vooral heel veel shogun 2 total war.
I love samurai, i love total war...
Ik kwam/kom daar gewoon maar niet in, vergeleken met Medieval II gaat alles zo allejezus snel dood.
Als ik in M2 een lijn ingeblikte infanterie neerzet en een beetje rekening hou met wat er aan de andere kant staat (dus evt +1 of wat houtwerk er voor via boogschutters) dan weet ik dat ik wel even weg kan kijken, dan tref ik hooguit een melee aan.
In Shogun2 gaat alles op Lamborghini snelheid de kaart over en is 10 seconden genoeg om je éénheid van "tenno heika banzai" naar "shamefur dispray" te laten gaan.
alles gaat inderdaad sneller dood, maar dat maakt ook dat de battles geen half uur duren zodat je toch zelf kan den wat je moet doen, maar toch niet hopeloos veel tijd verspeelt.
Met dat alles sneller dood gaat maakt ook dat je sneller moet handelen. hoewel die yari eenheden wel wat kunnen hebben met een generaal in de buurt. en dan een paar kantana samurai door de flanken jagen. Het verschi in bewapening is belangrijker geworden. Ook is het niet meer nodig om een leger helemaal zelf tot de laatste man af te slachten voor het leger niet meer op de kaart rondloopt. Heeft natuurlijk ook zijn nadelen, maar het maakt het wel allemaal een beetje vlotter.
Ook het rekening houdend met de 3 verschillende geloven maakt weer dat je met veel rekening moet houden. in M2 had je de paus en he spel daarrond, maar dat voelde vaak ook net als een belemering aan. vind ik.