Hierbij wil ik een kort overzicht geven van wat er allemaal voor regelveranderingen zijn gekomen met het nieuwe boek. Ik geef niet exact de regels weer, maar zie het meer als een overzicht. Het is onderverdeeld in verschillende delen. Als er mods vinden dat ik teveel informatie weggeef dan zal ik mij daaraan zo snel mogelijk aanpassen.
Algemeen- De terminologie is hier en daar veranderd: zo heet 'knock to the ground' nu 'Prone' en is 'Duel roll' de nieuwe naam voor de rol om het gevecht te winnen.
- plaatjes van een aantal nieuwe modellen, zoals Rivendel Knigths
Schietfase-Het wordt voor boogschutters nu moeilijker om te raken als ze bewogen hebben. Dit telt ook voor trowing weapons.
(Voor trowing weapons is dit weer terugverandert)-Volley fire bestaat niet meer.
- Als iets in te weg staat van het schot is het niet meer sowieso een 4+ in the way roll. Dit kan bijv. een 3+ of 5+ roll worden afhankelijk van wat er in de weg staat.
- Langere range voor throwing spears.
Wapens- Elk handwapen heeft nu een "special strike". Dat betekent je bijv. afhankelijk of je een zwaard of bijl hebt, nieuwe acties in de gevechtsfase kan doen, net als shielden, maar dan met andere effecten. Welk handwapen heeft een model als dat niet gespecificeerd is in zijn profiel? Dan moet je naar het model kijken.
- De regels voor spear- en pike support zijn veranderd.
-Elf blades worden ietsje beter
- Two- handed weapons kunnen volgens mij nu ook te paard gebruikt te worden.
Heroic Actions- Naast de oude Heroic actions, die alleen invloed hadden op de volgorde van prioriteit zijn er 4 nieuwe heroic actions.
- Heroic March (moving), Heroic Accuracy (shooting), Heroic Channeling (magic) en Heroic Strike (combat)(
tellen nu alleen voor specifieke helden en er zijn nieuwere weer bij)
- Ipv. de volgorde van prioriteit veranderen, verbeteren deze acties juist respectievelijk de movement, shooting, magic en combat abilities van de held en eventuele omstanders.
Magic- Magic powers zijn nu ingedeeld in drie categorieën naar gelang hoe lang hun effecten duren - instant, alleen die beurt, of voor de rest van de game.
- De meeste Magic powers zijn iets zwakker geworden, maar lang niet allemaal.
- Echter, de nieuwe Heroic Channeling brengt ze weer terug naar hun oude niveau of beter. Denk bijv. een extra strenght op je sorcerous blast.
- Er zijn nieuwe magic powers, echter nog geen modellen die deze kunnen.
Monsters- Alle monsters (en monstrous mounts) hebben 3 nieuwe special attacks gekregen die ze kunnen gebruiken als ze en gevecht winnen.
- De belangrijkste is Hurl, dat je een model laat gooien als je een gevecht wint met een monster. Het effect is ongeveer even destructief als een sorcerous blast.
- Hierdoor worden alle monsters een stuk sterker.
Army building- er zijn een aantal nieuwe lijsten, zoals Thorin's company en Goblin Town
- bij de DoS zijn er weer meer nieuwe lijsten bijgekomen, zoals Laketown en Tranduils Hall
Nieuwe profielen- een aantal oude profielen heeft een update gekregen wat wargear betreft.
- Een groot aantal nieuwe profielen:
Thorin's company
Lindir
Rivendell Knight Captain
Thror
Thrain
Captain of Erebor
Grim hammer Captain
Knight of Rivendell
Warrior of Erebor
Grim Hammer
Azog
Fimbul
Narzug
Bolg
Hunter Orc Captain
William
Bert
Tom
The Goblin King
Grinnah
The Goblin Scribe
Goblin Captain
Goblin Warrior
Fell Warg
Hunter Orc
Profielen hier gratis te vinden:
http://www.games-workshop.com/gws/content/article.jsp?categoryId=cat970015a&aId=29900002aNieuwe profielen The Desolation of Smaug:
Tauriel
Beorn
Palace Guard Captain
Mirkwood Ranger Captain
Thrain the Broken
Bard the Bowmen
Captain of Dale
Girion, Lord of Dale
Master of Laketown
Alfred the Councillor
Laketown Guard Captain
Mirkwood ranger
Palace guard
Laketown guard
Warrior of Dale
Yazneg
Gundabad orc captain
Gundabad orc warrior
Mirkwood spider
Als er nog vragen of opmerkingen zijn dan hoor ik dat graag.