@ Borkbork: Daar zit wat in, en ook in wat Aap zegt over je het positieve en het negatieve herinneren. Als je al het idee hebt dat het toch gaat misgaan, ga je misschien onachtzaam, te voorzichtig of juist te gemakkelijk spelen. Dan verlies je de kunst om van lood goud te maken. Meer dan met daadwerkelijk geluk verstaat Guus Geluk misschien ook meer de kunst om met de dag/het moment te leven, daar de kansen van in te zien in plaats van bij de pakken neer te gaan zitten. Of - en dat is bij Guus Geluk zeker zo - er in slaagt zijn ongeluk te verbergen, te verdraaien of zelfs tegen beter in te negeren zodat het niet opvalt. Als je niet wanhoopt, vallen tegenslagen mee en zie je niet de dingen die mis kunnen gaan of zelfs zeker misgaan, maar juist de mogelijkheden. Of in ieder geval denkt de buitenwacht dat. Kent niet bijna iedereen wel zo iemand die ondanks alle puinhopen in zijn leven toch de blits weet te maken op dat feestje?
Overigens is het gevaar te denken bij kansberekening dat het uiteindelijk op een gemiddelde moet uitkomen. Maar het is juist altijd een KANS. Het komt misschien wel heel weinig voor, maar achttien enen achter elkaar kan gewoon voorkomen, als is het niet vaak. Zelfs TWEE sequenties van achttien enen achter elkaar, al is dat nog minder vaak. Een sequentie van een aantal games waarin het slecht gaat kan gewoon, zeker omdat de cruciale rollen waardoor je het spel wint er meestal maar een paar zijn in de hele game. Als je dan ook nog je concentratie verliest omdat je het gevoel hebt dat het 'alweer zo laat' is of snel gaat spelen omdat het toch niet meer te redden valt, dan is het einde wel gauw in zicht.
Laatst bij een game Black Powder ging een aanval de mist in omdat we een bepaalde doorbraak niet wisten te forceren omdat een unit maar bleef staat. In warhammertermen: twee, drie, vier Insane Courages achter elkaar, waardoor de versterkingen tijdig in zicht kwamen. Voor de rest waren de worpen niet exorbitant uiteenlopend, maar die paar worpen maakten de game. Dat kan een paar keer achter elkaar gebeuren. Iets dergelijks gebeurde een tijd geleden bij een (overigens prachtige) Warhammer Ancient Battles game bij de BOD: na een cruciale doorbraak van een eenheid moesten alle units eromheen ook testen, en met LD 7 of 8 resulteerde dat in een all-out rout. Voor de rest had te tegenstander ongeveer de overhand gehad, maar plotseling keerde het volledig om. Dat ging om vier, vijf worpen met 2 dice. je gooit zo vaak in een game, dan komen rare sequenties gewoon voor.