Een pot verliezen, zo heb ik geleerd. is NOOIT het probleem van je dice. Heb je het gevoel dat je niet lekker staat te gooien, dan zorg je dan je bepaalde engages zou hard moet winnen volgens de statistiek, dat zelfs met r*k gooien je nog lachend wegloopt.
Never blame the dice, blame the player.
Ik vind dat een beetje een al te gemakkelijke manier van denken. Niet alles is schaken. In een goed spel zouden de legers redelijkerwijs zo evenly matched moeten zijn dat het heel lastig is om alleen door bewegen cruciaal voordeel te behalen en je berekende risico's moet nemen: je ruilt een hogere kans af tegen een hoger risico dat het misgaat, waarbij je door goed rekenen wel wat voordeel kunt behalen, maar niet zo heel veel. Als je ieder combat zo zou kunnen draaien dat je altijd een bijna zekere kans hebt om te winnen, dan zou je tegenspeler of heel dom moeten spelen, jij belachelijk goed, of je zou over cruciale informatie moeten beschikken die de tegenstander niet heeft, of zijn leger zou zo absurd slecht (of het jouwe absurd goed) moeten zijn dat het zowiezo geen fair spelletje meer is.
Ik heb nog geen 8ste gespeeld, maar zo ken ik Warhammer in eerdere edities (en WHAB) niet en de meeste ander GW-games ook niet. De dice spelen een grote rol. Niet zozeer doordat je de hele tijd goed of slecht gooit (dat zou met de vele rollen die je doet wel heel onwaarschijnlijk zijn), maar omdat je goed of slecht gooit op de cruciale momenten (of je tegenstander). Dat zijn er soms maar een paar in een game. Dat kan een aantal games achter elkaar voorkomen, zo weet ik vooral uit de tijd dat ik heel regelmatig Bloodbowl speelde en ik en kijn medespeler het spelletje goed door had. Beide spelers speelden dan meestal behoorlijk tot goed - we hadden het genoeg gespeeld en kenden de combinaties - maar het kwam gewoon voor dat je vier of vijf games achter elkaar verloor omdat het op de cruciale momenten niet mee zat. Waarbij wel gezegd dat sommige teams daar gevoeliger voor waren - niet altijd de slechtste, maar er waren er wel waar het ontzettend de ene of de andere kant op kon gaan en ook verschillende keren achter elkaar. Bij WHAB gebeurde dat ook: een aaneenschakeling van erbarmelijke leaderships die je niet zou verwachten.
Het kan zijn dat je gewoon een losing streak hebt. Dat kan. Maar je kunt ook kijken - en dat vind ik wel een zinnig idee van Christiaan geloof ik - of je legertje wel goed in elkaar zit en of je niet erg veel speculeert op goede worpen. Dat laatste hoeft niet erg te zijn, maar je maakt jezelf dan wel erg afhankelijk van een paar goede dicerolls en dat kan tot gevolg hebben dat die een tijdje niet on onvoldoende vallen met frustratie als resultaat zoals je nu hebt.