Hee mensen, ik kreeg laatst een bestelling binnen met o.a. een tube Vallejo plastic putty, dit inspireerde mij om deze thread op te starten, het idee is erachter dat we een soort encyclopedie maken van verschillende modelleermaterialen (putty, lijm, verf en andere toebehoren), zodat mensen makkelijk informatie kunnen vinden over verschillende materialen. Ik heb een paar richtvragen opgesteld maar je review mag natuurlijk alle info bevatten die jij belangrijk vindt.
- Wat is het?
- Wat kan je ermee doen?
- Waar kan je het kopen en wat kost het?
Ik zal gelijk de spits afbijten:
Green stuff
Wat is het?Green Stuff is een twee componenten epoxy putty. Je moet de twee delen (groen en geel) goed door elkaar kneden, als je dat hebt gedaan is het ongeveer een uur lang goed bewerkbaar, na een uur wordt het taaier en niet zo goed bewerkbaar en na ongeveer een dag is het volledig uitgehard.
Wat kan je ermee doen?Green stuff (ook wel Kneadatite blue/yellow epoxy putty) wordt (o.a.) gebruikt om modellen mee te sculpten. Je kan er gaten in modellen mee opvullen en extra details op mini's sculpten. Het is vrij elastisch en daardoor is het ook geschikt om mallen van bepaalde delen van figuren te maken, waar je vervolgens met een ander stukje green stuff weer een afdruk van kan maken. Omdat het ook wat elastisch is wanneer het uitgehard is is het erg geschikt hiervoor. Deze techniek noemt men "green stuff casting".
Green stuff kan je het beste in de vriezer bewaren, dan blijft het langer vers, en verse Green stuff is zachter en makkelijker kneedbaar. Green stuff is ook erg plakkerig, omdat dat vaak problemen oplevert bij het sculpten kan je je vingers en je gereedschap nathouden met water (niet met speeksel want het is giftig!). Een alternatief is om vet te gebruiken, zoals vaseline of olie. Dit neemt de plakkerigheid helemaal weg maar dat betekent ook dat de green stuff niet goed met zichzelf kan plakken (en er spleetjes inkomen), en dat verf er niet meer goed op houdt. Als je green stuff mallen gaat maken dan is wat vet als smeermiddel essentieel om te voorkomen dat de verschillende onderdelen aan elkaar plakken.
Een andere manier om de plakkerigheid wat te verminderen is om het gemengde green stuff eerst even een kwartiertje te laten uitharden voordat je ermee gaat werken, dat werkt ook prima
Waar kan je het kopen en wat kost het?Elk Games Workshop verkooppunt verkoopt het, het kost daar 7,50 voor ongeveer 20cm. Je kan het ook online bestellen bij diverse bedrijven, dan is het meestal goedkoper. Links zijn welkom, maar een google zoektocht naar "kneadatite" levert al wat op
Vallejo Plastic Putty
Wat is het?Vallejo Plastic Putty is in feite gewoon hele dikke acrylverf in een tube, je knijpt het eruit en dan komt het er in een dun, wit worstje uitgelopen en dan kan je het bewerken. Als het opdroogt is het net als andere opgedroogde acrylverf, het krimpt niet in maar het is wel vrij broos, korrelig en niet superhard. Het droogt, afhankelijk van de dikte, vrij snel op (een kwartiertje ofzo)
Wat kan je ermee doen?Het is te slap om mee te sculpten tenzij je een drol wilt maken (waar het denk ik perfect voor is

), maar ik denk dat het wel nuttig om kleine gaatjes op te vullen en ook om wat structuur aan te brengen op bases en dergelijken. Het makkelijke aan dit spul is dat het kant en klaar uit de tube komt, het is goed houdbaar en je hoeft niks te mengen en niet lang te wachten.
Waar kan je het kopen en wat kost het?Bison Houtlijm TopspeedWat is het?Houtlijm. En ik ben misschien bevooroordeeld, maar volgens mij is dit wel de koning van de houtlijmen, in ieder geval is het voor onze hobbytoepassingen zeer geschikt. Zoals de naam suggereert droogt deze houtlijm veel sneller dan normale houtlijm (dikke lagen moeten nog steeds een nachtje opdrogen overigens), maar een ander groot voordeel van deze lijm is dat hij veel plakkeriger is dan goedkope houtlijm/alleslijm, en dat maakt hem zeer geschikt voor terrein en bases (de hoofdtoepassingen voor deze lijm in onze hobby).
Wat kan je ermee doen?Flock op bases lijmen, als je het (nagenoeg) onverdund in een redelijk forse laag aanbrengt dan blijft zand en flock goed zitten, het is nog niet zo sterk als superlijm wat dat betreft, maar wel een goede tweede. Verder is het geschikt om flock op terrein te lijmen, en lijmt het foamcore ook heel snel (lijm aanbrengen, tegen elkaar aanduwen en klaar!).
Waar kan je het kopen en wat kost het?Ik heb het topic even gestickied, Aragorn