GWhobby.net

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Spelhobby is nu online. Registreer je op de nieuwe site!

Pagina's: [1]

Auteur Topic: Highlights  (gelezen 1623 keer)

Ronald

• Newbie
  • *
Highlights
« Gepost op: januari 31, 2018, 01:34:20 pm »

Vraagje. Ben druk bezig met het schilderen van mijn Space Marines. Waar ik echt moeite mee blijf houden is om een mooie strakke dunne lijn te schilderen voor de highlights.

Ik probeer vooral te letten op:
- Penseel stabiel houden. Houd het miniatuur en mijn pols van mijn schilder hand op een vaste ondergrond.
- Juiste druk op het penseel, dit lukt niet altijd.
- Goede verhouding verf met water.
- Goede penseel.

Hebben jullie nog tips?

Groeten,
Ronald

borkbork

• Hero Member
Re: Highlights
« Reactie #1 Gepost op: januari 31, 2018, 01:45:21 pm »

Je bent iig niet de enige.  ;D

maar probeer je de highlights te schilderen met de punt of meer met de zijkant van de kwast?

De punt is namelijk veel instabieler dan de zijkant. En met de zijkant kan je veel meer /beter gebruik maken van het relief wat op het model zit.

YellowSkin

• Full Member
« Reactie #2 Gepost op: januari 31, 2018, 03:01:18 pm »

Je bent iig niet de enige.  ;D

maar probeer je de highlights te schilderen met de punt of meer met de zijkant van de kwast?

De punt is namelijk veel instabieler dan de zijkant. En met de zijkant kan je veel meer /beter gebruik maken van het relief wat op het model zit.

Precies wat borkbork zegt. Ik gebruik het liefst een dunne kwast en met de zijkant probeer ik een dunne highlight aan te brengen voor m'n primaris. Verf moet hierbij juist weer niet te dun zijn anders verlies je de controle.

Bassvdh

• Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: januari 31, 2018, 03:12:52 pm »

Als aanvulling op bovengenoemde, verdun je verf bij voorkeur met medium i.p.v. water als je strakke/dunne highlights gaat doen. De verf blijft dan een stuk consistenter en komt mooi strak op het model. 

Exitusactaprobat

• Full Member
« Reactie #4 Gepost op: januari 31, 2018, 03:13:56 pm »

Altijd lastig!

De zijkant van je kwast is een goede (en zeer betrouwbare) methode, maar werkt alleen als je een
verhoogd gedeelte wil highlighten, zoals de zijkant van een shoulderpad.

Als je een highlight wil zetten op bijvoorbeeld de binnenkant van je shoulderpad, zeg maar het stuk dat bij Ultra Marines blauw is, dan ben je
toch aangewezen op een vaste hand, degelijke punt op je kwast en een enigszins verdunde verf.
Wat hierbij helpt is de snelheid waarmee je het lijntje zet. Hoe langzamer je de lijn zet, hoe groter de kans dat het
niet recht is. Helaas vereist het oefening, maar dat maakt het resultaat des te bevredigender!
- De Amsterdamsche Club -

Ronald

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: januari 31, 2018, 09:50:55 pm »

Bedankt voor jullie reacties.

Met de zijkant van de penseel pas ik toe waar dat mogelijk is. Dit gaat makkelijker dan wanneer je een highlight wilt maken waar dit niet mogelijk is. Dan ben je aangewezen om met de punt een highlight te maken. Wat veel moeilijker is.
Bij heel lastige stukken probeer ik wel eens uit te testen om mijn adem even in te houden om dan een strakkere lijn te krijgen. Maar het blijft moeilijk. Denk uiteindelijk dat het vooral een kwestie van oefenen blijft.

Welk medium gebruiken jullie dan i.p.v. water om de verf te verdunnen?
En welke maat penseel gebruiken jullie zelf het liefste voor de highlights aan te brengen?

pjotterke

• Full Member
« Reactie #6 Gepost op: februari 01, 2018, 08:21:28 am »

Winsor & Newton blending medium

Bassvdh

• Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: februari 01, 2018, 04:42:00 pm »

Ik gebruik zelf Citadel kwasten en paint, maar dat is hier geen populaire keuze. Meestal een S Layer of voor hele fijne highlights een XS Artificer Layer kwast, en Lahmian Medium.

Ronald

• Newbie
  • *
« Reactie #8 Gepost op: februari 01, 2018, 07:59:22 pm »

Heb begrepen dat Winsor & Newton heel goede penselen zijn. Zelf gebruik ik tot nu toe ook enkel Games Workshop gereedschap en verf. Zal ook naar de mediums die jullie aangeven kijken.

Exitusactaprobat

• Full Member
« Reactie #9 Gepost op: februari 01, 2018, 08:03:03 pm »

ik gebruik ook altijd GW spul hoor... Heb verder ook wel wat vallejo spul. Ik vind het gewoon handig dat ik langs een winkel kan fietsen en direct iets in mijn handen heb. Al die webshop, shipping en wachttijden vind ik maar niks.
- De Amsterdamsche Club -

Crackbone

• Hero Member
  • Eindbaas met een Attitude
« Reactie #10 Gepost op: februari 01, 2018, 08:15:57 pm »

Beste tips;

Kijk ALLE painting tutorials van Warhammer TV en copy alles wat zij doen.
Pagina's: [1]