GWhobby.net

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Uw advertentie op GWHobby.net? Vraag naar de voorwaarden.

Pagina's: [1] 2 3 ... 5

Auteur Topic: De Sage van Friezen, Franken en Vikingen (update 23-06 p.4)  (gelezen 18214 keer)

Raz

• Retired Admin
  • Hero Member
De Sage van Friezen, Franken en Vikingen (update 23-06 p.4)
« Gepost op: maart 09, 2014, 08:18:07 pm »

Edit: Onderstaande verleiding staat inmiddels in de koelkast. Eerst is het tijd voor een sage over échte krijgers en helden ;D

Veel verder dan een idee is mijn warband nog niet. Aanvankelijk wilde ik Vikingen en Anglodanish gaan doen, maar momenteel spreken Byzantijnen mij veel meer aan. Gripping Beast maakt zo te zien erg mooie modellen en op grond van wat ik aan achtergrond heb gelezen (ik heb het boek nog niet, dus ik weet niet of dit met de lijst haalbaar is) denk ik aan de volgende warband:

1 eenheid van 12 psiloi (levies) met werpspeer
1 eenheid van 6 hearthguard
1 eenheid van 6 hearthguard
1 eenheid van 4 kavallariori (hearthguard)
1 eenheid van 4 kavallariori met boog/werpspeer (hearthguard)
1 warlord
Totaal 6 punten

Waar ik nog over na wil denken is: werkt een mixed warband of kan ik beter full cavalerie/infanterie gaan? Mixed lijkt me leuker, de infanterie in het centrum, de cavalerie op (een van) de flank(en).

Even een paar mooie plaatjes van GB

Tenslotte vond ik op de website de re militari een erg interessant artikel over Byzantijnse krijgskunde. Helaas kan ik het momenteel niet direct terugvinden. De website biedt veel informatie over oorlogvoering in de middeleeuwen, dus een aanrader om eens een kijkje te nemen.
« Laatste verandering: juni 23, 2014, 04:07:58 pm door Raz »
"You cannot win the war without the help of the population, and you cannot get the support of the population without at least beginning to win the war."

morbal

• Hero Member
  • het gesprek is niet hier maar daar-->
Re: The Saga of [yet to be established]
« Reactie #1 Gepost op: maart 09, 2014, 08:31:51 pm »

kataprakts en varagians mogen enkel met een hero of the viking age, je kan natuurlijk wel gewone heart gaurd natuurlijk.

levys komen per 12, warriors per  8 en die kunnen ook bogen hebben of gewone speren, geen javelins. levys enkel javelins.

Lijst ziet er verder goed uit.
Liefde is een schat aan herinneringen.
geschilderd: 601/ 300

Raz

• Retired Admin
  • Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: maart 09, 2014, 08:38:19 pm »

Thanks, goede informatie. Een heldhaftige Viking erbij is natuurlijk geen straf ;D Ik zal de aantallen lijst gelijk even aanpassen, had mijn boek uitgeleend... Wel jammer trouwens, want ik had me wel verheugd op kataphracten en varangians. Maar gauw het boek zien te krijgen. Had TMG bericht gestuurd, maar zij kunnen het niet leveren. Nu de lokale winkel gepolst. Als iemand nog een adres weet, hoor ik het graag :)
« Laatste verandering: maart 09, 2014, 08:43:31 pm door Raz »
"You cannot win the war without the help of the population, and you cannot get the support of the population without at least beginning to win the war."

Inquisitor Constantine

• Administrator
  • Hero Member
  • Like a whisper...
« Reactie #3 Gepost op: maart 09, 2014, 09:43:14 pm »

Rober van De Tafelridder?  :)
Yeah, what I've felt, what I've known
Sick and tired, I stand alone
Could you be there
'Cause I'm the one who waits for you
Or are you unforgiven too?

Coenus Scaldingus

• Sr. Member
« Reactie #4 Gepost op: maart 10, 2014, 09:42:07 am »

PM je emailadres maar, heb de oorspronkelijke Byzantijnse regels zoals ze in Wargames Illustrated verschenen in pdf (8MB), en die zijn vrijwel onveranderd van de uiteindelijke versie in het regelboek (geloof dat ze alleen een tweede held, Harald, erbij gekregen hebben sindsdien). Natuurlijk later wel braaf het boekje kopen, maar zo in de tussentijd weet je dan tenminste waar je aan toe bent!

Denk dat die Oost-Romeinen als een van de weinigen vrij degelijk kunnen zijn als volledig leger te paard, ook nog met wat variatie omdat ze zowel met bogen als voor melee bewapend kunnen zijn. Toch lijkt een gemixte warband me het nuttigst, bijvoorbeeld:
Warlord te paard
3 punten Hearthguard te paard (voor 2 regimenten van 6, waarvan 1 met bogen)
3 punten Warriors (2 regimenten van 12, wederom 1 met boog)

Met name de warriors kunnen ook wel als 3 groepen van 8, of 2 groepen van 8 en dan nog wat levy erbij. Laatsten kunnen, vanwege het battleboard, misschien wel nuttig zijn als 2x6 of zelfs 3x4...

Raz

• Retired Admin
  • Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: maart 10, 2014, 10:08:18 am »

@IC: tnx, heb Rober gelijk bericht gestuurd.

@Coenus: hartelijk dank! Ook voor de input. Het boek probeer ik inmiddels via enkele winkels te bemachtigen, maar de pdf zou in de tussentijd inderdaad erg mooi zijn. Dan kan ik me er alvast meer in verdiepen.

Coenus Scaldingus

• Sr. Member
« Reactie #6 Gepost op: maart 10, 2014, 11:24:48 am »

De regels zijn verstuurd!

Met de 3x4 Levy doelde ik dan dus op de 'Scouting' vaardigheid, waarmee je erg goedkoop max 3 regimenten Levy kan acitiveren. Desnoods om ze allemaal achter elkaar in melee te sturen met een gevaarlijke vijand: de Levy zijn dan misschien wel (zo goed als) verdwenen, maar de tegenstander blijft met een berg fatigue over...

Inquisitor Constantine

• Administrator
  • Hero Member
  • Like a whisper...
« Reactie #7 Gepost op: maart 10, 2014, 12:07:56 pm »

3 punten Hearthguard te paard (voor 2 regimenten van 6, waarvan 1 met bogen)
3 punten Warriors (2 regimenten van 12, wederom 1 met boog)

Hey, volgens mij kan dit niet. Je koopt de Heartguard immers in groepen van 4, en de Warriors in groepen van 8. Die groepen moeten dan hetzelfde bewapend zijn, en dan pas mag je gaan herverdelen. Dan heb je er dus 4 of 8 met boog, maar nooit 6. Toch?
Could you be there

morbal

• Hero Member
  • het gesprek is niet hier maar daar-->
« Reactie #8 Gepost op: maart 10, 2014, 01:11:41 pm »

Ik geloof dat je eerst de modellen koopt en daarna per unit bewapend. (norman vb: max 1 unit van 8 crosbows)
Liefde is een schat aan herinneringen.
geschilderd: 601/ 300

Drunkendwarf

• Hero Member
« Reactie #9 Gepost op: maart 10, 2014, 01:44:08 pm »

Naar mij idee klopt dit wel; je totale lijst is 6 punten; 3 punten daarvan is hearthguard; die kun je verdelen zoals je wilt (in dit geval 6 met en 6 zonder bogen).
Hoe het toernooi technisch zit (als je meerdere battles achter elkaar speelt) weet ik niet maar het lijkt mij dat je die verdeling per battle kan wijzigen. Je geeft immers alleen de verdeling van de 6 punten op; niet hoe je ze op het bord zet.

DJ

Ingmar

• Sr. Member
    • Strategikon
« Reactie #10 Gepost op: maart 10, 2014, 02:52:00 pm »

DJ, IC bedoelde dat je hearthguard per 4 'koopt' met hetzelfde wapen. De 6 om 6 gaat dan niet, omdat iedereen binnen een unit hetzelfde bewapend dient te zijn en je die wapens koopt in eenheden van 4 (in het geval van hearthguard).

Ik heb de relevante bladzijdes bekeken (39, 40), maar het staat er niet expliciet genoeg in. De gedachtengang is ofwel:

1. Je koopt een x aantal punten aan manschappen met bewapening, die je vervolgens mag verdelen over units binnen de daarvoor gestelde regels óf;

2. Je koopt een x aantal punten aan manschappen, die je vervolgens mag verdelen over units, die vervolgens hetzelfde uitgerust dienen te worden.

Onder 1. koop je drie punten hearthguard , 2 met boog en 1 zonder, die je vervolgens kunt verdelen in units met dezelfde bewapening, 2x4 man met boog plus 1x4 man zonder of 1x8 man met boog plus 1x4 zonder.

Onder 2. koop je drie punten hearthguard, die je vervolgens verdeeld als units van 2x6 man. Vervolgens rust je 1 van die units met bogen uit.

Ik neig naar 1, maar het is discutabel..
« Laatste verandering: maart 11, 2014, 09:07:51 am door Ingmar »
<---Strategikon - a blog about SAGA and other wargames

Inquisitor Constantine

• Administrator
  • Hero Member
  • Like a whisper...
« Reactie #11 Gepost op: maart 10, 2014, 03:05:53 pm »

Precies, ik dacht dus ook 1, kijk het straks nog eens na.
Could you be there

Coenus Scaldingus

• Sr. Member
« Reactie #12 Gepost op: maart 10, 2014, 03:09:09 pm »

http://studiotomahawk.freeforums.org/weapons-options-and-army-organization-t2362.html?hilit=weapon#p16196
(+- zo officieel als je een antwoord gaat krijgen, tenzij het in een FAQ wordt opgenomen)
Zie ook p40: Once you have selected the figures [..], the last step is to organise them into fighting units.
[..]
-If a choice of equipment is available, all models within a single unit must have the same equipment.

Uitrusting gaat dus per gevormd regiment, niet per punt gekocht aan figuren.
Hoeveel hiervan vaststaat in je legerlijst hangt van het toernooi af: er zijn er dus waar je alleen aangeeft hoeveel punten je besteed, en je ter plekke nog kan bedenken in wat voor groepjes die opgedeeld zijn, inclusief welke er dan wel of niet te paard zijn bijvoorbeeld.

EDIT: Correctie, het kan nog officiëler: antwoord van Alex (= persoon verantwoordelijk voor het bedenken en schrijven van SAGA): http://studiotomahawk.freeforums.org/clarification-t99.html?hilit=weapon#p437
« Laatste verandering: maart 10, 2014, 03:12:36 pm door Coenus Scaldingus »

Ingmar

• Sr. Member
    • Strategikon
« Reactie #13 Gepost op: maart 10, 2014, 03:21:22 pm »

Coenus, het antwoord van het forum geeft inderdaad uitsluitsel. Het citaat van pagina 40 geeft wat mij betreft op zichzelf geen uitsluitsel. De richtlijn dat een unit gelijk bewapend dient te zijn geeft immers niet aan op welk moment de equipment wordt gekozen..

Ingmar

• Sr. Member
    • Strategikon
« Reactie #14 Gepost op: maart 10, 2014, 03:25:28 pm »

Ja, in het antwoord van Alex staat het expliciet! Dank!

Correcte volgorde:

1. Koop 4-6 punten verdeeld over de drie categorieën.
2. Verdeel gekochte punten in units van 4 tot 12 man.
3. Rust je units uit zoals je wilt, binnen de daarvoor geldende restricties.
Pagina's: [1] 2 3 ... 5