GWhobby.net

Spellen => Overige Gaming & Warfare => Topic gestart door: morbal op september 18, 2015, 10:35:18 am

Titel: Frostgrave
Bericht door: morbal op september 18, 2015, 10:35:18 am
Na hier op het forum frostgrave een paar keer voorbij te heb zien komen heb ik me ook maar het boek aangeschaft en eens een warbandje gemaakt.

Heeft iemand dit spel al eens gespeeld? en Krijg je gemiddeld genoeg tresure binnen om te groeien? of nauwelijks genoeg om je dode soldiers te vervangen? Daar ben ik een beetje bang voor. Want uiteindelijk met de 500g (waarvan 200 voor je leerling) is niet zo heel veel als je ook een paar van de sterkere wilt.

Ik heb een warbandje geteld met een necromancer:
wizzard Necromancer
Necromancer
raise death
control undead
steal health

witch chronomancer sumoner
animal companion,fleet feet, leap

elementalist, soothsayer
elemental ball, reveal secret

apprentience

Thief            
Thug            
tresure hunter         
knight            
ranger            
warhound         

tresurey         1


base
brewery
carrier pigeons

brewery en pigeons om wat geld uit te sparen en geld te verdienen. 
Een thief en tresure hunter om sneller tresure op te halen en weg te brengen, in combinatie met enkele spells (fleet feet en leap).
Ook wat out of game spells om warband te versterken (zombie en compagnion) omdat je maar 1 spell per turn kan casten en 2 damage spells.

Heeft iemand andere ideen voor zijn warband, of hoe ik mijn warband kan verbeteren?
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Coenus Scaldingus op september 19, 2015, 12:52:18 pm
1 potje gespeeld, dus heb slechts beperkte ervaring, maar voor wat het waard is:

Met het goud verdienen zit het wel goed. Tenzij alles heel erg tegen zit, zul je vaak wel met 2 kistjes het bord kunnen verlaten, gemiddeld 3 en met wat meer geluk 4. Je zal ongetwijfeld tijdens het spel wat figuren verliezen, maar zelden zullen ze dood blijven, zogezegd - en die zijn dan met het verkregen geld makkelijk te vervangen. Alleen de apprentice verliezen is een prijzig verhaal, maar die gaat nog minder vaak écht dood. Naast het goud zitten er in die kisten ook al snel stapels met scrolls en magic items, die voor redelijk wat geld verkocht kunnen worden indien gewenst. Al met al is het waarschijnlijk verstandig om een paar honderd goud op te sparen in de eerste potjes (voor als je in de toekomst weinig verdient en plotseling veel moet rekruteren), maar anders lijkt het toch vaak zo te zijn dat je meer dan genoeg verdient om een steeds sterkere warband neer te zetten (met grotendeels barbarians, treasure hunters, rangers en het andere dure spul).

Wat betreft de spreuken, denk ik dat je wel goed zit. Iets om schade te doen is handig omdat je hiermee sneller experience verdient, beweging is belangrijk om snel treasure te bereiken en mee te nemen, en nog wat tactische spreuken voor tussendoor (of tussen potjes in). Ook belangrijk is een mix van makkelijke en lastigere spreuken - de laatste zijn misschien sterker, maar (zeker je apprentice) loopt het risicio zichzelf flink schade toe te doen wanneer je faalt. Ook is de extra experience voor het succesvol casten niet onbelangrijk, met simpele spreuken die vaak te gebruiken zijn loopt dat ook leuk op.

Wat betreft de warband, zou ik waarschijnlijk alleen een van de dure figuren (knight/ranger) vervangen door 2 goedkopere varianten van 50 gold. Door het erg willekeurige van een d20 is een klein voordeel in stats vaak irrelevant, en meer figuren hebben is erg nuttig (zeker aangezien iets dat van de tafel loopt met treasure, niet meer terug komt voor die pot). Persoonlijk zou ik waarschijnlijk de knight vervangen door een infantryman en een archer.
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: morbal op september 19, 2015, 02:30:08 pm
Thanks,

Welke warband heb jij gespeeld? en welke wizard? Welke base heb je gekozen?

Om toch eventueel tegenzit rondes een beetje te compenseren / aanvulling op goede rondes. Heb ik de brewery gekozen als base, goedkopere soldaten en elke ronde 10g. The labaratory of the crypt vond ik ook wel leuk, maar 2 pogingen Om 1 zombie te raisen, dat zou wel moeten lukken zonder die bonus hoop ik.

Als alles goed gaat zou ik het spel al met 40xp moeten beginnen (1 zombie, 2 compagnions, 1 reveal secret) Dus dat zal wel goed zitten denk ik. Maar ik heb inderdaad wel geprobeerd van zoveel mogelijk lage castings te houden.

Ik heb een infantryman  en een archer erbij genomen zoals je adviseerde, en door het goud dat ik uitspaarde met brewery en mijn duiven heb ik nog een extra hondje gekocht. In de hoop dat dat niet enkel gratis xp word voor de tegestander.
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Ingmar op september 19, 2015, 03:29:40 pm
Ik kan het mis hebben, maar weet je zeker dat je XP krijgt van Out of Game spells? De regels op pagina 54 zeggen "During each game, a wizard's achievements can earn him experience as outlined on the experience table". Overigens geen gegeven, maar van mijn kant ook gewoon een vraag; ik lees de bovenstaande zin als zijnde "(alleen) tijdens ieder spel krijg je XP".

En voor je base geldt iets soortgelijks. Er staat (op pagina 70): "After a warband has participated in one or more games, a player simply declares what type of building he is using for his game".

Die tweede zou ik me wel aan houden; ook in de flavour tekst er direct voor staat duidelijk dat je wizard van buiten de stad begint en al snel kan overgaan tot het aanhouden van een locatie in de stad. Ergens ook logisch, je moet eerst een keer de stad in voordat je er kunt gaan wonen.. :D

Verder zou ik me niet teveel druk maken om geld. De potjes die ik op Youtube heb gevolgd laten zien dat de kans vrij groot is dat je met aardig wat poet iedere keer wegkomt. Als dat niet het geval is, kun je altijd nog iets als "Brew Potion" of "Create Grimoire" als OoG spell nemen. Daarmee kun je best wat centjes verdienen.

PS. Ook daarover nog een paar opmerkingen, die ik mensen op internet zie vergeten  (dus voor de zekerheid als tips):

-Je verkoopt spullen voor de helft van de listed purchase price (pagina 69 onder aan).
-Om een grimoire te maken moet je niet alleen "create grimoire" succesvol casten, maar ook de spel waarmee je de grimoire wilt "inprinten". Grimoires verkopen dus wel voor veel (250 gc), maar je moet er dus twee succesvolle castrolls voor maken.
-Grimoired die je vindt kun je alleen verkopen als je wizard de spell al kent
-Vergeet niet dat ook je apprentice OoG spells kan casten (dus je hebt twee pogingen per OoG spell om succesvol te zijn).

Als tip voor je spellkeuze zou ik zeggen; neem Bone Dart. De casting value van 8 zorgt er voor dat ook je apprentice deze makkelijker cast (en je krijgt ook casting XP voor je apprentice) en de damage zorgt dan weer dat je wizard targets met minder hp's heeft en makkelijker mensen OoG neemt.
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: morbal op september 19, 2015, 04:04:42 pm
Over de out of game spells, zou ik er dan van uit gaan dat ze dat in de beschrijving zetten. Want die spells hebben invloed op het spel dus zou ik denk ik die xp wel laten tellen( daar had ik ook al naar gekeken naar aanleiding van vorige post)

Van de base daar heb je inderdaad wel gelijk in, daar heb ik over gelezen. maar dat staat er dan ook zo vreemd, after one of more games... inplaats van daar after your first game te zetten.
Terug naar de tekentafel dus!

De grimoir regels wist ik wel grotendeels. Maar tegen dat ik eindelijk het spel kan spelen ben ik dat vermoedelijk al terug vergeten :p

Welke spell zou je dan weg doen voor bonedart?
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Ingmar op september 19, 2015, 04:38:19 pm
Ik vermoed dat "Control Undead", hoewel bijzonder fluffy, niet bijzonder veel voor je gaat doen. Random Creature encounters daar gelaten, heeft die spel alleen zin als je tegen een ander met undead vecht. Dat betekent dat áls er al iemand tegenover je staat met een undead, dit een zombie zal zijn. Met 4 move en 6 health niet bijzonder briljant, want erg langzaam en squishy. Het summonen van een zombie (casting roll 8) is dan een stuk makkelijker (hoewel je er natuurlijk maar één van mag hebben).


Toegegeven, tussen de -optionele- random creatures zitten wel hele sterke undead (wraith = nice). De random creature table bestaat momenteel voor het merendeel echter uit niet undead (dat zal met 'Thaw of the Lich Lord' ongetwijfeld veranderen). Ik denk dat je meer haalt uit bone dart en dat je 'Control Undead' nauwelijks zult gebruiken.
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: morbal op september 19, 2015, 05:31:56 pm
Okay thanks,

heb je zelf al gespeeld? en met welke wizard en warband dan?
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Coenus Scaldingus op september 19, 2015, 06:09:51 pm
M'n startende warband was:

Wizard (joh), Apprentice, 1 War hound, 2 Thieves, 2 Infantrymen, 1 Archer, 1 Ranger. Beetje schieten, beetje vechten, Thieves om zo snel mogelijk met treasure weg te rennen (ook figuren die je niet echt mist wanneer ze van het bord verdwijnen).
Had de regels nog niet gelezen voordat ik de spreuken uitkoos (lang verhaal), dus geen ideale selectie. Was een Thaumaturge, met:
- Blinding Light (hield tegenstander's Treasure Hunter 4 beurten uit het spel)
- Crumble (nooit gebruikt)
- Dispel (nooit gebruikt)
- Elemental Shield (ehm.. nooit gebruikt)
- Heal (ge-wel-dig. Mezelf wel een keer schade aangedaan bij het falen van de casting roll, maar anders erg handig om met name jezelf weer wat op te knappen)
- Invisibility (Gewonde apprentice onzichtbaar gemaakt, waarna die veilig naar een treasure kon glippen om de eerdergenoemde vijandelijke treasure hunter dood te steken)
- Push (Ook heel gaaf, als iemand zich hoger bevindt kan je ze diagonaal wegduwen en te pletter laten vallen, maar ook verder zeer praktisch)
- Will power (Niet gebruikt)


Aangezien m'n eerste band wel werkte maar iets te veel zinloze spreuken had, ga ik morgen met een nieuwe groep beginnen (Necro). Raise zombie, bone dart, steal health, telekinesis, fleet feet (met name voor zombie), beauty, leap, familiar als spreuken, de startende groep is wizard (staff+dagger), apprentice (sword + dagger), 2 war hounds, 1 thief, 1 thug, 2 archers, 1 infantryman, 1 treasure hunter.
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: morbal op september 19, 2015, 09:07:50 pm
Die blinding light moet ik onthouden.
zeker in combinatie met die Invisibility.

De Dispel lijkt me net handig op bij te hebben, voor het geval dat.
Waarom heb je elemental shield nooit gebruikt? lijkt me anders gen slechte spreuk?
crumble zou ik inderdaad niet standaard meenemen, tenzij jullie met heel veel huisjes spelen.


de familiar? die leek me nu net niet zo handig. 2 health erbij is leuk natuurlijk en het is een out of game. Maar ik persoonlijk zou die niet meteen nemen denk ik.
Was shooting zo nuttig dat je 2 archers neemt? of waren 2 thiefs toch te veel/ niet goed genoeg?
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Coenus Scaldingus op september 19, 2015, 11:24:30 pm
Dispel kan ongetwijfeld handig zijn op momenten, maar sterk afhankelijk van de tegenstander z'n spreuken. Een groot deel heeft direct effect, en anderen zijn vaak niet belangrijk genoeg om die spreuk op te gebruiken. Al zal er vast een moment komen waarop ik wenste dat ik die spreuk had (zoals ik in die pot een grote enge demoon tegen kwam, en wou dat ik Banish danwel Circle of Protection had gekozen...)
Zou kunnen dat er ergens wel een poging geweest is om Elemental Shield te gebruiken (leuke spreuk voor de eerste beurt), maar voor een Thaumaturge is dat op een 14, dus niet al te makkelijk (en mogelijk riskant). Waarschijnlijk toen schade opgelopen en het later niet meer geprobeerd, omdat er verschillende betere spreuken waren op dat moment.

Familiar gewoon als een simpele spreuk (waar feitelijk niets mis aan kan gaan) voor wat extra leven, omdat je - zelfs als je voorzichtig bent - simpelweg langzaam maar zeker dood gaat door gefaalde spreuken, al kan dat ook aan m'n dobbelsteen liggen... Het kan maar net het verschil zijn tussen leven en dood, en een dode wizard is niet fijn.
Afstandswapens zijn op zich wel nuttig, om de simpele reden dat je in tegenstelling tot melee geen (vrij aanwezige) kans hebt zelf onder te gaan. Zou er niet veel meer dan 2 nemen, omdat andere figuren naar treasure moeten rennen en deze kunnen verdedigen/afpakken. Zelfde met de thieves eigenlijk, meer dan 2 is niet nodig, maar dat aantal ging wel prima. Helaas zijn ze wel wat zwakker in het gevecht (slechts +1 fight en een dagger), wat vervelend kan zijn als ze onverwachtse tegenstand op hun pad vinden (in mijn geval een willekeurige gearriveerde Imp...) De treasure hunter in bovenstaande lijst kan de rol van 1 thief overnemen (en die heeft van een Imp weinig te vrezen), al overweeg ik ook om de zombie wat treasure te laten verslepen: blijkbaar telt ie als vernietigd zodra hij de tafel verlaat, waarna je een nieuwe mag oproepen.
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Ingmar op september 20, 2015, 03:08:59 pm
@Morbal. Ik heb nog geen spelervaring (m'n warband staat nog in de steigers, maar alles is bijna gepaint). Al het bovenstaande komt allemaal puur van wat ik heb gelezen in AAR's via het Frostgrave forum en via Youtube.

Over de eerste opmerking met betrekking tot XP vandaag een korte update. Op het Lead Adventure's Frostgrave board (http://www.lead-adventure.de/index.php?board=92.0 (http://www.lead-adventure.de/index.php?board=92.0), vind je ook de officiële Frostgrave Rules Thread. Ik heb 'm even doorgespit en er staat het volgende in op pagina 6:

Vraag: "3. (I think I know the answer to this, but want to check) Do out-of-game spells successfully cast give XP?"

Antwoord: "3. No. Experience is only earned during a game unless expressly stated otherwise."

Pech voor ons allebei!
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: morbal op september 20, 2015, 08:20:28 pm
Dat is een tegevaller. welke out of game spreuken geven dan wel xp?
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Ingmar op september 20, 2015, 08:42:52 pm
Absorb Knowledge (Sigilist). Spell value 8. [Can only be casts by the wizard]. Gain 50 XP. (Can only be cast after a game where the wizard was not reduced to 0 health).

Dat is de enige die ik zo snel kan vinden.. 
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Raz op september 21, 2015, 10:04:49 pm
Jep, die is erg handig voor even een extraatje. Maar doorgaans haal je genoeg xp in een potje hoor, dus ik zou  meniet druk maken over wat je out of game er nog bij kunt krijgen.mijn tovenaar is tot nu toe elk potje twee levels gestegen. Wij spelen trouwens met de aanpassing dat je voor elke spell 20 xp krijgt in plaats van 10/40. Daardoor is het minder 'noodzakelijk' om damage spells te spelen en dat bevalt ons erg goed.

Aan spells heeft mijn chronomancer trouwens het volgende:
- fleet feet (heerlijk, zie onder)
- decay (geweldig om een kruisboog van een schutter of een slagzwaard van een barbaar weg te toveren! ;D)
- petrify (nog niet gebruikt)
- bone dart (één direct damage spreuk is erg handig en met casting 8 lijkt dit me de beste keuze)
- elemental hammer (+5 damage op de eerste succesvolle hit = kill ;D)
- fool's golf (grappig en matig, zou hem niet weer nemen)
- absorb knowledge (leek leuker dan hij is)
- ... Uhm, eentje die ik blijkbaar weinig gebruik ;)

Een tweede aanpassing die we van LAF hebben overgenomen is de sneeuwstorm. Aan het einde van elke beurt gooi je een d6. Is het totaal van de worpen 21+ dan is het potje afgelopen. Dit zorgt voor wat tijdsdruk en voorkomt dat een sterkere warband puur voor de kill gaat om zo alle schatten te krijgen en de zwakkere geheel aan moes van het veld gaat. Vanwege deze regel is fleet feet erg leuk, al zijn leap en telekinesis nog veel leuker! Wel kan het frustrerend zijn als je je schat(ten) net niet van tafel krijgt. Ik zou nog liever zien dat je schatten die manschappen in handen hebben op een bepaalde worp ook binnengehaald worden door je warband.

En wat schatten betreft is het handig om met een flinke warband te beginnen. Dan kun je je sowieso op 3 richten en proberen een 4e en mogelijk 5e binnen te halen. Mijn warband begon met:
- chronomancer
- apprentice
- treasure hunter
- 2 archers
- 3 thugs
- warhound

Tenslotte is het zeer de moeite waard om gebruik te maken van de groepsactivatie van je tovenaar en zijn leerling. Je kunt dan sneller in positie komen, met meerdere manschappen tegelijkertijd in combat duiken en eerder in de beurt schieten! Dat is allemaal zeer de moeite waard!
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: morbal op september 22, 2015, 09:14:51 am
Dat klinkt als een paar leuke aanpassingen. Ik snap wel dat er de nood aan is voor extra spell xp als je de beurten limiteerd (ookal is het redelijk random)

Blijkbaar was heb ik wel al enkele goeie spreuken gekozen. Nu nog een tegenstander zoeken om dat op uit te proberen.

En een warband zonder thiefs?
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Inquisitor Constantine op september 26, 2015, 12:30:13 pm
Okay.... het kriebelt...

Zijn er mensen in de buurt van Rotterdam die het spelen?

Hoe werkt dit spel met "one-off", bing 'n play spelletjes? Heb je dan elke keer een "starter warband"?
Of is het daar minder geschikt voor en moet je toch een vaste groep hebben?
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: morbal op september 26, 2015, 01:21:46 pm
Het spel lijkt me toch meer iets te zijn voor een vaste groep.
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Coenus Scaldingus op september 26, 2015, 01:29:18 pm
Een los spelletje met een standaard startende warband van 500 gold spelen is wel te doen, maar een groot deel van de lol komt inderdaad van de campaign. Om een idee te geven: er zijn meer pagina's gewijd aan de tabellen voor injuries, treasure, experience en magic items dan aan de regels voor het bewegen, schieten en vechten in het spel op zich. Een aantal van de scenario's is denk ik wel leuk genoeg om los te spelen, maar uiteindelijk wil je toch verder gaan, je warband upgraden en überhaupt een goede reden hebben om alle kistjes met goud te bemachtigen. Met een paar semi-vaste tegenstanders zal het gegarandeerd een stuk leuker zijn, of zelfs gewoon 1 vast persoon (misschien beide spelers met 2 warbands voor de variatie).
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Inquisitor Constantine op september 26, 2015, 02:30:33 pm
Okay, op zoek naar tegenspelers dus...  ;)

Rotterdam anyone?
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: leonatos op september 26, 2015, 05:52:57 pm
Okay, op zoek naar tegenspelers dus...  ;)

Rotterdam anyone?
Barendrecht. Nog niet begonnen maar wel erg veel interesse. Misschien dat er bij West meer mensen interesse hebben om het te gaan spelen?
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Inquisitor Constantine op september 27, 2015, 02:31:24 am
Verkoopt West het dan?  ;)
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Mordecai op september 28, 2015, 12:41:22 pm
Ik zou het ook graag beginnen. Zijn er toevallig mensen in (de buurt van) Leiden die het al spelen of ook willen gaan doen? Misschien dat we bij de Tafelridder iets kunnen starten.
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Drunkendwarf op september 28, 2015, 01:43:06 pm
Ik zou het ook graag beginnen. Zijn er toevallig mensen in (de buurt van) Leiden die het al spelen of ook willen gaan doen? Misschien dat we bij de Tafelridder iets kunnen starten.

Net een verhuizing achter de rug maar heb interesse; het boek, de plastic set en de enchanter heb ik al liggen!
Half oktober kan ik er waarschijnlijk echt mee beginnen.

DJ

ps: woon in Noordwijk
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Inquisitor Constantine op september 28, 2015, 02:32:07 pm
Ik zou het ook graag beginnen. Zijn er toevallig mensen in (de buurt van) Leiden die het al spelen of ook willen gaan doen? Misschien dat we bij de Tafelridder iets kunnen starten.

Leiden is wel te doen voor mij. Eén keer in de maand of zo moet zeker lukken...  ;)
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Mordecai op september 28, 2015, 03:02:26 pm
Ik heb behalve bruikbaar scenery nog niets liggen en moet me nog even verdiepen in welke miniaturen zoal bruikbaar/wenselijk zijn. Waarschijnlijk is het een goed idee om eerst een testpotje te spelen, voor ik me in een project stort waar ik uiteindelijk niets mee ga doen :P
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Raz op oktober 02, 2015, 08:59:34 am
@Morbal: thugs zijn goedkoper en bijna gelijk aan thiefs, maar in onze groep heeft iedereen die keuze gemaakt, dus hoe ze zich ingame tot elkaar verhouden weet ik niet.

Wat scenery betreft zijn de terreinstukken van Lord of the Rings een mooie start. Naast wat ik al had heb ik twee keer een set Mines of Moria van marktplaats gehaald. Standbeelden, pilaren, paar extra stukken en bovendien treasure markers, alles is ideaal voor Frostgrave. Daarnaast heeft Renedra ook erg mooi spul voor het spel, hun set grafzerken is heerlijk net als de verschillende soorten hekwerk die ze hebben. Ook hebben ze sindskort ook twee setjes ruïnes. Maar ook de verwoeste toren en arcane ruïns van whfb zijn heerlijk én natuurlijk de scenery voor Mordheim 8)
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Gunbird op oktober 02, 2015, 04:11:22 pm
10 oktober doet Pijlie een demo bij Subcultures in Utrecht, heb me er voor aangemeld via Facebook. ff aankijken of het wat is voordat ik tot boekaanschaf overga. Scenery ben ik toch al aan het verzamelen, alswel andere nuttige minis, en vindt ik het nix kan ik het voor Mordheim gebruiken.
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Inquisitor Constantine op oktober 02, 2015, 10:44:15 pm
Laat weten hoe je het vond?

Heb zelf helaas andere verplichtingen die dag, maar had er best bij willen zien.
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Gunbird op oktober 02, 2015, 11:02:47 pm
Lijkt me geen probleem, ik zal wel verslag doen :)
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Dementii op oktober 03, 2015, 01:02:53 pm
Tabletopminis op Youtube heeft twee frostgrave battlereports gedaan, dan kun ej misschien ook een idee krijgen.
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Duncan McDane op oktober 03, 2015, 03:37:24 pm
Heb het boek, beetje doorgebladerd maar nog niet echt wat mee gedaan. Wil het in de nabije toekomst wel eens proberen, met uiteraard eigen modellen.
IC, ik denk niet dat we Kaleb meekrijgen met Frostgrave, maar misschien eens bij Brax?
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Inquisitor Constantine op oktober 03, 2015, 05:52:33 pm
I'm game. Binnenkort in Grun nog maar eens een paar modellen zoeken...

Overigens heb ik een hekel aan Battlereports on JijBuis. Vaak slecht te verstaan, onduidelijk gefilmd, niet te volgen wat er gebeurd.
Geef mij maar een goed geschreven verslag met mooie foto's.
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Duncan McDane op oktober 03, 2015, 05:59:37 pm
Slepen we K. wel mee naar de Draak  ;).
En even het boekje in laten kijken en who knows...
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Inquisitor Constantine op oktober 03, 2015, 06:42:56 pm
Leuk verjaarskado...  8)
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Aerendar Valandil op oktober 03, 2015, 09:26:04 pm
Overigens heb ik een hekel aan Battlereports on JijBuis. Vaak slecht te verstaan, onduidelijk gefilmd, niet te volgen wat er gebeurd.
Geef mij maar een goed geschreven verslag met mooie foto's.

Ze zijn vaak zo weinig to the point.
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Duncan McDane op oktober 04, 2015, 03:05:11 am
M., jij kent / speelt het?
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Aerendar Valandil op oktober 15, 2015, 05:41:16 pm
M., jij kent / speelt het?

(Sorry voor de late reactie)

Ja, inmiddels. Ik heb het laatst gespeeld op de club en het speelde lekker soepel. Leuk spelletje, hopelijk komen er nog wat spelers bij, dan wordt het misschien wat campaignachtigs.

Ik reageerde overigens op de opmerking over battlereports in het algemeen over wargames, ik vind ze vaak nogal langdradig met een slecht tijd/informatieverdhouding. 

Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Ingmar op oktober 15, 2015, 06:51:06 pm
Overigens heb ik een hekel aan Battlereports on JijBuis. Vaak slecht te verstaan, onduidelijk gefilmd, niet te volgen wat er gebeurd.

Die van Ash en consorten (voormalig?) miniwargaming.com-mer vind ik zelf nogal aanstekelijk/vermakelijk:

https://m.youtube.com/#/channel/UCbO4Vs1vlAA9hz7Ad7IMgug (https://m.youtube.com/#/channel/UCbO4Vs1vlAA9hz7Ad7IMgug)

Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Inquisitor Constantine op oktober 15, 2015, 11:05:20 pm
Ik reageerde overigens op de opmerking over battlereports in het algemeen over wargames, ik vind ze vaak nogal langdradig met een slecht tijd/informatieverdhouding.

Exact.  8)

Net mijn Zombicide 3 Kicksterater bevestigd. Realiseer me tegelijkertijd dat ik daarmee ook een stuk of wat Frostblade Warbands en een speelbord heb gekocht.  ;)
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Wicked Dwarf op november 04, 2015, 10:43:22 am
Na zoveel positieve zaken te hebben gelezen over Frostgrave, een cadeautje van een webwinkel voor mijn verjaardag (€2,50 scheelt, in ieder geval mentaal) en wat bonnen voor dezelfde webwinkel, heb ik toch maar het boek besteld. Het duurt echter wel even voor ik deze binnen krijg en heb een brandende vraag.

Hebben de bases van de miniaturen een vastgestelde grootte en zo ja, hoe groot zijn de bases dan? :D
Of is het net zoiets als Age of Sigmar waar de bases geen rol spelen?
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Gunbird op november 04, 2015, 10:59:38 am
Ik zie werkelijk vanalles voorbij komen als basesize (20-25mm, rond en vierkant, GW of plat) dus ik zou me daar niet druk om maken. Gewoon doen wat jij mooi en praktisch vindt.
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Inquisitor Constantine op november 07, 2015, 06:24:17 pm
Zo, boek is binnen, en wat modellen gekocht (Dark Sword Masterworks...).

Ik voel een Ducosim Minicampaign aankomen...  8)
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: ragnarus op november 20, 2015, 10:02:27 am
Voor de mensen die interesse hebben. De spelenvereniging in Delft gaat het spelen. Nu zit het nog een beetje in de opstartfase waarschijnlijk gaat er in dec een campain starten.

Heb me warband net af.

Voorlopige conclusie. Spel duurt geen hele dag. Regels zijn simpel maar door de variatie heb je toch elke keer een heel ander spel.
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Galvainn op november 24, 2015, 10:16:47 am
Gisteren ook maar eens het boek en de Frostgrave soldiers set besteld via Games-n-Stuff, die het sinds kort verkopen. Ik ben benieuwd!
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Inquisitor Constantine op november 24, 2015, 01:16:47 pm
@ raganarus: Murphy's?
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Arathorn op december 11, 2015, 08:38:58 pm
Lekker een review en battle report aan het kijken, en wat Dwergen bij elkaar geraapt voor een warband onder leiding van een enchanter!
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Woudschim op december 12, 2015, 09:37:45 am
Ik heb inmiddels ook een warband bij elkaar, en wat terreinstukken. Genoeg voor een pot.

Ook omgeving Rotterdam, trouwens. :)

De enige dingen waar ik (in mijn ogen terechte) kritiek over hoor in het spel is dat er geen manier is om warbands te balanceren met elkaar. In Mordheim kreeg je extra XP als je tegen een sterkere warband vecht, wat ervoor zorgt dat je met een nieuwe warband ook gewoon mee kan doen. Is bij Frostgrave dus niet het geval, waardoor je het effect krijgt dat de sterkere warbands sneller sterker worden, en zwakkere of nieuwe warbands moeite hebben om bij te blijven. Unfair dus, en zeker in een Campaign setting veel minder leuk voor iedereen, wat toch is waar het om gaat..

Verder het feit dat wizards XP voor kills krijgen, waardoor het dus lastiger wordt om een "support" type wizard te spelen. Die blijft dus gewoon hopeloos achter t.o.v. de warband met een wizard die voornamelijk offensieve skills gebruikt.

Mordheim had de charme dat het voor de campaing niet uitmaakte of je een hoge of lage rating had voor je warband, meestal werd je toch beter van een battle, ondanks dat je tegen iemand vocht die veel sterker was omdat je extra XP voor je troepen kreeg, waardoor over de hele campaign gezien, warbands snel aan elkaar gewaagd waren (= leukere potten)
In een spel waar juist de sterke speler een bonus krijgt zoals in Frostgrave gaan de verhoudingen logischerwijs snel scheef staan. (sterker = grotere kans op winnen winnen = nog sterker = nog grotere kans op winnen = nog sterker)

Heeft iemand wel eens nagedacht om de XP voor wizards te veranderen, en een "underdog bonus" te verzinnen?
+"X" XP voor het verschil van elke 100g dat in de warbands zit en elk lvl verschil van de wizards ofzo?
Dat was namelijk precies de reden waarom Mordheim als campaignsysteem met uiteenlopende warbands werkte.
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Inquisitor Constantine op december 12, 2015, 12:46:53 pm
Ik weet niet of dit laatste issue wordt aangepakt in Thaw of the Liche Lord?

Maar op internet zijn diverse voorstellen te vinden om het e.e.a. aan te pakken.

Belangrijkste wijzigingen zijn het een limiet stellen aan het aantal beurten: 5 maximaal, of na beurt 5 elke ronde een 4+ gooien voor een volgende ronde. Dat voorkomt massacres.

Ook alleen maar XP geven voor het succesvol casten is een optie.

Wel jammer dat die regels nodig zijn voor een goede campaign, maar ik verwacht dat de schrijver er nog wel wat mee gaat doen.
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Woudschim op december 12, 2015, 01:24:31 pm
Een max aantal beurten zou inderdaad bijna vanzelfsprekend moeten zijn.

XP voor succesvol casten ipv kills zou misschien inderdaad iets oplossen!
Je zou toch verwachten dat een wizard beter wordt door succesvol spells casten, niet alleen als er iemand doodgaat van zijn spells. :P
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Coenus Scaldingus op december 12, 2015, 06:30:05 pm
Op het semi-officiële forum (http://www.lead-adventure.de/index.php?board=92.0) staan inderdaad een stapel voorstellen. Er zijn wel eens klachten dat schade-spreuken te krachtig zijn, met name door de extra xp voor de wizard zelf. Elemental bolt echter is later in de campaign eigenlijk minder eng: enerzijds mogelijk makkelijker om te casten, maar de warband er tegenover heeft vaak veel figuren met +4 Fight, een +1/2 Fight wapen en mogelijk nog een spreuk erbovenop, waardoor de kansen praktisch gelijk zijn in de roll-off. Ook lijkt er vaak met veel te weinig terrein op tafel te worden gespeeld, waardoor het dus vanzelfsprekend veel makkelijker is om een vijand in het vizier te krijgen. Door de plaatsing van treasure gaat een warband eigenlijk altijd met 1, vaak toch zeker wel 2 kistjes van tafel, en zal er daardoor ook vrijwel zeker op vooruit gaan (tenzij de rollen op de tabel heel waardeloos zijn, en een flink deel van de warband écht dood gaat). De invloed van niet-aanvallende spreuken moet ook zeker niet onderschat worden, zelfs een vredelievende Sigilist kan gewoon stapels gratis geld (write grimoire/scroll) en experience (absorb knowledge) krijgen, verder zijn decay of mind control vreselijk irritant, en ga zo maar door. Tot nu toe heb ik veel meer experience (en geld) gekregen via raise zombie, leap en telekinesis dan van de goeie ouwe bone dart. Grootste probleem is dat als je iemand kan zien, dat ook andersom geldt, en je dus mogelijk een pijl in je oog terug kan verwachten.

Juist door het gebruik van de D20 zijn wizards/warbands van verschillende levels niet heel anders, en hebben vaak een zeer redelijke kans om spreuken te gebruiken, een duel te winnen etc. Na een enkel potje zul je +1 op een paar stats hebben, en/of een paar spreuken met 1 makkelijker hebben gemaakt: pas na een aantal potjes is dat verschil merkbaar. Dat is in ieder geval ook het idee dat de schrijver heeft, en zoals hij ook ergens heeft geschreven is (in ieder geval voor de eerste paar spelletjes) de hoeveelheid goud die je te besteden hebt van veel grotere invloed.

'Oplossingen' zoals meer goud en xp geven voor lagere warbands hebben al snel het risico de minder succesvolle warband te belonen, vaak simpelweg voor het komen opdagen. Gezien de scenario's kan een beurtenlimiet ook een slecht idee zijn: het kost bijvoorbeeld best wat tijd om de toren in Silent Tower te beklimmen, treasure op te tillen, en weer helemaal terug te dragen, waardoor dit scenario hoogstwaarshijnlijk meer beurten vereist dan de Well of Dreams and Sorrows. Om nog maar te zwijgen van House of Longreach in de nieuwe uitbreiding, waar je via magische portalen naar een speciale kamer moet reizen (lukt alleen op een 17-20). Zou me niets verbazen als dat potje al snel 10 beurten kost, puur en alleen om eindelijk in die kamer te komen, beesten daar te verslaan en dan weer terug te komen om naar de tafelrand te wandelen. En wat zou je na de laatste beurt doen? Iemand die treasure draagt (maar dus nog niet van tafel af is) toch de treasure geven? Of verlies je die dan? Laatste is nogal irritant, maar het eerste zal er toe leiden dat iemand zich in kan bouwen met 'Wall' Spreuken of er andersoortig voor kan je zorgen dat de tegenstander er niet bij kan komen. Er bestaat natuurlijk een kans dat er opzettelijk geen beurtenlimiet is...
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Woudschim op december 12, 2015, 07:12:24 pm
Inzichtvolle post, bedankt!

Ik ben heel benieuwd naar hoe  het gaat verlopen. Zoals gezegd, ik heb nog geen spelletje gespeeld, dus goed inschatten kan ik het nog niet, behalve wat mijn ervaring met andere games verteld.
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Inquisitor Constantine op december 13, 2015, 09:44:54 pm
Misschien dat dat wel het punt is. Teveel spelers spelen wellicht een "pitched battle", terwijl je je juist meer moet richten op de scenario's?
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Gunbird op december 13, 2015, 10:00:15 pm
Wij spelen met de tijdslimiet die ingaat na 5 beurten. En een treasure die niet van tafel is en niet geclaimed is, is weg. Als de treasure wel geclaimed is heb je 50% kans dat je hem hebt. Op deze manier leer je het wel af om al je energie te focussen op het doden van de tegenstanders en ontstaat er een erg strategisch hide en seek spel (vandaar wat de Wall spell hier erg favoriet is)
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Coenus Scaldingus op december 14, 2015, 05:57:27 pm
Het is trouwens ook lastig om te zeggen in hoeverre een paar levels verschil veel inbalans veroorzaken. In de eerste paar potjes is de hoeveelheid goud dus waarschijnlijk bepalender: een stapel knights/barbarians tegenover wat thugs gaat niet best aflopen, maar na een aantal potten zal iedere speler wel een degelijke selectie soldaatjes hebben, en zijn ook de belangrijkste wizard stats richting of op het maximum. Ziet er naar uit dat we in Arnhem met een redelijke groep een campagne gaan spelen, daarna durf ik pas meer uitspraken te doen over de verschillen en hoeveel het allemaal wel of niet uitmaakt. Het enige waarvoor het zeker wel handig zou zijn om een bonus te geven is voor een speler die in een lopende campagne wil instappen, al kom je dan al een heel eind als die persoon gewoon begint met een paar honderd gold extra om te besteden, en een X aantal levels om spreuken en stats wat te verbeteren.
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Inquisitor Constantine op december 19, 2015, 07:27:55 pm
Even over scenery...

Ik heb vandaag in de Wyvern's keep met de Wizard's Tower in mijn handen gestaan.

(http://ecx.images-amazon.com/images/I/51KKQGaa6xL._SX355_.jpg)

Mooi model, gebruikt iemand dit, bijvoorbeeld bij het scenario?

Vind hem aardig aan de prijs, en hij mist ook de niveaus. Hoe gaan jullie daar mee om?

Ik ben zelf van plan een paar Pringels bussen te gebruiken. Eéntje is te laag, niet?
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Arathorn op december 19, 2015, 11:41:57 pm
Zelf maken is leuker, en je kunt het dan aanpassen naar de vereisten voor een scenario.

Ik kom net bij Mo vandaan, een eerste pot gespeeld, en dat smaakt naar meer!
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Duncan McDane op december 24, 2015, 02:29:14 am
Over een paar dagen mijn eerste pot(ten) Frostgrave. Denk dat ik voor een Witch toverdoos met stagiere ga ( een van de mooiere FG-modellen imo, kon de Enchanter, Liche en Witch blisters toch niet laten liggen bij de G&S vandaag ) met de nadruk op snelle jongens en 1 of 2 blafjes om op te pompen via spells ipv harde beukers of veel range geschut. Gewoon, voor de lol, zien of het speelbaar is of dat een all-round mix van troepen beter is.
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Drunkendwarf op december 24, 2015, 12:37:43 pm
Ook ik ga volgende week mijn eerste potje Frostgrave beleven! Voor mijn warband ga ik mijn Grenadier Barbarians gebruiken; een niet al te beste foto maar deze figuren heb ik geschilderd voordat ik met WHFB begon dus naar hedendaagse maatstaven niet bijzonder. Zonder enige kennis van bijzondere technieken (shaden/highlighten) maar geschilderd volgens "de klare lijn" oftewel bijvoorbeeld rood is rood; groen is groen ::) Ter verdediging van mijzelf: het is meer dan 20 jaar geleden!

Mijn warband:
(http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/908/Xe9046.jpg) (https://imageshack.com/i/p8Xe9046j)

De afgelopen dagen bezig geweest met het schilderen van scenery. Vier terreinstukken die bij het basis spel van Mindstalkers zaten; zwart hardschuim. Het spel is nooit aangeslagen geloof ik en ik heb de doos alleen maar gekocht voor de terreinstukken die erbij zaten. De basis is klaar maar t.z.t. wil ik ze nog enigszins weatheren en groen aanbrengen.

Ruïne 1 (voorkant)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/910/1t74oa.jpg) (https://imageshack.com/i/pa1t74oaj)

Ruïne 1 (achterkant)
(http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/907/kkkyLf.jpg) (https://imageshack.com/i/p7kkkyLfj)

Ruïne 2
(http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/908/4P29Zy.jpg) (https://imageshack.com/i/p84P29Zyj)

Ruïne 3
(http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/905/FRCR7R.jpg) (https://imageshack.com/i/p5FRCR7Rj)

Ruïne 4
(http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/908/VCMIkF.jpg) (https://imageshack.com/i/p8VCMIkFj)

Mindstalkers was overigens van Manor House Workshop (de firma die afgelopen jaar een Kickstarter begonnen was voor een modulaire plastic dungeon maar deze afbrak voor het einde......). Wat ook interessant voor Frostgrave is: de Kickstarter waar ze voorbereidingen voor aan het treffen zijn! terreinstukken van een latex/rubber substantie: http://manorhouseworkshop.com/category/ks-modular-terrrain-s-w/

DJ
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: D4 op januari 04, 2016, 08:01:44 pm
Sinds 2 weken ook hier de interesse gewekt en een warband gemaakt (necromancer).
Zijn er mensen in de buurt van Voorthuizen/Barneveld/Amersfoort die het spelen? :)
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Woudschim op januari 04, 2016, 08:41:59 pm
Cool.

Ik woon helaas niet in de buurt.
Vandaag ben ik bezig geweest met de sorceress voor mijn warband, en afgelopen week heb ik een ander model opnieuw gebased, om als apprentice te dienen. :)

Binnenkort foto's!

Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Coenus Scaldingus op januari 04, 2016, 11:44:37 pm
Pas een stapeltje 'oude' Wood Elves opgegraven die wel mooi dienst kunnen gaan doen als de zoveelste warband. En, zoals het dan vaak gaat, ook nog een paar figuurtjes er bij gekocht om een aantal resterende rollen te kunnen vervullen. Tot zover het plan om juist lekker wat reeds-aangeschafte modellen te gebruiken voor de nieuwe groep...

@D4: Geloof dat het geregeld in Utrecht gespeeld wordt (bij de B.O.D. groep en mogelijk ook in een van de winkels); in Arnhem begint nu ongeveer een campaign.. veel dichterbij kan ik het niet maken.
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Duncan McDane op januari 05, 2016, 10:24:49 am
In Zwolle gaan Games & Stuff begin februari ook met een campaign los.
We zijn maar aan 1 pot toegekomen en dat was al rap afgelopen omdat in beurt 2 de Necromancer een crossbow bolt kopte ( 20 op D20 ) en de beurt daarna een archer het loodje legde. Met een vervelende gesummonde bear die op zijn eindje liep maar hem wel bezig hield had verder spelen weinig zin...
Conclusies zo ver:

- Out of Game spreuken heerschen, veilig toveren zonder health erin te moeten pompen als het misgaat is in dit spel heel belangrijk.
- Group activation, ideaal om tijdens de 1e beurt rap 2/3e van je warband in positie/cover te brengen.
- Leerling toverdoos is alleen al vanwege die group activation een must.
- Spel is hard, als in, je warband lekt aan alle kanten health, aangezien je D20 rol to hit ook meteen je damage roll is ipv een aparte damage roll. En een D20 geeft meer uitersten dan een D6.
- Necromancers gaan heel populair zijn. Wij hebben de Elementalist genegeerd vanwege de geruchten dat die ongebalanceerd sterk was in een campaign maar die Necromancer heeft hele leuke spells, ook als aligned school. Heb het boek bij Brax laten liggen (  :'( )  maar die school of magic die zowel de Witch als de Necromancer als vriendjes heeft - dus relatief goedkoop casten op hele goedkope spells - zou wel eens een nhead start in een campaign kunnen krijgen.
-  het spel heeft humor. Steal Health is wat dat betreft mijn favoriete spreuk, het idee dat je toverdoos als hij ziek/zwak/misselijk is heel simpel een hondje over zijn bolletje kan aaien om hem helemaal leeg te trekken qua health of zijn arm om de schouders van de dief te leggen en te zeggen: "Helmuth, vriend, ik voel me wat slapjes * gobble gobble *, kan wel een beetje levenssap gebruiken * drain drain * en Helmuth staat erbij en denkt: "wat de jeweetwel doet hij nu? Maar hier heb ik niet voor getekend. Ik ben weg, toedels en de groeten, we schrijven niet" , vind ik briljant  ;D.

Edit: oh, nog even mijn warband ( uit het hoofd ). Heb voor 3 figuren gekozen met een hogere move dan normaal, kan nooit kwaad, en verder veel el cheapo spul ( met het idee dat een novice toverdoos zich vooral met kneusjes en afvallertjes moet behelpen als hij net begint ):

- Toverdoos  Witch )
- Leerling
- Hondje
- 2 Thieves ( of 1 Thief, 1 Archer, ben dat ff kwijt vanwege last minute pre-game summoned beest )
- 2 Thugs
- Crossbowman
- Man at Arms
- Bear ( vanwege zijn staying power, hij heeft geen deuk in een pakje boter geslagen en had nog maar 1 health left toen we stopten maar het stond gewoon leuk ).

Apart trouwens dat die Giant Worm geen large target is met zijn move 6 en 20 health  ???.
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: pewpewlaseryoda op januari 06, 2016, 01:09:38 am
MM als ik dit lees allemaal krijg ik heimwee naar mordheim en zin om mijn rulebook van frostgrave er eens bij te pakken. Leuk dat er een game als dit (die echt ruikt naar hommage aan.. ) op de markt is die ook betaalbaar is. En aan de ervaringen te lezen echt iets binnen mijn straatje.
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: D4 op januari 06, 2016, 10:03:43 am
@D4: Geloof dat het geregeld in Utrecht gespeeld wordt (bij de B.O.D. groep en mogelijk ook in een van de winkels); in Arnhem begint nu ongeveer een campaign.. veel dichterbij kan ik het niet maken.

Ok bedankt, ga ik daar even verder kijken!
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Woudschim op januari 06, 2016, 10:30:29 am
Hier een foto van mijn sorceresses!

(http://i.imgur.com/1Zha6pP.jpg)
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Duncan McDane op januari 10, 2016, 01:21:06 pm
Overigens even een vraagje, zijn jullie ook zo ontevreden over de kwaliteit van de castings van de Frostgrave-modellen?
Oh, detail is prima hoor, mooi, scherp, niks mis mee. Ik heb vooral problemen met de dubbele mouldlines ( bij modellen van nog maar een paar maanden oud  :o ), dikke mouldlines tot het effect dat de 2 helften van een model  wel iets verschoven lijken en meer residue van air vents dan dat er stekels aan een stekelvarken zitten?
Ik weet, voor rond de 4,50 per model moet je eigenlijk niet zaniken, maar het ontneemt me wel de lust om spontaan wat extra blisters mee te nemen...  :-\
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Inquisitor Constantine op april 27, 2016, 10:06:55 pm
Zo, mijn eerste potjes Frostgrave gedaan.

Les 1: je kan niet te veel terrein hebben. De eerste pot vonden we veel terrein op tafel staan, tot dat "zijn" crossbowman de mijne een bot tussen de ogen joeg, terwijl die letterlijk nog niets had kunnen doen. Auw.

De rest van de pot domineerde die Xbow de tafel... tja...  :-\

Les 2: Magic weapons zijn erg handig. We speelden Genie in a bottle, en de eerste de beste schat die ik pakte... juist. Ik wilde er mijn twee hondjes even eventueel een Wolf (Animal Companion) tegenaan gooien, maar een gesummonde Daemon werkte ook best, die hield hem lang genoeg bezig. 300 Gp, kassa!
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Aerendar Valandil op april 27, 2016, 10:46:22 pm
Les 1: je kan niet te veel terrein hebben. De eerste pot vonden we veel terrein op tafel staan, tot dat "zijn" crossbowman de mijne een bot tussen de ogen joeg, terwijl die letterlijk nog niets had kunnen doen. Auw.

Gooide die een 19 of 20? Zo groot is die kans nu ook weer niet. Laatste game knalde ik in beurt 1 de wizard eruit en in beurt 2 of 3 de apprentice. De barbarian stond toen al op 1 lifepoint en een templar en een archer waren ook al van het veld. M. Fickle game.   
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Inquisitor Constantine op april 28, 2016, 10:35:29 am
Ja, zoiets...

Toch wel zuur als dat het eerste schot in je eerste spel is.

Wat dan wel weer leuk is, is dat een Treasure Hunter samen met mijn Wizard een Minor Deamon hard van zich af sloeg, waarna de Wizard het kon afmaken.
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: warm op november 05, 2017, 02:55:11 pm
Wordt er nog een beetje Frostgrave gespeeld? Zijn net met een nieuwe uitbreiding gekomen. Dracula's America is ook net uitgekomen (niet gerelateerd aan Frostgrave, maar wel van Osprey Pub.).
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Aerendar Valandil op november 06, 2017, 01:21:21 pm
Bij de 6shooters zit het wel weer in de vage planning - kan wel ff duren, maar het is niet van de radar. En aangezien ik mijn Mordheim-modellen na een jaar of twintig eindelijk af heb, zal er wel weer een spelletje aankomen.
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: warm op november 08, 2017, 08:59:05 pm
Bij de 6shooters zit het wel weer in de vage planning - kan wel ff duren, maar het is niet van de radar. En aangezien ik mijn Mordheim-modellen na een jaar of twintig eindelijk af heb, zal er wel weer een spelletje aankomen.

Zou dan een keer naar Amsterdam moeten komen  :P
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Aerendar Valandil op november 11, 2017, 07:15:09 pm
Gaarne Warm.
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Raz op mei 31, 2018, 09:42:35 am
Wordt er nog wat Frostgrave gespeeld her en der? (mods: een nieuw topic leek me niet de beste keuze, gezien deze nog bovenaan stond en alles van Frostgrave zo mooi bij elkaar blijft) Malebolgia en ik beginnen vanavond aan een nieuwe campaign. We trappen af met Dark Alchemy en gaan daarna hopelijk verder met de scenarios uit het nieuwe supplement: The Maze of Malcor. Deze is over een maand beschikbaar. Veel zin om weer een nieuwe warband, allerlei creatures en scenery te schilderen 8)

(https://media.bloomsbury.com/rep/bj/9781472824035.jpg)
Part magical university, part museum, part tourist attraction, the great Collegium of Artistry had flourished in Felstad's final days. Under the leadership of the seemingly immortal Malcor the Mad, the vast complex expanded, with new wings being built wherever they would fit, including up and down the rock face, and even buried within the mountain itself. Visitors called it one of the architectural wonders of the world; the students, who often got lost in its endless tunnels, simply called it ‘The Maze'.
With a titanic crash, an immense ice shelf tears free from the mountains that that loom above Frostgrave, revealing the lost Collegium, and the race for its secrets begins. The Maze is known to have contained many rare and unique treasures, and who knows what may have survived...
This new, expanded supplement for Frostgrave contains a host of new adventures, treasures, and creatures to challenge players. It also includes its own, unique campaign and experience system, as well as information about several of the mythical lost schools of magic.


En het volgende supplement staat gepland voor begin 2019, ik ben erg benieuwd naar het resultaat met al die grote namen!

(https://media.bloomsbury.com/rep/bj/9781472824073.jpg)
Wizards tend to be solitary, keeping to themselves and associating with a select few apprentices, followers, and henchmen. It is rare that they spend time in the company of other spellcasters, and rarer still that they work together. Now, however, something is about to take place that has not occurred since the great days of Felstad – a gathering of wizards.
In this new supplement for Frostgrave, some of the biggest names in gaming turn their creative powers towards the Frozen City, each contributing a scenario and adding their own flair to the game. Featuring scenarios by Alessio Cavatore, Alex Buchel, Andy Chambers, Gav Thorpe, Chris Pramas, Daniel Mersey, Andrea Sfiligoi, and many more, this tome provides a collection of adventures that will pit players against unimaginable foes and challenges, pushing their wizards and warbands to new limits.
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Aerendar Valandil op mei 31, 2018, 10:10:45 am
Ziet er weer fijn uit, maar het word bij ons niet erg vaak gespeeld. Voorlopig doen we het nog met de oude set, denk ik. Ik in ieder geval.

Al heb je er bij ons een paar met gaten in hun portemonnee....
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Coenus Scaldingus op mei 31, 2018, 02:28:16 pm
Benieuwd wat die tweede gaat worden, erg leuk concept in ieder geval.

Heb zelf sinds een verhuizing even terug niet meer gespeeld, maar desalniettemin schaf ik ze waarschijnlijk wel een keer aan - het is vrij beperkte uitgave, boekjes zijn altijd mooi geïllustreerd en het is leuk om te zien wat voor ideeën er weer bijgekomen zijn. Verder hoeft het niets te kosten, wellicht wat extra beestjes als er toevallig leuke sculpts bijzitten. Vind het een leuk spelletje, en het is dermate simpel dat ik het me zelf over 10 jaar ook nog uit de kast zie trekken, paar willekeurige figuurtjes bijeen schraap en zo iemand een demo kan geven. En dan schaadt het niet nog wat extra scenario's en dergelijke te hebben.
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Raz op mei 31, 2018, 04:25:59 pm
Ik vind de prijs van de supplementen tot nu toe erg gevaarlijk; niet al te duur, zodat het voor mij o zo verleidelijk is om ze te kopen. Enkel de Liche Lord heb ik niet. Wat ook scheelt is dat ik verder voor Frostgrave niet zoveel hoef te kopen, ik kan voldoende putten uit mijn bestaande collectie. Al is het ook op het vlak van de miniaturen zo verleidelijk om de Purperen Draak binnen te stappen en het rek van Reaper door te zoeken... Ik kom toch regelmatig weer met een interessante mini thuis ;D
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Woudschim op mei 31, 2018, 05:29:33 pm
Ik heb ooit het regelboek gekocht, de eerste, is die nog relevant?

Heb het spel nog nooit gespeeld, ondanks dat het me best leuk lijkt. Volgens mij zijn er niet echt spelers in Noord Brabant.
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Aerendar Valandil op mei 31, 2018, 09:03:58 pm
Citaat
Ik kom toch regelmatig weer met een interessante mini thuis ;D

Zolang ge die maar schildert.

Sorry.
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Coenus Scaldingus op juni 01, 2018, 02:57:43 pm
Enkel de Liche Lord heb ik niet.
Het zal vast niet helpen dit te zeggen, maar dat is eigenlijk m'n favoriete boek - reeks scenario's om als doorlopend verhaal achter elkaar te spelen, met een epische finale. En voor de grote slechterik uit de titel zijn aardig wat leuke figuurtjes beschikbaar...

Wat ook scheelt is dat ik verder voor Frostgrave niet zoveel hoef te kopen, ik kan voldoende putten uit mijn bestaande collectie. Al is het ook op het vlak van de miniaturen zo verleidelijk om de Purperen Draak binnen te stappen en het rek van Reaper door te zoeken... Ik kom toch regelmatig weer met een interessante mini thuis ;D
Herkenning alom! Al is het vaak ook een goede motivatie om een selectie vrij willekeurige figuurtjes die al jaren in de la liggen, eens van verf te voorzien. Plots is het nuttig even twee geesten, een boze kikker en een wild zwijn te hebben.

Ik heb ooit het regelboek gekocht, de eerste, is die nog relevant?
Jep, het standaard regelboek is nog steeds de meest recente. De supplements kunnen onderdelen vervangen (een andere lijst met enge beesten om tegen te komen die beter bij de setting van het supplement passen, maar ook andere toevoegingen die indien gewenst voor elk spelletje kunnen gelden), maar de basisregels zijn hetzelfde, en met alleen dat boek kan je zo een serie potjes spelen.
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Raz op juni 03, 2018, 10:08:36 am
@Aerendar: Dat houd ik me ook steeds voor, de praktijk is weerbarstiger ;D Maar in totaal neemt het aantal geschilderde miniaturen wel toe! Dat is uiteindelijk het belangrijkste.

@Woudschim: als je het leuk vind, dan zou je Dark Alchemy kunnen proberen. De pdf kost meen ik 3-4 euro en je kunt alle drie scenarios zowel alleen als met twee man spelen (dus ook prima als je later toch een speler erbij hebt). Het is een erg leuke minicampaign en een prima kennismaking met het spel!

Sinds afgelopen donderdag zijn we dus weer van start. Geweldig om weer te spelen met tovenaars op level 0, wat kun je dan ineens weinig! ;D Je moet weer erg alert zijn, zelfs als er enkel 2 giant rats rondlopen. Het eerste potje ging het al bijna mis. Malebolgia werd bijna verzwolgen door een alchemical monstrosity, terwijl mijn mannen bijna ten onder gingen aan een horde ratten. Uiteindelijk kwam het in beide gevallen goed en konden we zonder echte schade door naar de tweede dungeon. Deze verliep geheel anders, elke burning skeleton werd vlot geveld door zwaard, pijl of toverspreuk. Nu op naar de derde en afsluitende dungeon.

Enkele foto's van de dungeons voordat we los gingen (geen ingame foto's, daarvoor nam het spel me teveel in beslag :D):

Dungeon 1
(https://i.imgur.com/T4qluZE.jpg)

(https://i.imgur.com/W4F9isE.jpg)

Dungeon 2
(https://i.imgur.com/YfENbPI.jpg)

(https://i.imgur.com/v617hqX.jpg)


Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Aerendar Valandil op juni 03, 2018, 01:09:14 pm
Wat is dat voor fijne dungeon?

@Raz: ik koop al heel lang heel weinig.....
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Raz op juni 03, 2018, 02:57:08 pm
Het zijn twee sets (basis en uitbreiding met meer hoogte) van Terraclips: http://www.worldworksgames.com/store/index.php?view=catalog&system_id=2 (http://www.worldworksgames.com/store/index.php?view=catalog&system_id=2). Ideaal voor het bouwen van een dungeon. Ik heb het net weer uit elkaar gehaald en opgeruimd, het past in een grotere schoendoos, dus ook in dat opzicht erg prettig. De sets die ik heb staan niet meer in de webshop, maar de sewers of Malifaux ziet er ook erg handig uit voor dit doel.
Titel: Re: Frostgrave
Bericht door: Raz op juni 05, 2018, 10:04:27 pm
Vanavond begonnen om mijn knutsel- en schilderwerk te fotograferen, als eerste mijn High Elf warband:

(https://i.imgur.com/2zbKz5b.jpg)

Voor meer zie: http://www.gwhobby.net/forum/index.php?topic=23493.0 (http://www.gwhobby.net/forum/index.php?topic=23493.0).