Een game, en deze keer met MacBaine!
Omdat ik deze lijst nog niet heb laten zien zal ik hem eerst even toelichten.
MacBaine
-Sylys
-Nomad
-Nomad
-Nomad
Gudrun
Bokur
Hutchuk
Acosta
Ragman
Anastasia
Rhupert
Aiyana & holt
Boomhowler & co
Kayazy eliminators
Kayazy eliminators
Een hele berg solo's dus. De lijst heeft erg veel punten in infantry wat tot nu toe redelijk blijkt te zijn in de games die ik heb gezien.
De battlegroup ziet er zo uit omdat ik naast infantry iets nodig heb dat armour kan kraken. De nomads hebben pow 18 gekregen wat in mijn ogen een wereld van verschil maakt met pow 17 in mk2. Verder kosten ze erg weinig. 11 punten maar. Het idee is eigenlijk om een harder target te kunnen debuffen met rust, kiss en deathfield. Een nomad kan in positie rennen met de gratis focus die hij krijgt. MacBaine kan daarna jackhammer casten (8" range door sylys) en de jack attacks met potentieel ps 24 laten maken.
De boomhowler unit is iets minder sterk in mk3 maar bij Drake denk ik dat ze nog steeds goed genoeg zijn. Je wil toch graag jammen met zijn feat en het leven van je tegenstander zo lastig mogelijk maken. De no spells call is best goed op een model dat 1 beurt niet dood kan.
De eliminators zijn om chaos te veroorzaken, eventueel met countermeasure op zich.
Acosta, de bokur en gudrun slaan redelijk goed en zijn ook tof om een beurt 'onsterfelijk' te maken. Ook heb ik samen met hutchuk 3 ogres en dat vind ik gewoon cool.

De rest van de solo's zullen wel voor zichzelf spreken. Anastasia is niet meer zo broken als vroeger aangezien haar espionage alleen nog maar een move veroorzaakt. Dit kan samen met de renende nomads of jammende eliminators (acrobatics) soms nog wel voor goede situaties zorgen, en wederom, een goed feat target. +1 om te beginnen is nooit slecht.
Ik speelde tegen Khador deze keer en mijn tegenstander dropte zijn Irusk2 lijst
Irusk
-Madelyn
-Victor
Orin
Koldun
Mechanics
Doom reavers
Doom reavers
Assault Kommandos + flamethrowers
Ik win de roll automatisch dankzij een 6 en Anastasia en kies om te beginnen. Ik krijg de zone met een groot bos in deployement wat het unpacken van mijn lijst wat tricky maakte.
(Ik weet dat er sommige modellen Advanced deployement of ambush hebben maar ik was dit even vergeten en had geen zin meer om het te corrigeren.)

Mercs turn 1:
Alles rent naar voren. De trollen krijgen fortune en een unit eliminators krijgen countermeasure. Boomhowler gebruikt call of defiance. (Geen 4+ tough meer helaas. Deze call zorgt er nu voor dat de unit tough mag blijven gebruiken zelfs als ze KD zijn. Verder hebben de trollen reach 1 gekregen, -1 speed en dus een call waarmee enemy modellen geen spells mogen casten in zijn cmd.) Rhupert geeft de trollkin dirge of mist. (Concealment tegenwoordig. Zijn liedjes zijn allemaal range 5 geworden ipv CMD. Dit wist ik tijdens de game zelf niet.)

Khador turn 1:
Irusk cast fire for effect op Victor en solid ground op zichzelf. Ook gooit hij een artifice neer op het bord. Doomreavers rennen naar voren zodat zoveel mogelijk kunnen profiteren van no KD en tough. De AK's rennen naar voren en blijven in zijn CMD zodat ze ook tough en KD krijgen. Erg naar. Victor gooit een vuurbal mijn linies in maar deze raakt niets.

Mercs turn 2:
De eliminators ruimen wat doomreavers op aangezien anatomical presicion tough negeert. De trollen chargen en krijgen er nog 1tje dood maar een andere reaver haalt zijn tough. De nomad loopt tot achter het liniar obstacle en slaat een doomreaver neer. Deze haalt vervelend genoeg ook zijn tough check. Macbaine loopt iets naar voren en geeft de nomad fail safe om hem arm 21 te maken. Ik verwacht de volgende beurt aardig wat charges naar de arme jack. Voor de rest loopt alles vrolijk naar voren.

Khador turn 2:
Irusk loopt ver naar voren en gebruikt zijn feat. Hij cast ook battle lust op de AK's. Victor loopt naar voren en schiet richting MacBaine. Hij mist maar de blast valt op beide nomads, MacBaine en ragman. Dankzij fire for effect sterft ragman, krijgt een nomad 6 damage, en mijn caster 8! (5,6,6 op drake en 5,5,6 op de nomad.) Ik reduce de damage met een focus. Zijn doomreavers in de rechterzone doen hun best om van de eliminators af te komen maar kunnen de 10 die ze nodig hebben niet te rollen. Zijn battlelusted AK's chargen. Er sterven 3 trollen en de nomad krijgt in totaal 11 damage. Zijn arm is stuk maar dankzij Failsafe doet hij niet aan crippled systems. Zijn doomreavers in de linkerzone chargen en maken wat modellen dood. Belangrijk was dat hij faalde Gudrun dood te maken (1,7,1) en Boomhowler zijn tough haalde. (Eerste tough roll die ik haalde deze game.)

Mercs turn 3:
Het plan was eigenlijk om voor scenario te gaan. Als ik de eliminators met countermeasure naar zijn Viktor kan rennen is er grote kans dat hij de zone niet in zal lopen en ik een voorsprong kan claimen. Mijn tegenstander verteld me echter dat Irusk zijn feat model/unit is en er dus veel meer affected is dan ik zou willen. Plan B is zoveel mogelijk modellen doodmaken en featen. Als ik genoeg kan doodmaken en een gedeelte kan beschermen is de kans groot dat hij me op attrition niet kan bijhouden. Fire blijft aan op 1 nomad en op MacBaine. Beide krijgen geen damage. De nomads komen door spd 2 niet ver deze beurt maar wel ver genoeg om gewoon de doomreavers voor hun neus te slaan. Reach 1 op hun offhand hield hier goed. Boomhowler en zijn unit loopt naar voren en beginnen wat te meppen en hun blunderbusjes af te schieten. Ik maak 1 AK af maar de doomreaver die belangrijker was (Die wat gudrun engaged) mis ik in melee, ondanks fortune. Gudrun slaat deze dan maar zelf dood. De eliminators laten zien waarom het toppers zijn en maken zonder problemen 6 modellen af. Acosta hakt de laatste doomreaver door midden. Holt loopt naar voren en schiet nog 2 AK's af. De nomad achter het objective slaat met een boost de doomreaver dood maar deze haalt zijn tough. Anastasia charged dezelfde, killed hem, maar wederom tough. Grr. MacBaine loopt naar voren, feat op 9 modellen, (Zijn feat is nu 5+d6.) en moet 2x jackhammer casten om eindelijk van de AK voor de nomad af te komen. Rhupert geeft Drake concealment. De bokur loopt binnen 3" van Drake, Boomhowler en de nomad. Voor de rest rent alles. Productieve turn.

Khador turn 3:
Hij schiet wat strangling gas op mijn modellen die de feat hebben ontvangen. Gas leest nu "cannot have damage removed from them" en stopt daarmee mijn feat. Whoops! Gelukkig zijn er nog maar een paar modellen en sterft eigenlijk alleen boomhowler hierdoor. Hij airburst nog een Kayazy dood en concede dan.
Hij had nog voor scenario kunnen gaan met Viktor. Ik had graag gezien hoe jack hammer nomads het doen tegen de collosal, maar hij geloofde er niet meer in dat hij Irusk veilig kon houden of goed genoeg kon contesten.

Leerpunten:
Tough en solid ground is een leuke synergy.
AK's kunnen de feat van MacBaine cancellen.
Eliminators zijn amazing tegen singlewound infantry.