De Dipping Techniek.Goed. Dan hier mijn betoog/tutorial over de dipping techniek. Ik wil wel eerst even kwijt dat wat ik beschrijf, en hoe ik deze methode hanteer mijn interpretatie is, en die is in geenszin goed of fout. Iedereen doet zijn dingen anders en uiteraard staat iedereen vrij om zijn of haar manier van doen hieraan toe te voegen. Maar laten we bij het begin beginnen.
Merken:Hier kan ik heel kort over zijn. Ik gebruik zelf de
"Armypainter Quickshade" van, je raadt het al, het merk Armypainter. Ik heb zelf ook de dip/wash van Vallejo geprobeert. Deze is een stuk goedkoper, maar doe jezelf een lol, en geef die paar euro extra uit en koop degelijk spul. Ik wil uiteraard niet zeggen dat Vallejo troep is, maar hun dip/wash in mijn ogen in ieder geval wel. Ik ken ook mensen die gewoon houtbijts gebruiken, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Voorbereiding:De voorbereiding is uiteraard van het grootste belang. Niet alleen de sterkte van de dip dient over nagedacht te worden, maar ook over de kleur van het pigment. Armypainter hanteert 3 soorten quickshade:
1. De softtone, de lichte shading, maakt gebruik van bruine pigmenten.
2. De Strongtone, de middelste shading, maakt ook gebruik van bruine pigmenten.
3. De Darktone, deze is de zwaarste kwa shading, en maakt, itt zijn minder sterke broertjes, gebruik van een zwart pigment.
Daarnaast is het niet onverstandig om even na te denken over de kleuren die je wilt gaan gebruiken. De soorten pigment werken niet allemaal even mooi op alle kleuren. Schilder je een model in voornamelijk
"koude" kleuren ( metaal, blauw, grijs, paars, wit ) of pak je juist de
"warme" kleuren ( goud, rood, bruin, bone, geel )
Zoals je je kunt voorstellen, is Space Wolf Grey met een bruine diplaag niet echt een succes, maar gooi je over diezelfde kleur de zwarte dip, ziet dit er veel natuurlijker, en in mijn ogen dus mooier uit. Het lijkt allemaal wat vergezocht, maar voor het mooiste resultaat raad ik toch deze theorie aan. Vraag het jezelf gewoon even af voordat je aan de slag gaat, je zult er later profijt van hebben.
Ook even als kleine voetnoot, zorg dat je je model nog niet hebt voorzien van basing strooi materiaal. Bij de afwerking leg ik even uit waarom niet.
Schilderen:Even een heel kort verhaaltje over schilderen, en vooral, welke kleuren gebruik ik nu. Een regeltje dat ik vaak aanhoud is als volgt:
"Schilder je modellen met de kleuren die je als highlights zou hebben gebruikt."
Quickshade, het woord doet het al vermoeden, brengt schaduw aan, en maakt je kleuren dus wat donkerder dan dat je ze er op kwast. Dit is altijd gewoon even testen, want het hangt ook nogal af van de soort dip die je gebruikt. Mijn tip dan ook even, paint altijd een paar loze test modelletjes voordat je aan je leger begint.
Methodiek:Alvorens we de dip kunnen aanbrengen, zorg alsjeblieft dat je verf
GOED DROOG is. Ik heb zelf even geen voorbeeld wat er gebeurd als dit niet het geval is, maar ik kan me voorstellen dat het niets goeds is.
Op het potje staat dat het geschud dient te worden voor gebruik. Ik ben hier zelf geen fan van. Ik roer het liever even goed door met een koffie roer staafje ( "verkrijgbaar" lees, te jatten bij de Kiosken op de stations van Nederland ) Dit houd de deksel schoon, en zorgt er dus voor dat de boel beter afsluit na gebruik, en dus langer houdbaar blijft.
Er zijn naar mijn weten twee methodes die gebruik kunnen worden om de dip aan te brengen op het model. Over bijde zijn door Armypainter een filmpje op youtube gezet. Links ervoor staan hieronder met gelijk even een kleine pro/con vergelijking per techniek.
De "dipping" techniek:
http://www.youtube.com/watch?v=Hw1b56j_gSIPro's: De dipping techniek is snel en je krijgt een mooie definitie in je modellen.
Con's: Het is wat messy, minder geschikt voor grotere en frageielere modellen, en na 80 state troops, heb je ook een tennisarm. Verder ga je ook iets harder door je dip heen.
De "splash on" techniek:
http://www.youtube.com/watch?v=iYfhmfFgi9U&feature=relatedPro's: Minder messy, geschikt voor alle soorten en maten aan modellen, en een pot gaat op deze manier langer mee.
Con's: Het werkt wat trager, en het gaat je op den duur kwasten kosten.
Ook een groot voordeel van de Splash on Techniek in mijn ogen, is het hebben van meer controlle. Zo kun je met een kwast rustig bepaalde delen wel/niet bewerken, en zelfs verschillende dips combineren om de kleuren aan te pakken waar ze het meeste geschikt voor zijn.
Even als tussen noot. Voor modellen met ronde bases, gebruik alsjeblieft de Splash On Techniek. Door de kromming in de lijn van de base, scheurt deze vrijwel zeker uit als je de dipping techniek gebruikt.
Wat voor mij heel belangrijk is bij het dippen, is dat vooral de zijkanten van de bases schoon blijven, zodat je geen oneffenheden krijgt, waardoor de unit niet lekker meer in elkaar past. Daarom heb ik naast mijn spullen die ik nodig heb om te dippen, vaak ook een rolletje toilet papier staan, om de bases schoon te maken na het dip proces. Ook is dit makkelijk om pooling* mee te voorkomen.
* Pooling = grote hoeveelheden dip vloeistof die zich ophoopt in een recess.
Ook niet onbelangrijk is het volgende. Een potje Quickshade kost je al gauw tussen de 20 en 25 euro. Dat is best een hoop geld. Hou er wel rekening mee dat je met 1 zo'n potje 2 tot 3 legers kunt bewerken. Zorg dan ook dat je je potje goed schoonhoud en ook goed afsluit. Zo gaat het het langste mee.
Afwerking:Nadat je het model ten minste 20 uur hebt laten drogen ( AP Dip dient 24 uur te drogen en daarna nog eens 24 uur uit te harden ) kun je echter al wel beginnen met de basing. Zoals ik al bij de voorbereiding aangaf, wil je je basing zand pas na het dippen aanbrengen. Dit omdat de dip als soort hars laagje over je zand heen gaat liggen, waardoor er een hoop definitie wegvalt, en het geheel er "onecht en goedkoop" uit gaat zien.
Daarnaast is het ook nog eens zo, in mijn ogen althans, dat als je een basing maakt, die niet gedipt is, je model er ook een stuk minder "gefabriceert" uit komt te zien. Het nuanceert het geheel een stukje.
Wat men ook al snel zal opvallen, is dat het model een erg hoog glans gehalte heeft na zijn bad in de dip vloeistof. Dit is normaal. Makkelijkste om er van af te komen is om het even in te spuiten met een anti shine coat. Ik gebruik zelf de
"Dullcoat" van het merk
Testors.
Even een tip tussendoor, plak en schilder je basing even voordat je de boel in de ontglimmende varnish zet. Zo krijg je een mooi effen reselutaat. Even een half uurtje wachten tot ook dit goed droog is en plak DAARNA pas je flock er op, want flock + varnish = geen succes weet ik uit het verleden.
Maar een mooi verhaal is natuurlijk niets zonder plaatjes, dus even uit de privee collectie van mijzelf een voorbeeld van gedipte miniaturen in stadia van hierboven beschreven proces.

De zijn door een collega painter/dipper van mij gedaan.

De wapens en het bot zijn met een bruine quickshader behandelt ( Strongtone ) en de rest is voorzien van een laagje zwarte dip ( darktone ) Zoals je kunt zien, zijn de verschillende soorten dus ook per onderdeel met elkaar te combineren.
Als laatste wil ik nog even kwijt dat hoe mooi je ook model ook weet te dippen, het natuurlijk nooit zo mooi zal worden als een goed geschilderde mini. Echter voor mensen als ikzelf, die moeite hebben om legers af te schilderen, is dit een hele goede vervanger.