GWhobby.net

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Welkom op GWHobby.net, hét Gaming & Warfare forum van Nederland en België.

Pagina's: [1]

Auteur Topic: Aantal vragen over dystopian wars  (gelezen 6678 keer)

Whiteridder

• Moderator
  • Hero Member
  • Babes, bullets, bombs. Damn, I love this job!
Aantal vragen over dystopian wars
« Gepost op: april 12, 2012, 08:29:24 am »

Heey mensen, heb nog wat vragen over het spel. Heb 1 keer een oefenpotje gedaan, en dan gewoon gelijk varen etc zonder de activatie. Heb het boek nu een aantal keer goed doorgenomen, maar heb toch nog wat vragen.

1. Hoe werkt de activatie. Rol je per eenheid in een bepaalde volgorde en wat moet je dan gooien. Of rol je voor je hele leger in 1 keer?
2. Wat gebeurd er met de units die nog niet geactiveerd zijn, mogen anderen daar gewoon op schieten
3. Mag je met je battleship met al je attacks op een unit schieten? Bijvoorbeeld Battleship heeft 4 turrets met 8 attacks elk. Schiet je dan 32 attacks? Hiervan ben ik namelijk niet zo zeker van en en denk eerder dat het te maken heeft met linked fire. Of schiet je dan 8 attacks, dan nog eens, dan nog eens en dan nog een 8 attacks?
4. Linked fire, is dit handig. In het geval van bovenstaande, hoeveel attacks heb ik dan 8+4+4+4 = 20 attacks of lees ik dit verkeerd.
5. Linked fire, in het geval van een squadron van 3 kruiser met elk 2 turrets met 4 attacks, heb je dan voor de eerste kruiser (4+2= 6 attacks) en voor de tweede en derde kruiser (4+2=6 en daar de helft van 3 aatacks. Dus dan in totaal 6+3+3= 12 attacks?
6. Obscured, hoe werkt dit, je geeft aan dat je sky fortress hoger gaat klimmen bij de movement en je zegt dat hij obscured is, en dan is hij obscured of moet je nog meer doen?

Nou dit waren voor nu even de vragen. Ik hoor graag van jullie.
Got problemz, hire the Ork Kommando team
Zolution? No. got more problemz? Yez

Gimli:Certainty of death, small chance of success... What are we waiting for?

R.I.P Pa

Wandelaar

• Hero Member
Re: Aantal vragen over dystopian wars
« Reactie #1 Gepost op: april 12, 2012, 09:36:45 am »

1. Hoe werkt de activatie. Rol je per eenheid in een bepaalde volgorde en wat moet je dan gooien. Of rol je voor je hele leger in 1 keer?
Nadat met het gooien van een dobbelsteen is bepaald welke speler eerst gaat deze beurt, kiest diegene welke eenheid dan maar ook die hij wil (zolang die nog niet geactiveerd is geweest) en volgt vervolgens het activatieschema uit het regelboek. Als je bedoelt te vragen of de dobbelsteenworp om te kijken wie eerst gaat voor maar één eenheid danwel het hele leger telt, is het laatste het geval.
Stel: Speler A en speler B doen een pot Dystopian Wars. De legers zijn opgesteld en ze zijn klaar om te beginnen. Speler A gooit een 2, speler B gooit een 5. Speler B gaat als eerste, dan A, enzovoorts. Mocht speler B minder eenheden hebben dan speler A (zeg 4 tegenover 6), dan activeert speler A na B's laatste eenheid gewoon alles na elkaar.

2. Wat gebeurd er met de units die nog niet geactiveerd zijn, mogen anderen daar gewoon op schieten
Ja. Zolang ze binnen zicht en binnen geschutsafstand zijn vormen ze een doelwit.

3. Mag je met je battleship met al je attacks op een unit schieten? Bijvoorbeeld Battleship heeft 4 turrets met 8 attacks elk. Schiet je dan 32 attacks? Hiervan ben ik namelijk niet zo zeker van en en denk eerder dat het te maken heeft met linked fire. Of schiet je dan 8 attacks, dan nog eens, dan nog eens en dan nog een 8 attacks?
Als je ervoor kiest niet te linken, maar wel met alle turrets op één doelwit te schieten, maak je inderdaad vier aanvallen van 8AD elk.

4. Linked fire, is dit handig. In het geval van bovenstaande, hoeveel attacks heb ik dan 8+4+4+4 = 20 attacks of lees ik dit verkeerd.
Tegen doelen met een hoge DR/CR is het praktisch om te linken - dit vergroot de kans dat je die waardes overschrijdt en dus schade toebrengt. Vooral over lange afstanden kan het anders lastig zijn om genoeg AD te hebben voor een effectief schot.

5. Linked fire, in het geval van een squadron van 3 kruiser met elk 2 turrets met 4 attacks, heb je dan voor de eerste kruiser (4+2= 6 attacks) en voor de tweede en derde kruiser (4+2=6 en daar de helft van 3 aatacks. Dus dan in totaal 6+3+3= 12 attacks?
Ik geloof dat dit niet per schip, maar per turret berekend hoort te worden: dus in totaal zes turrets van 4AD maken 4 + (5 x 2) = 14AD. Corrigeer me indien ik dit fout heb.

6. Obscured, hoe werkt dit, je geeft aan dat je sky fortress hoger gaat klimmen bij de movement en je zegt dat hij obscured is, en dan is hij obscured of moet je nog meer doen?
Volgens mij is het inderdaad zo eenvoudig.
Citaat van: aunknorrie
Wel AR, het was leuk je gekend te hebben. Moet ik nog iets zeggen aan jouw familie of vrienden?

#geenhellevuurzofelalseenversmadevrouw

Whiteridder

• Moderator
  • Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: april 12, 2012, 10:30:05 am »

Puntje nr 5 stond volgens mij een voorbeeld van in het regelboek. De kruisers hebben 2 turrets. je hebt 3 kruisers, volgens mij was het dan als volgt
Kruiser 1:  4+ 2 (de helft van 4 is 2)= 6 attacks
Kruiser 2: 4+2 en dan delen door de helft = 3 attacks
Kruiser 3: 4+2 en dan delen door de helft = 3 attacks,
Samen maakt dat dan 12 attacks. Zo dacht ik dat het werkte, maar dan hoor ik graag nog van anderen hoe het werkt.

En dan de activatie, elke beurt mag je maar 1 unit activeren en dan krijgt de tegenstander de beurt en dan ga je weer dobbelen wie er hoger gooit. Dus het kan zomaar als je een beetje goed gooit dan speler B bijvoorbeeld 2 of 3 keer achter elkaar units voor speler A kan activeren?

R.I.P Pa

Wandelaar

• Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: april 12, 2012, 10:36:57 am »

Nee, je gooit één keer een dobbel, die de volgorde voor die gehele ronde bepaalt. Activaties worden om en om afgewerkt.
Wel AR, het was leuk je gekend te hebben. Moet ik nog iets zeggen aan jouw familie of vrienden?

Whiteridder

• Moderator
  • Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: april 12, 2012, 10:55:36 am »

Ow oke, dus in beurt 1 dobbelt speler B dus een 5 en A een 2. Speler B mag dan eerst zijn unit activeren en daarna A. Beurt 2 weer speler B eerst etc tot alles geactiveerd is. Mag je dan per beurt maar 1 unit activeren? En als je bijvoorbeeld 8 eenheden hebt, duurt het dan bijvoorbeeld 8 beurten voordat je met alles kunt spelen?

R.I.P Pa

Wandelaar

• Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: april 12, 2012, 11:28:17 am »

We gebruiken als overkoepelende term 'beurt'. Dit is het geheel waarvan de volgorde bepaald wordt door een dobbelsteenworp.
Binnen die beurt heb je zoveel activaties als er eenheden op de tafel zijn, om en om afgewerkt. Dus binnen één beurt wordt alles geactiveerd. Zodra dat gedaan is, begint de volgende beurt weer met een dobbelsteenworp om de speelvolgorde vast te stellen.

Voorbeeld:
Speler A heeft 5 eenheden.
Speler B heeft 8 eenheden.

Ronde 1
Dobbelsteenworp
Speler A: 6
Speler B: 1
Activaties
A1-B1-A2-B2-A3-B3-A4-B4-A5-B5-B6-B7-B8

Ronde 2
Dobbelsteenworp
Speler A: 3
Speler B: 5
Activaties
B1-A1-B2-A2-etc.

Whiteridder

• Moderator
  • Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: april 17, 2012, 09:22:31 am »

Over dat linked fire had ik nog even nagevraagd op het Spartan forum. Wat dat linked fire betreft had ik wel gelijk, je krijgt 12 attacks en niet 14 attacks zoals er werd gezegd.

Discussie staat hierop. http://community.spartangames.co.uk/index.php?/topic/663-linked-fire/

Ik ben van 5 attacks voor de turrets uitgegaan in dit geval.

Je krijgt dan de volgende berekening

Citaat
if the turret has 5 ad and you have two turrets per cruiser in a squadron of 3 then it goes as follows:

step 1) every cruiser links with itself; 5 + 5 halfed and rounded down = 7

step 2) all cruisers link up; 7 + 7 halfed and rounded down + 7 halfed and rounded down = 13 AD

If you say 4 instead of five per turret then it's the same process resulting in 12 AD

En verder ook nog het volgende

Citaat
if they're linking all their turrets together at the same target, it's cruiser A (5+2=7) + 1/2 cruiser B ({5+2}/2=31/2 ->3) + 1/2 cruiser C ({5+2}/2=31/2->3) equals 13.

but you can instead declare all the fore turrets are going to link together (5+2+2=9) and all the aft turrets are going to link together (5+2+2=9) for 2 bursts of 9

which is a little bit better than the 3 bursts of 7, if the ships each fire separately

R.I.P Pa
Pagina's: [1]