GWhobby.net

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Welkom op GWHobby.net, hét Gaming & Warfare forum van Nederland en België.

Pagina's: [1]

Auteur Topic: Poldercon 2018  (gelezen 113 keer)

Toby

• Hero Member
    • wittwer.nl
Poldercon 2018
« Gepost op: februari 12, 2018, 09:06:46 pm »

Zondag 11 februari was er weer Poldercon in het NDC in Utrecht. Het was mijn tweede Poldercon, 2017 was mij goed bevallen en er stonden veel spellen op he programma die mij leuk leken om te doen. Deze vier zijn het uiteindelijk geworden:

Black Ops WWII

Demo door Guy Bowers, de schrijver van de Black Ops regels, op een prachtige tafel. De Duitsers moesten een aantal bereiken in een Frans dorpje dat door de Home Guard en een paar Amerikanen verdedigd werd. Ik had de Duitsers, Johan Poolse paratroopers die vermomde Fallschirmjäger bleken te zijn. Toen rond deze een enorm vuurgevecht ontstond dacht ik rustig op te kunnen rukken, maar werd ik onderschept door de Amerikanen. Helaas was er niet genoeg tijd om het spel echt af te maken.

Black Ops kwam over als een leuk regelset. De kaartactivatie zorgt voor onvoorspelbaarheid, met vier spelers was er echter vrij veel downtime. Ik miste een overwatch mechanisme, ik moet nog eens in het regelboek kijken of die er misschien wel is. Suppressive fire is er ook, maar het was mij niet direct duidelijk wat het voordeel hiervan is – ook hier moet ik nog een keer de regels nader bekijken, want er stond mij bij dat dit wel wat opleverde. Maar vooral de tafel was supergaaf, zo’n mooie tafel zou ik ook neer willen kunnen zetten. En 28mm is inmiddels toch mijn favoriet voor skirmish, het ziet er gewoon leuker uit dan 20mm.

Spectre Operations

Op Spectre was ik nieuwsgierig geworden door positieve reviews. De setting was hier niet een modern conflict (waarvoor de regels geschreven zijn), maar de meidagen van 1940, om precies te zijn een aanval op de Rotterdamse bruggen. De tafel werd gedomineerd door twee grote bruggen, zeer indrukwekkend. Ook hier was de schaal 28mm, met miniaturen van May ’40 miniatures (must have voor wie Mei 1940 in 28mm wil spelen).

Wederom waren we met vier spelers, ik had de landmacht. De Duitsers, die als doel de Nationale Verzekeringsbank hadden, rukten in twee groepen op. Ondanks dekking werd echter de eerste groep snel door mij uitgeschakeld. De tweede groep kwam ook niet verder dan de voordeur, en de versterkingen kwamen te laat om nog een rol te spelen.
Dit spel liet bij mij een gemengde indruk achter. Mooie tafel, maar duidelijk nog niet af en veel te open. Spectre vond ik, in ieder geval met wat wij aan regels gebruikten, conventioneel. Dobbelen voor initiatief, movement en fire combat in verschillende fases, in volgorde van initiatief. Wel een potentieel leuk mechanisme voor suppression, maar dat kwam hier niet echt tot z’n recht.

Missiles at Sea

Ik zit al 20 jaar met het plan om een keer iets met de koude oorlog ter zee te doen, maar tot nu toe is het er niet van gekomen. Harpoon 4 heb ik ooit voor veel geld gekocht, maar dat is toch meer een simulatie dan een wargame. Ik was dus zeer benieuwd naar Missiles at Sea, een gratis regelset die gebaseerd is op Victory at Sea (voor WWII).
Ik was als eerste bij de tafel en koos voor de Westerse vloot, met hoofdzakelijk Franse schepen, vier torpedobootjagers, een luchtafweer kruiser en een klein vliegdekschip. De Russen hadden een vergelijkbare vloot. Daarnaast hadden we de bijbehorende helikopters en vliegtuigen, trouwens was alles 3D geprint (Shapeways). Onze vloten stoomden snel op elkaar af, al snel konden we elkaar identificeren, ontstonden luchtgevechten en vlogen de sea-skimming missiles over het water. Het lukte echter geen van beiden om de luchtafweer van de tegenstander te verzadigen, waardoor geen schip geraakt werd.

Voor zover dat na een potje van nog geen anderhalf uur gezegd kan worden, komt Missiles at Sea redelijk in de buurt van wat ik van regels voor Modern Naval Wargaming verwacht. Een redelijke balans tussen realisme en speelbaarheid en een goede weergave van de kernzaken zoals detectie en het moeten verzadigen van de luchtafweer van de tegenstander. Het aanschaffen van een Amerikaanse vloot (met schepen in 1/3000 van Navwar en vliegtuigen in 1/600 van Tumbling Dice) staat dus weer wat hoger op de agenda.

Border Wars

Skirmishes gedurende de Amerikaanse Burgeroorlog, met Legions of the Old West. Ik en een andere speler moesten als Confederates voorraden van de Union stelen. Ik bleef eerst op afstand omdat ik verder kon schieten dan de tegenstander, maar schieten op 5+ met saves op 3+ dankzij cover schoot niet op, dus toch maar dichterbij. Maar toen kwam de cavalerie in galop en was het potje in nog geen uur afgelopen.

Legends of the Old West viel me tegen. Als ik op meer dan 18” was blijven staan, had ik ongestoord kunnen blijven schieten, maar dat schoot dus niet op. Op korte afstanden zijn revolvers ontzettend sterk, want niet alleen mag je daarmee (anders dan met rifles en musketten) bewegen en schieten, maar je hoeft ook niet na het schieten een beurt stil te staan om te herladen. De snelle cavalerie, bewapend met revolvers, was dus in het voordeel. En het is uiteraard IGO-UGO.

Samengevat wederom een leuke dag, waarbij ik aan vier verschillende spellen kon snuffelen. Black Ops en Missiles at Sea waren voor mij de highlights. Maar ik heb ook gezien hoe zeer ik inmiddels door het spelen van Infinity van action-reaction systemen ben gaan houden, waar altijd de mogelijkheid is op de actie van de tegenstander te reageren. Als er volgend jaar weer voldoende leuke spellen op het programma staan, ben ik zeker weer van de partij.
3D printen en meer: www.dreid.nl

Raz

• Retired Admin
  • Hero Member
Re: Poldercon 2018
« Reactie #1 Gepost op: februari 19, 2018, 12:58:54 pm »

Dat ziet eruit als een geslaagde beurs, bedankt voor het posten! Mooie tafels zeg. Samen met Malebolgia heb ik een tijdje Black Ops gespeeld, erg leuk spel voor kleinschalige skirmish en erg gemakkelijk toe te passen op diverse settings. Hoeveel man speelden jullie per zijde? En had Guy nog specifieke toevoegingen bedacht voor WO2?
"You cannot win the war without the help of the population, and you cannot get the support of the population without at least beginning to win the war."

Toby

• Hero Member
    • wittwer.nl
Re: Poldercon 2018
« Reactie #2 Gepost op: februari 19, 2018, 05:24:06 pm »

Ik had 9 man, de Fallschirmjäger en de Amerikanen denk ik ook zoiets. Home Guard was wel wat meer. Het is een tijdje geleden dat ik de regels heb doorgelezen, dus ik weet niet zeker of er aanpassingen waren voor WOII.

Het was zeker een geslaagde beurs, ik vind dit concept veel leuker dan bijv. Crisis.
3D printen en meer: www.dreid.nl
Pagina's: [1]