GWhobby.net

Spellen => Historics => Topic gestart door: Real op augustus 03, 2018, 12:07:49 pm

Titel: Aanrader: 13 Hours battlereport
Bericht door: Real op augustus 03, 2018, 12:07:49 pm
Ik kwam deze toevallig tegen: https://www.facebook.com/pg/CONflictRheinland/photos/?tab=album&album_id=369174360254378

Wel een van de betere battlereports die ik ooit heb gezien. De film was ook niet slecht trouwens. Je zou nooit denken dat het Michael Bay was, totdat hij zich op het allerlaatst toch net niet meer in kon houden.
Titel: Re: Aanrader: 13 Hours battlereport
Bericht door: Arathorn op augustus 03, 2018, 12:16:33 pm
Een paar maanden geleden inderdaad al gezien, echt een heel mooie tafel, en een geweldig report.
Titel: Re: Aanrader: 13 Hours battlereport
Bericht door: Raz op augustus 03, 2018, 01:16:34 pm
Wauw, wat een gave tafel en een uitstekende AAR! Bedankt voor het delen :) De film heb ik een tijdje geleden gekeken, prima vermaak, had niet gedacht dat het Bay was inderdaad. Maar nu ik het weet is het einde wel kenmerkend inderdaad ;D
Titel: Re: Aanrader: 13 Hours battlereport
Bericht door: Toby op augustus 04, 2018, 08:02:47 am
Supergave tafel. Op Poldercon heb ik een potje WOII met Spectre gedaan en was niet echt onder de indruk (weinig vernieuwend), Ambush Alley blijft naar mijn idee toch de benchmark voor dit soort spellen.
Titel: Re: Aanrader: 13 Hours battlereport
Bericht door: Raz op augustus 05, 2018, 07:51:05 pm
Ik was al wel benieuwd naar het systeem, maar heb nog niet de tijd gehad om het te bekijken. Maar AA is een betere keuze begrijp ik? Wat is de basismechaniek van Spectre en speelt het met individuele modellen of eenheden?
Titel: Re: Aanrader: 13 Hours battlereport
Bericht door: Toby op augustus 05, 2018, 09:30:52 pm
Wij hebben toen squad-gebaseerd gespeeld, activatievolgorde bepaald door te dobbelen. Verder leek het mij vrij conventioneel. Er schijnen allemaal speciale regels te zijn bovenop een vrij simpele basis, wat niet zo mijn ding is. Ik ben meer van de dynamische actie-reactie mechanismes dan IGO-UGO dat via speciale regels diepgang probeert te creëren die er eigenlijk niet is.
Titel: Re: Aanrader: 13 Hours battlereport
Bericht door: Raz op augustus 06, 2018, 08:56:36 am
Bedankt voor de toelichting. Voor historische spellen ben ik het daar helemaal mee eens, dan heb ik inderdaad liever een systeem als AA. Een spel als Deadzone, alternate activation met veel speciale regels, vind ik ook erg leuk, maar dan zit ik toch in een wat andere mindset. Klinkt alsof ik Spectre dan voor nu wel kan laten liggen, meer tijd voor iets anders :)
Titel: Re: Aanrader: 13 Hours battlereport
Bericht door: Real op augustus 06, 2018, 07:30:11 pm
En heeft iemand Skirmish Sangin wel eens geprobeerd? Ik ken dat mechanisme niet, maar de battlereports zagen er op het eerste gezicht wel aardig uit.
Titel: Re: Aanrader: 13 Hours battlereport
Bericht door: Toby op augustus 06, 2018, 08:06:14 pm
Niet geprobeerd, "complex" was volgens mij de samenvatting van een van de reviews die ik heb gelezen. Echt vernieuwende mechanismes zitten er volgens mij niet in. Ik zit er steeds meer aan te denken om een keer moderne skirmish op basis van Infinity te gaan proberen.
Titel: Re: Aanrader: 13 Hours battlereport
Bericht door: Real op augustus 06, 2018, 08:49:45 pm
Bestaan die dan?
Titel: Re: Aanrader: 13 Hours battlereport
Bericht door: Toby op augustus 06, 2018, 09:17:44 pm
Bestaat wat? Modern skirmish regels op basis van Infinity? Nee, maar Ariadna is niet ver verwijderd van een modern leger dus een geschikte army- en wapenlijst is zo in elkaar gezet.
Titel: Re: Aanrader: 13 Hours battlereport
Bericht door: Raz op augustus 07, 2018, 08:30:55 am
Infinity aanpassen zou wel mooi zijn, het systeem is in de basis heerlijk skirmish met veel dynamiek en interactie. Ariadna geeft daarop best een kans.

Skirmish Sangin ken ik zelf niet. Heb het spel her en der wel eens voorbij zien komen, maar heb me er verder nooit in verdiept.

Ik heb wel een tijdje Black Ops gespeeld, dat leverde leuke potjes op! Vooral de potjes waarin je sneaky aan het rondsluipen was, vond ik erg leuk. Daarvoor werkt het spel erg goed. Dus voor spec ops in die hoek zou ik eerst eens daar kijken. Had jij die regelset niet ook, Rutger?
Titel: Re: Aanrader: 13 Hours battlereport
Bericht door: Toby op augustus 07, 2018, 12:52:36 pm
Black Ops heeft zeker leuke ideeën, en de sneaky mechanismes daarvan zouden makkelijk te combineren zijn met een actie-reactie systeem, waarvoor genoeg inspiratie bij Two Hour Wargames, Ambush Alley en Infinity te vinden is. Bij Ambush Alley vind ik het infiltratiesysteem met de hot spots nog steeds een leuk idee.

Voor squad-gebaseerd kan ik trouwens aanbevelen weleens een blik op Star Wars Legion te werpen. Het heeft een eenvoudig command systeem, een soort overwatch, suppression/moraal, dus eigenlijk alles wat erbij hoort. Het heeft alleen geen range modifiers en is een beetje gamey, dobbelstenen spelen best wel een rol.
Titel: Re: Aanrader: 13 Hours battlereport
Bericht door: Real op augustus 07, 2018, 11:42:54 pm
Ja, ik heb Black Ops, maar het helaas nog nooit kunnen proberen. Ik begin wel weer ernstig geïnspireerd te raken om mijn Uruzgan project weer op te pakken (helaas toch ipv Vietnam), dus dan zou ik wel een paar verschillende sets gaan proberen
Titel: Re: Aanrader: 13 Hours battlereport
Bericht door: Toby op augustus 08, 2018, 09:07:14 am
Lijkt mij alleen maar logisch om daarmee verder te gaan gezien hoeveel je al hebt, ook aan terrein.
Titel: Re: Aanrader: 13 Hours battlereport
Bericht door: Raz op augustus 08, 2018, 11:58:18 am
Uruzgan blijft ook een mooie en aansprekende setting inderdaad. En daar kun je zo een heerlijke tafel van neerzetten met fully painted legers. Maar hoeveel heb je dan nog te hobbyen? :P Black Ops werkt daarvoor prima denk ik. Het is wel echt kleinschalig, een deel van je materieel zal niet zo snel op tafel komen (al heb ik de voertuigregels nooit zelf geprobeerd, dus neem mijn opmerking met een korrel zout).

Ik hoop zelf binnenkort tijd te hebben om FNG goed te lezen. Dat spreekt me momenteel het meeste aan, mede omdat ik nog druk bezig ben met de documentaire van Burns. Het lijkt me erg interessant om een vol jaar van een eenheid 'mee te maken'. Idealiter voeg ik daar een hond met handler aan toe, al weet ik nog niet of daar wel regels voor zijn.
Titel: Re: Aanrader: 13 Hours battlereport
Bericht door: Real op augustus 08, 2018, 09:36:17 pm
Ja, Vietnam blijft ook trekken, maar het is steeds het terrein wat de bottleneck is. Ik heb gewoon nog steeds geen goede manier bedacht om echt goede jungle te maken.

Ik zag trouwens dat FNG momenteel niet op de THW site staat. Er zou toch een FNG2.0 komen?
Titel: Re: Aanrader: 13 Hours battlereport
Bericht door: Toby op augustus 08, 2018, 09:56:35 pm
Sterker nog, FNG 2nd Tour is een paar jaar geleden ook gepubliceerd, maar inderdaad niet op de THW website te vinden. Google levert een downloadlink op een russische server. Geen idee of het Fields of Fire forum nog bestaat, waarop de auteur actief was?

Charlie Don't Surf bestaat uiteraard ook nog, daar heb ik me tot nu toe niet in verdiept.
Titel: Re: Aanrader: 13 Hours battlereport
Bericht door: Raz op augustus 09, 2018, 10:11:10 pm
Ja, dat probleem van de jungle herken ik wel, daar loop ik ook wel tegenaan. Als ik terugdenk aan de tafel die we destijds voor Noorderspel hadden, dan zag dat er echter ook wel weer erg goed uit! En het was een heerlijk potje 8)

FNG 2nd Tour heb ik nooit heel erg meegekregen, maar dat klinkt wel erg interessant. Hopelijk is het spel wat gestroomlijnd. Het lijkt me in ieder geval een goede kanshebber. Ik heb Darby net bericht gestuurd met de vraag waar het te koop is. Hopelijk gebruikt hij dat mailadres nog. Net ook even Charlie don't surf bekeken, dat is een slag groter dan FNG en vooralsnog heb ik zelf de voorkeur voor kleiner dan dat.
Nogmaals edit: Darby legt momenteel de hand aan de 3e sterk gestroomlijnde versie van FNG! Ik ben heel benieuwd :)

Edit:
- Hier grapt iemand over een derde editie: http://ambushedinthealley.blogspot.com/2016/07/fng-first-thoughts.html (http://ambushedinthealley.blogspot.com/2016/07/fng-first-thoughts.html)…
- En een aansprekende write-up door Ed: http://2hourblog.blogspot.com/2012/01/bowling-with-claymores-fng-2nd-tour-aar.html (http://2hourblog.blogspot.com/2012/01/bowling-with-claymores-fng-2nd-tour-aar.html).

Even twee foto's uit de oude doos:
(https://i.imgur.com/XL4IFnA.jpg)

(https://i.imgur.com/gFlQFA3.jpg)
Titel: Re: Aanrader: 13 Hours battlereport
Bericht door: Real op augustus 10, 2018, 11:07:08 am
Ja, dat was op zich wel mooi, maar nog lang niet goed genoeg. Helaas heb ik veel van die losse boompjes inmiddels verwerkt in ander terrein en weet ik niet meer waar ik die patches van elephant grass en losse palmbomen heb gelaten.

Verder heb ik in al die jaren niks gedaan aan de stands voor de heli's of de bases van de troepen. Eigenlijk zou ik die SHQ GI's en LRRPs willen vervangen door Elhiem modellen. Mijn VC en NVA moeten ook nog grotendeels uit het niets worden opgebouwd.

Maar goed, zonder prikkels gebeurt er sowieso niks, dus als jij een keer een spel gaat plannen dan probeer ik wel mee te doen.

Wellicht dat er tegenwoordig trouwens wel een goede playmat te vinden is voor Vietnam. Je hebt eigenlijk iets van jungle floor nodig, mogelijk met al wat trails er op geprint, maar dat zal lastig zijn om precies goed te krijgen.
Titel: Re: Aanrader: 13 Hours battlereport
Bericht door: Raz op augustus 10, 2018, 12:32:37 pm
Een playmat is wel een interessant idee, dat geeft gelijk veel sfeervolle ondergrond. Malebolgia heeft eentje voor jungle, ik zal hem eens polsen. Afhankelijk van de gewenste tafel is een groot stuk teddyfur wellicht ook een optie, waar de rest dan opgelegd kan worden. Zo pakt General Lee het volgens mij aan. Elk stuk scenery kan daarop dan worden ingebed. Dan zou je trails dus ook echt in een stuk jungle kunnen maken.

Eerste stap is voor mij om een goede regelset te vinden, kleinschalig en met een goede balans van details om lekker vlot te spelen maar ook te zorgen voor voldoende inleving. Ik ben daarom heel benieuwd naar FNG3. Wat ik van Darby hoorde klinkt goed! Voor een gezamenlijk potje zou ik idealiter een regelset op een net hoger niveau hebben, waarbij we elk een eenheid aansturen tijdens een grotere sweep met een geautomatiseerde vijand. Dat levert denk ik een mooi spel op.

Qua miniaturen staat Elhiem bij mij ook op nummer één. Voldoende verkrijgbaar en ze zien er erg goed uit! Maar eerst een regelset...
Titel: Re: Aanrader: 13 Hours battlereport
Bericht door: Real op augustus 10, 2018, 01:11:35 pm
Bestaat het FoF forum nog?  ???
Titel: Re: Aanrader: 13 Hours battlereport
Bericht door: Raz op augustus 10, 2018, 03:10:29 pm
Het is niet meer te vinden in ieder geval... :-\

Darby noemde een FB-groep, Vietnam Gaming, maar dat levert enkel resultaten op die niks met wargamen te maken hebben. Heb hem gevraagd naar de directe link. Ik vermoed dat alle activiteit zich daarheen verplaatst heeft.
Titel: Re: Aanrader: 13 Hours battlereport
Bericht door: Toby op augustus 10, 2018, 09:11:07 pm
FoF forum is permanently closed staat er.

Ik heb een 6'x4' playmat van Deep Cut Studio die voor jungle geschikt zou moeten zijn. Ik zelf zou op dit moment 6mm boven 20mm prefereren. Voor het laatste heb ik wat palmbomen en zou ik kunnen kijken wat er aan 3D printbaar spul beschikbaar is.
Titel: Re: Aanrader: 13 Hours battlereport
Bericht door: Real op augustus 11, 2018, 12:08:57 am
Voor 6mm kwam ik laatst dit spel tegen, waarin het echt om helicopters lijkt te gaan. Op zich wel over te zetten naar Vietnam denk ik. Maar ook daar geldt, ik kom graag een keer spelen en zal proberen wat kleins bij te dragen (mijn F4 Phantoms bijvoorbeeld), maar ik ga denk ik eerst weer 20mm ultramoderns doen (naast SAGA en mijn 15mm BFAS klaar maken voor Taskforce Level).
Titel: Re: Aanrader: 13 Hours battlereport
Bericht door: Toby op augustus 11, 2018, 08:48:10 am
Uruzgan is toch inmiddels Historics, geen Ultramoderns.  ;D Als ik kijk naar wat ik allemaal nog te doen heb, denk ik dat 6mm Vietnam dit decennium niet meer gaat gebeuren. Maar als ik Vietnam weer zou oppakken, dan waarschijnlijk in deze schaal.
Titel: Re: Aanrader: 13 Hours battlereport
Bericht door: Real op augustus 11, 2018, 11:50:09 am
Nou ja, zolang men op Lead Adventure nog steeds maar één subforum heeft voor alles sinds
WW2 blijft het nodig om onderscheid te maken tussen moderns en ultramoderns.

Ik was trouwens vergeten de link toe te voegen, maar ik bedoelde het spel Hind & Seek: https://www.thewargameswebsite.com/forums/topic/hind-seek-airborne-recon-mission/

Dit zou wel eens een goede regelset kunnen zijn om met relatief weinig terrein en modellen aan 6mm te kunnen beginnen.
Titel: Re: Aanrader: 13 Hours battlereport
Bericht door: Toby op augustus 11, 2018, 04:47:26 pm
Battle report ziet er interessant uit!
Titel: Re: Aanrader: 13 Hours battlereport
Bericht door: Raz op augustus 12, 2018, 09:01:14 am
Hind & Seek ziet er goed uit! Ik was eerst sceptisch over 6mm, maar ik begin nu voor Vietnam wel mogelijkheden te zien voor grote sweeps met air cav en riverine blocking forces, bunkers in de rivieroevers, verdachte sampans. Dat is op 20mm niet goed te realiseren, tenzij je op een monsterachtige tafel speelt. Op 6mm kan dat prima. Heeft een van jullie Cold War Commander? Daarin staan legerlijsten voor VS, NVA en ARVN en op de website staan op meerdere battle reports, zoals:

- http://clubleshakko.blogspot.com/2012/01/la-drang-operation-silver-bayonet-14.html (http://clubleshakko.blogspot.com/2012/01/la-drang-operation-silver-bayonet-14.html)
- http://baddave.blogspot.com/2012/07/cwc-vietnam-firebase-assualt.html (http://baddave.blogspot.com/2012/07/cwc-vietnam-firebase-assualt.html)

Edit: GHQ heeft mooie miniaturen voor 6mm ;D Maar eerst eens kijken waar Darby mee aankomt voor de 3e editie, dat kleinschalige spreekt me ook sterk aan 8)
Titel: Re: Aanrader: 13 Hours battlereport
Bericht door: Toby op augustus 12, 2018, 10:16:42 am
Cold War Commander heeft volgens mij weinig 'Nam-specifieke dingen en is meer voor armor vs armor gemaakt. Charlie Don't Surf is denk ik op een schaal die met 6mm goed te doen is?
Titel: Re: Aanrader: 13 Hours battlereport
Bericht door: Raz op augustus 13, 2018, 04:16:10 pm
Ja, dat zou goed kunnen. Er zit niet voor niets geen legerlijst voor VC in CWC. Ik merk dat ik zelf sterk twee kanten op neig: enerzijds het kleinschalige van een enkele eenvoudige patrouille, anderzijds het grootschalige van operaties met,eerder verschillende eenheden. Ik ken Charlie don't surf niet, dus ik weetniet of het daarvoor vlot genoeg speelt en of het gericht is op singlebase models.

Zojuist trouwens van Darby FNG2 ontvangen, dus die kan ik in afwachting van FNG3 alvast eens lezen. Ik laat nog weten wat de gedachten zijn.
Titel: Re: Aanrader: 13 Hours battlereport
Bericht door: Real op augustus 13, 2018, 06:35:40 pm
Heb je het direct bij hem gekocht? Of gewoon zomaar ontvangen? Hij 'leeft' dus nog wel en werkt nog steeds aan het spel, dat is op zich al mooi nieuws.

Hoe zit het eigenlijk met zijn Low Level Hell regels? Die waren toch voor 3 of 6mm bedoeld?
Titel: Re: Aanrader: 13 Hours battlereport
Bericht door: Raz op augustus 13, 2018, 07:59:54 pm
Darby is druk aan de slag met de laatste revisie van FNG3. Hij verwacht daarvoor nog enkele weken nodig te hebben. Geen idee hoeveel tijd er daarna nog aan besteed moet worden qua lay-out en dergelijke of dat dat allemaal al klaar is en dit de laatste proevencontrole is.

Low Level Hell ken ik niet. Heb je een link? Google en BGG leveren niks op.
Titel: Re: Aanrader: 13 Hours battlereport
Bericht door: Real op augustus 13, 2018, 08:13:10 pm
Ik zou Darby we even naar vragen. Ik weet niet eens meer zeker of het zo heette, maar hij heeft ooit een keer een battle report gepost van een 6mm spel met een tegelzetter speciaal voor 3 en 6mm die hij aan het schrijven was.
Titel: Re: Aanrader: 13 Hours battlereport
Bericht door: Toby op augustus 13, 2018, 08:39:13 pm
Klopt, dat kan ik me ook nog herinneren. Was dat niet FNG: Operations, of is dat weer iets anders?
Titel: Re: Aanrader: 13 Hours battlereport
Bericht door: Real op augustus 14, 2018, 07:43:40 am
Volgens mij was Operations alleen maar een nog uitgebreider campagnesysteem voor de reguliere versies van FNG.
Titel: Re: Aanrader: 13 Hours battlereport
Bericht door: Raz op augustus 14, 2018, 08:36:39 am
Een google levert een pdf op op dezelfde Russische server en een document op Scribd: https://www.scribd.com/document/208979360/FNG-Operations  (https://www.scribd.com/document/208979360/FNG-Operations)
A mini-game and alternate campaign supplement for the skirmish game “FNG” by Two Hour Wargames, Klinkt interessant, maar weer iets anders zo te zien.

Edit: ben na Matterhorn nu ook mijn Ospreys over Vietnam aan het herlezen, inspiratie genoeg :)
Titel: Re: Aanrader: 13 Hours battlereport
Bericht door: Raz op augustus 15, 2018, 11:51:49 am
Hoorde van Darby dat er ooit inderdaad plannen zijn geweest voor FNG: Over Green Hell, maar dat is er nooit van gekomen. Wie weet heeft hij tijd zodra FNG3 afgerond is. Een google leverde dit resultaat op uit 2008, een post van TMP, waarin hij het spel beschrijft.

Thanks guys! Ya, I just glues a lot of those trees down. I'll be flocking them before Skirmish '08 on July 12th, as well as making better smoke, napalm, and artillery blast markers. I'll also get some OH-6 and A-1 Skyraiders done. Need to find a O-1 FAC somewhere…
FNG:OGH stands for FNG:Over Green Hell.
Basically, I wanted to design a game where I could zip a bunch of helos around and have a somewhat detailed Company or two on the ground without having to use a gymnsaium floor, but also without having to get so micro that a single vehicle equals a whole platoon.
At the moment, a stand of infantry is a fireteam or squad or weapons team or HQ unit. A whole platoon of grunts in a standard 2-up-one-back formation would take up an area of about 3"x4", so you can play on a small surface as well as have "large unit actions".
C&C factors in, and taking good care of your casualties (WIA and KIA) is a necessity, rather than a handwave.
In the end, this set should be able to integrate all the other FNG sets. Meaning: you'll be able to plan out an operation using the free FNG: Operations supplement/game, fight the larger aspects of the action witn FNG: OGH, break down portions further to the skirmish level using FNG (or FNG:UW) and apply the results upwards and downwards.
Did a little test lastnight where 2 turns of FNG equaled 1 turn of FNG: OGH, using 2 seperate tables. It worked out great because when a helo was over the place where the sirmish action took place on the larger table, it was easy to see when it arrived in the skirmish. When it took fire, it was easy to apply that the the FNG: OGH game, etc.
I doubt that many people will try it like that, but at least it'll be there and work, for my own piece of mind (and that of others that really like to get INTO their games).

Bron: http://www.theminiaturespage.com/boards/msg.mv?id=144920 (http://www.theminiaturespage.com/boards/msg.mv?id=144920)
Titel: Re: Aanrader: 13 Hours battlereport
Bericht door: Real op augustus 15, 2018, 08:12:35 pm
Ja, dat was het ja. Wel wat beter terrein nodig dan in dat battlereport waar hij op TMP naar linkt, en 3mm blijf ik echt vreselijk vinden. Maar het klinkt nog steeds heel veelbelovend.
Titel: Re: Aanrader: 13 Hours battlereport
Bericht door: Raz op augustus 17, 2018, 08:29:28 pm
Ja, als dit er ooit van komt, dan is dat wel het moment voor een bestelling bij GHQ. Heb laatst al eens bekeken wat zij allemaal hebben, mooi spul zeg! Ik speel momenteel trouwens ook Heliborne, een pc-spel. Leuk en sfeervol spel, waarbij een van de setting Vietnam is. Vanavond trouwens eens kijken of mijn squad van FNG1 ook direct over te zetten is naar FNG2 en dan aan het lezen met de regels!
Titel: Re: Aanrader: 13 Hours battlereport
Bericht door: Toby op augustus 18, 2018, 09:18:19 pm
GHQ heeft heel mooi spul. Ik zal eens informeren of ze een distributeur in Europa hebben die aan mij wil leveren.
Titel: Re: Aanrader: 13 Hours battlereport
Bericht door: Raz op augustus 25, 2018, 07:53:06 am
Dat zou erg mooi zijn :)

Gisteravond mijn eerste potje FNG2 gespeeld (zal binnenkort een korte, beschrijvende AAR posten). Dat beviel goed. Het systeem is wel eentje waar je even goed in moet komen, maar als je het een aantal keren hebt doorlopen, dan wordt het heel natuurlijk. Dan valt alles heel vlot op z'n plek. In FNG2 kun je spelen met een geautomatiseerde VC/NVA. Voor een missie bepaal je hoeveel invloed de partijen in een gebied hebben en wat de EAL (enemy level of activity) in een gebied is. Samen met het soort missie levert dit een aantal PEF-markers (Possible Enemy Forces) op. Dit kunnen later echte eenheden, structuren (verlaten of bezet), boobytraps of niets blijken te zijn.

In de basisregels heb ik weinig tot geen wijzigingen bespeurd. De geautomatiseerde tegenstander is wel nieuw. De manier waarop dit is gedaan neemt voor mij het grootste bezwaar tegen FNG weg, namelijk dat je telkens een gelijkwaardige eenheid tegenkomt en dat vanaf het begin al weet. In FNG2 is dit helemaal niet zo. Juist de ongrijpbaarheid, onduidelijkheid en ongelijkheid van eenheden die elkaar treffen is nu erg goed in het spel aangebracht. In mijn eerste potje liep mijn squad tegen twee cellen van drie VC strijders aan, een derde PEF bleek daarna enkel een geval van de jitters te zijn. Maar het had net zozeer een bunker met een MG kunnen zijn. Met een team midden in een rice paddy en de bunker in de junglerand, was dat geen prettige uitkomst geweest. PEF's bewegen volgens eigen regels, totdat ze door FWF (Free World Forces) worden gespot. Dan wordt bepaald wat het is en verschijnt het op het speelveld. Vanaf dan valt het onder eigen regels die naar gelang de soort eenheid en de hoeveelheid friendlies ook weer verschillen. Erg leuk en een erg goede manier om het conflict in Vietnam op de tafel tot leven te brengen dus!

Goed om te weten trouwens is dat FNG2 goed aansluit op FNG: UW, zelfs beter dan FNG1 vertelde Darby.