GWhobby.net

Warhammer Fantasy & Age of Sigmar => Fantasy Regels => Topic gestart door: Nicolas op januari 03, 2016, 11:33:31 am

Titel: Orgun gun + (master) enineer
Bericht door: Nicolas op januari 03, 2016, 11:33:31 am
Een vriend van mij speelt met de dwarfs. Hij stelt 2 orgun guns op.
Elke orgun gun plaatst hij in een gebouw (en zegt dat ze op het eerste verdiep staan, waardoor hij in de hoogte staat en alles kan zien). Hierdoor geniet hij ook hard cover (2 boetepunten BS) en kunnen cavalery, chariots en fly wezens niet tot bij hem geraken.
Hij zet bij elke orgun gun ook een engineer binnen de 3 inch. Deze plaatst hij achter het gebouw. Hierdoor kunnen wij hem niet zien of raken en geeft hij toch zijn invloed door op de orgun gun. (zijn BS en re-roll artillery dice)
Dit maakt van de orgun guns bijna onverwoestbare killing machines.
Is alles wat hierboven staat reglementair?
Zo ja, hoe gaan we ze dan best te lijf?
Titel: Re: Orgun gun + (master) enineer
Bericht door: Drunkendwarf op januari 03, 2016, 12:40:48 pm
Of het reglementair is weet ik niet maar vreemd is het wel. Logischer wijs zou ik zeggen dat de engineer geen invloed heeft op de organ gun omdat hij er niet bij staat (ja, ik weet dat in het boek staat 3 inch..... ::)). Nu ik er over nadenkt: als je een unit in een gebouw zet moeten de characters die bij die eenheid zijn ook in het gebouw.
Hoe zetten jullie het terrein op de tafel? Random of richt elk van jullie zijn eigen kant in? Jullie kunnen het random doen en dan via een dobbelsteen worp een kant kiezen. Hoe komt het eigenlijk dat hij twee gebouwen heeft in zijn deployment zone?

Het is 4 jaar geleden dat ik voor het laatst WHFB gespeeld heb maar van dit soort geneuzel werd ik altijd niet goed (misschien dat ik het daarom zo weinig speel). Volgens het boek mag je warmachines in gebouwen zetten maar moet je daarbij ook je gezond verstand gebruiken; dus geen stonethrower onder een dak. Van een bolt thrower kan ik mij nog voorstellen dat hij op de eerste verdieping staat; je kunt hem makkelijk richten door een raam. Een organgun met meerdere lopen word een stuk lastiger; hoeveel open ruimte heb je nodig om een aantal lopen die naast elkaar staan af te vuren zonder dat je een muur omver blaast? Een organgun boven op een toren vind ik dan wel kunnen; je hebt geen last van muren (in dit geval kun je hem ook met flyers chargen).

Bij jullie volgende battle gewoon voorstellen zonder gebouwen te spelen of deze op een redelijk wijze verdelen over het speelveld.

DJ

Titel: Re: Orgun gun + (master) enineer
Bericht door: Nicolas op januari 03, 2016, 08:20:22 pm
We twijfelen zelf ook een beetje aan de correctheid,  maar als er nergens staat,  kunnen we het ook moeilijk verbieden. We zoeken dus eigenlijk richtlijnen of regels hieromtrent. Ik vind het spel en de complexiteit heel leuk, maar de regels rond gebouwen vind ik vaak heel discutabel.
Titel: Re: Orgun gun + (master) enineer
Bericht door: Blonde Beer op januari 03, 2016, 11:20:48 pm
Doe als de rest van Nl. Gebouwen zijn impassible terain. Regels voor gebouwen zijn klote.
Titel: Re: Orgun gun + (master) enineer
Bericht door: Lizardcommander op januari 04, 2016, 05:34:41 pm
En anders: Er mag maar 1 unit in een gebouw, dus er kunnen nooit 2 organ guns in 1 gebouw. Het trucje met de engineer werkt helaas wel. Overigens kunnen flyers, cavalry etc. (zover ik weet) het gebouw weldegelijk aanvallen, maar ze kunnen er niet in.
Titel: Re: Orgun gun + (master) enineer
Bericht door: Nicolas op januari 04, 2016, 06:19:39 pm
Ze kunnen een gebouw aanvallen. Is dit hetzelfde als de unit in het gebouw aanvallen met in de beurt van de charge boetepunten van hard cover zoals bij een muur.
Is het gebruikelijk dat organ gun in gebouw staat of doe laat jij ook niets toe in een gebouw?
Titel: Re: Orgun gun + (master) enineer
Bericht door: Lizardcommander op januari 04, 2016, 09:22:26 pm
Meestal spelen wij ook gebouwen als impossible, want dat speelt wat makkelijker.

Hard Cover geldt alleen voor shooting, dus niet voor combat. In combat krijg je echter geen charge-bonus (zoals impact hits, lansen, e.d.) en je mag volgens mij ook je armour save bonus van je cavalry niet gebruiken (ze stappen volgens mij af van hun mount).

Je kunt overigens met maximaal 1 unit een gebouw aanvallen.

Let er bovendien op dat het hele gebouw in je deployment zone moet staan, omdat je er anders niet in mag beginnen. Als je Deployment zone bijvoorbeeld maar 12" is en het gebouw ook op 13" staat, dan mag je daar dus niet staan (want dan sta je buiten je deployment zone).
Titel: Re: Orgun gun + (master) enineer
Bericht door: Nicolas op januari 05, 2016, 06:56:11 am
Ik denk dat we alles zo goed als juist doen.
Gebouwen staan binnen 12 inch. Organ gun heeft immers bereik van 48 inch.
Hij zorgt voor voldoende sterke units die het gebouw bewaken. In close combat geraak je er dus niet al te snel en op schieten is ook bijna onmogelijk wegens de boetepunten en de T7.
Als hij schiet daarentegen is het des te pijnlijker. 2 artillery dice waarvan 1 re-roll. Dat is voortdurend gemiddeld 14 schoten. Hoge BS van enineer en hoge S tegen mijn zwakke T. Dat doet pijn.
Zeker als je weet dat hij dat 2 keer doet.
Flyers zijn een optie, maar dat weet hij ook en die worden afgeknald voordat ze toekomen.
Pffft. De orgun guns + engineer zijn dodelijk en uiterst moeilijk te killen op die manier.
Titel: Re: Orgun gun + (master) enineer
Bericht door: Drunkendwarf op januari 05, 2016, 07:11:53 am
Was dit een eenmalige battle of gebeurt dit vaker? Nogmaals: probeer eens zonder gebouwen te spelen (of zet die buiten de deploymentzone)
Misschien eens kijken of je een andere tegenstander kunt vinden........

DJ
Titel: Re: Orgun gun + (master) enineer
Bericht door: knetsch op januari 05, 2016, 09:46:18 am
48 inch? Volgens mij had een Organ gun een range van 30 inch (in 8th en 9th).

En het is BS schieten dus skirmish (-1), cover (-1 of -2) of een opoffer unit (-2) ertussen zetten werkt prima.
Titel: Re: Orgun gun + (master) enineer
Bericht door: Nicolas op januari 05, 2016, 08:20:02 pm
30 inch kan ook. Ik zal het mis op hebben.

Even voor de duidelijkheid. De persoon die met de dwarfs speelt is een goede vriend van mij. Ik ga dus zeker met hem blijven spelen.
We zijn samen 1 jaar geleden gestart met Warhammer en zijn er ondertussen beide al redelijk aan verslaafd. (We kunnen elk gemakkelijk 7000 pnt opstellen :-) )

We zitten ook beide in een gezelschapspellenclub en tactiek is dus zeker ons ding.
Met nog 5 andere vrienden hebben we dit jaar een klein toernooitje gehouden. Iedereen tegen iedereen en dan een rangschikking.
Hij heeft gewonnen en ik was tweede.

We willen dat dit jaar opnieuw doen, maar er was in de voorbije editie veel twijfel bij de regels mbt gebouwen.
Ik wil de voordelen van zijn tactische keuzes niet afnemen, maar wel proberen te begrijpen zodat we het ten miste zo juist mogelijk doen.

Na alles wat ik hier al gelezen heb, zal ik zeker het voorstel doen om gebouwen als ontoegankelijk te beschouwen.
Ook de regel dat we na het zetten van de terreinstukken nog een kant mogen kiezen, zullen we zeker invoeren.

Wat ik tot nu toe weet over gebouwen:

Je hebt gebouwen waar je kan achter schuilen en uit het zicht bent van de tegenstander en dus niet kan aanvallen. Duidelijk.

Je hebt gebouwen waar je kan op staan. Bijvoorbeeld een toren.
Je kan er op schieten. Indien stenen beschutting 2 boetepunten op BS, indien houten beschutting 1 boetepunt op BS, indien geen beschutting geen boetepunt op BS.
Je kan aanvallen in close combat met infatery, cavalery (maar dan alleen de ruiters), monsters, flyers, niet met een chariot? (of dan ook alleen bestuurders?)

Regel van skirmish ken ik, maar is niet van toepassing bij organ gun denk ik?
Wat bedoel je met opoffer unit?
Titel: Re: Orgun gun + (master) enineer
Bericht door: knetsch op januari 06, 2016, 10:48:50 am
Qua "op-offer" (of sacrificial in het Engels) unit bedoel ik een kleine goedkope unit die je voor de unit zet die het gebouw wil gaan aanvallen. Als hij dan op die grote unit wil schieten moet hij eerst door die unit heen schieten wat hem een -2 to hit opleverd. En als hij op de kleine unit schiet dan heb je weer een beurt gewonnen

Skirmish eenheden zijn hier uitermate geschikt voor omdat ze vaak klein en redelijk goedkoop zijn. Tevens heeft BS shooting automatisch een -1 to hit op skirmish eenheden (en als ze dan bijvoorbeeld in een bos staan -2).

Bij high elves kan hier bijvoorbeeld shadow warriors voor gebruiken. Zie onderstaande voorbeeld (wl zijn white lions, s zijn de shadow warriors).

    wlwlwlwlwl
    wlwlwlwlwl

    s s s s s



     xxxxxxxx
     x organ x
     x  gun   x
     xxxxxxxx


Een eenheid Elyrian reavers of een eagle werkt vaak ook. Pas alleen op dat je de weggooi eenheid meer dan 6 inch voor je normale eenheid houdt (het preferabel in range van de generaal en BSB) ivm panic.

Tevens wat eerder genoemd is, in een gebouw mag 1 eenheid staan (en deze mogen met 5 figuren per verdieping schieten). De organ gun is een unit. Echter de engineer is geen onderdeel van deze unit en zal dus (voor z'n special rule) binnen 3 inch van het gebouw moeten staan.
Als hij deze los heeft staan dan zou je h'm nog event kunnen uitschakelen met een bolt thower of een magic missile.



Titel: Re: Orgun gun + (master) enineer
Bericht door: Nicolas op januari 06, 2016, 11:19:03 am
Thanx voor alle nuttige info.

Nog een paar bedenkingen.
Zijn organ gun staat in de lucht.
Hierdoor kan hij over mijn shadow warriors schieten waardoor opoffer unit weinig nut heeft (of zie ik dat verkeerd)

Indien organ gun op de grond, moet ik nog steeds zorgen dat hij niet een deeltje van mijn unit white lions kan zien, want anders kan hij ook op de volledige unit schieten dacht ik. Eagle bijvoorbeeld zal onvoldoende bescherming geven. Of zie ik dat ook verkeerd.

Engineer staat achter het gebouw (binnen 3 inch) en is bijgevolg onzichtbaar.
Misschien met iets in de richting lopen (cavalery) of vliegen(flyers) en dan schieten? Bijkomend vraagje. Mag een karakter dat een paard/monster berijdt na march/ flying march ook nog schieten? Of enkel na move?

Alvast bedankt voor alle inzichten. We hebben dit jaar al veel geleerd :-)
Titel: Re: Orgun gun + (master) enineer
Bericht door: Blonde Beer op januari 06, 2016, 12:10:36 pm
Pleur er een paar gebooste fireballs op van een veilige afstand. Flaming attacks rerollen, krijg je vanzelf een paar 6jes.
Titel: Re: Orgun gun + (master) enineer
Bericht door: Nicolas op januari 06, 2016, 01:38:33 pm
fireballs leken mij ook al een goed idee. Geboost?
Titel: Re: Orgun gun + (master) enineer
Bericht door: Blonde Beer op januari 06, 2016, 02:44:21 pm
Dat je de spreuk sterker maakt met de hogere cast value. In fireballs geval 2d6 of 3d6.
Titel: Re: Orgun gun + (master) enineer
Bericht door: knetsch op januari 06, 2016, 03:15:41 pm
Als een organ gun op de grond en hij ziet maar een klein beetje van de White lions dan heeft hij een -2 to hit. Als meer dan 50% van de bases (van de unit) cover heeft, dan heeft de hele unit cover.
Titel: Re: Orgun gun + (master) enineer
Bericht door: Nicolas op januari 06, 2016, 03:24:45 pm
OK maar geen hogere S.
Mag ik vuurbal nemen met magiër lore of fire en ander karakter RubY Ring of Ruin (vuurbalspreuk) geven ?

Ik begin het allemaal beter te begrijpen waarom eagles en ellyrian riders nuttig kunnen zijn.
Monsters die large target zijn, nemen die ook zicht weg van schoten uit de hoogte?
Titel: Re: Orgun gun + (master) enineer
Bericht door: knetsch op januari 06, 2016, 04:39:50 pm
In 8th edition had je "true-line of sight", zolang je een model iets (niet alleen een staart of een vleugel, maar echt iets van het model) kon zien kon je erop schieten.

Dat is allemaal wel wat verduidelijkt in 9th.
Titel: Re: Orgun gun + (master) enineer
Bericht door: Blonde Beer op januari 06, 2016, 04:51:21 pm
OK maar geen hogere S.
Mag ik vuurbal nemen met magiër lore of fire en ander karakter RubY Ring of Ruin (vuurbalspreuk) geven ?

Ik begin het allemaal beter te begrijpen waarom eagles en ellyrian riders nuttig kunnen zijn.
Monsters die large target zijn, nemen die ook zicht weg van schoten uit de hoogte?

Over het eerste stukje, nee de ST gaat niet omhoog. Maar als je 3D6 doet, zou je zon 10 hits moeten hebben. ST 4 tegen T7 is dan wel een 6je, maar met rerolls door dat ze in een gebouw zitten, is er al veel meer kans op 3 zessen.
Ring of Ruin is een bound spreuk dus die kan je niet boosten.
Titel: Re: Orgun gun + (master) enineer
Bericht door: Nicolas op januari 13, 2016, 10:04:52 am
Thanx voor alle reacties! Weer wat extra duidelijkheid.
We zijn een aantal afspraken aan het maken voor ons volgende toernooitje (onderling onder vrienden :-) )
Regels mbt tot gebouwen liggen vast.

Nog twee andere twijfelgevallen.
1. Solo karakters (lords, heroes, maar ook chariot, monster, ...) en chargeren.
Volgens mij mogen ze alleen chargeren in hun voorste kwadrant en niet eerst draaien.
Anderen denken dat ze vrij mogen bewegen, dus ook eerst roteren en dan chargeren.
Welke redenering klopt er?
Ik betwijfel zelf of chariots in hun bewegingsfase eerst mogen roteren en dan moven en zelfs marcheren. Een chariot lijkt mij daarvoor te lomp.

2. Schieten en berijden.
Als je een paard, monsters, chariot, ... berijdt. Mag je dan bij marcheren schieten? Bij gewoon (te voet) marcheren niet, dat weet ik. Maar als je ergens op zit lijkt mij dat niet zo onlogisch. Hoe zit het met de boetepunten? Ook -1 bij bewegen (en marcheren?)
Titel: Re: Orgun gun + (master) enineer
Bericht door: knetsch op januari 13, 2016, 10:16:51 am
Nog twee andere twijfelgevallen.
1. Solo karakters (lords, heroes, maar ook chariot, monster, ...) en chargeren.
Volgens mij mogen ze alleen chargeren in hun voorste kwadrant en niet eerst draaien.
Anderen denken dat ze vrij mogen bewegen, dus ook eerst roteren en dan chargeren.
Welke redenering klopt er?
Ik betwijfel zelf of chariots in hun bewegingsfase eerst mogen roteren en dan moven en zelfs marcheren. Een chariot lijkt mij daarvoor te lomp.

2. Schieten en berijden.
Als je een paard, monsters, chariot, ... berijdt. Mag je dan bij marcheren schieten? Bij gewoon (te voet) marcheren niet, dat weet ik. Maar als je ergens op zit lijkt mij dat niet zo onlogisch. Hoe zit het met de boetepunten? Ook -1 bij bewegen (en marcheren?)

Voor 1: Chargen mag alleen als je je target ziet. Dus alleen het voorste kwadrant. Met de remaining moves mag een lopend solo character wel alle kanten op (maar dus alleen lopen niet chargen). Hetzelfde geld voor chariots. En chariots mogen nooit marchen.

Voor 2: Marching en shooting mag alleen door units met de regels fast cav en skirmishers. (het mag niet, maar in die 2 special rules staat dat die unit het wel mag). Houdt er rekening mee dat dit alleen geld voor wapens waarmee je normaal kan bewegen en schieten. Wapens met move-or-fire (zoals de repeater pistols van de Empire outriders, of crossbows) kunnen nooit schieten en bewegen.
En uiteraard heeft de unit een -1 to hit.
Titel: Re: Orgun gun + (master) enineer
Bericht door: Nicolas op januari 13, 2016, 10:31:34 am
Ok Thanx! Mijn lord op Dragon een bow geven heeft dan niet echt zin. :-)