GWhobby.net

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Uw advertentie op GWHobby.net? Vraag naar de voorwaarden.

Pagina's: [1] 2

Auteur Topic: Star Wars Legion  (gelezen 1005 keer)

Lionhammer

• Newbie
  • *
Star Wars Legion
« Gepost op: augustus 18, 2017, 09:37:13 pm »

Crackbone

• Hero Member
  • Eindbaas met een Attitude
Re: Star Wars Legion
« Reactie #1 Gepost op: augustus 18, 2017, 11:10:19 pm »

Ideale moment om prequel game te maken: WEER niet.

En dan ook de schaal net wat laten afwijken van Imperial Assault zodat het niet met elkaar te gebruiken is... Beetje vervelende nasmaak.  Had wat anders gehoopt.

Gloin

• Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: augustus 18, 2017, 11:31:00 pm »

Heel benieuwd hoe ze zich verhouden tot 40k...  ::)
I take Sly Marbo, then roll randomly to determine the rest of the army... Not that the results matter. I've got sly marbo!

Crackbone

• Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: augustus 18, 2017, 11:50:55 pm »

Heel benieuwd hoe ze zich verhouden tot 40k...  ::)

33 poppen voor een slordige 100 eurie. En ivm 40k nog inferieure kwaliteit. Tot nu toe,  nog niet zo goed ;D

Cergorach

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: augustus 19, 2017, 12:33:51 am »

En dan ook de schaal net wat laten afwijken van Imperial Assault zodat het niet met elkaar te gebruiken is... Beetje vervelende nasmaak.  Had wat anders gehoopt.

https://i.imgur.com/uvcXi4o.jpg

33 poppen voor een slordige 100 eurie. En ivm 40k nog inferieure kwaliteit. Tot nu toe,  nog niet zo goed ;D
Dat is een hele scheve vergelijking De 40k basis doos kost in de US $150 met 53 minis, de SW doos gaat $89 kosten voor 33 minis. Per mini is het in de US goedkoper om SW te spelen. Echter in de EU zijn de prijzen even anders, €125 voor de 40k basis doos, de SW doos zal ongeveer een MSRP hebben van rond de €110. Dat is een heel stuk minder aantrekkelijk! Het verschil wordt helemaal groot als we het uit de UK gaan halen 70GBP (FFG) vs. 76GBP (GW)...

Dat heeft puur te maken met dat GW een UK bedrijf is en FFG een US bedrijf...

========================

Mijn grootste issue is het schaal verschil en het materiaal, ik vermoed dat het weer eens PVC is. Dat vind ik geen issue zolang ik het niet zelf in elkaar hoef te zetten, maar dat moet dus bij deze sets wel...

Toby

• Hero Member
    • wittwer.nl
« Reactie #5 Gepost op: augustus 19, 2017, 07:49:09 am »

Ik vind het toch bijzonder dat jullie een spel beoordelen puur op hoeveel miniaturen per euro je krijgt. Het gaat er uiteindelijk toch om of het een goed spel is of niet? Wat ik tot nu toe gezien heb over het command/activatie systeem en het feit dat er suppression in zit, spreekt mij toch erg aan.

Alle discussies over de schaal zijn tot nu toe gebaseerd op die twee Luke miniaturen, waar Luke ook nog eens een van de kleinste IA miniaturen lijkt te zijn. Voordat we twee Stormtroopers naast elkaar gezien hebben lijken mij conclusies wat voorbarig. Hoe dan ook, ik heb geen IA, en dus ook geen last van een afwijkende schaal. Ik heb wel ruim 150 West End Games miniaturen waarmee ik het zou kunnen spelen.

Crackbone

• Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: augustus 19, 2017, 07:57:25 am »

Ik had het vooral over de kwaliteit van de modellen.  FFG plastics komen niet eens in de buurt van GW plastics.  Als je dan kijkt dat de kosten per model ongeveer hetzelfde is,  betaal je naar kwaliteit echt wel erg veel voor SW. Nu eerst maar even in de handen krijgen om het exact te bepalen,  misschien is het beter geworden.

Schaal: sja.  Nu met de foto erbij lijkt het mee te vallen. Vraag me dan toch af waarom die keuze gemaakt is. Maar begrijp me niet verkeerd: ben blij dat het meevalt

@toby: Zekers niet.  Het Spel en de regels is maar een onderdeel van het geheel in tsbletop miniature wargame land.  Collecteren en schilderen zijn de andere aspecten.  Dan is prijs wel erg van belang denk ik zo. Regelset is nog te weinig over bekend, hopelijk wordt het tof :)

Misschien ben ik gewoon zurig omdat prequels 0, 0 aandacht krijgen.  Ik heb al 3 galactic civil war miniature games, dit was de kans om er wat mee te doen. Voelt als een rehash.  Hoop dat ik het fout heb,  that is all :)
« Laatste verandering: augustus 19, 2017, 08:46:16 am door Crackbone »

Gloin

• Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: augustus 19, 2017, 10:18:14 am »

@ kraakbeen: bedoelde vooral de grootte van de modellen ;) een IG of marine leger bestaande uit storm troopers would be awesome  8)
I take Sly Marbo, then roll randomly to determine the rest of the army... Not that the results matter. I've got sly marbo!

Coenus Scaldingus

• Sr. Member
« Reactie #8 Gepost op: augustus 19, 2017, 10:54:23 am »

Als die Luke in de link hierboven een beetje representatief is, kan ik nou niet bepaald zeggen twijfels te hebben over de kwaliteit van de figuren. Van de hand van FFG zullen de regels ook wel prima in elkaar zitten.

Cergorach

• Hero Member
« Reactie #9 Gepost op: augustus 19, 2017, 01:10:49 pm »

Ik vind het toch bijzonder dat jullie een spel beoordelen puur op hoeveel miniaturen per euro je krijgt. Het gaat er uiteindelijk toch om of het een goed spel is of niet?
Bij miniature wargames is over het algemeen: meer minis = meer gameplay

Daar komt bij dat je ook geen €200 voor dit spel wil neerleggen of €100 voor een spel met 10 32mm minis. Prijs vs. wat je er voor krijgt is wel degelijk belangrijk, voor ons in de EU is momenteel gewoon het geval dat je bij GW 50% meer krijgt voor wat je neerlegt ivm. FFG. En dat heeft te maken met de locatie van de twee bedrijven, dit is niet exclusief een issue voor ons met FFG.

Dan moet ik ook toegeven dat FFG bordspel componenten levert tegen HIPS prijzen. Hoewel ik een hoop FFG minis goed genoeg vind voor wat ze kosten beginnen ze nu premium prijzen te vragen voor een 'inferior' product. Nu kan PVC prima zijn, zie dan ook Zombicide Black Plague en Journey, maar die vragen dan ook heel andere prijzen voor hun minis en die zijn assembled. Een voordeel van dat soort games (en die van FFG) is dat ze niet bij de plastic/tin/resin berg aanschuiven, maar zijn zo na ontvangst te gebruiken.

Verwacht je nu echt dat veel mensen in Europa spontaan overspringen van iets als 40k naar SW: Legion?

Het voordeel van Imperial Assault is dat het een bordspel is EN een skirmish game, iets wat je kan gebruiken om bordspelers laagdrempelig in te laten rollen (want het dungeoncrawler bordspel is echt fantastisch). Star Wars X-wing en Armada haken al een hele hoop bordspelers af ivm. de kosten en dat is painted en assembled, nu moeten ze het ook nog eens in elkaar zetten.

Geld kunnen we maar een keer uitgeven en we hebben nooit genoeg geld om alle dingen te kopen die we willen, dan moeten we prioriteren. En ik heb een hele rits dingen (zelfs van FFG) die ik zal kopen voor Runewars of Legion... Waaronder Imperial Assault.

Ik heb nog bergen WotC SW minis, wellicht dat ik eens met de regels/kaartjes van Legion dat probeer...

Toby

• Hero Member
    • wittwer.nl
« Reactie #10 Gepost op: augustus 19, 2017, 03:59:48 pm »

Ik vind niet dat meer minis = meer gameplay. Ik heb jarenlang met Battletech een spel gespeeld waarbij je meestal 4 tot 8 miniaturen per kant hebt, en heb me daarmee prima vermaakt. En nee, ik verwacht ook niet dat mensen overspringen van 40K naar Legion, maar dat Legion (net als X-Wing dat gedaan heeft) mensen die tot nu toe geen miniaturenspel gespeeld hebben over de streep trekt. Waarom? Omdat het Star Wars is, en omdat het een goed spel zal zijn. Wat 40K in mijn ogen niet is. 8e editie ken ik niet, maar 7e was voor mij de bekende combinatie van te simpele basisregels (IGO-UGO is in mijn ogen écht achterhaald) en veel te veel verbijzonderingen en speciale regels.

Als het aantal miniaturen bepalend is, kun je beter in de Historics gaan zitten, daar krijg je nog veel meer plastic voor je geld dan bij GW.  ;D

Uiteindelijk is het een kwestie van persoonlijke smaak en voorkeuren. Voor de een is belangrijk hoeveel poppetjes hij voor zijn geld krijgt, voor de ander hoe leuk het spel is of in welk universum het speelt. Voor mij is tegenwoordig misschien wel het belangrijkst of er andere spelers in de buurt zijn. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik tot nu toe weinig in Armada geïnvesteerd heb, en dat zal ook bepalen wat ik met Legion gaan doen.

Cergorach

• Hero Member
« Reactie #11 Gepost op: augustus 19, 2017, 08:34:42 pm »

Ik heb jarenlang met Battletech een spel gespeeld waarbij je meestal 4 tot 8 miniaturen per kant hebt, en heb me daarmee prima vermaakt.
Als een mede BT nut zou ik willen stellen dat BT meer een bordspel is dan een miniature wargame. We hebben er wel regels voor, maar alle uitgevers tot op heden hebben het meer behandeld als een bordspel dan als een mini wargame. Alpha Strike was daar een uitzondering op en dat lijkt behoorlijk op het muiltje te zijn gegaan.

Maar daar had je ook 25 minis in de basis doos voor $60

Citaat
En nee, ik verwacht ook niet dat mensen overspringen van 40K naar Legion, maar dat Legion (net als X-Wing dat gedaan heeft) mensen die tot nu toe geen miniaturenspel gespeeld hebben over de streep trekt. Waarom? Omdat het Star Wars is, en omdat het een goed spel zal zijn.
Het voordeel van X-wing en Armada is dat het assembled en painted is, veel SW fans kochten het als display pieces. Dat ga je niet doen met unassembled/unpainted minis, de hoeveelheid mensen die daar op zitten te wachten is relatief weinig vanuit bordspel land. Juist die groep mensen gingen eerder voor de skirmish mode uit Imperial Assault. Dan is de overstap naar een groter speelveld en geen vakjes de daarop volgende stap. Echter is het zwaar K.U.T. dat de minis incompatible zijn en je alle minis effectief opnieuw moet gaan kopen.

Bij Descent 2nd Edition hebben ze een kit uitgebracht waardoor alle oude minis van 1E bruikbaar werd met 2E. Dat hebben ze niet voor IA => Legion, anders hadden ze dat wel van de daken geschreuwd. Daar komt bij dat het verschil in sculpts redelijk groot is (al ik zo kijk naar het enige voorbeeld), ik ben benieuwd wanneer we twee Storm Troopers naast elkaar hebben in ongeveer dezelfde pose.

Citaat
Wat 40K in mijn ogen niet is. 8e editie ken ik niet

40k is NOOIT een goed spel geweest, dat probleem is er al sinds RT. Nee, het scratches an itch, op dezelfde manier dat WFB dat deed voor fantasy.

Citaat
Als het aantal miniaturen bepalend is, kun je beter in de Historics gaan zitten, daar krijg je nog veel meer plastic voor je geld dan bij GW.  ;D
Plastic Perry's zijn TOP! ;-)

Citaat
Uiteindelijk is het een kwestie van persoonlijke smaak en voorkeuren. Voor de een is belangrijk hoeveel poppetjes hij voor zijn geld krijgt, voor de ander hoe leuk het spel is of in welk universum het speelt. Voor mij is tegenwoordig misschien wel het belangrijkst of er andere spelers in de buurt zijn. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik tot nu toe weinig in Armada geïnvesteerd heb, en dat zal ook bepalen wat ik met Legion gaan doen.
Tuurlijk, echter ga je zaken vergelijken in hetzelfde marktsegment en momenteel is dan 40k van GW, in de US heeft FFG zich ook qua pricing zo neergezet (daar is het de perfect competitor voor 40k, behalve natuurlijk PVC vs. HIPS). Hier is het significant duurder ivm. met de competitie.

Of het een top spel zal zijn is natuurlijk altijd afwachten, FFG heeft voor het merendeel gewoon top spellen neergezet en ik verwacht zeker ook niet dat het slecht zal zijn.

leonatos

• Full Member
« Reactie #12 Gepost op: augustus 20, 2017, 12:08:19 pm »

Voor wat betreft prijs, ik denk dat de Muis daar meer voor verantwoordelijk is dan de meeste hier denken. Licentiekosten, Hasbro, miniature game terwijl rechten daarvoor bij Hasbro lagen (iig toen imp assault uitkwam, weet men de vertraging en vage uitstel nog?). Star Wars licentie in hoogtijdagen lijkt me zeer prijzig, zeker voor een kleine speler als FFG.

Klein? Ja klein, hoeveel FFG spellen liggen er in de normale speelgoedwinkel, hier of in de States/Canada? Ik ben net terug, niets in Toys'r'Us, niets in Wallmart. Het is dus eigenlijk Asmodee die de licentie heeft en de producten in de winkel plaatst, onder het FFG label. Net als Hasbro Parker en MB als labels gebruikt. Maar doordat deze spellen niet in de normale winkel liggen is het een hele dure licentie voor zo'n bedrijf, en ik ben er maar wat blij mee, anders kregen we Star Wars Legion Monopoly of Stratego.
Ja, dat is echt mijn eigen kat

Cergorach

• Hero Member
« Reactie #13 Gepost op: augustus 20, 2017, 12:46:45 pm »

X-wing zou in Toys'r'Us en Walmart moeten liggen. Ik weet dat mensen ze daar in het verleden vandaan hebben gehaald en dat ze nog steeds verkrijgbaar zijn via de betreffende websites.

Licentie kosten zijn inderdaad vrij funest, maar dat is niet het probleem imho. Het probleem is de distributie naar Europa en dat is Asmodee zijn pakje aan. Waar Imperial Assault een MSRP heeft van $99.95, is de Euro MSRP van de Engelse versie €125. Edge, de franse licentie houder voor veel FFG games, heeft de Franse versie voor €99,95 als MSRP. Met de huidige dollar koers zit je met BTW ongeveer op de €100 voor de Engelse versie als je dat qua prijs vertaald. Nu is het te krijgen voor €85-€90 bij bepaalde webwinkels, maar zeker niet makkelijk.

Runewars geeft een indicatie van €30 voor een doosje met 8 normale infantry of 4 cavalry, vaak niet voldoende voor een optimale unit... Ik hou me hart vast voor de Legion prijzen... 5 minis voor €30?

Persoonlijk had ik liever assembeled minis gezien zoals FFG ook doet met al hun andere bordspellen ipv. dat mensen moeten gaan etteren met secondelijm. En compatibility met Imperial Assault qua schaal van de minis en een conversion kit voor alle Imperial Assault minis.

Coenus Scaldingus

• Sr. Member
« Reactie #14 Gepost op: augustus 23, 2017, 02:51:13 pm »

Team Covenant heeft ondertussen een gefilmde demo online staan: https://www.youtube.com/watch?v=w9INF-tOEUA

Van wat ik zie is het eigenlijk exact wat ik er van zou hopen. Redelijke focus op karakters, maar zonder de reguliere soldaatjes zinloos te maken. Zoals gebruikelijk met FFG wat kaartjes en een stapel gereedschap waarmee het spel echter wel direct overzichtelijk is. Een paar simpele methodes om snelle of zware voertuigen ook echt als zodanig uit te beelden (verplichte beweging, pantser, firing arc) zonder totaal andere regels te gebruiken dan infanterie. Het bewegen van units door de leider te verplaatsen en de rest er omheen te zetten scheelt ook een hoop gedoe. Vooral de om-en-om activatie (maar met het command cards systeem voor wat extra keuzes) en de manier om scenario's te bepalen (eind van de video) houden het spel respectievelijk tijdens een potje en gedurende vele potjes wel interessant denk ik.

Het is natuurlijk onmogelijk het spel niet met 40k te vergelijken, waarbij dit me toch best wat beter doet overkomen - interessantere keuzes, praktischer speelbaar. Het enige dat me zou doen twijfelen zijn de upgrade kaartjes (heb lang genoeg X-Wing gespeeld om te weten hoe dat kan uitpakken), maar zonder competitief spelen verwacht ik gewoon lekker wat lol te gaan hebben met een starterset een paar leuke uitbreidingen.
Pagina's: [1] 2