GWhobby.net

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

GWHobby sluit binnenkort. De komende weken zullen de subfora verdwijnen.

Pagina's: [1]

Auteur Topic: Army Selection 101 (7th Edition)  (gelezen 8594 keer)

imperator

  • Hero Member
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2931
  • Fallen within, fallen without
Army Selection 101 (7th Edition)
« Gepost op: februari 02, 2015, 09:47:21 am »

Ondanks dat 7th edition nu zo’n 10 maanden oud is, zijn er nog steeds veel mensen die het lastig vinden om de Army Selection regels van deze editie duidelijk te krijgen. Op zich is dit niet zo bijzonder gezien het tempo waarin iedereen momenteel toegang krijgt tot nieuwe, aangepaste manieren om hun leger te kiezen via White Dwarf, Digital Editions en (campaign-)boeken.

Wat hier onder staat is puur een uitwerken van hetgeen in het Rulebook staat. Dit heeft dus niets te maken met wat sociaal wenselijk is om te spelen of met wat wenselijk is voor toernooien of andere evenementen.
De belangrijkste hoofdonderdelen die in het rulebook gebruikt worden voor Army Selection zijn:

-   Unbound armies
-   Battleforged Armies
-   Detachment
-   Formation
-   Primary Detachment

De eerste groep is vrij voor de hand liggend. Unbound armies zijn elke combinatie van poppetjes die geen gebruik maakt van detachments. Hierbij wordt je dus niet gehinderd door het aantal boeken, downloads, species en andere gekkigheid. Daar staat dan tegenover dat je ook geen enkel voordeel hebt dat je bij Battleforged Armies wel krijgt (voornamelijk: Objective Secured)

Elke andere vorm van een leger, zolang je je aan de restrictions van een detachment houdt, is een Battleforged leger. Hier zijn dus ook verplichtingen aan verbonden. Naast deze verplichtingen krijg je ook bonussen in je leger.
In mijn ogen is het het makkelijkst om van bovenaf naar beneden te werken. We beginnen bij het grootste geheel (Army) en gaan daarna de verschillende bouwstenen langs.

[Army]

Een leger bestaat volgens het rulebook uit bouwstenen. Elk van deze bouwstenen is een Detachment. Detachment is dan ook niets anders dan de naam van de bouwstenen en zegt op zichzelf nog helemaal niets over de inhoud van deze bouwsteen.

[Detachment]

Volgens het Rulebook mag een battleforged army bestaan uit ‘any number of detachments’, oftewel je mag je army-gebouw zo hoog maken als je zelf wilt.

[Army]
[Detachment]
[Detachment]
[Detachment]

Zoals hier boven genoemd kan de inhoud van een bouwsteen op verschillende manieren worden gevuld. De meest voorkomende manieren hiervoor zijn:

-   Combined Arms Detachment (Rulebook)
-   Formation (vb: Tau Support Cadre, Tyrannic War Veterans, Adamantine Lance)
-   [Codex] Detachment (Codex specifiek; vb: Realspace Raiders)
-   Allied Detachment (Rulebook)
-   [Codex] Allied Detachment (vb: Knights, Inquisition)

[Army]
[Detachment - Allied Detachment]
[Detachment - Combined Arms Detachment]
[Detachment - Formation]

Op dit moment heb je nog niets te maken met de Ally Matrix. Aangezien je tegenwoordig ook ‘Come the Apocalypse’ factions naast elkaar mag spelen, krijg je pas met deze matrix te maken tijdens het deployen van je units tijdens een game (Vanzelfsprekend mag je hier wel eerder over nadenken, maar dat is dus niet verplicht).
Wanneer je de Detachments wilt gaan vullen met units, moet je voor een Detachment een faction kiezen die je gaat gebruiken (CAD, Allied). Bij Formations of Codex specifieke Detachments staat dit al vast.

[Army]
[Detachment - Allied Detachment (Necrons)]
[Detachment - Combined Arms Detachment (Chaos Space Marines)]
[Detachment - Formation (Tau)]

Nu kan je het Detachment gaan vullen met units uit je codex. Hierbij volg je de restricties die door het gekozen soort Detachment gelden aan de invulling (bijvoorbeeld een CAD mag bevatten: 1-2 HQ, 0-3 EL, 2-6 TR, 0-3 FA, 0-3 HS).
Wil je dus meer Detachments spelen, dan moet je binnen elk van deze Detachments voldoen aan alle verplichtingen die gesteld worden.
Dit betekent dus dat je bijvoorbeeld wel een Blood Angels CAD naast een ander Blood Angel CAD mag spelen, maar je hier niet ook nog eens een Blood Angels Allied Detachment naast mag doen. Het ‘Allied Detachment’ uit het Rulebook beschrijft immers dat deze gekozen MOET worden uit een andere Faction dan je Primary Detachment.


Groen: Legale invulling Battleforged
Rood: Onjuiste invulling


Tevens staat er in het rulebook dat elk leger een Warlord moet bevatten. Het Detachment dat de Warlord bevat is ook automatisch je ‘Primary Detachment’. LET OP: Je kiest dus je warlord, niet een Primary Detachment! Houd er ook rekening mee dat sommige Detachments (Allied) nooit Primary mogen zijn en dus geen Warlord mogen bevatten.


Groen: Legale invulling Battleforged
Rood: Onjuiste invulling
Dik omlijnd:Primary Detachment


In 7th edition hoeft je warlord overigens geen Independent Character meer te zijn en kan je dus ook een Sergeant aanwijzen als je dat wilt. Mocht je geen enkele character in een bepaald detachment hebben zitten mag je er voor kiezen om een willekeurig model als Warlord te spelen. Je krijgt dan echter geen Warlord Trait.
« Laatste verandering: februari 04, 2015, 12:25:15 pm door Krewl »
Gelogd
"The closer you are to death, the more you realize you are alive." - Joe Simpson

Voxnovanion

  • Hero Member
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2191
  • 40K: IG/SoB/GK/Inq/Eldar/Knights
Re: Army Selection 101
« Reactie #1 Gepost op: februari 02, 2015, 10:32:37 am »

Ziet eruit als een zeer compleet overzicht, Pim. Een opmerking over terminologie: 'Bound' heet in het regelboek 'Battle forged'.
Gelogd
"If you have events run by people who are not actively engaged in what's going on in 40K today, I think you're going to have a bad time" - Carl Tuttle, Forge The Narrative podcast

Shandara

  • Hero Member
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 872
Re: Army Selection 101
« Reactie #2 Gepost op: februari 02, 2015, 10:37:23 am »

Misschien handig om te vermelden dat de rode blokken dus voorbeelden zijn van hoe het NIET mag en dat de vetgedrukte randen bij de laatste graphic de voorbelden van de (poging tot) keuze van de warlord/c.q. primary detachment zijn
Gelogd

imperator

  • Hero Member
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2931
  • Fallen within, fallen without
Re: Army Selection 101
« Reactie #3 Gepost op: februari 02, 2015, 11:04:10 am »

Aangepast :).
Gelogd
"The closer you are to death, the more you realize you are alive." - Joe Simpson

Intoxico

  • Hero Member
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1205
  • Ave Dominus Nox
Re: Army Selection 101
« Reactie #4 Gepost op: februari 02, 2015, 04:48:51 pm »

Hier kun je beter een Sticky van maken in het 40k regels gedeelte, wie trekt even bij gerard aan de bel?

gr
Gelogd
GT 2014 Best General

Krewl

  • Mod 40k & Computer zaken.
  • Administrator
  • Hero Member
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5433
  • Say hello to my boomstick!
Re: Army Selection 101
« Reactie #5 Gepost op: februari 04, 2015, 12:24:58 pm »

Hier kun je beter een Sticky van maken in het 40k regels gedeelte, wie trekt even bij gerard aan de bel?

gr
Goed idee, bij deze gedaan dus.
Gelogd
In the grim dark future of the 41st millennium, even the nuns walk around with flamethrowers and pistols that shoot miniature rockets.

40K. PURE! DISTILLED! MANLINESS!
Pagina's: [1]