GWhobby.net

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

GWHobby 2.0 komt eraan.
Lees erover in het subforum "Algemeen".

Pagina's: 1 [2] 3 4 5

Auteur Topic: De Sage van Friezen, Franken en Vikingen (update 23-06 p.4)  (gelezen 20749 keer)

Drunkendwarf

• Hero Member
Re: The Saga of [yet to be established]
« Reactie #15 Gepost op: maart 10, 2014, 03:34:31 pm »

Ik wist dat ik er ergens over gelezen had ;)

DJ

Inquisitor Constantine

• Administrator
  • Hero Member
  • Like a whisper...
« Reactie #16 Gepost op: maart 10, 2014, 05:23:00 pm »

Duidelijk!

Dank, Coenus.
Yeah, what I've felt, what I've known
Sick and tired, I stand alone
Could you be there
'Cause I'm the one who waits for you
Or are you unforgiven too?

Raz

• Retired Admin
  • Hero Member
« Reactie #17 Gepost op: maart 10, 2014, 07:16:37 pm »

Mooi dat je het uitgezocht hebt, Coenus! Ik ben al wat met lijstjes aan het spelen en neig momenteel naar het volgende:

1 Warlord
1 eenheid van 8 Warriors met speren
1 eenheid van 8 Warriors met speren/bogen
1 eenheid van 8 Warriors met bogen
1 eenheid van 6 Hearthguard te paard
1 eenheid van 6 Hearthguard te paard
> Hiermee kan ik hopelijk goed gebruikmaken van Support Archers (keer extra schieten voordat de melee uitgewerkt wordt) en Kontos (voor elk cavaleriemodel een extra hit op 4+).

Of:

1 Basileus
1 eenheid van 6 Varangoi (Hearthguard)
1 eenheid van 6 Varangoi (Hearthguard)
1 eenheid van 4 Varangoi (Hearthguard) met Dane-axes
1 eenheid van 4 Kataphractoi
1 eenheid van 4 Kataphractoi
> Afgezien van geconcentreerd en hard toeslaan met behulp van Basileus (meerdere eenheden activeren, zij geen fatigue, basileus per eenheid een fatigue) heb ik nog geen gedachten over het spel, maar het lijkt me een ontzettend stoere warband. In dat opzicht heb ik voor deze optie het meeste enthousiasme, ook niet onbelangrijk :D
"You cannot win the war without the help of the population, and you cannot get the support of the population without at least beginning to win the war."

morbal

• Hero Member
  • het gesprek is niet hier maar daar-->
« Reactie #18 Gepost op: maart 10, 2014, 07:21:53 pm »

Lijst 2 is iligaal, je hebt nu 6 punten in heartgaurd zitten, terwijl een hero of the viking age ook een punt kost.

Verder zien je lijstjes er goed uit. Je zou de kataprakts ook bogen kunnen geven.
Liefde is een schat aan herinneringen.
geschilderd: 601/ 300

Raz

• Retired Admin
  • Hero Member
« Reactie #19 Gepost op: maart 10, 2014, 07:36:33 pm »

Oeps, bedankt voor de headsup. Dan worden het 4 Varangoi minder en wordt het wel een klein gezelschap, enfin hopelijk zijn ze hard genoeg om dat aan te kunnen :) Over de bogen voor de Kataphraktoi zat ik te twijfelen, maar ik vraag me af hoeveel ze met z'n vieren gaan doen. Daarnaast wil ik met deze lijst zo snel mogelijk in melee.
"You cannot win the war without the help of the population, and you cannot get the support of the population without at least beginning to win the war."

Real

• Moderator
  • Hero Member
« Reactie #20 Gepost op: maart 10, 2014, 08:09:55 pm »

Nou ja, Hearthguard mogen 1x per model schieten, tegenover 1x per 2 modellen bij Warriors en Levies. Oftewel, 4 HG zijn net zo effectief in shooting als 8 Warriors.

Een Basileus lijst met alleen Kataphraktoi en Varangoi is overigens wel net zoiets als een Flames of War leger nemen met alleen maar King Tigers.  ::) Het is onder bepaalde omstandigheden zeer kwetsbaar, maar over het algemeen ga je overal doorheen rammen.
Zoals het onzin is tegen de leeuw te zeggen: 'Foei, wat ben jij een slechte leeuw dat je net een antilope hebt opgegeten,' zo is het onzin tegen de mens te zeggen: 'Foei, slecht mens dat jij naar oorlog verlangt.'

Arnon Grunberg - Occupation: Soldier

Inquisitor Constantine

• Administrator
  • Hero Member
  • Like a whisper...
« Reactie #21 Gepost op: maart 10, 2014, 08:15:52 pm »

Ik moet zeggen dat zo'n Basileus leger mij ook wel aanspreekt,  :)

Alleen vind ik zoveel Varangoi wel erg riskant, omdat je ze in de buurt van je Basileus moet houden. Dat beperkt ofwel je offensieve macht, ofwel je Basileus komt erg in gevaar.
Could you be there

Raz

• Retired Admin
  • Hero Member
« Reactie #22 Gepost op: maart 10, 2014, 10:07:27 pm »

Nou ja, Hearthguard mogen 1x per model schieten, tegenover 1x per 2 modellen bij Warriors en Levies. Oftewel, 4 HG zijn net zo effectief in shooting als 8 Warriors.

Een Basileus lijst met alleen Kataphraktoi en Varangoi is overigens wel net zoiets als een Flames of War leger nemen met alleen maar King Tigers.  ::) Het is onder bepaalde omstandigheden zeer kwetsbaar, maar over het algemeen ga je overal doorheen rammen.

Een warband met een Basileus mag alleen hearthguard en de upgrade is gratis, maar ik snap je punt. De verleiding is wel erg groot om al deze bikkels in te zetten 8)

@IC: True, dat is het risico van de lijst. Defensief spelen is denk ik geen optie (dat wil niet zeggen dat enigszins afwachten niet kan, om dan toe te slaan op het juiste moment). Maar in de aanval bezwijken de eenheden of aan fatigue of de Basileus moet mee en loopt dan gevaar. Het is goed dat die afweging/zwakke plek er is en daar zal ik dan op moeten letten ;) Soort van warcaster/warlock idee, Basileus dood = potje verloren.

Karak

• Hero Member
« Reactie #23 Gepost op: maart 11, 2014, 03:18:41 pm »

Ik heb nu een paar potten gespeeld met mijn cataphractoi (1x tegen Normandiërs verloren, 3x Vikingen gewonnen) en ik moet zeggen dat ik de FOW king tiger vergelijking niet vind kloppen, met Panthers misschien wel.

Je kan veel slagkracht concentreren, je hebt mobiliteit en goede armour. Je bent echter wel te kwetsbaar om er gewoon in te rammen, er in gaan en blijven staan om het uit te vechten ga je niet redden tegen vikingen. Beetje fatigue en je mooie save is weg, en er staan maar een paar man. Buiten de kontos boost niks je vechten (itt vikingen). De Basileus beperkt ook je slagkracht, hij kan niet vechten en je mist 1 punt aan troepen tov ander leger (6 pts is 21 man op tafel). De kracht van de lijst zit hem vooral in het battle board, basileus en withdrawal zorgen ervoor dat je van 24 " een assault kan uitvoeren en weg kan zijn voor een tegen aanval. Fatigue is wel een probleem, dit kan maar om de beurt. (dus het lijkt op panther tactieken die afhangen van hun storm trooper move om weg te komen). Vikingen kunnen heel veel meer aanvallen generen, als Byzantijn moet je alleen zorgen dat ze hier de kans niet toe krijgen.

Ik denk er wel aan een aantal varangoi er aan toe te voegen (als opstapje naar Anglo-Danish) maar ik zie niet zo goed hoe ik ze kan integreren met Kataphractoi. Ze missen de mobiliteit en de infanterie abilities van de Byzantijnen combineren vooral met warriors en levy, die je niet mag nemen.

Raz

• Retired Admin
  • Hero Member
« Reactie #24 Gepost op: maart 11, 2014, 04:24:31 pm »

Goed om je ervaringen te horen, Karak. Dat klinkt al beter dan een formatie King Tigers. Per slot van rekening moet het spel ook gewoon leuk en uitdagend blijven, dat vind ik naast aansprekendheid ook belangrijk. Ik wil geen lijst waarmee ik geen tegenstanders kan vinden ;) Zou het voor een combinatie met Varangoi niet mogelijk zijn om deze als centrum te gebruiken en de Kataphractoi op de flanken, waarbij ze uiteindelijk op het juiste moment gezamenlijk toeslaan? Tenminste dat was mijn idee. Al krijg je de Varangoi dan natuurlijk niet terug en loopt de Basileus dus gevaar, wat weer betekent dat je de vijand eigenlijk in één ronde moet breken of met je varangoi de Basileus goed genoeg moet kunnen beschermen.

De lijst blijft dus nog even food for thought. Het boek is inmiddels besteld en ik zit te denken aan een setje dobbelstenen. Het setje van Gripping Beast is hetzelfde als die voor Bretons/Normans/Franks en dat vind ik toch niet helemaal passen. Dus ben ik net zelf op zoek gegaan naar afbeeldingen die ik in photoshop kan bewerken (dat zal nog wel een klusje worden). Hier zijn enkele kandidaten:

Een kataphract zoals deze:

Een afbeelding van het hoofd de keizer zoals uit deze:

Een icoon zoals deze:

Inquisitor Constantine

• Administrator
  • Hero Member
  • Like a whisper...
« Reactie #25 Gepost op: maart 11, 2014, 05:06:15 pm »

Laatste plaatje is voor mij niet zichtbaar...  ;)

Als je zelf symbolen wilt maken, zou ik het toch vrij stilistisch houden, niet te ingewikkelde tekeningen. Kataphract in plaats van de helm kan wel, maar denk bijvoorbeeld aan het Chi-Rho teken i.p.v. het schild.
Could you be there

Coenus Scaldingus

• Sr. Member
« Reactie #26 Gepost op: maart 11, 2014, 05:21:37 pm »

Wat ik zelf voor m'n Skraelings heb gedaan (die geen eigen dobbelstenen hebben - ze kunnen elke set gebruiken - maar die ik ook met de Welsh regels wou kunnen inzetten, aangezien sommige toernooien de Skraelings niet toe staan) is om alternatieve symbolen te gebruiken die lijken op de bestaande: het battle board pas ik dan niet aan, maar de dobbelstenen kunnen zonder problemen op de juiste vaardigheden gelegd worden, omdat er nog enige gelijkenis te zien is. Hieronder dus die oplossing: schild met gekruiste 'bijlen' erachter als kruis, pijlpunt als triquetra en.. een lege ruimte waar later nog een wolf moet komen (of mogelijk een adelaar), in dezelfde pose als de draak.

Nu zijn die vrij vergezocht, maar met de Byzantijnen is dat niet nodig. Had even 6 minuutje over...

.. en zoiets is nog duidelijk herkenbaar, maar wel passender.

Raz

• Retired Admin
  • Hero Member
« Reactie #27 Gepost op: maart 12, 2014, 12:47:28 pm »

De laatste is een 'XP' 8) Gek dat ie niet zichtbaar is, ik zie hem nu wel...

Inquisitor Constantine

• Administrator
  • Hero Member
  • Like a whisper...
« Reactie #28 Gepost op: maart 12, 2014, 02:39:14 pm »

Typisch... heb "image url" gekopieerd en geplakt, toen zag ik hem, en nu zie ik hem ook.  :)

Maar inderdaad, dat symbool bedoelde ik met het Chi-Rho teken.  ;)
Could you be there

Raz

• Retired Admin
  • Hero Member
« Reactie #29 Gepost op: maart 15, 2014, 09:49:29 am »

:) Blanke dobbelstenen zijn inmiddels ook onderweg. Real, wat zijn jouw ervaringen met printbare stickervellen? Hebben bepaalde de voorkeur of maakt dat niet zoveel uit? En heb je z naderhand ook nog een laagje van het een of ander gegeven?

Daarnaast mijn lijst: het irritante vind ik dat de twee opties niet uitwisselbaar zijn, varangoi/kataphractoi mogen alleen met de Basileus en hij mag geen warriors/levies nemen.
Pagina's: 1 [2] 3 4 5