dus een extra uitnodiging tot weer een bestelling.

Flexibiliteit in de bestellingen; het komt best voor dat iemand iets besteld dat niet op voorraad is, als het dan blijkt lang te duren voordat dit via de leverancier binnen is, gelijk de klant informeren hierover, laat de klant eventueel dit item uit de order halen of afsplitsen. Valt het bestelbedrag dan net onder de free shipping, dan kan een vriendelijk gebaar hierin loyaliteit creëren. Het kan ook totaal niet werken, beslissing hieromtrent dan wellicht op basis van bestelverleden klant en marge.

Hopelijk heb je er iets aan.
Ja, dat is echt mijn eigen kat

Intoxico

• Hero Member
  • Ave Dominus Nox
« Reactie #9 Gepost op: maart 31, 2014, 10:48:35 am »

Ik zou zelf vooral aanraden om je begroting en omzetprognose goed in elkaar te zetten, zorg dat je voor jezelf vooral een goed beeld hebt van je overheadkosten en houd met je voorraad ook rekening met de rente en inflatiekosten welke je maakt.

verder concureer je inderdaad internationaal, nou zijn webstores buiten de EU niet zo een probleem omdat deze aan invoerkosten onderhevig zijn en derhalve niet meer met de prijzen van grote aanbieders kunnen concureren.

wat zelf heel erg doorstroomt is dat mensen graag voor een dubbeltje op de 1e rij willen zitten, je zult dus inderdaad met de prijzen van waylandgames moeten concureren, daar deze in de regel een 20 - 30% onder de GW prijzen zitten snijdt dit direct ontzettend in je marges, daar de marge op GW ongeveer op 1.6 staat zul je het dus met maar een 1.2 moeten doen, naast Games Workshop zijn aanbieders als priviteer press en wierd games een goede keuze.

vooral randproducten verkopen ook goed, bijvoorbeeld het in je assortiment hebben van GW P3 en Vallejo paints kan een goede meerwaarde op je store hebben, zeker omdat deze moeilijker verkrijgbaar zijn.

overschat de omzet van bordspellen niet, deze kan enorm tegen vallen.

Naast het zorgen voor strakke prijzen is voor een webwinkel vooral naamsbekendheid een groot issue, zorg dat je hier genoeg budget voor vrijmaakt.

een systeem waarbij klanten extra credits kunnen opbouwen is zeker het overwegen waard, wanneer ik bij een besteding van X bedrag op mijn account een extra gift/store credit kan krijgen wil ik ook wel eens een euro meer voor iets betalen dan bij een vreemde aanbieder.

een groot nadeel van dit soort bedrijven is dat je met hele grote jongens cuncureerd welke in dusdanige volumes inkopen, verkopen en speling hebben door middel van vrij vermogen dat ze de meeste kleine ondernemers de nek om draaien nog voordat deze hun 1e jaar vol gemaakt hebben. wat hier vooral ook uit naar voren komt is dat de meeste ondernemers nadat ze het ondernemingsplan hebben gezien afhaken en elders investeren omdat de kosten risicos en marges niet goed genoeg zijn.

just my 2 cents ;)

gr

GT 2014 Best General

Cergorach

• Hero Member
« Reactie #10 Gepost op: maart 31, 2014, 11:51:40 am »

Wat hier vooral ook uit naar voren komt is dat de meeste ondernemers nadat ze het ondernemingsplan hebben gezien afhaken en elders investeren omdat de kosten, risicos en marges niet goed genoeg zijn.
Dit! Dit is ook de reden waarom ik gestopt ben met RPGs te verkopen, de drempel om het elders veel goedkoper te kopen is vrij snel vrij laag geworden. Amazon.de verkocht op een gegeven moment de Pathfinder boeken onder de inkoopprijs (ex. BTW.) en ze verstuurde het gratis naar je toe. Daar kan je (en wil ik) niet tegen op concurreren. Vervolgens zit je met klanten die het niet weten, niet kunnen of niet willen bestellen in het buitenland. Een al kleine klanten poel die nog kleiner wordt hierdoor.

Je wil graag alles op voorraad hebben, maar sommige producten lopen voor geen meter, die zullen tot sintjuttemis op de plank staan. Voordat je dat heb terugverdiend...

mark

• Full Member
    • tabletop-buildings.com
« Reactie #11 Gepost op: maart 31, 2014, 02:14:46 pm »

hartelijk dank voor alle info en opmerkingen...
ga alles eens rustig doornemen en mijn plan iets finetunen...

naast de miniaturen wil ik me ook op de betere bordspellen gaan focussen en last but not least... mijn eigen miniatuurlijn...het XCRAFT verhaal... (een afgeleide van XCOM Apocalypse) daar ben ik inmiddels weer een grote stap verder aangezien ik daar alle miniaturen inmiddels voor binnen heb... (althans de greens!!)

maar goed... moet wel zeggen dat ik er persoonlijk ontzettend veel zin in heb om iets op te gaan zetten...

mvg
tabletop-buildings.com

bloodthrister

• Hero Member
« Reactie #12 Gepost op: maart 31, 2014, 02:42:32 pm »

Ik zou ook vooral kijken bij andere webshops welke dingen vaak op out of stock staan en misschien dat er ook een hoop leveranciers zijn die je hier wat extra advies op kunnen geven. Verder sluit ik me helemaal aan bij leonatos.

EDIT:
Misschien zijn dingen als promotiecodes/forumcodes een mooie binnenkomer op veel fora. Als je op veel grote fora reageert, met een voor hun specifieke kortingscode trek je denk ik wel veel mensen als je een nieuwe code lanceert (bijvoorbeeld met kerst, pasen enz)
« Laatste verandering: maart 31, 2014, 02:44:47 pm door bloodthrister »
als er 2 echtparen, echt paren
dan hebben 4 echtgenoten, echt genoten

Valkhyrus

• Sr. Member
    • Scenery Workshop
« Reactie #13 Gepost op: maart 31, 2014, 10:41:20 pm »

Altijd goed om weer nieuwe ondernemers in de markt te hebben... dat houdt ons weer scherp en mja diep onder de inkoopmarge verkopen zal je op de lange duur ook de das om doen, zoals bij meerdere hier in NL gebeurd is helaas :) Succes in ieder geval alvast met je onderneming!
Come closer, come closer and BURN!!

BLOG Scenery Workshop
Proud owner of the Scenery Workshop

bloodthrister

• Hero Member
« Reactie #14 Gepost op: april 03, 2014, 01:12:04 pm »

En uiteraard de best verkopende dingen verkopen... Ik zie bijvoorbeeld bij heel veel winkels dat veel GW en PP vrijwel altijd uitverkocht is. En als ze er dan een paar hebben (zit ik op de een of andere manier altijd net zonder geld  :-\  ) en zijn ze weer uitverkocht als ik ze zou kunnen kopen. Als je dan op de website zelf nog een goede verwijzing maakt naar je eigen spelsysteem en daarvan zorgt dat je een goede stock hebt, dan zullen er altijd mensen zijn die daar ook wat van meenemen in hun winkelwagentje.
als er 2 echtparen, echt paren
dan hebben 4 echtgenoten, echt genoten
Pagina's: [1] 2