GWhobby.net

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

GWHobby 2.0 komt eraan.
Lees erover in het subforum "Algemeen".

Pagina's: 1 [2]

Auteur Topic: Lotr campagne  (gelezen 6269 keer)

phantom_lord

• Hero Member
  • 'No sacrifice, no victory'
Re: Lotr campagne
« Reactie #15 Gepost op: januari 17, 2014, 08:37:52 pm »

Afgelopen weekend hebben we scenario 5 en 6 gespeeld van onze campagne. Ik heb van 5 nog een aantal foto's gemaakt, niet echt genoeg voor een battle report maar zo krijgen jullie toch een beetje een indruk van de legers, hoe de tafel eruit zag en hoe het potje verliep.

De deployment van beide partijen. Evil moest tegen het mausoleum aan gaan staan terwijl de goeierikken zichzelf in 4 delen op moesten splitsen en in het midden van een tafel rand moesten gaan staan.

De missie was voor evil om alle elven te verslaan, voor good om de spider queen te doden.

Om precies die reden ging de spider queen vlug de andere kant op, celeborn én galadriel waren namelijk nogal dicht bij haar in de buurt en dat is niet goed voor je gezondheid. Vandaar dat ze maar wat wood elfs elders op ging eten. De vreemdsoortige goblin die je ziet was een vlugge vervanger voor een bat swarm, er zitten er namelijk 2 in het scenario en we hadden er maar 1 ;)

Ondertussen werden de elven helden bezig gehouden door de minions. Celeborn lijkt wel erg op gil-galad vanuit deze hoek trouwens  ::)

Terwijl galadriel zich op rap tempo door de giant spiders heen werkt (zonder wapens natuurlijk, ze heeft net de hobbit gezien in IMAX trekt er dus gewoon in dwergen stijl de poten eruit :D ) is de spider queen galadriels onderdanen uit aan het roeien.

De wood elf sentinels (dunedain modellen) voeren een heldhaftige strijd met wat van mirkwoods vervelendere bewoners. De bat swarm die buiten het veld staat hoort eigenlijk achter de dunedain te staan, maar vanwege het wobbly model syndrome hadden we hem even veilig gesteld.

De elven die aan de andere zijkanten van het bord neer waren gezet zijn nog steeds fanatiek onderweg... (ondanks pogingen van de slechterikken om ze te vertragen met wat wargs (slecht plan, werpwapens doen pijn!))

Omdat het gebied om het hol van de spider queen nogal vol zat met spinnenwebben moesten de elven iedere beurt een rol maken of ze wel mogen bewegen, maar deze haalden ze vrijwel altijd. Deze ene elf hier op de foto zat wel degelijk vast, hij heeft zo een beurt of 4 gestaan...

Slachtoffers aan beide zijden stapelden zich op, gelukkig mocht evil zijn dode spinnen opnieuw in het spel brengen!

Deze elf probeert de laatste overlevende warg van zich af te houden, wat hem al het gehele spelletje lukt! Zal wel aan die roze cape liggen, wargs vinden dat een enge kleur. ik ook, maar ik heb die elf ook niet geverfd natuurlijk  :P

Omdat de versterkingen van de wood elves toch erg dichtbij kwamen moest evil de aanval in. Dit resulteerde in een hoopje op celeborn, die het ternauwernood overleefde!

De beurt erop waren de rollen echter omgedraaid. Zowel de spider queen als galadriel deden een heroic move, maar good mocht eerst. Celeborn herinnerde zich toen ineens dat hij ook nog een aardig beetje kon toveren, en transfixte de spider queen meteen. Deze was hulpeloos omdat ze haar will gebruikt had om swarms op te roepen (de evil commander werd voor die fout behoorlijk uitgefoeterd door de necromancer).

En met deze worp was alles voorbij! Zoals ook bij de kleine spinnen moest de spider queen geloven aan de enorme uittrekkracht van een chagrijnige Galadriel, en daarmee verloor evil ook de game. Gelukkig was celeborn wel degelijk gehavend, dus die zal zijn volgende potje rustig aan moeten doen.

Van het 6e scenario heb ik geen foto's meer gemaakt. Om heel eerlijk te zijn vond ik het behoorlijk verstorend om tijdens het spel foto's te moeten maken. Voor het laaste scenario ga ik proberen om een van mijn medespelers die taak in de schoenen te schuiven, want ik wil er wel wat foto's van laten zien, al is het maar omdat ik de toren van dol guldur (zoals die in het sourcebook staat) heb nagebouwd en ik die wil showen!
Wat ik wel nog wil vertellen van het laaste scenario is de uitspraak van een van de goede spelers "hoe kan good dit nu verliezen". Dit zei hij toen de elven (die het bord over moesten steken) als ruim over de helft waren zonder reële tegenstand, maar de seconde dat hij dit zei werden de rolls van evil (vooral voor de reïnforcements die ze kregen) opeens stukken beter. Evil had een oneindige horde, zelfs de helden, en het duurde dus ook niet lang voordat alleen glorfindel nog heldhaftig stond te wezen, en nog minder lang voordat ook die het onderspit delfde (black darts voor de win!). Het is wel een erg grappig scenario, maar voor good echt niet te winnen. Evil heeft namelijk niet alleen oneindig troepen maar ook oneindig macht van zijn captains en will voor zijn nazgul (die beiden ook respawnen). Het kwam er dus een beetje op neer dat evil best 5 will in 1 black dart wou stoppen om 1 elf te vermoorden. Zelfs glorfindels anti-magie pantser kan zo'n barrage niet lang weerstaan...

Als met al erg leuke potjes, morgen gaan we het laaste scenario spelen en ik zal dan ook zsm de resultaten (en hopelijk foto's) daarvan uploaden!

"Welcome to where time stands still
No-one leaves and no-one will"
- Sanitarium, Metallica

Arabog

• Moderator
  • Hero Member
  • lotr fanaat
« Reactie #16 Gepost op: januari 18, 2014, 02:10:50 pm »

Bedankt dat je voor dat potje toch eens foto's hebt gemaakt en ook geplaatst. inderdaad afleidend tijdens het sepl en veel werk om alles te plakken/kopieren ed. Zi hebben wij wel een goed beeld waar juliemee bezig zijn.
Een leuke mix van diverese modellen en daar zijn veel scenario's bijna voor bedoeld. zag hobbits, goblins, eerste era modelen lekker door elkaar heen.

Veel terrein voor zo'n kleine oppervlakte. bogen zijn normaal vrij sterk tegen spider queen en haar companen maar met zoveel bos word het wel spannend. Bat swarms zijn bijna het belangrijkste wapen voor de eveil side met dit scenario halveer de fightvalue en versla de elven heroes met de kracht van de spider Queen.

De scenario's die jullie spelen zijn volgens mij oudere scenario's. spelen jullie met de nieuwe hobbit regels of nog met de regels die uitwaren ten tijde van die scenario's. sommige nieuwe aanpassingen in de regels kunnen wel veel invloed hebben op de oudere scenario's.

phantom_lord

• Hero Member
  • 'No sacrifice, no victory'
« Reactie #17 Gepost op: januari 19, 2014, 04:29:00 pm »

De scenario's die jullie spelen zijn volgens mij oudere scenario's. spelen jullie met de nieuwe hobbit regels of nog met de regels die uit waren ten tijde van die scenario's. sommige nieuwe aanpassingen in de regels kunnen wel veel invloed hebben op de oudere scenario's.

Het zijn inderdaad oudere scenario's, we hebben gewoon de campagne in het fall of the necromancer boek gespeeld. En we spelen met de pre hobbit (en pre warbands) regels, inderdaad deels omdat de scenario's daarvoor geschreven waren maar ook deels omdat we het nieuwe boekje gewoon niet hebben  ::)

Toch nog een plaatje van onze laatste slag. Ik had iemand anders gevraagd om de foto's te maken en zodoende zijn ze nog slechter als die van mij, maar toch ;) De shade in het midden is de necromancer in vermomming  ;)
Op de foto zie je het begin van de slag. Het idee is dat dit de binnenplaats van dol guldur is waar de necromancer zijn laatste stand houdt. Volgens het boek moet je om alle helden heen nog een hoop elven en orcs inbeelden, maar voor dit scenario (wat al 1500 punten is) hebben ze die gelukkig weggelaten. Evil moet good uitroeien en good wint als de necromancer vernietigd wordt (of ja, vlucht).
De eerste paar beurten had good priority wat evil in het begin van het spel nogal tegenzat, omdat degene met priority mocht bepalen welke modellen het bord op komen. In het begin waren het dus alleen maar giant spiders voor evil... Meestal werden die op rap tempo afgeslacht. De trol chieftain die wat later kwam ook. Eigenlijk ging het gewoon erg slecht voor evil. Rond het avondeten waren beide partijen er eigenlijk ook al van overtuigd dat good ging winnen, maar het was op het eind toch nog erg spannend.

Dit is zoals het ervoor stond net na het avondeten. Hij is wat wazig maar het gaat maar om de indruk. Rond deze koers kwam evil ook terug, de will van de vele magiërs van de goeierikken begon op te raken, terwijl evil nu eindelijk al hun nazgûl op het bord had staan (dat zijn die leger der doden modellen en de zwarte vlekjes ;) ) Een of 2 beurten na de foto viel ook de eerste dode aan de goeie kant, celeborn (die al flink gehavend was door de eerdere trol chieftain) werd door een morgul kling van een castellan neergeslagen. Niet veel later volgenden verschillende helden hem naar het graf, onder andere glorfindel, arwen en gandalf. Dat kon zelfs die vervelende radagast met zijn renew niet voorkomen. In deze fase van de battle kwam het er ook op neer dat beide partijen altijd een heroic move deden en de roll-off bepalend was, want de partij die als laatste mocht stond met al zijn modellen óf in gevecht óf ze stonden wazig om zich heen te kijken omdat ze getransfixed waren.
Nu de might/will/fate van good op was en verschillende vecht helden dood waren kreeg good het steeds zwaarder te verduren, maar rond de koers dat de meeste helden op 5 ofzo na dood waren was ook de will van evil zo goed als op en begonnen zowel nazgûl als castellans te vallen als vliegen. Galadriel was zich er dan ook op rap tempo doorheen aan het meppen.
Met het sneuvelen van zijn onderdanen nam de necromancer de benen, hij had nog maar 3 will over en een kwade Galadriel zat achter hem aan (misschien had sauron haar man niet dood moet maken, zo krijg je haar wel kwaad ja...). Er waren nog een 4 tal helden, galadriel die achter de necromancer aan zat, erestor, legolas en saruman. Alle macht, will en fate van iedereen was op ondertussen, maar evil had dan ook alleen nog maar een trol en sauron zelf. Terwijl de necromancer en Galadriel samen stoelendans om de toren heen deden was die trol wel op rap tempo die laatste paar helden op aan het ruimen.
Uiteindelijk balanceerde de winst op een paar priority rolls. De necromancer had nog maar één will en galadriel stond gruwelijk dichtbij, dus de trol moest zijn meester uit de brand helpen door galadriel ook nog af te maken, maar 1 beurt voordat hij erbij kon komen kreeg good de priority, chargeerde galadriel de necromancer en was alles afgelopen.

Uiteindelijk hebben de laatste 2 overlevende modellen het nog even uit laten vechten, maar galadriel was unstoppable en sloeg de trol ram doormidden...

Al met al een erg gave afsluiting van een campagne. Ik weet niet of gecharmeerd ben van 15+ helden (waarvan de meesten magiers) op één bord, ik bedoel het is dan echt alsof zwarte piet might/will/fate uit zijn zak aan het strooien is, maar met de enorme spanning op het eind was dit echt wel het gaafste lotr potje in tijden. Uiteindelijk is de campaign ook geëindigd met een draw, lekker "fitting", want hoewel de necromancer moest vluchten moest ook de hele white council naar de EHBO...

Voor de volgende campagne die we in het voorjaar willen gaan doen gaan we iets met battle companies doen, we moeten alleen nog kijken hoe we de potjes aan elkaar willen lijmen (en of we dat willen). Zijn er mensen die ooit zoiets gedaan hebben? Ik ben iig blij dat het zo goed bevallen is dat er nog een campagne als vervolg komt!
"Welcome to where time stands still
No-one leaves and no-one will"
- Sanitarium, Metallica

Arabog

• Moderator
  • Hero Member
  • lotr fanaat
« Reactie #18 Gepost op: januari 19, 2014, 07:06:10 pm »

Een verrassend einde dat van alle helden een vrouw als laatste overblijft met succes. Heb die Galadriel altijd al een zeer sterk model gevonden en met de oude regels was ze vaak een van mijn leiders. nu met die warband regels zal het iets moeilijker worden omdat ze alleen in de white council voorkomt en ze geen leiding meer mag geven aan de elfen warriors.

Ik heb zelf het boekje ook waar die scenario's in staan en het is vooraal ook leuk opgebouwd van kleine battles om te leren met magie om te gaan naar op het eind een megaslag. We hebben ooit in Leeuwarden wel vergelijkbare slag gespeeld maar dan wel met de warriors aan beide kanten erbij. (slag van 3 dagen)

In de andere oudere boekjes staan wel vergelijkbare soorten battles maar ook in de hobbit staan een serie scenario's uit de oude doos tot de nieuwsten gebaseerd op de hobbit film. ook een stuk waarbij je je eigen scenario kunt samenstellen en wat voor soort objectives er allemaal bij kunnen.

Battle companies heb ik wel een paar keer gedaan en ik moet nog de regels ervan liggen hebben. pas leuk als je een iets grotere groep hebt. Word pas leuker volgens mij na paar weken echt gespeeld te hebben. eerste potjes 7 tegen 7 man is niet zo spannend nog.

Pagina's: 1 [2]