GWhobby.net

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

GWHobby 2.0 komt eraan.
Lees erover in het subforum "Algemeen".

Pagina's: 1 2 [3] 4 5

Auteur Topic: De Sage van Friezen, Franken en Vikingen (update 23-06 p.4)  (gelezen 21517 keer)

Inquisitor Constantine

• Administrator
  • Hero Member
  • Like a whisper...
Re: The Saga of [yet to be established]
« Reactie #30 Gepost op: maart 15, 2014, 07:01:31 pm »

Tja, feitelijk zijn het twee lijsten.  8)

Vandaag de eer gehad om tegen Byzantijnen te spelen en geloof me, je wil Nomaden in je leger, die zijn echt eng.  ;)
Yeah, what I've felt, what I've known
Sick and tired, I stand alone
Could you be there
'Cause I'm the one who waits for you
Or are you unforgiven too?

Real

• Moderator
  • Hero Member
« Reactie #31 Gepost op: maart 15, 2014, 09:13:54 pm »

Nee, ik heb geen voorkeur. Mijne kwamen gewoon van de kantoorboekhandel, maar merk weet ik niet meer. Zal allemaal wel prima zijn.

Ik heb een laagje vernis geprobeerd bij één vakje. Dat helpt denk ik op lange termijn wel iets. Ik vond het echter teveel werk om alle kanten te doen, maar tot nu toe geen problemen gehad.

Ik weet even niet meer of ik je al mijn symbolen gestuurd heb, maar ik heb ze net ook even in een topic gezet.
Zoals het onzin is tegen de leeuw te zeggen: 'Foei, wat ben jij een slechte leeuw dat je net een antilope hebt opgegeten,' zo is het onzin tegen de mens te zeggen: 'Foei, slecht mens dat jij naar oorlog verlangt.'

Arnon Grunberg - Occupation: Soldier

Raz

• Retired Admin
  • Hero Member
« Reactie #32 Gepost op: maart 27, 2014, 11:34:17 am »

Na erg veel drukte van mijn werk heb ik de afgelopen dagen de tijd genomen om voor de Byzantijnen te gaan zitten. Het is een mooi kleurrijk leger en heeft veel mogelijkheden, maar de keuze voor een Basileus/Hearthguard-lijst of een gewone lijst met beperkte uitwisselingsmogelijkheden vind ik wel jammer (hoewel ook begrijpelijk). De oosterse verleiding was sterk, maar dit plan gaat toch in de koelkast. Als classicus afgestuurd op Augustus versus Antonius had ik dit natuurlijk moeten herkennen...

Al jaren wil ik me eens verder verdiepen in de geschiedenis van de lage landen rond 600-900, dus de tijd van kerstening, Franken, Friezen, koning Radboud en dergelijke. Ook omdat sinds het zien van een fragment uit Beowulf (http://www.youtube.com/watch?v=Ku-z_hvgG10) het me intrigeert, waarom de schrijver koos voor de omschrijving 'Frisian raider' (2:14). Nu weet ik wel dat Friezen lange tijd een groot aandeel hadden in de Noordzeehandel, met Friezenkwartieren in diverse grote steden. Maar veel meer dan dat weet ik ook niet. Dit project vormt daarvoor een mooie springplank en zorgt ook voor extra enthousiasme en motivatie 8) Ook het kijken van Vikings doet geen kwaad ;) Dus daar gaan we voor! Verder ga ik voor twee warbands, zodat ik het ook met spelers uit mijn vaste spelergroep hier kan spelen. Dat betekent de nodige (plastic) miniaturen van Gripping Beast.

Ik richt me op Utrecht/Dorestad en omstreken en neem als aanvoerder van mijn Vikingen deze vechtjas:

Rorik, ook wel Rurik, Roerik van Dorestad of Hrørek (ca. 820 - na 873, voor 882) was een Deense Viking uit Jutland die tussen 841 en 873 als hertog over een deel van Frisia heerst (het kustgebied van Nederland). Hij had een broer Harald. Ze waren waarschijnlijk oomzeggers van Harald Klak, en dus neven van Godfred Haraldson. Rorik was wellicht een zoon van Harald's broer Hemming, die in 837 op Walcheren in de strijd viel. Hij was waarschijnlijk de jongere broer, aangezien hij niet, zoals zijn broer Harald, in 826 in Mainz gedoopt is. https://nl.wikipedia.org/wiki/Harald_en_Rorik

Het plan is als volgt. Eerst twee warbands van 4 punten en die natuurlijk zo snel mogelijk uitbouwen naar 6 punten. Dit worden:

Vikingen
Rorik (warlord)
Ulfhednar (4)
Hirdmen (6)
Hirdmen (6)
Bondi (8)
Bondi (8)
Thralls (12) bogen/slingers

Franken
Warlord
Hearthguard (4) te paard
Hearthguard (4) te paard
Warriors (8)
Warriors (8)
Warriors (8) met boog
Levies (12) met werpsperen

Friezen
Op termijn wil ik ook een warband aan Friezen in het veld brengen. Wat is er nou leuker dan Frankische kerken platbranden en predikende monniken wegjagen uit je heilige bossen? :P Aangezien er geen legerlijst beschikbaar is, wordt dit zelf knutselen. Ik vermoed dat het een combinatie zal worden van Vikingen en Franken, in ieder geval met heidense goden en meer West-Europese bewapening (voorzover dat te achterhalen is) én natuurlijk zijn ze voor slootjes niet te vangen (dus wellicht dat er een Welsh-element in moet). Eerlijk gezegd heb ik nog geen idee, dat wil ik allemaal uitzoeken.
"You cannot win the war without the help of the population, and you cannot get the support of the population without at least beginning to win the war."

Inquisitor Constantine

• Administrator
  • Hero Member
  • Like a whisper...
Re: De Sage van Friezen, Franken en Vikingen (vanaf p.3)
« Reactie #33 Gepost op: maart 27, 2014, 02:23:10 pm »

Is je eerste lijstje geen 7 punten..?

Trouwens, toch altijd grappig om te zien dat mensen  8) modellen in een unit nemen...  ;)
Could you be there

Raz

• Retired Admin
  • Hero Member
« Reactie #34 Gepost op: maart 27, 2014, 02:27:51 pm »

Crap, doe ik het weer. Tel ik m'n lijst na en denk: 6 units, dat klopt. Goed gespot. Het makkelijkst om weg te doen zijn de Thralls natuurlijk, maar dan ben ik wel mijn screen en enige missile troops kwijt. Of ik kan de hirdmen verkleinen, maar eenheden van 6 man lijkt me juist wel lekker. Ze gaan langer mee en komen harder aan. Enfin, we zullen het zien. Voor de aankopen maakt het niets uit.

Mijn modellen zijn inderdaad vrolijk ingesteld ;) Ze zien het zonnig in zullen we maar zeggen 8)
"You cannot win the war without the help of the population, and you cannot get the support of the population without at least beginning to win the war."

Real

• Moderator
  • Hero Member
« Reactie #35 Gepost op: maart 27, 2014, 03:00:16 pm »

Met zowel berserkers als 2x6 Hirdmen heb je 4 punten aan Hearthguard besteed. Dat is misschien een beetje veel. Zou max 3 doen voor een gebalanceerde lijst gaat.
Zoals het onzin is tegen de leeuw te zeggen: 'Foei, wat ben jij een slechte leeuw dat je net een antilope hebt opgegeten,' zo is het onzin tegen de mens te zeggen: 'Foei, slecht mens dat jij naar oorlog verlangt.'

Coenus Scaldingus

• Sr. Member
« Reactie #36 Gepost op: maart 27, 2014, 04:10:21 pm »

Mocht je er niet al mee bekend zijn, dan is 'Noormannen in de Lage Landen' (Luit van der Tuuk) een goed naslagwerk. Vond het zelf in ieder geval een prima inleiding voor informatie voor deze regio. Hrœrekr - of hoe je 'm ook wilt noemen - wordt best een aantal keer vermeldt als ik me niet vergis.

Raz

• Retired Admin
  • Hero Member
« Reactie #37 Gepost op: maart 27, 2014, 04:41:07 pm »

Bedankt voor de tip, die kende ik nog niet. Google leverde trouwens deze pdf op: De lage landen in de Vikingtijd. Dus die ga ik zo even lezen. Het boek heb ik ook al gevonden in een webshop. Verder heb ik twee andere interessante boeken gevonden over de Friezen in de vroege middeleeuwen:
- Kalma, Skiednis fan Fryslan
- Halbertsma, Het rijk van de Friese koningen
En een interessante pdf: http://dissertations.ub.rug.nl/FILES/faculties/arts/1982/h.halbertsma/Halbertsma.PDF
Zal zo ook mijn boeken over Vikingen er eens bijpakken. Genoeg om me in te verdiepen dus 8)
Edit: even een handig link om te bewaren, gjallar oftewel roeptoeter :)
« Laatste verandering: maart 27, 2014, 05:49:07 pm door Raz »

Flame of the West

• Hero Member
« Reactie #38 Gepost op: april 01, 2014, 01:02:09 pm »

Verder heb ik twee andere interessante boeken gevonden over de Friezen in de vroege middeleeuwen
Dat had ik dan weer beter niet kunnen lezen onder werktijd ;). Ben benieuwd wat je ervan weet te maken!
''Leaver dea as slaef''

Raz

• Retired Admin
  • Hero Member
« Reactie #39 Gepost op: april 02, 2014, 10:00:08 am »

Doorgaans aangenomen dat de Vikingen vanwege overbevolking/het erfrecht (oudste zoon krijgt alles, andere zonen zoeken hun fortuin in het buitenland) de zee op gingen. Waarvan ik me niet zo bewust was, is dat met de onderwerping van de Saksen door de Franken, de Denen aan het Frankische rijk grensden. In een van de bronnen wordt vermeld dat Karel de Grote Friese 'handelaren' opdracht gaf om de Deense kustgebieden te plunderen (zie daar de Frisian Raider uit Beowulf) en dat de Denen op hun beurt terugsloegen met eigen plundertochten.* Ook zag de Deense koning de Franken als zo'n dreiging dat hij in 808 de Danevirke (http://en.wikipedia.org/wiki/Danevirke) liet aanleggen, een wal van zee tot zee. Of Karel plannen had voor verovering (en kerstening) van de Denen is mij verder niet bekend, maar de Deense koning ervoer dit in ieder geval wel zo of durfde de kans niet te nemen in ieder geval. Het biedt een nieuwe oorzaak voor de (eerste) vikingtochten naar de Frankische gebieden: een koekje van eigen deeg en een offensief als beste defensief.

*http://www.tjurslakter.nl/geschiedenis.pdf

Overigens nog een aanrader: The penguin historical atlas of the Vikings, klik. Het geeft een mooi overzicht van de Vikingen en hun wereld en bevat natuurlijk mooi wat kaartmateriaal 8)

Raz

• Retired Admin
  • Hero Member
« Reactie #40 Gepost op: mei 09, 2014, 12:18:46 pm »

Net de postbode aan de deur gehad! Jeeh! ;D

En ziedaar:

Laatste foto is helaas niet scherp, maar de inhoud van de doos is wel duidelijk volgens mij. Helaas mist het zwaard van de Frankische aanvoerder, dus daar zal ik even een berichtje over sturen. Maar ik kan nu dus ook aan de slag, eindelijk! 8)

Real

• Moderator
  • Hero Member
« Reactie #41 Gepost op: mei 09, 2014, 01:32:31 pm »

Oeh, gaaf!

Bedoel je deze meneer: http://www.grippingbeast.com/photos/sagasf01a.jpg

Aangezien ik niet erg fan ben van de Gripping Beast metalen wapens zelf, zou ik adviseren om de zwaard hand te vervangen door een plastic handje dat al een zwaard vasthoudt. Of nog beter, een lans, om je model meteen uniek te maken.

Inquisitor Constantine

• Administrator
  • Hero Member
  • Like a whisper...
« Reactie #42 Gepost op: mei 09, 2014, 11:36:05 pm »

Leuk pakketje.  ;D
Could you be there

Coenus Scaldingus

• Sr. Member
« Reactie #43 Gepost op: mei 10, 2014, 12:07:41 am »

Direct bij GB besteld? Dan kan je er zo ongeveer blij mee zijn dat er iets ontbreekt, tot nu to hebben ze bij mij in zo'n geval in beide gevallen een extra figuurtje meegeleverd om het goed te maken (en dan was dat figuurtje meer waard dan wat nageleverd werd!).
Ziet er uit als een mooie start in ieder geval, aardig wat werk om te gaan verrichten!

Raz

• Retired Admin
  • Hero Member
« Reactie #44 Gepost op: mei 13, 2014, 03:07:27 pm »

Nee, besteld via een Duitse webshop, maar het zwaard is inmiddels terecht. Ik had de ziplock met de base bij het zoeken aan de kant gelegd, want daar leek niks anders in te zitten. Dat bleek later dus anders... :) Maar de optie om de hand te vervangen spreekt me erg aan, dus ik denk dat dat hem wordt. Real, hoe bevallen de andere wapens je? Zijn lansen en speren wel goed of vervang je deze ook liever?

Inmiddels zitten de eerste 10 Vikingen in elkaar, 4 hirdmen en 6 bondi. Nog 6 te gaan (4 hirdmen en 2 bondi) en dan ga ik basen + undercoaten. Daarna eerst een punt schilderen, voordat ik verder knutsel. Hoe denken jullie trouwens over bondi in chainmail? Is dit historisch correct en maakt dit het onderscheid in het spel niet erg lastig?
Pagina's: 1 2 [3] 4 5