GWhobby.net

Extra => Offtopic => Topic gestart door: PrinceCharming op maart 03, 2013, 08:08:09 pm

Titel: Dobbelstenen pech
Bericht door: PrinceCharming op maart 03, 2013, 08:08:09 pm
Dus jongens, even jullie mening vragen,
als je echt het gevoel hebt van, als mijn dobbelstenen nu eens mee werkten, dan won ik dit potje makkelijk,
maar ze willen echt niet, hoe los je dit dan op?
het overkomt me nu al weken, en ik word er echt gek van =(

en neen geen verzwaarde =D
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: Jase op maart 03, 2013, 08:13:27 pm
Nieuwe kopen
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: PrinceCharming op maart 03, 2013, 08:15:17 pm
dat werkt niet, ik heb grote, kleine, gekleurde, witte, alle soorten en kleuren,

Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: wraith 2.5 op maart 03, 2013, 08:17:41 pm
Een pot verliezen, zo heb ik geleerd. is NOOIT het probleem van je dice. Heb je het gevoel dat je niet lekker staat te gooien, dan zorg je dan je bepaalde engages zou hard moet winnen volgens de statistiek, dat zelfs met r*k gooien je nog lachend wegloopt.

Never blame the dice, blame the player.
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: PrinceCharming op maart 03, 2013, 08:21:09 pm
wel, haha, zo probeer ik ook te denken, maar als je met 40 rerollable attacks, raken op 3's, wounden op 2s  er in slaat om wel is waar 1 wound te slaan , voor armour saves, dan heb je je matchup wel hard ver...kd :D
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: Inquisitor Constantine op maart 03, 2013, 08:33:40 pm
Tja, gelukkig rol ik zelden meer dan 5 dobbelstenen tegelijk, dus 5 andere zijn zo gepakt. En dat helpt. Meestal. Even.

Overigens, PrinceCharming, het gebruik van leestekens, hoofdletters en interpunctie in het algemeen is hier zeker niet verboden.
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: Kholdaimon op maart 03, 2013, 09:30:23 pm
Een pot verliezen, zo heb ik geleerd. is NOOIT het probleem van je dice. Heb je het gevoel dat je niet lekker staat te gooien, dan zorg je dan je bepaalde engages zou hard moet winnen volgens de statistiek, dat zelfs met r*k gooien je nog lachend wegloopt.

Never blame the dice, blame the player.

Hmm, een pot kan je zeker wel verliezen door de dice, soms is er 1 combat die je overduidelijk zou moeten winnen, maar als je die dan slecht gooit en je tegenstander goed... 40 Dice + 3+ to hit met re-rolls en 2+ to wound en dan 1 wound doen is wel echt pech en kan je makkelijk de pot kosten.

Maar als je al meerdere potten achter elkaar "claimt" te verliezen door de doppies dan moet je echt ff naar je eigen spel kijken en hoe je minder afhankelijk kan worden van de worpen, back up plannen inbouwen zelfs als je 90% kans op combats winnen hebt of iets dergelijks.

Christiaan
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: PrinceCharming op maart 03, 2013, 09:36:27 pm
nu ja, dat weet ik ook, maar het slaat vantijd zo hard tegen.

Speelde een potje tegen dwergen gisteren, hij gooit 8x na elkaar, direct hit met zijn scatter dice.
ik gooi drie keer na elkaar dubbel 1 voor winds of magic.

dan is het klusje rap geklaard natuurlijk
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: Cergorach op maart 03, 2013, 09:58:04 pm
Waar gooi je op, wat voor model dobbelstenen heb je, etc? De meeste game dobbelstenen zijn niet zo puur random als men doet geloven, als randomness je echt heel belangrijk is, koop dan Vegas Dice (geen afgeronde kanten en geen fouten in het materiaal).
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: Kholdaimon op maart 03, 2013, 10:07:10 pm
Waar gooi je op, wat voor model dobbelstenen heb je, etc? De meeste game dobbelstenen zijn niet zo puur random als men doet geloven, als randomness je echt heel belangrijk is, koop dan Vegas Dice (geen afgeronde kanten en geen fouten in het materiaal).
Daarmee kan je de worp beinvloeden als je op een vlak oppervlakte gooit, je moet daarmee of tegen een want gooien (zoals in het Casino) of je moet een werpbeker hebben.

nu ja, dat weet ik ook, maar het slaat vantijd zo hard tegen.

Speelde een potje tegen dwergen gisteren, hij gooit 8x na elkaar, direct hit met zijn scatter dice.
ik gooi drie keer na elkaar dubbel 1 voor winds of magic.

dan is het klusje rap geklaard natuurlijk
Minder afhankelijk zijn van magie, minder dingen meenemen waar een Stonethrower goed tegen is, meer Warmachine hunters meenemen.
Als hij 8x een hit gooide, en hij had 2 Stone-throwers mee dan deed je er minimaal 4 beurten over om ze uit te schakelen, dat is toch echt jouw fout... Warmachines zijn super-sterk als je ze 6 beurten hun ding laat doen, maar met de juiste tools kan je ze makkelijk daarvoor uitschakelen.

Christiaan
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: Cergorach op maart 03, 2013, 10:14:42 pm
Waar gooi je op, wat voor model dobbelstenen heb je, etc? De meeste game dobbelstenen zijn niet zo puur random als men doet geloven, als randomness je echt heel belangrijk is, koop dan Vegas Dice (geen afgeronde kanten en geen fouten in het materiaal).
Daarmee kan je de worp beinvloeden als je op een vlak oppervlakte gooit, je moet daarmee of tegen een want gooien (zoals in het Casino) of je moet een werpbeker hebben.
Het probleem met die afgeronde dobbelstenen:
http://www.dakkadakka.com/wiki/en/That%27s_How_I_Roll_-_A_Scientific_Analysis_of_Dice

Citaat


Afterwards we calculated the results and the Chessex and GW dice averaged 29% ones. Mind you that this is an average and our high was 33 and our low was 23. We removed any statistical anomalies and came up with 29%.

Game room logic, a poor source of anything, would dictate that the side with the one is heavier and would therefore be on the bottom more. Unfortunately this is just not true, take popcorn or batholiths as an example. The 6 is too light to stop the momentum of the die, the rounded corners cannot prevent the die from turning due to the weight. In the end 1s are by far the most common result. On a 6 sided die any given number should appear 16.6% of the time, the Vegas dice were dead on and the square dice with pips were pretty close, only displaying a 19% ratio for ones.

I contacted the casino Caesar's Palace in Las Vegas and accessed their research, after much duress because they wanted to make sure I was not some gambling shark, and they had results that corroborated mine.

Dus:  Real Warhammer players only throw with Vegas dice when employing offense oriented armies ;-)
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: Kholdaimon op maart 03, 2013, 11:20:36 pm
Ja ik ben bekend met dat onderzoek, maar desalniettemin zijn Casino-dice te beinvloeden als je ze niet laat bouncen of schud in een beker, staat ook in dat verhaal. Ze zijn ook veel zwaarder dus je moet meer uitkijken met gooien rond mini's.

Ik heb het zelf nog nooit gemerkt, mijn doppies gooien niet opvallend slecht of goed, of ik nou GW dice gebruik of niet.

Christiaan
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: Aerendar Valandil op maart 04, 2013, 01:35:44 am
Een pot verliezen, zo heb ik geleerd. is NOOIT het probleem van je dice. Heb je het gevoel dat je niet lekker staat te gooien, dan zorg je dan je bepaalde engages zou hard moet winnen volgens de statistiek, dat zelfs met r*k gooien je nog lachend wegloopt.

Never blame the dice, blame the player.

Ik vind dat een beetje een al te gemakkelijke manier van denken. Niet alles is schaken. In een goed spel zouden de legers redelijkerwijs zo evenly matched moeten zijn dat het heel lastig is om alleen door bewegen cruciaal voordeel te behalen en je berekende risico's moet nemen: je ruilt een hogere kans af tegen een hoger risico dat het misgaat, waarbij je door goed rekenen wel wat voordeel kunt behalen, maar niet zo heel veel. Als je ieder combat zo zou kunnen draaien dat je altijd een bijna zekere kans hebt om te winnen, dan zou je tegenspeler of heel dom moeten spelen, jij belachelijk goed, of je zou over cruciale informatie moeten beschikken die de tegenstander niet heeft, of zijn leger zou zo absurd slecht (of het jouwe absurd goed) moeten zijn dat het zowiezo geen fair spelletje meer is.

Ik heb nog geen 8ste gespeeld, maar zo ken ik Warhammer in eerdere edities (en WHAB) niet en de meeste ander GW-games ook niet. De dice spelen een grote rol. Niet zozeer doordat je de hele tijd goed of slecht gooit (dat zou met de vele rollen die je doet wel heel onwaarschijnlijk zijn), maar omdat je goed of slecht gooit op de cruciale momenten (of je tegenstander). Dat zijn er soms maar een paar in een game. Dat kan een aantal games achter elkaar voorkomen, zo weet ik vooral uit de tijd dat ik heel regelmatig Bloodbowl speelde en ik en kijn medespeler het spelletje goed door had. Beide spelers speelden dan meestal behoorlijk tot goed - we hadden het genoeg gespeeld en kenden de combinaties - maar het kwam gewoon voor dat je vier of vijf games achter elkaar verloor omdat het op de cruciale momenten niet mee zat. Waarbij wel gezegd dat sommige teams daar gevoeliger voor waren - niet altijd de slechtste, maar er waren er wel waar het ontzettend de ene of de andere kant op kon gaan en ook verschillende keren achter elkaar. Bij WHAB gebeurde dat ook: een aaneenschakeling van erbarmelijke leaderships die je niet zou verwachten.

Het kan zijn dat je gewoon een losing streak hebt. Dat kan. Maar je kunt ook kijken - en dat vind ik wel een zinnig idee van Christiaan geloof ik - of je legertje wel goed in elkaar zit en of je niet erg veel speculeert op goede worpen. Dat laatste hoeft niet erg te zijn, maar je maakt jezelf dan wel erg afhankelijk van een paar goede dicerolls en dat kan tot gevolg hebben dat die een tijdje niet on onvoldoende vallen met frustratie als resultaat zoals je nu hebt.
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: braytac op maart 04, 2013, 01:55:06 am
Wat ik geleerd heb met dingen die met gelukt te maken hebben.
is dat je zoveel gelukt hebt als je zelf ervaart.
als je elke keer blij bent met een goede dice roll en het negeert als je slecht gooit.
dan heb je aan einde van de pot of je nou wint of verliest het gevoel dat je erg lucky gegooit hebt.
zo is het andersom ook als je slecht gooit en elke keer gaat kreunen als het gebeurt en de keren dat je 2 keer achter elkaar 6 gooit en er geen big deal van maakt.
dan heb je aan einde van de pot het gevoel dat je erg slecht gegooit hebt terwijl je wel een paar keer extreem lucky bent geweest.

zelfde heb ik ook als ik magic ga spelen.
ik heb zat keer gehad dat ik ging draften en uit me boosters alleen maar prut trok aan waarden en kaarten.
maar de keer dat ik dan wat goeds trek laat ik dat ook merken.

het gevolg is nu dat ik door me medespelers extreem lucky word beschouwd omdat ik "altijd" wat goeds uit me boosters trek.
terwijl ik niet meer goed spul trek dan anderen, maar ze onthouden alleen de keren dat ik wel iets goed trek.

zo moet je het ook met dice rolls zien, het is net hoe je je gedraagt bij rolls of je aan einde het gevoel heb dat je lucky was of niet.
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: Chameleon op maart 04, 2013, 08:03:49 am
En anders vraag je gewoon of je je tegenstanders dice mag gebruiken. Dan rol je beide in ieder geval met dezelfde set dobbelstenen :)
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: PrinceCharming op maart 04, 2013, 09:12:50 am
om even terug tekomen op het feit dat ik zijn warmachines al lang had moete uit schakelen,

als hij turn 1 heeft, vervolgens op mijn linker flank staan 4 units, en daar word 1 doodgeschoten, vervolgens vluchten de andere drie.
dan duurd het HEEL lang tegen dat je zijn warmachines hebt

ik klop ook op tafel als ik een keer goed gooi, of ik roep eens door de zaal.
maar het gaat meer negatief als positief =')


ik ga me een bakje maken om casino dice in te gooie.

leuk onderzoek wel daar ;)
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: Crackbone op maart 04, 2013, 09:49:52 am
Laat je doppies blessen door Harekrishna's.
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: PrinceCharming op maart 04, 2013, 09:57:51 am
hahaha! had al aan me vriendin een potje vrucht water gevraagd, en ze daar een nachtje in laten trekken.
maar dat vond ze maar niets :(

Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: Aerendar Valandil op maart 04, 2013, 10:54:03 am
hahaha! had al aan me vriendin een potje vrucht water gevraagd, en ze daar een nachtje in laten trekken.
maar dat vond ze maar niets :(

 ;D ROFLOL

Niet helemaal relevant, but nice to read om bovenstaande gedachte te verdrijven:

http://pinsofwar.com/competitive-40k-does-not-exist/ 
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: Kholdaimon op maart 04, 2013, 11:13:59 am
om even terug tekomen op het feit dat ik zijn warmachines al lang had moete uit schakelen,

als hij turn 1 heeft, vervolgens op mijn linker flank staan 4 units, en daar word 1 doodgeschoten, vervolgens vluchten de andere drie.
dan duurd het HEEL lang tegen dat je zijn warmachines hebt

Generaal en BSB wel binnen range? Warmachine hunters hebben vaak geen denderende Ld dus daar moet je rekening mee houden.
Je kan ook buiten range van zijn crossbows en handguns deployen, dan kan hij heel moeilijk een unit in beurt 1 vernietigen.

Christiaan
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: PrinceCharming op maart 04, 2013, 11:26:05 am
ik stond met mijn skinks 2x 10, plus 1 salamander + chamelion skinks op die flank, hij schet mijn salamander dood met zijn grudgethrower, mijn skinks falen hun rerollable ld 10, met 3 dice... ja ook gebeurd 1x inde zoveeeel.
vervolgens paniced elke unit aan die kant, nooit meer kunnen rallien

Turn 2;
na mijn dubbel 1 magic phase en my enige of the gods 5+wsv buff
engine dood, half mijn temple guard weg en mijn terradons weg

wat schoot er over 11temple guard, slann, 2x16 skinks met kroxigors, en 1 salamander   toen begon mjin turn 2 =(
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: Lexy op maart 04, 2013, 11:59:52 am
Ik hoor vaak genoeg mensen, dat ze pech hadden in die en die beurt.
Het probleem is inderdaad, dat ze vergaten, dat ze wel een charge haalden omdat ze 10+ moesten gooien en het haalden.

Als je alle afwijkingen in worpen bij elkaar ziet, dan zie je dat het wel meevalt.
Op het zelfde toernooi als PC schoot ik een daemon prince in beurt één van het veld, breek een unit, omdat ik echt heel veel wonden doet, zodat hij zijn steadfast verliest, waardoor ik een overrun heb op een flinke unit trolls, die doordat ze in combat stonden ook nog breaken door die nieuwe charge en dus resulteerde in "ow ow ik verlies" in "zo dat zijn 1200 punten voor mij"

Moet ik dan klagen, dat mijn ironblaster opgeblazen werd door een misfire, of dat ik niet hoog  genoeg gooide om een unit in te halen?
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: PrinceCharming op maart 04, 2013, 12:02:40 pm
als je 1 warmachine kan afschiet tegen dwergen  dan kun je niet zegge dat het een gelijke pot was, deze pot kwam echt op dobbelstenen aan, soms heb je dat geluk nodig, maar als het de laatste battles zo tegen zit, dan voel je je echt belabberd,

zoals charge met e vampire lord met 5 rerollable attacks op str 7 elke wound die je doet kun je nog is aan valle,
sla je 1 wound en word je vervolgens in puin getrapt door 4 gobin attacks =')µ


ik ga niet zeggen dat ik nooit geluk heb, maar mijn geluk komt op dingen waar het eigenlijk niet zo veel uit maakt, zoals een insane courage halen op een combat wat totaal niet boeit.

het gaat en het komt dat is waar, maar toch als je zo als redelijk wat potten na elkaar doet, begint het toch wat te jeuken aan die handjes
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: Kholdaimon op maart 04, 2013, 12:12:18 pm
Mweh, wat je ook zegt, ik denk toch dat als je meerdere battles achter elkaar zegt pech te hebben dat je dan niet conservatief genoeg speelt of jezelf in een positie zet waar er meer kans is op pech.

Christiaan
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: A Luna op maart 04, 2013, 12:23:52 pm
Offer het bloed van een geit aan cthulhu en bid om zijn hulp.
 :)
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: PrinceCharming op maart 04, 2013, 12:29:47 pm
moet ik eerst nog een geit kopen :(


ja je kan zeggen wat je wil, maar als je een slann bij hebt, heb je ook magie nodig, en als je amper boven de5 komt op winds of magic, dan is het toch niet van niet conservatief genoeg spelen? of ben ik nu mis
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: Lexy op maart 04, 2013, 12:32:49 pm
Ja, (hoewel we nu in fantasy hoek komen in plaats van off topic) een slann heeft genoeg abilities om met dat soort "pech" om te gaan.
En een Slann in een unit templeguard is zelfs zonder magie al een unit, waar je niet zomaar omheen kunt.
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: PrinceCharming op maart 04, 2013, 12:49:37 pm
ze werden in 1 turn van tafel gewhiped door een unit dwarfs =')   het is gwn me jaar niet denk ik =D
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: Kholdaimon op maart 04, 2013, 12:56:39 pm
Inderdaad, als je 5 gooit voor Winds of Magic dan heeft je tegenstander max 4 doppies. Jij kan eerst een spell casten met 1+1 gratis power dice, dan nog 2 spells met 2+1 gratis power dice ieder. En zo krijg je een magic phase met 8 power dice vs 4 dispel dice.

De Slann is de beste lvl 4 om een lage Winds of Magic phase mee te spelen.

ze werden in 1 turn van tafel gewhiped door een unit dwarfs =')   het is gwn me jaar niet denk ik =D
Hoe kan dat nou?? Watvoor unit Dwarfs was dat?? Hoe groot was jouw unit? Stond je breed tegenover een horde Hammerers met een Lord en Heroes erin?

Christiaan

PS: Ik wil geen l*l zijn, maar ik heb in 17 jaar dit spelletje spelen nog niet meegemaakt dat een speler meer dan 2 battles achter elkaar verliest puur door pech. Er zijn altijd dingen die je doet die je kwetsbaar maken voor pech of positieve dingen die je over het hoofd ziet.
Je helpt je eigen spel niet door het gewoon te zien als pech of slechte dobbelstenen.
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: Lexy op maart 04, 2013, 01:14:51 pm

De Slann is de beste lvl 4 om een lage Winds of Magic phase mee te spelen.

Christiaan
Banner of sorcery / extra powerdice met high elves?
Dark elves sacrificial dagger
Lore of Death, als je genoeg wonden doet (minder zeker, maar toch hoed mogelijk)

Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: Kholdaimon op maart 04, 2013, 01:19:55 pm
Banner of sorcery / extra powerdice met high elves?
Dark elves sacrificial dagger
Lore of Death, als je genoeg wonden doet (minder zeker, maar toch hoed mogelijk)
Banner of Sorcery is inderdaad goed, maar je kan ook maar 1 power dice extra krijgen. Sacrificial Dagger is ook goed, maar kost mannekes. Lore of Death is mweh, de range is zo beperkt...

Ik vind de Slann toch de meest betrouwbare extra power dice genereerder. Dark Elves met Dagger en Power of Darkness zijn ook behoorlijk goed natuurlijk, maar dat kost je Spearmen.

Christiaan
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: Jip op maart 04, 2013, 01:20:41 pm
Ik geloof niet in dobbelstenen pech, ik denk dat het gewoon toeval is. Je herinnert je bovendien alleen de keren dat je heel slecht of heel goed gooit, niet de keren dat je 'normaal' gooit.
Het irriteert mij ook een beetje wanneer mensen de dobbelstenen de schuld geven tijdens of na een spel, natuurlijk ligt het mede daaraan het is immers een kansspel. Voor mij geen bijgeloof.
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: PrinceCharming op maart 04, 2013, 01:29:04 pm
Inderdaad, als je 5 gooit voor Winds of Magic dan heeft je tegenstander max 4 doppies. Jij kan eerst een spell casten met 1+1 gratis power dice, dan nog 2 spells met 2+1 gratis power dice ieder. En zo krijg je een magic phase met 8 power dice vs 4 dispel dice.

De Slann is de beste lvl 4 om een lage Winds of Magic phase mee te spelen.

ze werden in 1 turn van tafel gewhiped door een unit dwarfs =')   het is gwn me jaar niet denk ik =D
Hoe kan dat nou?? Watvoor unit Dwarfs was dat?? Hoe groot was jouw unit? Stond je breed tegenover een horde Hammerers met een Lord en Heroes erin?

mijn unit werd gehalveerd door zijn grudge thrower, direct hit, aangezien ik de rond eerna dubbel 1 gooide op winds of magic, zet mij dat op met 2 dice, tege zijn 1+2+1(ik steel dez van jou) dus probeerde ik regrowth wat niet lukte

vervolgens beweegt hij 6inch vooruit, schiet mijn unit nog wat verder kapot, en cahrged dan in mij met zijn anvil =)


ik steek altijd de schuld op mijn vriendin, maar die is dan ook weer niet tevreden, dus ja hahaha, man moet keuzes maken, sexual intercourse > good dice rolls =D
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: borkbork op maart 04, 2013, 01:53:51 pm
Dobbelstenen pech? Dan heb je gewoon te weinig lood in de 1 gestopt ;)

Het kan best zijn dat je de verkeerde dingen gooit op het verkeerde moment, maar als je het gaat bijhouden zal je merken dat je heel gemiddeld gooit.
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: Lexy op maart 04, 2013, 02:00:25 pm
Banner of sorcery / extra powerdice met high elves?
Dark elves sacrificial dagger
Lore of Death, als je genoeg wonden doet (minder zeker, maar toch hoed mogelijk)
Banner of Sorcery is inderdaad goed, maar je kan ook maar 1 power dice extra krijgen. Sacrificial Dagger is ook goed, maar kost mannekes. Lore of Death is mweh, de range is zo beperkt...

Ik vind de Slann toch de meest betrouwbare extra power dice genereerder. Dark Elves met Dagger en Power of Darkness zijn ook behoorlijk goed natuurlijk, maar dat kost je Spearmen.

Christiaan
purple sun op lage ini kan een hoop powerdice genereren  ;D
Spearmen kosten niet zoveel, en als je hem niet wil gebruiken, dan hoeft het ook niet en kosten ze ook niets.


Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: Blonde Beer op maart 04, 2013, 02:04:59 pm
Een toevoeging van mij. Ik geloof zelf ook dat ik altijd slechter rol dan gemiddeld (en dan de tegenstander), maar als ik naar mijn record van dit jaar kijk heb ik meer dan 4 op de 5 battles gemiddeld gewonnen.
Dus of ik speel zo slim dat ik er geen last van heb (en nee dat geloof ik zelf niet) of wat waarschijnlijker is....ik roll gewoon gemiddeld en ik onthou alleen de klote rollen en niet de goede zoals mensen hierboven al aangeven.
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: Eagle op maart 04, 2013, 07:00:59 pm
Ik ben er van overtuigd dat ik gemiddeld gooi. Maar als ik mee doe aan toernooien dan heb ik altijd pech. Met Warmahordes gemiddeld over een heel toernooi gemiddeld 5 gooien is wel- een prestatie met 2 dobbels.
Dat houd in dat ik gemiddeld alles gemist heb als ik het aanval en als ik het raakte geen schade deed.
Net zo met Magic the gathering toernooien. Speel ik een deck dat voor veel mana gaat dan trek ik 3 land per potje en geen kaart om meer te krijgen  ::)(waarvan 2 landjes in mijn openings hand).

Maar goed ik maak me er niet druk om ik ga altijd voor de lol.
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: Aapje op maart 04, 2013, 07:24:36 pm
Even een andere inspringing, wat niet geldt voor dobbelstenen gooien... ja, indirect toch wel.

Alle mensen, maar dan ook alle mensen, onthouden het meeste de negatieve dingen van het leven. Dat komt door meerdere dingen en eigenlijk logisch: De negatieve dingen die je mee maakt, zie je verbeterpunten in. In goede dingen niet. En negatieve dingen hebben vaak een langere nasleep, sla maar eens een privé, story of een ander prutboekje open. Altijd negatieve dingen, bijna nooit iets positiefs. Omdat mensen kicken op als iets fout gaat. Kijk maar naar (bijvoorbeeld) het gedoe rond Rafaël van der Vaart met zijn vrouw/ex. Iedereen springt er bovenop omdat het fout gaat, want dat is leuk en trekt lezers, want mensen houden nou eenmaal van leedvermaak.

Wel wel, als jij een keer een pot echt ruk gooit, en dan bedoel ik echt continu alleen maar enen, onthoud je dat en vertel je dat, omdat je onbewust aandacht wilt. En de persoon tegen wie je hebt gespeeld, ziet dat ook en merkt het ook dat je die aandacht pakt en wilt.

Daarbij komt is dat een mens altijd veel negatiever over zichzelf denkt dan een ander ooit zou durven over die persoon. Stel we hebben persoon A en persoon B... Persoon A denkt over zichzelf, dus ook de negatieve punten, terwijl persoon B nooit zo negatief zou durven denken over zichzelf.

Okay, mijn post is niet helemaal onderbouwd en er kunnen subtiele verschillen zitten met de werkelijkheid, echter klopt het voor 90% wel.
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: Blonde Beer op maart 04, 2013, 07:44:32 pm
Okay, mijn post is niet helemaal onderbouwd en er kunnen subtiele verschillen zitten met de werkelijkheid, echter klopt het voor 90% wel.

En ik heb een nieuwe signature ;).
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: Aapje op maart 04, 2013, 08:09:24 pm
Okay, mijn post is niet helemaal onderbouwd en er kunnen subtiele verschillen zitten met de werkelijkheid, echter klopt het voor 90% wel.

En ik heb een nieuwe signature ;).

Vind ik prima ;).
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: Rogier op maart 04, 2013, 08:21:29 pm
Ik zou willen dat ik de dobbelstenen de schuld kon geven, maar ik speel gewoon bagger.

Als je denkt dat het aan je dobbelstenen ligt omdat je steevast lager gooit dan zou moeten, kan ik tevens feliciteren met het halen van je al Ld tests.
Ga eens een keer een all-goblin leger spelen met al die random dingen (fanatics, squigriders, pumpwagons, etc.) erin en kijk eens hoeveel pech je écht hebt.

Ik sluit me verder aan bij Christiaan en Alex, pech hebben kan, geluk hebben kan, maar nooit overdreven veel.
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: Lexy op maart 04, 2013, 10:18:06 pm
geklets van Aapje

Met andere woorden, wat wij dus al zeiden  ;D
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: mister youp op maart 05, 2013, 09:21:38 am
Haha, en ik heb wel is een testje gehouden door vijftig keer met een artillery dice te gooien.

21 keer een misfire... ik zeg maar. En er zit er toch maar echt 1 op het doppie.

Daarnaast geloof ik echt wel dat er mensen zijn die significant meer pech en significant meer geluk hebben dan anderen. Goofy en Guus Geluk zijn ergens op gebasseerd.

Volgens mij ben ik ooit ergens wel een interessant onderzoek hierover tegengekomen. Ik ben alleen de bron kwijt. Natuurlijk kennen de meeste mensen wel die optimumkrommegrafieklijn die hoort bij een betrouwbaarheidsinterval. De grote meuk van alle mensen zit inderdaad op de plaats waar die lijn het hoogste is... dus evenveel geluk als ongeluk, maar je hebt daarbij ook de uiterste waarbij er wel degelijk mensen zijn met meer pech en meer geluk.

Waar het echter vooral om speelt, is hoe je met pech en geluk omgaat... Als ik mijn great cannon weer is in beurt één opblaas, terwijl ik er zelfs uit wanhoop een enigineer naast heb gezet, dan kan ik daar inmiddels wel om lachen. En als ik met mijn horde state troopers en de nodige spells en enchantments op S5 mag slaan terwijl de vlammen er van afspatten en ik nog maar 1 treekin om zeep help, dan frustreerd dat wel. Maar een minuut later kan ik er wel weer de humor van inzien.

En jahoor, ik heb ook regelmatig mijn geluksmomenten, maar die zitten niet vaak in het spelen van warhammer. Dus Prince Charming, ik geloof je echt. Neemt niet weg dat ik bijzonder kan genieten van een potje strijden met minipoppetjes. :) 

Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: PrinceCharming op maart 05, 2013, 10:12:46 am
Dank je,  zoals ik al zei; het komt en het gaat.

De laatste tijd echt een onnoemelijk aantal potten gehad waar het voor geen meter ging.

Heb voor deze week 2 potjes opstaan om te testen voor het tornooi in Aarschot; ben eens benieuwd!
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: borkbork op maart 05, 2013, 10:39:47 am
Een oude kennis van mij had de theorie dat je met overtuiging moest gooien anders werd het toch niks. Op zich slaat het nergens op, maar het verschil zit hem hier in dat als je met overtuiging gooit het vooral opvalt wanneer je idd juist het gene gooit dat je nodig hebt. Terwijl als je niet met overtuiging gooit valt het vooral op wanneer je slecht gooit. Je, draait dus het psychologische spelletje een beetje om.
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: PrinceCharming op maart 05, 2013, 10:44:40 am
Ja, dat merk ik ook, zit je game in een downward flow, dan gooi je blijkbaar ook wat minder goed. Daarintegen, als je on a roll bent, blijft het ook wat gaan. Misschien is het zoals bij de tekenfilms, het hart van de dobbelstenen? =D
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: Crackbone op maart 05, 2013, 10:54:26 am
4 tips die bij mij altijd werken:

- NOOIT rollen zonder reden (it upsets the dice gods)
- Rol vanuit je Heupen
- Rol alsof je het meent
- Think matching thoughts


Als je slecht rolt betekent het over het algemeen dat je het niet meent of dat je gedachte niet goed matched met waar je voor rolt. Als je bolters schiet denk dan BAMBAMBAMBAMBAMBAMBAMBAMMBAMBAM en niet Piew.

Rollen vanuit je heupen is een kunst.
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: wraith 2.5 op maart 05, 2013, 11:02:02 am
- Rol vanuit je Heupen
Dus ik ben niet de enige malloot die dat doet.

Maar inderdaad, rollen vanuit je heupen, en als je het echt nodig hebt, met een flourish.
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: PrinceCharming op maart 05, 2013, 11:05:04 am
Oke; dus elke keer als ik magie doe, zal ik 'ahuummmmmmm' roepen?
Als je tips werken , trakteer ik je op een biertje!
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: Crackbone op maart 05, 2013, 11:07:24 am
Ligt eraan. Ahuuuum zou kunnen als jij vind dat je wizard dat in het echie zou doen.

- arcane gefluister zou ook kunnen
- een grote 'Ribbbit' als je mage een slann is.
- Hoge piepstem "Pak aan vlegel!" als je een high elf bent

etc
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: kilvati op maart 05, 2013, 11:11:40 am
Ik zie wel bij warmachine dat echt goede spelers de kans factor proberen zoveel mogelijk uit te schakelen. Door of het zo makkelijk te maken dat het alleen faalt als je astronomisch slecht gooit met het aantal aanvallen enzo. En te zorgen dat als een belangrijke dice roll faalt, dit voor jou zo min mogelijk impact heeft, door de rest van het leger goed te plaatsen of een goed backup plan te hebben. Het schiet niet echt op als je je hele plan laat afhangen van 3 aangeschakelde 60% kansen er faalt er altijd wel eentje en als je dan zo staat dat je de sjaak bent, dan is het gelijk over.
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: Aerendar Valandil op maart 05, 2013, 11:17:11 am
@ Borkbork: Daar zit wat in, en ook in wat Aap zegt over je het positieve en het negatieve herinneren. Als je al het idee hebt dat het toch gaat misgaan, ga je misschien onachtzaam, te voorzichtig of juist te gemakkelijk spelen. Dan verlies je de kunst om van lood goud te maken. Meer dan met daadwerkelijk geluk verstaat Guus Geluk misschien ook meer de kunst om met de dag/het moment te leven, daar de kansen van in te zien in plaats van bij de pakken neer te gaan zitten. Of - en dat is bij Guus Geluk zeker zo -  er in slaagt zijn ongeluk te verbergen, te verdraaien of zelfs tegen beter in te negeren zodat het niet opvalt. Als je niet wanhoopt, vallen tegenslagen mee en zie je niet de dingen die mis kunnen gaan of zelfs zeker misgaan, maar juist de mogelijkheden. Of in ieder geval denkt de buitenwacht dat. Kent niet bijna iedereen wel zo iemand die ondanks alle puinhopen in zijn leven toch de blits weet te maken op dat feestje?

Overigens is het gevaar te denken bij kansberekening dat het uiteindelijk op een gemiddelde moet uitkomen. Maar het is juist altijd een KANS. Het komt misschien wel heel weinig voor, maar achttien enen achter elkaar kan gewoon voorkomen, als is het niet vaak. Zelfs TWEE  sequenties van achttien enen achter elkaar, al is dat nog minder vaak. Een sequentie van een aantal games waarin het slecht gaat kan gewoon, zeker omdat de cruciale rollen waardoor je het spel wint er meestal maar een paar zijn in de hele game. Als je dan ook nog je concentratie verliest omdat je het gevoel hebt dat het 'alweer zo laat' is of snel gaat spelen omdat het toch niet meer te redden valt, dan is het einde wel gauw in zicht.

Laatst bij een game Black Powder ging een aanval de mist in omdat we een bepaalde doorbraak niet wisten te forceren omdat een unit maar bleef staat. In warhammertermen: twee, drie, vier Insane Courages achter elkaar, waardoor de versterkingen tijdig in zicht kwamen. Voor de rest waren de worpen niet exorbitant uiteenlopend, maar die paar worpen maakten de game. Dat kan een paar keer achter elkaar gebeuren. Iets dergelijks gebeurde een tijd geleden bij een (overigens prachtige) Warhammer Ancient Battles game bij de BOD: na een cruciale doorbraak van een eenheid moesten alle units eromheen ook testen, en met LD 7 of 8 resulteerde dat in een  all-out rout. Voor de rest had te tegenstander ongeveer de overhand gehad, maar plotseling keerde het volledig om. Dat ging om vier, vijf worpen met 2 dice. je gooit zo vaak in een game, dan komen rare sequenties gewoon voor.   
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: Sareth op maart 05, 2013, 11:23:02 am
Ligt eraan. Ahuuuum zou kunnen als jij vind dat je wizard dat in het echie zou doen.

- arcane gefluister zou ook kunnen
- een grote 'Ribbbit' als je mage een slann is.
- Hoge piepstem "Pak aan vlegel!" als je een high elf bent

etc

Lol geniaal.

OT: ik geloof wel degelijk in geluk en ongeluk. Zo gooi ik als ik met terminators speel altijd een belachelijke hoeveelheid enen. Als in 5 op de 10. Verder heb ik als ik met eldar speel als bijgeloof dat ik nooit enkele dice mag gooien omdat dat bij eldar ongeluk geeft. Ook helpt bij mij heel hard roepen dat ik een test ga halen ook goed. Zo heb ik ooit 5 potjes op een rij het initiatief gestolen in 40k verder faal ik ALTIJD charges die belangrijk zijn om niet te falen en het erge is dan dat ik een 5 of 6 moet gooien (met 2 dice) en dan 2 of 3 gooi. Dus ja je zou wel kunnen zeggen dat ik in geluk en ongeluk geloof.
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: Krewl op maart 05, 2013, 11:24:40 am
Vergeet niet, FOR THE EMPEROR! Vooral als je een 5+ moet halen op termies werkte dat goed ;)

(Nee dobbelstenen kan je niet beïnvloeden, maar een beetje bijgeloof hoort er bij. Ik ben wantrouwig voor mijn rooie GW dobbels omdat ik die vroeger voor plasma gebruikte. Dan blijven de 1'en hangen omdat je popjes er door dood gingen dus nu gebruik ik ze voor Ld tests. ;) )

Dobbels beïnvloeden de game, dat maakt het kanselement gewoon een feit. De statistiek kan nog zo in je voordeel zijn, 5 keer een 1 op 6 2+ saves is gewoon een unit termies weg. Zo vaak komt het niet voor, maar dat soort dingen kan je een game op verliezen. Het is alleen moeilijk om objectief te beoordelen of je slecht rolt over het algemeen.

Dan nog kan je met kansberekening jezelf indekken en zorgen dat je opties afdekt om je risico's te minimaliseren. dus zorg voor dingen als meerdere charge opties als je een unit echt moet locken, zorg voor secondary targets als je eerste guns een unit al wegblazen en backup guns als je eerste juist faalt, dat soort dingen zijn de invloed als generaal die je op de game hebt.

En als laatste accepteer dat het soms prut gaat op de dobbels, maar wees eerlijk tegen jezelf als het je eigen schuld is. Verliezen leer je toch het meeste van dus wordt je alleen maar beter.
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: mister youp op maart 05, 2013, 04:16:54 pm
Die back-up waarover toch de hele tijd gesproken wordt...

Dat klinkt zo simpel en logisch...

En als je soldaten over hebt werkt dat ook meestal wel, maar het is echt ondoenlijk om voor elk risico dat je loopt een backup eenheid te hebben staan. Nu ben ik zeker niet de beste generaal die er bestaat, verre van dat zelf, ik denk dat ik onderaan de hiërarchische ladder bungel, maar soms moet je er toch op kunnen vertrouwen dat die unit empire knights met 1+ armour save het wel overleven om gecharged te worden door 6 glade guards...

Ik wil best eerlijk bekennen dat dat gevecht resulteerde in 3 rondes knokken waarbij 3 knights het leven lieten...

En nee, iets weerhoud mij ervan om heel hard 'FOR SIGMAR' te brullen als ik mijn charges mag uitvoeren. Ik kan er niets aan doen.
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: PrinceCharming op maart 05, 2013, 04:37:51 pm
Denk wel dat het spel een stuk leuker word, als je op een 60 man tornooi, iedereen iets hoort roepen bij elke worp =D
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: howling wolf op maart 05, 2013, 05:27:33 pm
https://www.youtube.com/watch?v=GuvO3ox2OiY

deed me hier aan denken. dice rituals en dan gaan ze over de top
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: borkbork op maart 05, 2013, 05:33:20 pm
Die back-up waarover toch de hele tijd gesproken wordt...Dat klinkt zo simpel en logisch...

En als je soldaten over hebt werkt dat ook meestal wel, maar het is echt ondoenlijk om voor elk risico dat je loopt een backup eenheid te hebben staan.

Dat is helemaal waar! Maar toch heb je hier ook invloed op. Ik kan me zelf 1 voorbeeld herinneren waar ik voor het zekere ben gegaan en ik dus ondanks mijn worpen de slag won. Als ik het andersom had gedaan had ik (we) de slag verloren.

Het was tijdens een vrij grote Napoleontische slag uit 1813 (Lutzen of Bautzen). De Russen hadden mijn Fransen in een dorp aangevallen en hadden vrij zware verliezen geleden. Op dat moment krijg ik van Napoleon himself een deel van de garde cavalerie uit de reserve toegewezen, omdat de zwaar aangeslagen Russen bij mij in de buurt te pakken waren ondanks hun (forse) numerieke meerderheid. De Russen hadden echter ook nog een verse Cavalerie divisie achter de hand. 
Ik had de keus om met de garde cavalerie de aangeslagen Russische infanterie aan te vallen of juist die verse cavalerie divisie (wetende dat ik zowieso nog een ronde beschoten ging worden en de Russen heel veel meer hadden). Ik besloot om de Infanterie aan te vallen en die Russische Cavalerie te blokken met mijn eigen al wat aangeslagen cavalerie brigade die standaard bij mijn divisie/korps hoorde. In die regelset moest je testen om te zien of eenheden een charge door zouden zetten (hoog gooien is goed) en ik gooi dubbel 2 (laagst mogelijke). En beschoten worden (soort stand and shoot) en het overtal aan vijanden waren serieuse minnen op de test. En ik haal het (met de beste eenheid van het bord) net op 1 punt omdat die Russische inf. ook al flink uitgedund was. De charge tegen de cavalerie had ik dus nooit gehaald en dan was ik dus super dood geweest. Door dat ik de infanterie weet te chargeren breek ik in het melee direct 2 eenheden en vluchten er meteen nog 1 of 2.  En die blokkeren meteen de weg voor de Russische Cavalerie die in de beurt erna door alle vluchters en wanorde om hun heen stilstaand een charge van mijn overige eenheden op moesten vangen.

Anyway, lang verhaal maar als ik het andersom gedaan had was het mis gegaan.
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: PrinceCharming op maart 05, 2013, 05:33:58 pm
https://www.youtube.com/watch?v=GuvO3ox2OiY

deed me hier aan denken. dice rituals en dan gaan ze over de top


Ja, die kerel heeft veel van die vids, hij is echt super lachen!
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: Ivar Svenson op maart 05, 2013, 05:42:33 pm
Citaat van: mister youp
Nu ben ik zeker niet de beste generaal die er bestaat, verre van dat zelf, ik denk dat ik onderaan de hiërarchische ladder bungel, maar soms moet je er toch op kunnen vertrouwen dat die unit empire knights met 1+ armour save het wel overleven om gecharged te worden door 6 glade guards...

Ik wil best eerlijk bekennen dat dat gevecht resulteerde in 3 rondes knokken waarbij 3 knights het leven lieten...
Natuurlijk, je hebt soms een keer pech maar in een battle worden er honderden dobbelstenen gegooid, als er dan een belangrijke worp misgaat is dat jammer maar de dobbelsteen kan daar niets aan doen. Ook mij is iets soortgelijks wel eens gebeurt, ik werd er ook niet  vrolijk van toen ik een chaos kinght kwijt raakte tegen een paar zombies, maar dat gebeurt.
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: Rogier op maart 05, 2013, 11:10:32 pm
Rollen vanuit je heupen...  Nou, excuseert u mij, ik doe andere dingen wel vanuit mijn heupen  :P :-*
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: Ar-Pharazon op maart 06, 2013, 12:34:45 am
Ik neem aan dat het hier vooral over 40k/fantasy gaat, waar ik nog niet z'n ervaring in heb, maar over LoTR/The Hobbit kan ik wel wat vertellen.
 In het laatste spel is het in 99% van de gevallen je eigen schuld als je verliest en valt de dobbelstenen niets te verwijten. Dit is zeker te zien aan het feit dat bij toernooien, zowel in Engeland als Nederland, vaak dezelfde mensen hoog eindigen en/of winnen. Statistisch gezien is het onmogelijk dat alleen die bepaalde groep consequent zeer veel geluk zou hebben. Misschien komt het doordat modellen niet zo makkelijk doodgaan als bij de andere spellen en er minder sprake is van het afhankelijk zijn van het in leven blijven of presteren van een enkel model.

Met de weinige ervaring die ik heb in Warhammer Fantasy zou ik zeggen dat er misschien wel ietsje meer kans op extreme situaties is door geluk. Als je in de eerste beurt met een empire cannon bijv. een K'daai destroyer weg schiet, kan dat zeer grote invloed hebben. Aan de andere kant, daar zijn die cannons natuurlijk voor.

Ik denk ook dat als je veel door pech lijkt te verliezen er waarschijnlijk wel iets te verbeteren is aan  je legerlijst. Te veel afhankelijkheid van bepaalde fases of modellen.
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: Helm op maart 06, 2013, 08:49:19 am
Faan heeft een punt.

Aan de andere kant.. ik gooi zelden slecht...
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: Lexy op maart 06, 2013, 09:00:41 am

Met de weinige ervaring die ik heb in Warhammer Fantasy zou ik zeggen dat er misschien wel ietsje meer kans op extreme situaties is door geluk. Als je in de eerste beurt met een empire cannon bijv. een K'daai destroyer weg schiet, kan dat zeer grote invloed hebben. Aan de andere kant, daar zijn die cannons natuurlijk voor.

Nee, een K'daai kan je niet weg schieten met één kanon in één beurt, hij heeft te veel wonden. ;)

Het gaat er wel om, dat die rolls opvallen.
Als je van de 10 dobbelstenen 5 6-en en 5 1-en gooit, als je 4-en moet hebben, dan is dat net zo opmerkelijk, maar omdat de helft mis was is het resultaat natuurlijk gemiddeld en niet zo opvallend.

Op de Fantasy GT was een potje tegen Edgar, waar hij met terradons in het bos land.
We kijken wat voor magisch bos het is: hij rolt een 4.
De regel, die daarbij hoort: stupidity gaf hem in plaats van een slimme bait en flee trap, een statische unit, die het nooit zou halen. (voor niet fantasy spelers: stupidity betekent voor dit geval ook immune to psychology en dan mag je niet vluchten als charge reactie, waardoor het bait and wait werd)

Gooit hij gelukkig? nee zeker niet, maar in dit geval had hoog of laag gooien er niets mee te maken, het ging om een waarde in een tabel.

Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: Crackbone op maart 06, 2013, 09:16:18 am
Pas geleden in Dystopian Wars met een escort Pruisen boot een Covenant Dreadnaught met 3 doppies uit het water geknald. 3x6, nog een keer 3x6, daarna dubbel 1 op critical hit tabel. Blub. Stuff gebeurd, het is alleen ontzettend zuur als het gebeurd ;)


Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: phantom_lord op maart 08, 2013, 01:40:39 pm
Dobbelstenen horen er inderdaad bij. Zo heb ik een lysander die ondanks zijn theoretische awesomeheid er toch geen snars van bakt, een onsterfelijk bastion en een slechte ervaring met trollen, balrogs en ander groot gespuis in lotr.
En meestal maakt die onzekerheid het spelletje gewoon leuker. Dan varieert het nog eens ook al speel je met ongeveer dezelfde legers tegen een tegenstander waar je al 100x tegen gespeeld hebt.
Af en toe zitten er gewoon worpen tussen die gewoon teveel bepalen. Worpen zoals wie turn 1 krijgt, of bijvoorbeeld prioriteit bij lotr. Ik kan me nog een potje herinneren op een lotr toernooitje waar het erom ging wie de schat van zijn board-edge af kreeg. En omdat dat ding precies in het midden ligt en onze legers even snel waren (orks + drummer) kwam het op een 4+ worpje aan. 4 of meer, hij wint, 1,2,3 ik win (wat ik natuurlijk verloor...) maar dat soort rolls zijn in mijn optiek gewoon te belangrijk om helemaal puur aan het toeval over te laten. Maak er dan een systeem van. Dat je moet selecteren hoe vlug je je army naar het slagveld marcheert bijvoorbeeld, waarbij vlugger marcheren bepaalde nadelen heeft, maar je een grotere kans geeft om turn 1 te krijgen en bijvoorbeeld een bonus op reserve rolls. Langzamer marcheren ontwijk je die nadelen, maar is je kans op turn 1 slechts klein. Zo stop je wat tactiek in het spelletje ipv dom geluk.
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: Aerendar Valandil op maart 08, 2013, 03:06:01 pm
@phantomlord: ik ken LOTR niet, maar in zo'n geval als jij beschrijft zit het scenario gewoon niet goed in elkaar. Dat kan soms trouwens ook in de kern van het spel zitten, dat een of twee rollen heel bepalend zijn, maar in jouw geval ligt dat volgens mij gewoon in het scenario. Overigens kan ik me ook nog wel voorstellen dat het niet helemaal te vermijden is (en dat je besluit er niet zo heel veel aan te doen) in toernooiverband om met alle eventualiteiten rekening te houden. Als er bijvoorbeeld bij een toernooi de mogelijkheid is tot teams van type A t/m E en 6 mogelijke scenario'n , waarbij als team E geen shooters neemt, team A zijn snelste figuren, 3n toevallig scenario 6 valt Dat is dus 1:(5x5x6)=1:150 gevallen het een suf spelletje om het hardst wordt, kan ik me voorstellen dat je dat maar zo laat.

M.
Titel: Re: Dobbelstenen pech
Bericht door: Ivar Svenson op maart 09, 2013, 12:15:41 am
Wat ik hier ook een niet geheel onbelangrijk vind is dat het er niet alleen om gaat als eerste de schat te hebben maar deze niet van je tegenstander af te laten pakken, wat dus jouw taak is. Als jij het goed genoeg speelt hoeft de overwinning niet af te hangen van die eerste worp.