GWhobby.net

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

GWHobby sluit binnenkort. De komende weken zullen de subfora verdwijnen.

Pagina's: [1]

Auteur Topic: 3d-printer  (gelezen 3049 keer)

leonjong

• Hero Member
3d-printer
« Gepost op: februari 25, 2011, 10:20:35 am »

Gisteren toen ik mijn tv aanzette was er een stukje bij DWDD over een 3d-printer van 1200 dollar. Heeft iemand anders het gezien en dacht je toen ook meteen aan miniaturen?  ;)

Even voor de duidelijkheid ik wist wat een 3d-printer was en wat het ongeveer kon doen, maar het is veel geavanceerder dan is dacht.

Edit: De Makerbot
http://www.youtube.com/watch?v=oyZxzkd-Jsk&feature=player_embedded
« Laatste verandering: februari 25, 2011, 10:22:21 am door leonjong »

Cergorach

• Hero Member
Re: 3d-printer
« Reactie #1 Gepost op: februari 25, 2011, 10:50:27 am »

Die zijn geheel niet geschikt voor miniaturen. Zelfs de duurdere 3D printers van €30.000+ zijn vaak niet geschikt voor miniaturen. Je zit met de resolutie op de xe ny as en de dikte op de z as. Zie als het bouwen met Duplo of Lego.

Shapeways.com is een bedrijfje waar je je eigen 3D modelen kan laten printen in 3D, verschillende materialen beschikbaar, je kan zelfs laten printen in kleur. Je kan ook 3D prints kopen van anderen, er zijn wel wat gasten die miniaturen maken maar dat geeft het volgende effect:
Orginele 3D sculpt:

3D print 38mm (hoog met base):

3D print 23mm (hoog met base):

Dat is met het meest gedetailleerde materiaal wat ze momenteel aanbieden en dat is vele malen beter dan die Makerbot aan kan. Er zijn zeker 3D printers die beter kunnen, maar vaak zit je dan weer met andere materialen (was, keramiek, etc.). Shapeways is wel bezig met gedetailleerdere materialen en printers.

Dark Dajin

• Hero Member
  • From Darkness We Strike.. Who turned on the light?
« Reactie #2 Gepost op: februari 25, 2011, 11:25:54 am »

Zie het gewoon als veel moldlines verwijderen :P
W/T/L: 1/3/2

SM Lander
[TK/GEZ]

leonjong

• Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: februari 25, 2011, 11:35:30 am »

Dit is zo een beetje de grens van wat een machine aan kan:

Ziet er best redelijk uit! Een beetje opschonen is wel nodig natuurlijk.

Ik zat (nog) niet te denken aan volle modellen of iets dergelijks, maar meer aan costumisatie van bestaande modellen zoals landraider deurtjes maken voor jou specifieke chapter.

Als die robot te printen was met een 1200 dollar machine zou ik ook best tevreden zijn :-p.
Ik vind het gewoon prachtig hoe de techniek voort schreit en nieuwe ongekende mogelijkheden geeft.

sjefke

• Hero Member
  • bananaman
    • mijn blog
« Reactie #4 Gepost op: februari 25, 2011, 11:54:36 am »

volgens mij was hier al een gigantisch topic over op warseer, en het kwam er op neer dat het qua techniek/tijd nodig om de modellen te maken duurder was vergeleken met gewoon kopen voor consumenten.

aunknorrie

• Hero Member
  • Hallo, ik ben aK en ik ben verslaafd aan mindfoks.
    • Volg me op twitter...
« Reactie #5 Gepost op: februari 25, 2011, 11:56:10 am »

Google eens op Rap Rep, dat is de naam van die printer.

Er schijnen DHZ-dagen (uiteraard) in Nederland te zijn, waar je onder leiding van een veteraan zo'n ding zelf bouwt.

Het schijnt erg veel onderhoud te hebben, zo'n Rap Rep.
En dan vind ik voor AK meest logische verklaring dat hij me 2 avonden achter elkaar heeft genomen.
* kuch * kuch *

(zo komt een man wel aan een reputatie)

Dark Dajin

• Hero Member
  • From Darkness We Strike.. Who turned on the light?
« Reactie #6 Gepost op: februari 25, 2011, 04:56:06 pm »

Het schijnt erg veel onderhoud te hebben, zo'n Rap Rep.

Nogal wiedes, met een bak vol plastic poeder :P
W/T/L: 1/3/2

SM Lander
[TK/GEZ]

leonjong

• Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: februari 25, 2011, 04:59:54 pm »

De makerbot heeft geen poeder, maar plastic draad gewoon van een rol.
Veel onderhoud? Je moet hem gewoon schoon houden bedoel je? Verder valt er niet veel te onderhouden lijkt me.

Helm

• Hero Member
  • Ride to ruin and the world's ending!
« Reactie #8 Gepost op: februari 25, 2011, 08:05:16 pm »

Ik had een tijd geleden al van die dingen gehoord. Wellicht dat er in de (nabije?) toekomst wel wat gedetailleerder kan worden geprint.
Ik zit al te dromen van Reaver Titans.....
I'm Invincible - Black Knight
You're a loony - King Arthur

Middle-Earth SBG 2019:
W: 12
D: 1
L: 4

AR

• Jr. Member
  • **
  • Gewoon AR
« Reactie #9 Gepost op: februari 25, 2011, 08:10:17 pm »

Ik weet niet wat de exacte techniek van het 3D printen is, maar ik denk dat ze in hele korte tijd heel veel beter worden qua resolutie. Waarschijnlijk op dezelfde snelheid als de wet van Moore voor chips: elke 2 jaar een verdubbeling van de resolutie.

Dat is namelijk zo met al dit soort technologie, vooral als ze nuttige toepassingen kunnen geven. En voor 3D printen zijn er vast genoeg nuttige toepassingen te bedenken.

Dus over 5-10 jaar kunnen jullie je poppetjes gewoon uitprinten ;)
Citaat van: Pingwin
Ja, werewolf gaat voor een villie om de combinatie van de wolf vinden én de rest overtuigen dat je gelijk hebt.

Sinnertje

• Sr. Member
  • Fabricate Diem Punc
« Reactie #10 Gepost op: februari 25, 2011, 08:12:53 pm »

Dus over 5-10 jaar kunnen jullie je poppetjes gewoon uitprinten ;)

Mits dat zou gebeuren, moet GW en zulk soort bedrijven wel beter iets verzinnen... Betwijfel of je genoeg zou kunnen verdienen aan de nieuwe spelers/'molds' voor het programma waar ze in worden gemaakt om zo'n bedrijf omhoog te houden...
Ik zou niet te vroeg juichen als zoiets mogenlijk zou worden, geen gw = geen updates. :P
Je wilt hier klikken om naar mijn plog te kijken.
Awake O Dead, for there can be no rest for ye beneath the earth.
For your time has come once more. And the dead shall walk.

Cergorach

• Hero Member
« Reactie #11 Gepost op: februari 25, 2011, 08:48:54 pm »

Nog effe niet te vroeg juichen, er zijn al printers met een veel hogere resolutie, goed genoeg om prima miniaturen te printen. Het probleem is echter niet zo zeer de printer, maar het materiaal wat je er voor nodig hebt. Het is duur en in veel gevallen niet heel stevig, je bent beter af en zowaar goedkoper als je je spul bij Forgeworld besteld.

Naast de kosten van de printer en het materiaal moet je natuurlijk ook 3D files hebben, dat kost tijd of geld. Wellicht dat je op een gegeven moment je community pool krijgt van 3D modellen die je voor noppes kan gebruiken, maar dan moeten mensen die wel aanbieden. Dus GW zal altijd nog wel een markt hebben aangezien ze het IP en de designs hebben en voorlopig goedkoper zijn dan enig 3D printer met de kwaliteiten die je nodig zou hebben. En ga er ook maar vanuit dat als jij het thuis goedkoper kan, de kans groot is dat een grote productie facility het nog goedkoper kan.

Het voordeel van zo een 3D printer is juist niet cheap miniatures, maar custom miniatures, eigen designs, etc. En dat is dan ook de reden waarom ik geïnteresseerd ben in 3D printing, de mogelijkheid om mijn ideeën makkelijk over te zetten naar een fysiek 3D object. De markt voor ultra high resolution 3D printing is momenteel echter heel erg ondoorzichtig, ik hoop dat Shapeways eens op zou schieten met hun high-res materialen.

Dit is in kleur uit de 3D printer gekomen, de maker heeft ook veel kleinere versies er van gemaakt, maar deze vind ik de duidelijkste:
« Laatste verandering: februari 25, 2011, 09:03:54 pm door Cergorach »

AR

• Jr. Member
  • **
  • Gewoon AR
« Reactie #12 Gepost op: februari 25, 2011, 08:52:42 pm »

Het probleem is echter niet zo zeer de printer, maar het materiaal wat je er voor nodig hebt.
Klinkt als een leuk onderzoek om dat te verbeteren :)
Citaat van: Pingwin
Ja, werewolf gaat voor een villie om de combinatie van de wolf vinden én de rest overtuigen dat je gelijk hebt.

Mir

• Moderator
  • Hero Member
  • Moderator offtopic, werewolf
    • Facebook: Jaap Hoeve
« Reactie #13 Gepost op: februari 26, 2011, 11:40:10 am »

Die maquette ziet eruit alsof het een screenshot van SimCity is  :)
Every problem has an expiry date.
- African proverb

"Logic gets you from A to B. Imagination takes you anywhere."
- Albert Einstein

Het is zo simpel
Pagina's: [1]