GWhobby.net

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Spelhobby is nu online. Registreer je op de nieuwe site!

Pagina's: [1] 2 3 4

Auteur Topic: The Hobbit-The battle of the Five Armies  (gelezen 20038 keer)

Helm

• Hero Member
  • Ride to ruin and the world's ending!
The Hobbit-The battle of the Five Armies
« Gepost op: december 10, 2014, 01:45:43 pm »

Goed,
Door baby kon ik vannacht niet gaan (komt binnenkort wel weer goed :) ) maar ik hoor verschillende berichten over de nieuwe film.
Bespreek hier de film! Ik ben benieuwd....
I'm Invincible - Black Knight
You're a loony - King Arthur

Middle-Earth SBG 2019:
W: 12
D: 1
L: 4

Da Great MC

• Jr. Member
  • **
Re: The Hobbit-The battle of the Five Armies
« Reactie #1 Gepost op: december 10, 2014, 01:50:18 pm »

Deze nacht gezien. Degelijke film.

Het gevoel dat overheerst is vooral "Dat was het dan? Geen volgende film om naar uit te kijken?".

Ik kijk wel nog heel erg uit naar de extended versie, die zoals steeds erg veel zal toevoegen en verrijken voor de liefhebbers.

Coenus Scaldingus

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: december 10, 2014, 02:19:35 pm »

Ben inderdaad ook erg benieuwd naar de Extended Edition, met name omdat er belachelijk veel in de trailers getoond werd dat niet in de film zat!

Het betreft met name IJzerheuvel-dwerg-geraleert spul: de ram-cavalerie, de ballista's, het door rammen getrokken wagentje waar Dwalin, Balin en nog een dwerg op wegracen (ondertussen aangevallen door wargs), het grote salvo dat de Demsterwold Elfjes waarschijnlijk op de dwergen afvuren - allemaal nergens te bekennen (de rammen worden alleen bereden door Thorin/Fili/Kili/Dwalin, zoals ook al ergens te zien was).

Al met al zal iemand die de vorige films niets vond, ook deze niet kunnen waarderen; als je de vorige prima (of zelfs goed) vond, zal dit laatste exemplaar ook wel bevallen.

Vond de eerste helft leuk (Dol Guldur, Smaug, politiek gedoe met Thorin/Bard/Thranduil), de daadwerkelijke Bo5A was nogal onoverzichtelijk, en zowel de slag als sommige duels (Thorin vs Azog, Legolas vs Bolg) bleven maar doorgaan. Ondanks de lange zit (marathon...) was deze film dan zo weer voorbij, en vooral aan het einde had ik wel meer verwacht: met alle referenties naar LotR in eerdere films leek een opzetje naar Balin's expeditie me niet onaardig, maar wat ik vooral verrassend vond was dat allerlei nog relevantere zaken aan het einde niet aan bod kwamen: Thorin's begrafenis (en Fili+Kili natuurlijk), Daín die koning wordt, Bard die koning wordt en Dal herbouwt, Bilbo die de trollenschat opgraaft. Ook Beorn kwam érg weinig voor: bij de vorige film zei ik voor de grap dat er meer tijd werd besteed aan Tauriel en Kili die liefdevolle blikken uitwisselen; in de derde film is dit daadwerkelijk het geval. In het boek is Beorn natuurlijk geweldig belangrijk in de Slag; hier was het meer een cameo. Maar laat ik niet te negatief zijn: Saruman kwam wel weer eens goed in beeld, en alhoewel het even een damsel in distress situatie leek, kwam Galadriel ook goed in haar element. Beste rol was echter voor Alfrid, die verrassend geslaagd voor wat lichtere momenten zorgde.
Al met al een prima besteding van een avond/nacht in ieder geval.

Arabog

• Moderator
  • Hero Member
  • lotr fanaat
« Reactie #3 Gepost op: december 10, 2014, 07:03:17 pm »

Maandag avond deel 1 gezien. gisteren met 2 gasten (ook 2 lotr fanaten) hier thuis deel 2 gezien en toen door naar de bioscoop voor battle of the five armies. Uitverkocht in Leeuwarden dus mensen uit Leeuwarden waren zelfs naar Heerenveen afgereisd om bij marathon te kunnen zijn.

De film kort:
Begint direct hoe het zou moeten Smaug richting Laketown met alle geweld die erbij hoort. Prima. Wel iets anders uiteindelijk in film gekomen als eerst het idee was volgens mij.
Rijkdom van Erebor komt nog uitgebreider in beeld en Thorin verandert steeds meer door de drakenziekte.
De ruines van Dal worden goed neergezet en krijgen vrij prominente hoofdrol in middenstuk en eindstuk.
Stuk over Dol guldur wat alleen eigenlijk in nagelaten vertellingen verteld word is prima neergezet door de filmmaker vind ik. Wil ik niets over verklappen maar dat je moet gewoon zelf zien en beleven.
Battle of the five armies zelf is net wat mijn voorganger zegt soms onoverzichtelijk. Gevecht vind op diverse plekken tussen diverse groepen plaats(In Dal, voor Erebor, oude heuvel met ruines ed) Dwergen/mensen/adelaars/vleermuizen/trollen/goblins/gundabad orc/dol guldur orc/elven/tovenaars/hobbit en wat nog niet allemaal meer. Machtig om eens een dwergenleger gegroepeerd te zien vechten.

Ben het ook eens met Coenus dat veel zaken die we kennen uit boeken en andere verhalen soms verrasend kort ter sprake komen of ontbreken. vraagt inderdaad om extended version. Net zoals in extended version van deel 2 wel te zien is hoe Bombur in het water valt en in slaap valt. Einde na alle veldslagen en de lange terugreis van Bilbo terug naar huis is nu inderdaad kort in beeld gebracht. Je verwacht bijna net als na lord of the rings een vrij lange epiloog maar die is vrij kort.

Film was nu 2,5 uur maar had van mij best nog langer mogen duren. Tijd vloog voorbij.
Waren wel minder special effect voor 3D als in het tweede deel.

morbal

• Hero Member
  • het gesprek is niet hier maar daar-->
« Reactie #4 Gepost op: december 11, 2014, 07:35:03 pm »

Ik ben deze namiddag ook geweest. Was lekker rustig in de cinema.

Ik vond het een bar slechte verfilming. Het was een leuke film op basis van het boek.
hetgene wat mij het meeste stoorde was het sterven van thorin, fili en kili in vergelijking met het boek. en het gebrek aan beorn en de reis naar huis. Het harde hoofd van dain heeft ook wel indruk gemaakt.
en van gundabad naar erebor in enkele dagen? is wel heel snel.

Het dwergen leger vond ik dan weer schitterend.

conclusie: toch gematigd positiev. Ik kijk toch ook wel uit naar de extended.
Liefde is een schat aan herinneringen.
geschilderd: 601/ 300

Real

• Moderator
  • Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: december 14, 2014, 12:52:59 am »

Net terug. Eerste helft was degelijk, maar de hoeveelheid bizarre, onnodige onzin tijdens de veldslag heeft het wel een beetje voor mij verpest.

De zeer grote hoeveelheid beelden die wel in de trailers zaten, maar niet in deze versie van de film. Ik krijg het vermoeden dat er op het laatste moment nog ontzettend veel ge-edit is en dat heeft de boel duidelijk geen goed gedaan.

De rare indeling die het gevolg was van het in drieën opknippen ipv in tweeën wreekte zich hier weer. De aanval van Smaug op Laketown had gewoon aan het einde van film twee gemoeten. Dit was een anticlimax op deze manier.

Er was ontzettend veel om van te genieten in deze trilogie, maar uiteindelijk worden de films voor mij getekend door de op hol geslagen fantasie van Peter Jackson.

Zoals we sinds de absurde en totaal onpraktische hazenslee weten was er bij deze trilogie gewoon niemand meer die tegen Jackson zei: "Eh, nee, dat gaan we niet doen, want dat is gewoon een slecht idee."
Zoals het onzin is tegen de leeuw te zeggen: 'Foei, wat ben jij een slechte leeuw dat je net een antilope hebt opgegeten,' zo is het onzin tegen de mens te zeggen: 'Foei, slecht mens dat jij naar oorlog verlangt.'

Arnon Grunberg - Occupation: Soldier

Arabog

• Moderator
  • Hero Member
  • lotr fanaat
« Reactie #6 Gepost op: december 14, 2014, 05:05:40 pm »

Wil je een leuk blad met veel achtergrond info en ook leuke stukjes over de hobbit/lotr dan is het engelstalige filmblad empire deze maand prima leesvoer. De Editor is niemand minder dan Peter Jackson dit keer.

Wicked Dwarf

• Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: december 15, 2014, 11:35:24 am »

Ik heb erg genoten van de film en zonder enige twijfel is Dáin mijn favoriet.

Ik heb ondertussen geleerd om boeken, comics en spellen los te laten wanneer het gaat om verfilmingen (onder de dekmantel "gebaseerd op"), omdat het risico bestaat je zo kapot te ergeren, dat je niet kunt genieten van de film.
Dat gezegd hebbende ben ik het eens met de meeste mensen (denk ik), dat het einde van de film (de strijd zelf, waar ik erg naar uitkeek) zeer chaotisch was en onoverzichtelijk. Zat lang te wachten op de komst van Beorn en toen hij er eenmaal was, was hij ook zo weer weg. Ik hoop echt dat hij er langer in zal zitten met de Extended. 8)
"Gods will not do things for men, what men should do for themselves."

Cergorach

• Hero Member
« Reactie #8 Gepost op: december 15, 2014, 12:00:05 pm »

Eerst film kijken, daarna boek lezen, vaak sta je dan voor een positieve verassing. Natuurlijk erg lastig met een dergelijk oud boek ;-) Maar laat ik eerlijk wezen, ik vond de LotR film trouwer aan het boek dan enig andere film ik heb gezien (waarvan ik het boek heb gelezen). The Hobbit (the book) heb ik altijd minder gevonden dan LotR (the book), dat kwam waarschijnlijk omdat ik LotR eerst heb gelezen en daarna pas The Hobbit. Het moge dan een 'kinderboek' zijn ivm. LotR, maar dat betekend niet dat de kwaliteit daarom minder moet zijn, het kwam mij altijd erg rommelig over...

Arabog

• Moderator
  • Hero Member
  • lotr fanaat
« Reactie #9 Gepost op: december 15, 2014, 03:42:09 pm »

Zeer oud hobbit boek in het engels toch maar weer eens doorgelezen. Overeenkomsten met nieuwe film zijn dan eigenlijk best wel weer goed te noemen. Sommige dingen wat door tijd verplaatst maar veel zinnen ook letterlijk weer gezegd op zelfde tijdstippen. Als je dan ook de nagelaten vertellingen erbij pakt klopt het nog meer.

Real

• Moderator
  • Hero Member
« Reactie #10 Gepost op: december 17, 2014, 10:46:50 pm »

Het zijn niet zozeer de verhaaltechnische aanpassingen die me irriteren, maar de volstrekt absurde ideeën en vormgeving die aan PJ's brein ontsproten zijn: de hazenslee van Radagast, de megaorcs in dikke full plate armour die vervolgens geen enkele bescherming biedt, de reuzentrollen met katapulten op hun rug, de rare geografische sprongen (Radagast in zijn stomme slee over de Misty Mountains naar de Trollshanks? In vijf minuten van Mirkwood naar de High Fells of Rhudaur naar Dol Guldur? Van Laketown naar Gundabad naar de Lonely Mountain in een paar dagen?)

Ik ben trouwens wel bang dat we nu "de avonturen van Legolas en Aragorn in het interbellum" gaan krijgen. Niet dat Viggo Mortensen zich daarvoor gaat lenen, maar iemand anders vast wel.
Zoals het onzin is tegen de leeuw te zeggen: 'Foei, wat ben jij een slechte leeuw dat je net een antilope hebt opgegeten,' zo is het onzin tegen de mens te zeggen: 'Foei, slecht mens dat jij naar oorlog verlangt.'

Arnon Grunberg - Occupation: Soldier

Ar-Pharazon

• Hero Member
  • Warriors, advance!
« Reactie #11 Gepost op: december 18, 2014, 02:01:35 am »

Sam en ik vonden het een waardeloze film. Veel te veel nodeloze actie en onrealistische 1 tegen 1 gevechten die maar door gingen en door gingen. Ik had echt verwacht een coole veldslag te zien, vgl. bijvoorbeeld met de Pelennor fields uit LotR,  zeker als de film "The Battle of the Five Armies" heet, maar de battle zelf was onoverzichtelijk en niet echt episch.

Ook op zoveel punten afwijkend van het boek, we zien helemaal niet wat er er met Bard/Dain etc. gebeurd na de slag...
Ik vond ook gelijk de paar scenes die dan wel vrijwel uit het boek overgenomen waren, als beste stukken eruit springen.

En, waar waren de wargs???
Nou ja, het zoveel beter kunnen zijn, grote teleurstelling, maar na deel 2 had ik eigenlijk ook geen wederopstanding moeten verwachten.
SBG toernooi Baambrugge 3, doe mee!
http://www.gwhobby.net/forum/index.php?topic=20914.0

henerius

• Jr. Member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: december 18, 2014, 06:44:29 am »

Als je fantasy niet realistisch genoeg is neem een paar aspirines en ga schilderen.

Wicked Dwarf

• Hero Member
« Reactie #13 Gepost op: december 18, 2014, 10:40:15 am »

Ik blijf het grappig vinden dat mensen films slecht vinden door hun eigen verwachtingen. Misschien is het beter om net als ik verwachtingen (en het boek!) naast je neer te leggen (films zijn vaak gebaseerd op en nooit daadwerkelijke verfilmingen; de ultieme verdediging voor de vrijheid van creativiteit ::) ;) ) en gewoon de film te kijken. Toen Avatar ooit uitkwam waren er ook mensen die de film afkraakten, maar als je in gesprek ging met deze mensen lag het niet aan de film zelf, maar aan hun verwachtingen.

Wil ik overigens niet zeggen dat ik het niet eens ben over bepaalde punten. Maar zoals ik al eerder aangaf, vind ik ook het slagveld zeer chaotisch en niet passen in de reeks van de films. 8)
"Gods will not do things for men, what men should do for themselves."

Gloin

• Hero Member
« Reactie #14 Gepost op: december 19, 2014, 12:00:11 am »

Hmm ik kom net van de bioscoop met mijn vrouw... De film was vermakelijk, maar was inderdaad ook erg rommelig en had een hoog hak-op-de-tak gehalte...
I take Sly Marbo, then roll randomly to determine the rest of the army... Not that the results matter. I've got sly marbo!
Pagina's: [1] 2 3 4