GWhobby.net

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Spelhobby is nu online. Registreer je op de nieuwe site!

Pagina's: [1] 2 3

Auteur Topic: Bushido skirmish game  (gelezen 13918 keer)

Onimusha

• Hero Member
    • Grauenacht
Bushido skirmish game
« Gepost op: mei 28, 2013, 08:29:49 pm »

Met de aankomende release van het regelboek wordt het toch eens tijd om een topic te openen over dit geweldige spel, onze groep heeft het spel al geruime tijd geleden leren kennen, maar sinds kort zijn we er ook daadwerkelijk mee aan de slag gegaan en ik moet zeggen dat het geweldig snel speelt, heel uitdagend is en toch zeer gebalanceerd is. Het wordt gespeeld op een bord van 60x60cm ( ik vond de gedacht in het begin ook vreemd) hierdoor ben je al vanaf de eerste beurt aan het vechten en met 6 tot 7 modellen per zijde is het ook vrij compact en heb je nog genoeg bewegingsvrijheid voor tactische zetten.

Er zijn momenteel 5 facties uit en de geruchten gaan dat er deze zomer een nieuwe uitkomt ( de Yakuza :) ), ikzelf speel de prefecture of Ryu, wat meer een historische japanse sfeer heeft met enkele fantasie figuren erin. Verder heb je nog de cult of Yurei; zij hebben een soort undead/puppet master thema, Temple of Rokan; wat gebaseerd is op de budistische monniken, krijgers met hoge martial arts skills en elementals, Ito; is een leger gebaseerd op de Naga ( slangen), zeer snel en dodelijk met veel gif aanvallen en als laatste is er de the Savage wave; deze bestaat uit Oni (demonen) en hun dinaren. Alles is gebaseerd op japanse folklore wat ik persoonlijk enorm vet vind, vandaar ook mijn liefde voor het spel en de figuren.

Ik wacht momenteel op mijn 2e bestelling, want de starter en Mizuki heb ik al helemaal gepaint.
-=IF YOU MAKE SOMETHING IDIOTPROOF, THEY KEEP MAKING BETTER IDIOTS=-

goblin

• OPC jury
  • Hero Member
  • Bad things happen
Re: Bushido skirmish game
« Reactie #1 Gepost op: mei 28, 2013, 11:29:02 pm »

Ja, je moet niet melden dat het bord 60x60 is....daar kan je me direct mee overtuigen, meer woorden heb ik niet nodig.

jass

• Hero Member
  • "A photo a day keeps the depression away!"
    • Lens Therapy
« Reactie #2 Gepost op: mei 29, 2013, 08:08:06 am »

Ik heb het al vaker gezien op diverse sites. Ziet er erg tof uit. Alleen....

Je hebt wel tegenstanders nodig en ik ben het afgelopen jaar in een aantal hypes gestapt die nu bij onze groep redelijk dood zijn. Vandaar mijn afwachtende houding.

Maar inderdaad het japanse/oosterse thema spreekt me erg aan. Is het eigenlijk te koop in NL of moet je het uit het buitenland halen?
Prioriteit 2014 2015
Uh, prioriteiten zijn er om veranderd aangepast te worden...
Momenteel: Bolt Action (US Marines)NEW, FNG2T, Warmachine (Cygnar), SAGA (Pagan rus), X-wing (Imperial), Dead Man's Hand

Onimusha

• Hero Member
    • Grauenacht
« Reactie #3 Gepost op: mei 29, 2013, 10:27:28 am »

Voor zover ik weet is het alleen via GCT studios, Battlefield Berlin en wayland te koop in Europa, maar ik heb hun stand gezien op Crisis vorig jaar dus daar zullen ze hopelijk dit jaar weer staan.
Wij zijn hier met 4 spelers en binnenkort een 5e erbij wordt het toch al leuk, de nieuwe factie ga ik waarschijnlijk ook spelen. Er zijn nog 3 andere facties geteased dus er is nog genoeg aan de horizon voor dit spel. Wat erg leuk en handig is, is het feit dat je een potje binnen 1 uur gespeeld hebt dus je kunt het prima combineren op een game avond met andere spellen ( dit doen wij namelijk ook)

Eagle

• Hero Member
  • Ultimate Pandora player
« Reactie #4 Gepost op: mei 29, 2013, 11:42:00 am »

Wij hier in Alphen hebben het spel een aantal keer met proxies gespeeld. We hebben het gezamenlijk bestempeld als "best aardig". Maar wij hadden hetzelfde als Jass aangeeft. Leuk hoor al die spelletjes maar hoe zit het met het draagvlak?
Ik vind de modellen (tenminste de Monks) cool hoor. Maar weer een spelletje dat wellicht over een jaar weer stof licht te vangen? Nee toch maar niet.

Mensen! over een dag gaat de open Beta van Malifaux V 2.0 online! Doe daar lekker aan mee en ondersteun de groeiende groep mensen die het speelt  ;). Wij waren vorig jaar nog met 4 man en nu zijn we al met 10 man en dat alleen in Alphen dus...
Ik denk dus ik ben.......verward

ibanezmark

• Hero Member
  • RUN, YOU FOOLS!!!
    • Burning Flame
« Reactie #5 Gepost op: mei 29, 2013, 07:21:32 pm »

Erg tof spel. Ik speel de monks.

Totnogtoe is het zeer gebalanceerd en er zijn veel variatie/tactische mogelijkheden binnen 1 fractie.
Deze zomer wordt de Silvermoon Trade Syndicate (yakuza) gereleased en daarna volgt de Tengu fractie.

Het dobbelsteensysteem is ook erg tof. Als je slecht rolt speelt dit een mindere rol. De (tactische) verdeling van aanval en verdediging is veel belangrijker. Per worp verdeel je namelijk je dobbelstenen over aanval en verdediging. Als je aangevallen wordt kun je zelf namelijk ook je tegenstander doden....
When a Chinese business partner writes the following in an e-mail "It's been a business doing pleasure with you" should I be concerned about the night we had all those drinks or is it just a grammar thing?

Onimusha

• Hero Member
    • Grauenacht
« Reactie #6 Gepost op: juni 04, 2013, 11:39:24 pm »

Nieuw model voor mijn factie :P

Onimusha

• Hero Member
    • Grauenacht
« Reactie #7 Gepost op: juli 22, 2013, 07:28:54 am »

De nieuwe factie, Silvermoon trade syndicate is nu te pre-orderen, deze komt in augustus uit

goblin

• OPC jury
  • Hero Member
  • Bad things happen
« Reactie #8 Gepost op: september 14, 2013, 04:02:37 pm »

Prachtige paintjobs, iemand al druk met het spel?

ibanezmark

• Hero Member
  • RUN, YOU FOOLS!!!
    • Burning Flame
« Reactie #9 Gepost op: september 14, 2013, 07:40:35 pm »

Jazeker, wat wil je weten?  :D
When a Chinese business partner writes the following in an e-mail "It's been a business doing pleasure with you" should I be concerned about the night we had all those drinks or is it just a grammar thing?

goblin

• OPC jury
  • Hero Member
  • Bad things happen
« Reactie #10 Gepost op: september 14, 2013, 10:37:29 pm »

Ik las al dat je een klein veld nodig hebt, geniaal!!! Hoe zit het met scenery? Hoe zit het met de kwaliteit van de figuren? Hoe simpel zijn de regels? Zou iedereen een potje kunnen spelen of iets meer voor die-hards? Hoe is de fluff? Hoe gaat een beurt in korte beschrijvig? Is heel snel bepaald wie de winnaar wordt, zoals bij GW? Of zou je zelf op het eind nog kunnen winnen, zoals Warmachine (casterkill)? Moet je alle regels van alle figuren weten, zoals bij Warmachine? Of moet je heel veel special rules weten, zoals bij Infinity? Is het Igo Ugo? Of is het tegelijk? Hoe lang duurt een potje? Haha heel veel vragen dus?

ibanezmark

• Hero Member
  • RUN, YOU FOOLS!!!
    • Burning Flame
« Reactie #11 Gepost op: september 15, 2013, 10:44:14 am »

Je speelt met zo'n 7 figuren bij een klein spel. De starter sets zijn een goede basis. Ze zijn precies (dacht ik) 35 punten (rijst in Bushido). Het rare is dat je geen leider hebt. Dit maakt verder niets uit, maar dat zijn we gewend normaliter  :D

Een beurt speel je per action. Ieder character heeft 2 simple action of 1 complex. Ieder aktie die je gebruikt zorgt ervoor dat je character vermoeider wordt. Dus rested-tired-exhausted. Ieder beurt begint ieder character rested dan doe je een aktie. Bij een simple action wordt de status tired en is de tegenstander. Doe je een complex action is hij meteen exhausted. Dit heeft weer nadelen. Charactes die tired zijn kunnen later in de beurt nog een simpel action doen. Als alle modellen exhausted zijn is de beurt voorbij en begint de volgende.

Daarbij genereren de meeste characters Ki. Je heb figuren die bv 2/8 Ki hebben. Ze genereren 2 Ki per beurt en kunnen er 8 vasthouden.
Ki kun je gebruiken voor speciale aanvallen of gaves of (soort van) boosten van je attacks.

Het aanvallen gebeurt op een (voor mij) unieke manier. Een normale aanval is een loop en slag aktie. Je loopt dus in melee (als je er nog niet staat) en mag 1x slaan. Je kijkt naar de Melee Skill (MS) van je character (bv 4) en de tegenstander kijkt naar de zijne. Nu kiezen beide spelers hoeveel dobbelstenen ze in de aanval willen doen hoeveel in de verdediging. De speler die de aanvalaktie maakt slaat als eerst, maar alle dobbelstenen worden gelijk gegooid. Je hebt dus 2 kleuren dobbelstenen nodig.
Stel de verdediger heeft MS 3. De aanvaller kiest in het geheim dat hij 3 dobbelstenen in de aanval doet en 1 in defence, de verdediger kiest ervoor dat hij 1 in de aanval doet 2 in defence. De spelers weten niet van elkaar wat ze gekozen hebben. Nu worden alle 7 dobbelstenen gegooid. De aanvaller gooit een 6, een 4 en een 1 in de aanval en een 4 in de defence. De verdediger gooit een 5 in de aanval en een 5 en 3 in de defence.
Nu wordt er gekeken naar de hoogte dobbelsteen per character. De aanval heeft een 6. Deze waarde wordt als 6 meegenomen. De overige worpen tellen als 2 wanneer er nog een 6 is gegooid en als 1 als de worp tusen 2 en 5 is. 1-en zijn missers. In dit geval heeft de aanvaller 6+1 is een totaal van 7. De verdediger heeft 5+1 is een 6. Dit betekend dat de aanvaller een 'succes level' heeft van 1. Nu wordt er met 2 dobbelstenen gegooid en de waarde van de damage wordt afgelezen in een tabel.
Is de verdediger dood dan gaat zijn aanval niet meer door. Leeft deze nog mag hij terug slaan. Hij had een 5 gegooid en de aanvaller had een 4 in de verdediging. Dus in dit geval ook een succes level van 1.
Hierna gaat de status van beide characters 1 omlaag, dus van rested naar tired en als hij al tired was wordt hij exhausted.
Het lijkt lastig, maar is erg simpel en op deze manier hebben zelfs mensen die slecht gooien (zoals ik; gister 1 van de 11 toughrolls gehaald bij hordes ;D) nog een goede kans.

Iedere fractie heeft zijn eigen pré en cons, zoals bij ieder spel. Prefecture is all-round, temple is buffen en dan heel hard slaan. Zij hebben relatief weinig vechters. De Savages zijn met velen, maar weer zeer zwak, etc.

Een spel duurt gemiddeld zo'n 1 - 1,5 uur als je je team kent. Iedere character heeft namelijk ook nog standaard traits (zoals jump up; zonder actie opstaan wanneer je prone bent). Er zijn heel veel traits en om deze te leren duurt even. Laat je hierdoor niet tegenhouden!
Het niet kennen van je tegenstander speelt een mindere belangrijke rol dan bij warmahordes (daar is het wel heel belangrijk), omdat je om en om activeerd en dus beter kan anticiperen op wat je tegenstander doet of gaat doen.

Het spel kan het beste gespeeld worden met scenarios. Een heel leger doden kost heel veel tijd. Dus een spel van 1 uur is gebaseerd op scenario. Hier zijn de savage goed in, omdat alle zwakke characters ook scenario aktie kunnen doen en aangezien ze met veel zijn is er altijd wel iemand vrij om zo'n aktie te doen.

Het kleine veld heeft als voordeel dat je eigenlijk al vanaf beurt 1 midden in het spel zit.
Scenery is belangrijk, maar zoveel als je bij Infinity nodig hebt is wat overdreven, maar zoals bij Freebooters Fate.

De kwaliteit van de figuren is goed, soms wat dun, maar vaak wel beter in verhouding dan bv warmachine.
Om eerlijk te zijn heb ik de fluff nog niet gelezen, maar ik denk dat je niet het PP-niveau moet verwachten (maar dat is maar een vermoeden).

Volgens mij heb ik al je vragen beantwoord. Als er nog onduidelijkheden zijn, of als je wil weten hoe een bepaalde fractie werkt, hoor ik het graag.

Of kom een keer een dag naar het zuiden, dan laten we je het zien (en Freebooter ook  ;))
« Laatste verandering: september 15, 2013, 10:54:48 am door ibanezmark »

goblin

• OPC jury
  • Hero Member
  • Bad things happen
« Reactie #12 Gepost op: september 15, 2013, 02:10:00 pm »

Thanks voor alle antwoorden. Het trekt toch wel. Misschien dat ik wel een keer richting het zuiden kom, lijkt me zeer gezellig!

Onimusha

• Hero Member
    • Grauenacht
« Reactie #13 Gepost op: september 15, 2013, 10:26:38 pm »

Dat zou een hele eer zijn :P, Ibanezmark heeft het heel goed omschreven, ik kan er weinig aan toevoegen, maar toch moet ik nog even iets kwijt; de 60x60cm boards zijn gewoon echt te gek om op te spelen en natuurlijk een leuke klus om te maken, het is flitsende actie vanaf beurt 1.
Ibanez en ik zijn elk momenteel bezig met een bord te maken, ik heb er toevallig nog vandaag aan gepaint.

goblin

• OPC jury
  • Hero Member
  • Bad things happen
« Reactie #14 Gepost op: september 15, 2013, 10:59:43 pm »

;D Het lijkt me ook wel erg cool zo'n kleiner speelveld. Ik word altijd helemaal kriegel van die 120x120 dingen. Waar laat je het? Daarnaast vind ik dat een skirmish ook echt wel gericht mag zijn op een klein veld. Ik snap Freebooter ook niet zo goed dat dit op een groot veld moet. Infinity op 120x120 of zelfs groter snap ik wel...maar ja waar laat je de scenery?!? Dat kleine speelveld idee trekt mij enorm. Ik begrijp dat het ook leuk is om daar aan te klussen. Je kan echt een beetje met de details werken.
Pagina's: [1] 2 3