GWhobby.net

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Uw advertentie op GWHobby.net? Vraag naar de voorwaarden.

Pagina's: [1] 2 3

Auteur Topic: The Saga of Willem de Kruisvaarder (1e punt af)  (gelezen 10248 keer)

Squig

• Sr. Member
The Saga of Willem de Kruisvaarder (1e punt af)
« Gepost op: maart 21, 2014, 02:04:04 pm »

Hoi,
Ik heb mijn Vikingen (Bijna) af, heerlijk plastic.
Nu lees ik dat Cressent en Cross er aan komt. Motivatie om wat ridders te schilderen. Dit wordt de Saga:

Ik heb nog een behoorlijke lading Fireforge dus ik ben begonen met de generaal.

Ik wil uiteindelijk nog 8 ridders (2x HG) 8 mtd. sergeants, 8 Spear en 8 XB (3x War) en 12 boeren/Pelgrims (1x Lev) voor 6 punten schilderen.
Omdat er nog veel onzeker is over de nieuwe regels(alles eigenlijk) weet ik nog niet of ik de sergeants wester of oosters (turcopolen) wil gaan schilderen. En ook de bewapening van de levies maak ik pas af als ik de regels ken.
De figuren zijn eigenlijk (laat) 13e eeuws en ik heb het gevoel dat de regels (vroeg) 12e eeuws zijn, maar dat mag de pret niet drukken.
Heeft er iemand sugesties voor heraldiek? Ik kan er een Richard van maken, of een Balian van Ibelin (te hollywood) maar mischien heeft iemand nog een ander idee?
Het worden feodale ridders, geen militaire orders.
Greetz

« Laatste verandering: maart 27, 2014, 11:18:19 am door Squig »
The only good stuntie...........

...........is the stuntie I had for breakfast.

Inquisitor Constantine

• Administrator
  • Hero Member
  • Like a whisper...
Re: The Saga of my Crusade
« Reactie #1 Gepost op: maart 21, 2014, 05:01:11 pm »

Mooie modellen, van Fireforge.

Jammer alleen dat ze, op basis van de huidige info, niet bij SAGA passen.  :-\

Saga lijkt zich meer te richten op de Eerste, hooguit Tweede Kruistocht. Fireforge richt zich meer op de latere Kruistochten. Maar laat je daar vooral niet door tegen houden...  ;)
Yeah, what I've felt, what I've known
Sick and tired, I stand alone
Could you be there
'Cause I'm the one who waits for you
Or are you unforgiven too?

Squig

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: maart 21, 2014, 05:07:23 pm »

Citaat
Maar laat je daar vooral niet door tegen houden
precies.
In principe heb ik genoeg bits om het leger naar rond 1170 te schuiven. Op één ding na en als je dat niet verteld, dan weet de helft het niet.

Maar heb je nog schildertips? Wie wordt de chef en wat wordt het thema?
Greetz

Real

• Moderator
  • Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: maart 21, 2014, 10:47:34 pm »

De Ibelins hebben door Hollywood inderdaad een slechte naam bezorgd gekregen, maar laat je daar niet door afschrikken. Het was een zeer invloedrijke familie, zeer de moeite waard om wat meer over uit te zoeken. Of de Raymonds of Tripoli bijvoorbeeld. Of de Lusignans.

Maar goed, die waren in de 13e eeuw allemaal over hun hoogtepunt heen en dat is wel waar de Fireforge modellen voor gemaakt zijn.

Ik ben het dan ook niet helemaal met IC eens. De Crusaders en Military Orders lijsten van C&C zullen wel tot ongeveer 1291 doorgaan. Zelfde geldt voor de Moslimlegers. De lijsten van de huidige SAGA legers beslaan ook honderden jaren, dus het zou me zeer verbazen als C&C dat patroon ineens zou verbreken. Zelfs als er nog nieuwe uitbreidingen komen voor de 13e eeuw, dan betekent dat nog niet dat je tot die tijd niet gewoon de huidige lijsten zou kunnen gebruiken. 

Bij de Moslims veranderde vast ook heel veel, maar daar heeft iedereen veel minder zicht op. Dus als je met Fireforge modellen tegen een Moslimleger speelt is het niet moeilijk om voor te stellen dat  het gaat om een clash uit de 13e eeuw.

Met een 13e eeuws Fireforge leger tegen een 1099 Crusades leger spelen (op toernooi ofzo) is verder ook niet vreemder dan met Byzantijnen tegen Welsh of met Irish tegen Era of the Princes Rus ofzo.

Maar wat ik persoonlijk niet zou doen, is de 13e eeuwse Fireforge modellen gebruiken en te proberen er 12e eeuwse modellen van te maken. Daar zijn die Fireforge modellen ook veel te gaaf voor, dat verdienen ze niet. De 12e eeuwse geschiedenis is bekender, maar ook in de 13e eeuw valt er genoeg interessants na te spelen in het Heilige Land. Lees bijvoorbeeld de boeken van Robyn Young.

Overigens wel interessant om een beetje te speculeren welke eventuele vervolglijsten er nog zullen komen voor C&C:

- Seljuks?
- Mongols?
- Armenians?
- Zengids?
- Sicilian Emirates?
- Berbers?
- Italo-Normans?
- Lombards?
- 3rd Crusade lijsten (Barbarossa, Lionheart, Fillips)
« Laatste verandering: maart 22, 2014, 12:00:03 am door Real »
Zoals het onzin is tegen de leeuw te zeggen: 'Foei, wat ben jij een slechte leeuw dat je net een antilope hebt opgegeten,' zo is het onzin tegen de mens te zeggen: 'Foei, slecht mens dat jij naar oorlog verlangt.'

Arnon Grunberg - Occupation: Soldier

Karak

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: maart 22, 2014, 08:24:00 am »

De Mamelukken lijken me een mooie toevoeging, zij hebben tenslotte de kruisvaarders en de de Mongolen er uit gegooid.

Ik heb trouwens bedacht dat als ik mijn laatste 4 cataphractoi af heb niet de Byzantijnen ga uitbreiden met lichtere cavalerie, maar met Arabische cavalerie verder gaat. Iemand moet die Frankische barbaren het leven zuur maken :).

Real

• Moderator
  • Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: maart 22, 2014, 08:43:01 am »

Ha, die oude hit-and-run Eldar instincten zijn moeilijk uit te schakelen he!  ;D
Zoals het onzin is tegen de leeuw te zeggen: 'Foei, wat ben jij een slechte leeuw dat je net een antilope hebt opgegeten,' zo is het onzin tegen de mens te zeggen: 'Foei, slecht mens dat jij naar oorlog verlangt.'

goblin

• OPC jury
  • Hero Member
  • Bad things happen
« Reactie #6 Gepost op: maart 22, 2014, 08:45:43 am »

Toffe generaal.

Karak

• Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: maart 22, 2014, 09:00:34 am »

Ha, die oude hit-and-run Eldar instincten zijn moeilijk uit te schakelen he!  ;D

Mijn eerste wargaming leger was 2e edition Eldar :), blijft er in zitten. Zware cavalerie trekt mij ook altijd (vandaar Cataphracten en Bourgondiërs).

Ingmar

• Sr. Member
    • Strategikon
« Reactie #8 Gepost op: maart 22, 2014, 09:25:49 am »

Sfeervolle generaal, ziet er dynamisch uit. Echt een klein diorama. Even voor de neuzelaars, wat klopt er niet? Het helmontwerp?
<---Strategikon - a blog about SAGA and other wargames

Real

• Moderator
  • Hero Member
« Reactie #9 Gepost op: maart 22, 2014, 09:47:02 am »

Vind je? Klopt denk ik wel voor de Knightly Orders, maar Fireforge zelf heeft het, voor wat de Sergeants betreft, over de 12e eeuw. Lijkt mij dus goed te gebruiken voor Normandiërs of, inderdaad, Crescent & Cross.

Trust me, ik heb er zelf vaak genoeg naar gekeken omdat die modellen zo cool zijn en ik ze zelf ook wilde gebruiken in mijn leger, maar historisch gezien is het gewoon heel problematisch:

- voor de Mounted Sergeants kit zijn wel wat aanpassingen gemaakt aan de hoofdjes, maar de torso's en benen zijn nog steeds van de oorspronkelijke Teutonic/Feudal Knights set die voor 13/14e eeuw bedoeld zijn. Dat zie je onder andere aan het gebruik van de surcoats over de malienkolders, die in laat 12e eeuw wel hier en daar in gebruik raken in Heilige Land, maar veruit de meeste krijgers hadden niets over hun malienkolder aan. Ook hebben de Fireforge gasten al volledige malienbedekking over hun voeten en extra pantserplaten over hun knieën. Dat eerste begon in 12e eeuw al te verschijnen voor zeer rijke ridders, maar dat laatste is echt iets wat je pas vanaf 1250 ziet bij mijn weten.

- De bewapening klopt ook niet helemaal voor 12e eeuw. Ten eerste het feit dat de malienkolders bij de armpjes helemaal doorlopen tot over de handen, wat in de 12e eeuw nog nauwelijks voorkwam. Vanaf 1150 wellicht voor de rijken, maar voor de rank-and-file zeker niet. Verder zitten er wel gewoon standaard zwaarden in de kit, maar dingen als flails, maces en grote cavaleriebijlen werden in de 12e eeuw gewoon niet gebruikt. De mace werd nog lang gezien als een "Islamitisch" wapen in W. Europa, de flail werd later pas uitgevonden en ik heb nog nooit een Dark Age ridder te paard gezien met een bijl.

- Dan de helmen. Tot ver in de 13e eeuw was de conical, Spangenachtige helm met nose guard veruit het meest gebruikte type helm. Op de Fireforge Sergeants sprue zitten echter maar twee van zulk soort helmen en dan ook nog zonder nose guard en van een type dat ik niet herken. Verder zitten er wel twee hoofdjes bij met alleen een mail coif die wel vet zijn, maar niet om voor merendeel van je modellen te gebruiken. Dan heb je nog twee "flat topped" helmets die eind 12e eeuw in beperkt gebruik raakten, maar dan meestal met een face visor er bij, als voorloper op de fully enclosed great helmet die je in de 13e eeuw ziet verschijnen. Die waren dus vrij zeldzaam. Ik ken in ieder geval niet zoveel bronnen waar die "flat tops" te zien zijn in de 12e of vroeg 13e eeuw. Dan blijven er nog vier "kettle helmets" over en die zijn echt duidelijk pas vanaf half 13e eeuw in gebruik. Van de specifieke types op de sprue wellicht zelfs slechts ééntje (tweede van rechts) geschikt voor de 13e eeuw en de andere drie voor de 14e eeuw.

De andere Fireforge sets zijn nog minder geschikt, want daar is het aantal "great helmets" nog veel groter.

- De meeste schilden zijn ook niet erg geschikt voor de 12e eeuw. Daar waren grote kite of (steeds meer) heater shields de norm, maar die zitten in de Mounted Sergeants set alleen zes keer op de command sprue. Op de standaard sprues zitten steeds zes kleine schilden en ook nog eens met rare vormen. Die zijn dus echt bedoeld voor de 13e/14e eeuw, wanneer de omvang van het schild aan het krimpen is vanwege de toenemende kwaliteit van de body armour. Ook ontbreken op de schilden alle shield bosses, wat eind 12e eeuw inderdaad meer standaard lijkt te worden, maar die waren zeker niet overal verdwenen. 50/50 lijkt een betere verhouding dan helemaal geen shield bosses.

- Verder zijn de wapperende cloaks wel erg gaaf, maar ook niet erg historisch voor andere plekken dan de koude Baltic. In West en Zuid Europa en Heilige Land heb ik daar niet veel van zulke cloaks in gebruik gezien. Wellicht leuk voor je generaal, maar voor de meeste krijgers had het alleen maar in de weg gezeten. Ik heb ze wel op een aantal van mijn Vikingen te voet gezet, maar ook daar had ik al mijn twijfels over.

Ik vind het zelf dus ook heel jammer, maar volgens mij zijn de Fireforge sets dus niet voor de 12e eeuw geschikt. Het zijn meer de Conquest plastic Normans die juist nog tot ver in de 12e eeuw de standaard verschijning vormen.

Het is jammer dat Fireforge net niet de goede combinatie van sprues aanbiedt. De specifieke Templar Knights box heeft namelijk weer andere helmpjes die geschikter zouden zijn voor eind 12e eeuw (veel meer conical/Spangenhelmets). Als je niet al te kritisch bent zou je daar prima een eenheid Templars voor Hattin of 3rd Crusade kunnen maken. Echter, ze hebben dan weer voor de helft barded horses die weer duidelijk 13e eeuw zijn. Een doos "Mounted Templar Sergeants" met de Templar knight sprues gecombineerd met alleen de unbarded horse sprues zou perfect zijn.

Maar goed, voor Crescent & Cross geldt voor het Oosten waarschijnlijk de periode 1097 tot 1291, dus met de Fireforge Templar Knights box heb je nog steeds bijna de helft van die periode afgedekt. Templars vind ik er persoonlijk ook weer veel vetter uitzien in de 13e dan in de 12e eeuw (wat de Hospitallers betreft dus juist omgekeerd), wat waarschijnlijk komt door het vette artwork in de Osprey over de Templars. Van die barded horses met wit-met-zwarte caparisons en ridders met van die great helmets? Yummie!
« Laatste verandering: maart 22, 2014, 09:50:31 am door Real »

Ingmar

• Sr. Member
    • Strategikon
« Reactie #10 Gepost op: maart 22, 2014, 07:49:56 pm »

Ah ja, daar zit het probleem. Ik snapte niet wat er mis was, maar ik had de hele tijd conquest games Normans in m'n hoofd en die leken me juist aardig geschikt. Misschien de lanshouding anders (?), kan me even niet herinneren of ze geschouderd zijn of niet . Heb de fireforge figuren nooit in m'n handen gehad en moet eerlijk bekennen dat ik pas na je relaas de cloak op de foto zag! Je bent in ieder geval wel goed op de hoogte van de sprue-inhoud zeg, handig!
« Laatste verandering: maart 22, 2014, 07:51:54 pm door Ingmar »
<---Strategikon - a blog about SAGA and other wargames

Real

• Moderator
  • Hero Member
« Reactie #11 Gepost op: maart 22, 2014, 08:52:13 pm »

Het gebruik van lansen onderarms was in de 12e eeuw al ingeburgerd. Schijnt in de loop van de 11e eeuw door Normandische huurlingen van de Byzantijnen over genomen.

Coenus Scaldingus

• Sr. Member
« Reactie #12 Gepost op: maart 22, 2014, 09:19:37 pm »

Toch jammer dat er, zonder de grote helm, volle set maliën, schild, knots, mantel en caparison zo weinig van het figuurtje overblijft.  ;)
Voor welke periode het dan ook precies is, gave modellen zijn het in ieder geval, ben benieuwd hoe ze er met een laagje verf - en een stapel vriendjes erbij - uit gaan zien.
Als ik zelf iets met heraldiek zou doen, zou ik waarschijnlijk gewoon ofwel voor het gaafst uitziende geheel kiezen dat ik ergens tegenkwam (zeker als dat nog bij een interessant historisch karakter zou horen), of anders misschien zelf een edelman bedenken met mooie kleuren en symbolen. Voordeel is dat je hier erg veel kanten mee op kunt!

Squig

• Sr. Member
« Reactie #13 Gepost op: maart 23, 2014, 10:29:26 am »

Citaat
gave modellen zijn het in ieder geval, ben benieuwd hoe ze er met een laagje verf
Dat kan:

Het is nog niet helemaal af, maar zo worden ze ongeveer.

goblin

• OPC jury
  • Hero Member
  • Bad things happen
« Reactie #14 Gepost op: maart 23, 2014, 10:40:18 am »

Erg tof!
Pagina's: [1] 2 3