GWhobby.net

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

GWHobby sluit binnenkort. De komende weken zullen de subfora verdwijnen.

Pagina's: 1 ... 8 9 [10] 11 12

Auteur Topic: De Encyclopedie van Hobbymaterialen  (gelezen 81144 keer)

HayE

• Newbie
  • *
Re: De Encyclopedie van Hobbymaterialen
« Reactie #135 Gepost op: januari 07, 2013, 12:07:10 pm »

Bedankt voor de reactie! Die houtlijm kan ik dus prima gebruiken. Is er ook nog een voordeel om de houtlijm te gebruiken in plaats van de 'witte lijm' die ze in de hobbyzaak verkopen? Ik geloof dat dat ook PVA lijm is?

Helm

• Hero Member
  • Ride to ruin and the world's ending!
« Reactie #136 Gepost op: januari 07, 2013, 12:08:52 pm »

Houtlijm van de Hema is bv veel goedkoper. Voor de rest helemaal vergelijkbaar of het zelfde.
I'm Invincible - Black Knight
You're a loony - King Arthur

Middle-Earth SBG 2019:
W: 12
D: 1
L: 4

HayE

• Newbie
  • *
« Reactie #137 Gepost op: januari 07, 2013, 01:17:49 pm »

Heel erg bedankt voor de reacties allebei, ik zal vanmiddag wat nieuwe lijm aanschaffen.

EDIT: heb de lijm van de hema gekocht, en de bases zien er precies uit zoals ik ze wilde (:
« Laatste verandering: januari 09, 2013, 09:34:51 pm door HayE »

SHO

• Full Member
« Reactie #138 Gepost op: juni 01, 2013, 09:18:28 pm »

Ik heb pas, voor mijn werk, Loctite 401 snellijm gebruikt. Het werkte erg goed en ik dacht dus ook, laat ik het eens op mijn mini's proberen.

Het resultaat was boven alle verwachtingen. Op metalen, plastic, en resinproducten. Een heel klein druppeltje en 2 a 3 sec. goed aandrukken. Daarna zat alles echt ram-, maar dan ook echt RAM-vast.

*Edit - Flesje, niet de tube*
« Laatste verandering: juni 01, 2013, 09:31:05 pm door SHO »
One day, we'll be old.
And think of all the stories that we could have told.

Sophie

• Newbie
  • *
  • Actually Woudschim's right hand
« Reactie #139 Gepost op: september 03, 2013, 07:52:12 pm »

Omdat ik het bijna niet gebruikt zie worden maar het een erg veelzijdig materiaal vind, mijn bijdrage over houtplamuur!

Houtplamuur

Wat is het?
Houtplamuur is een smeerbare pasta die meestal in tube maar soms ook in blik te koop is. Standaard is het spierwit, maar met de juiste pigmenten/verf is het enigszins te kleuren. In dunne lagen droogt het redelijk snel (10-15 minuten), maar in dikkere lagen kan het een paar uur nodig hebben. Je kan de plamuur met water verdunnen als dat nodig is.
Wanneer het nog nat is kan je het in vorm duwen, er structuur in aanbrengen of er objecten in plakken.
Wanneer het droog is kan je het schuren, boren, dremelen, lijmen, verven (met verf op waterbasis), bekrassen of wat je er ook mee wil doen. Dunne stukjes of scherpe randjes kunnen breken, maar over het algemeen is 't stevig spul.

Wat kan je ermee doen?
  • Bomen vorm geven
    Nadat je een skelet hebt gebouwd van ijzerdraad kan je met plamuur makkelijk een 'bast' maken. Smeer het erop met een mesje/spateltje, klaar! Als je het nat opsmeert krijg je een gladde finish, maar als je het terwijl het aan het drogen is nog even port kan je scherpere texturen krijgen.
    Simpele boompjes / Detail / Zonder verf
  • Grondtexturen aanbrengen
    Met een dunne laag plamuur en wat creativiteit kom je een heel eind. Het is in ieder geval weer wat anders dan zand/flock/gras ;) Afhankelijk van hoe je het aanbrengt kan je van alles krijgen: ja kan smeren, het bewerken met een grove kwast, er lijnen in trekken, er zand/grind doorheenmengen etc. Ik ga binnenkort een test maken op een stuk karton en dat zet ik de foto hier neer. Tot dan alleen plaatjes van wat anderen ermee gedaan hebben:
    Rotsig / Lijning / Overig
  • Muurtexturen aanbrengen
    Als je muren van plasticard/onbewerkt piepschuim of foam onnatuurlijk glad vindt kan je er een dunne laag plamuur op aanbrengen. Je kan ervoor kiezen om het héél dun te doen zodat je de kleine korreltjes in de plamuur ziet, of om het iets dikker te doen en met een grove kwast textuur in aan te brengen. Even drybrushen en je hebt een toffe(re) muur! Je zou het ook over stukken van een bakstenen muur aan kunnen brengen om dit soort schade na te bootsen.
    Zoeits krijg je dan
En ongetwijfeld nog een hoop meer.

Waar kan je het kopen en wat kost het?
Iedere doe-het-zelf zaak heeft het wel. De Action heeft tubes van 400 gram voor minder dan 2 euro die ik aan kan raden, merk Soriso.

Ook goed om te weten
  • Bij het drogen komen er soms kleine scheurtjes in. Het is niet zo erg dat het aan stevigheid verliest, maar als je er geen zand/flock overheen doet moet je het nog wel even dichtsmeren
  • Het krimt een beetje bij het drogen. Het is doorgaans geen probleem, maar wel goed om van te voren te weten.
  • Niet alle soorten houtplamuur hebben dezelfde basis. Die van Action/Soriso zijn goed te gebruiken op foam/piepschuim, maar er zijn schijnbaar merken die het wegvreten! Dus bij twijfel altijd eerst een stukje testen.
  • Als je detail wil moet je stukje bij beetje werken, anders droogt het te snel.

Kortom, veelzijdig spul dat geen drol kost.
« Laatste verandering: september 12, 2013, 04:26:15 pm door Sophie »

Gnarkill

• Hero Member
  • Awww yeah!
« Reactie #140 Gepost op: september 03, 2013, 10:23:57 pm »

@ Sophie:

Goede tutorial, maar een vraagje:

Is het bruikbaar op piepschuim en op styrofoam?  :) Niet dat het "smelt"?

Groet

Danny
Jungle Goblins: BLOG
Mijn Scandinavian Troll(gres):BLOG

Trollhammaren sveper igen
Hugga ned, broder igen!

Sophie

• Newbie
  • *
« Reactie #141 Gepost op: september 04, 2013, 01:39:03 pm »

Zelf heb ik het nog niet op piepschuim/foamboard gebruikt, maar ik denk dat dat geen probleem moet zijn! Test voor de zekerheid eerst even een klein stukje, natuurlijk.

Woudschim

• Hero Member
    • Masque-Obscura Fotografie en Ontwerp
« Reactie #142 Gepost op: september 04, 2013, 03:43:40 pm »

Is geen enkel probleem. :)

Fotografie en Ontwerp : www.masque-obscura.nl

Miniaturen (ook in opdracht) : http://miniaturenschilder.nl/

Alecks

• Jr. Member
  • **
« Reactie #143 Gepost op: september 05, 2013, 08:35:34 pm »

*Zwaait naar Sophie* Hallo!

Hou er rekening mee dat er veel verschillende merken houtplamuur zijn die elk verschillende eigenschappen hebben. Zelf gebruik ik al jaren het merk 'Gupa' wat in verschillende bruintinten komt. Ik heb meestal donker eiken. Ik gebruik het om bases af te werken. Er kan met een klein spateltje (afgebroken roerstaafje) makkelijk een nogal ruwe structuur mee gemaakt worden. Daarna simpel met wat groen drybrushen gevolgt door een heel klein beetje geel drybrushen en je krijgt een heel aardige base. Ik gebruik het ook af en toe om gaten te vullen in mini's die uit meerdere delen bestaan. Veel makkelijker te doseren dan om greenstuff voor te gaan mengen.

Voor GW slottabases gebruik ik ook nog een andere houtvuller, die van Alabastine. Ooit gekocht omdat de bouwmarkt geen Gupa had. De textuur is compleet anders, het is meer dun cement. Nu ken ik genoeg mensen die het merk Porion gebruiken om bases mee af te werken wat volgens mij soortgelijk is maar ik was toch meer gecharmeerd van Gupa. Om dit toch te gebruiken begon ik er de onderkant van de slottabases mee te vullen. Voordeel is dat de base dan wat zwaarder wordt en dat de magnabase die ik gebruik er beter op blijft plakken.

Zodra ik 28mm vakwerkhuisjes voor Mordheim ga maken wil ik ook proberen om met één van de twee merken een goede structuur te maken voor de lemen delen (het witte gedeelte).

@ Sophie: Goede tutorial, maar een vraagje:
Is het bruikbaar op piepschuim en op styrofoam?  :) Niet dat het "smelt"?
(...)
Is geen enkel probleem. :)
Is dus afhankelijk van het merk houtvuller! Zowel die van Gupa als die van Alabastine zijn op waterbasis wat een paar voordelen heeft. Ten eerste heb je geen last van giftige dampen voor je neus en ten tweede heb je ook geen last van rare weekmakers. Ik heb ooit ook een tube houtvuller van de Hema gekocht die meer op basis van een soort Bisonkit was. Daarmee heb ik ook geprobeert om een slottabase te vullen maar dat gaf als resultaat een compleet kromgetrokken slottabase. Geen succes dus. Ik neem aan dat de dampen alleen al een gat in je piepschuim laten smelten. Van die dampen ga je bovendien allerlei mooie kleurtjes zien wat niet zo handig is als je mini's aan het verven bent.  ::)
« Laatste verandering: september 05, 2013, 08:40:10 pm door Alecks »
Ad mortem festinamus

Sophie

• Newbie
  • *
« Reactie #144 Gepost op: september 12, 2013, 04:24:11 pm »

Hey Alecks! Wat is het internet toch klein hè ;)?

Ik heb nog nooit houtvuller gezien die niet op waterbasis was, maar het is wel goed om te weten, bedankt! Ik ga mijn vorige post even editen voor het geval menen niet tot hier doorlezen.

AK-47

• Sr. Member
  • We march for Macragge!
    • Dobbel Dragon
« Reactie #145 Gepost op: september 17, 2013, 04:36:40 pm »

Wat voor materiaal kan men het best gebruiken om schuim (foamboard) modellen af te werken?
Hiermee bedoel ik opvullen en schuren.

Ik las iets over DAS klei, maar ik vraag mij af of dat wel blijft kleven.
Milliput wordt aangeraden voor afwerking van modellen, maar reageert dat niet met schuim?

Heeft iemand ervaring met dit soort zaken?
"To secure ourselves against defeat lies in our own hands, but the opportunity of defeating the
enemy is provided by the enemy himself."

www.dobbeldragon.nl

Ivar Svenson

• Full Member
  • Blood for the Bloodgod!
« Reactie #146 Gepost op: september 17, 2013, 05:05:20 pm »

Ik gebruik houtplamuur...
Shagga, son of Dolf will chop of your manhood and feed it to the goats.
   -Shagga, son of Dolf

Valkhyrus

• Sr. Member
    • Scenery Workshop
« Reactie #147 Gepost op: september 17, 2013, 05:06:48 pm »

Het schuren van het materiaal kun je met ieder willekeurig schuurpapier doen.

Andere materialen hebben weinig invloed, tenzij het oplosmiddel bevat. Kleisoorten bevatten over het algemeen geen oplosmiddelen die het foam aantasten. Anderzijds hechten kleisoorten zoals DAS en Milliput niet erg goed op foam.

Wat je zou kunnen doen is op de plek van waar je de klei wilt toepassen dat je het foam heel grof ruw maakt en vervolgens de klei erin drukt. Hiermee genereer je als het ware "weerhaken" van klei in het foam.

Let op! Klei krimpt vaak nog een beetje, waardoor het soms ook lastig is om het op foam te gebruiken.
Zie het plaatje om de krimp een beetje te zien van DAS Ultralichte klei.

Come closer, come closer and BURN!!

BLOG Scenery Workshop
Proud owner of the Scenery Workshop

AK-47

• Sr. Member
  • We march for Macragge!
    • Dobbel Dragon
« Reactie #148 Gepost op: september 17, 2013, 11:21:28 pm »

Andere materialen hebben weinig invloed, tenzij het oplosmiddel bevat

Daar had ik inderdaad nog niet aangedacht. Zojuist in de schuur een bus kit gevonden zonder oplosmiddel. Dit zou moeten werken, ik laat het morgen wel weten als het droog is.

Edit: inderdaad, dit werkt perfect! Het krimpt wel behoorlijk, maar nog een laagje erop en dan mooi gladschuren.
« Laatste verandering: september 18, 2013, 10:32:22 pm door AK-47 »
"To secure ourselves against defeat lies in our own hands, but the opportunity of defeating the
enemy is provided by the enemy himself."

www.dobbeldragon.nl

HansoL

• Full Member
« Reactie #149 Gepost op: maart 07, 2014, 10:21:03 am »

Hopelijk vraag ik het in juiste topic,

Wil voor me vampire counts Hexwraiths (en andre ghost units)  een soort mist effect geven op de base.
Heb al hier en daar wat gekeken, dacht eerst aan watten maar die vind ik weer te stug/dik zelfs na uitelkaar trekken.
Jullie toevallig nog tips voor matriaal om gewenste lichte mist effect kunnen krijgen?

Bedankt alvast!
Pagina's: 1 ... 8 9 [10] 11 12