GWhobby.net

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Spelhobby is nu online. Registreer je op de nieuwe site!

Pagina's: [1] 2

Auteur Topic: Regels vluchten  (gelezen 8250 keer)

Nicolas

• Jr. Member
  • **
Regels vluchten
« Gepost op: februari 09, 2015, 09:05:04 am »

Gisteren met High Elves tegen Daemons gespeeld.

Volgende situatie deed zich voor:
Kleine unit daemons chargeert mijn archers in de flank. Aangezien mijn archers op 3 rijen stonden, kon ik mij maar met 3 man verdedigen. Ondersteunende rangen zijn immers niet toegelaten in de flank.
Uitslag van het gevecht is een draw.
Zijn unit bestaat nu nog uit 3 modellen en mijn unit uit 15 modellen. (+- vergelijkbaar van sterkte)
In mijn beurt moet ik de close combat verder afwerken. Aangezien we nog steeds in close combat staan.
We staan nog steeds geblokkeerd in de flank. Ik kan mij dus nog steeds maar met 3 man verdedigen.
Ik gooi verschrikkelijk slecht. Ik krijg geen van zijn 3 modellen dood en hij krijgt 2 van mijn modellen dood.
Resultaat: Ik verlies de strijd.
Ik gooi tegen mijn leiderschap: te hoog
Ik moet vluchten. Ik vlucht nog ver genoeg. Hij probeert mij in te halen, maar komt te kort.
Het is terug zijn beurt. Hij chargeert mijn vluchtende unit en ik ben er aan.
Is dat normaal dat een unit van 15 man tegen een unit van 3 man moet vluchten omdat ze 1 slechte beurt hebben gehad en zich niet ten volle hebben kunnen verdedigen aangezien het een aanval in de flank was? (En daar dan ook niet meer van af geraken)
Dit was toch een kleine frustratie  >:(
Bovendien mocht mijn tegenstander voor elke wound een WS 5+ gebruiken. Is dat ook normaal?
Wel lastig tegen een tegenstander die alleen maar 5 en 6 op zijn dobbelstenen heeft staan  :)

Blonde Beer

• Hero Member
Re: Regels vluchten
« Reactie #1 Gepost op: februari 09, 2015, 09:30:19 am »

Deamons hebben een 5plus wardsave ja.
Tip, volgende keer reformen na de eerste ronde combat. Scheelt je een hoop combat ress.
Okay, mijn post is niet helemaal onderbouwd en er kunnen subtiele verschillen zitten met de werkelijkheid, echter klopt het voor 90% wel.

Josse

• Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: februari 09, 2015, 09:36:03 am »

Tja, slechte dobbelstenen komen af en toe voor.

Een paar dingen die je in jouw nadeel echter over het hoofd hebt gezien;

Nadat je een close combat uitgevochten mag je een zogeheten combat reform maken, dit houdt in dat je een normale reform maakt waardoor je dus je front naar de tegenstander keert, je kan dan al je aanvallen weer doen en hij verliest+1 combat resolution etc.
Als verliezende partij moet je hier een leadership test voor maken met dezelfde modifier als voor de break test (tenzij steadfast, zie onder), maar als winnende partij hoeft dat niet. Bij gelijk spel hoef je volgens mij ook niet te testen, maar daar ben ik even niet zeker van.

steadfast.
Ik krijg bij het lezen van je verhaal het idee dat je deze ook vergeten bent. Het houdt in dat je bij een break test je leadership niet aanpast aan het aantal combat resolution waarmee je verliest. Heeft je tegenstander bijvoorbeeld vier wounds en een flank (5) en jij hebt alleen een rank, dan verlies je dus met vier, maar test je gewoon op je leadership, acht in jouw geval.
Deze regel krijg je in een aantal gevallen;
Als je meer volle rijen hebt dan je tegenstander. Een volle rij is minstens vijf man en de eerste telt mee. In jouw voorbeeld was je dus steadfast.
Als je unit de stubborn special rule heeft (white lions)
Skirmishers in het bos.

De laatste twee heb ik er even bijgezet voor de volledigheid.

Dus, nee, normaal gesproken rent een grote unit niet zo snel weg van een kleine, maar leadership acht is ook geen garantie dat je blijft staan, ik geloof 75% kans. Het is daarom altijd handig om je battle standard bearer en/of je generaal in de buurt te hebben.

Daemons hebben inderdaad allemaal een 5+ ward save, daar staat echter tegenover dat ze nauwelijk armour hebben en de meeste poppen vrij duur zijn.
Ramen!

Nicolas

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: februari 09, 2015, 10:24:10 am »

Bedankt voor de info

Als ik het hier zo lees hebben we het vrij juist gedaan.

Ik heb de steadfast regel toegepast, maar ja, dan 10 gegooid natuurlijk  :(

Enige wat we niet gedaan hebben is een reformation na de eerste strijd denk ik.

Ondertussen nog een ander vraagje:
Bij Tactieken lees ik vaak dat Swordmasters vooral in kleine units worden ingezet.
Ik heb gisteren een unit van 21 swordmasters opgesteld en die gaan toch lekker in de strijd heb ik het gevoel.

Blonde Beer

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: februari 09, 2015, 12:05:00 pm »

Swordmasters zijn ook niet slecht. Alleen grote units wilt men nog wel eens gaan ontwijken. Plus White Lions zijn in grote blokken wat stabieler. Maar mijn vrouw speelt ook met 2 blokken van 40 swordmasters dus....speel wat je zelf vind werken
Okay, mijn post is niet helemaal onderbouwd en er kunnen subtiele verschillen zitten met de werkelijkheid, echter klopt het voor 90% wel.

Aerendar Valandil

• Hero Member
  • Tralala....
« Reactie #5 Gepost op: februari 09, 2015, 12:23:37 pm »

He Nicolas, je moet je voorstellen dat je  Swordmasters op zo'n moment niet noodzakerlijkerwijs allemaal dood zijn, maar dat de unit zo is gedemoraliseerd dat hij niet meer in staat is te hergroeperen. De geschiedenis kent vele voorbeelden van op het oog sterke en ervaren troepen die op het verkeerde moment op de verkeerde manier worden geraakt en het op een lopen zetten, soms zelfs als ze in de meerderheid zijn. De kans dat dat gebeurt is voor jouw troepen kleiner, maar het komt af en toe voor.

Overigens kom je iets tegen wat ik ook wel problematisch vind aan Warhammer. Zeker als je de regelboeken van de ander niet kent kun je behoorlijk worden verrast door de krachtige special rules van de tegenstander, en zeker als de synergie van de tegenstander goed is, hij ervarener is dan jij of hij een special rule of een spell heeft waar echt niks tegen te beginnen is voor jou, kun je echt binnen een beurt of twee van de mat worden geveegd met het gevoel dat je daar niks aan kan doen. Dat soort frustratie ken ik.
Groetjes,

Aerandirloriusmetdeonspelbarenaam

Erelid van de ouwelullenbrigade.

Club: www.amsterdam6shooters.nl

borkbork

• Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: februari 09, 2015, 12:37:30 pm »

Ja, dit komt voor!

En als je naar historische voorbeelden kijkt is het effect van flankcharges in warhammer zelfs wat aan de milde kant. Er zijn voorbeelden waar een flank charge van 100 man duizenden tegenstanders op de vlucht doet slaan (Als ik het me goed herinner deed het Mamelukse eskadron van Napoleon iets dergelijks tegen de Russische imperial guard tijdens de slag van Austerlitz) . Er is zelfs 1 "veldslag" geweest waar een leger zichzelf versloeg omdat men alleen maar dacht dat ze in de flank werden aangevallen (Slag bij Karansebes 1788).

Nicolas

• Jr. Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: februari 09, 2015, 07:48:00 pm »

Leerrijk dit forum  ;D

Thanx voor de info iedereen! Er zullen de komende dagen of weken zeker nog vragen opduiken, maar ik begin al serieus verslaafd te geraken  8)

Briebel

• Full Member
« Reactie #8 Gepost op: februari 17, 2015, 12:40:17 pm »

Je schreef dat je vluchtte en dat hij je niet inhaalde. Daarna las ik dat hij een charge deed op de zelfde unit.

Dan heb je als fleeing unit mandatory flee reaction. Als je die hebt uitgevoerd en alle andere charges zijn aangegeven en alle charge reactions uitgewerkt zijn. Moet je de afstand meten tussen zijn 3 man en jouw vluchtende unit, die afstand is dan de charge afstand waarvoor gegooid moet worden (min normal move natuurlijk)

Dit is even voor de duidelijkheid, want ik las dat niet terug of dat ook gebeurd was....

Oh ja, En Josse, bij gelijkspel maakt het alleen nog uit of je een musician in je gelederen hebt en de ander niet. Want dan verliest de gene zonder musician. Als jullie allebei een musician hebben, blijft het gelijk en geen tests.

Lexy

• Hero Member
  • De nummer 4 van de wereld
« Reactie #9 Gepost op: februari 17, 2015, 04:38:32 pm »

Oh ja, En Josse, bij gelijkspel maakt het alleen nog uit of je een musician in je gelederen hebt en de ander niet. Want dan verliest de gene zonder musician. Als jullie allebei een musician hebben, blijft het gelijk en geen tests.
Ik denk dat Josse dat wel weet, maar hij bedoelde, nadat er getest is.
Indien de combat gelijk was (inclusief eventuele musicians) hoef je niet te testen voor een reform
And I'm not afraid to show it.....
I'm Lexy and I know it!
Alex is de cruiff van warhammer.
Absoluut!

Nicolas

• Jr. Member
  • **
« Reactie #10 Gepost op: april 13, 2015, 10:21:38 pm »

Weer een probleempje bij het vluchten gisteren. Ik moest met een unit vluchten door een andere unit. Dan moet je de unit even opheffen en vluchtafstand  bepalen. Maar nu eindigt mijn vluchtende unit in die andere unit. Wat nu? PS andere unit slaagt wel voor de ld  test.

Drunkendwarf

• Hero Member
« Reactie #11 Gepost op: april 14, 2015, 07:04:24 am »

Weer een probleempje bij het vluchten gisteren. Ik moest met een unit vluchten door een andere unit. Dan moet je de unit even opheffen en vluchtafstand  bepalen. Maar nu eindigt mijn vluchtende unit in die andere unit. Wat nu? PS andere unit slaagt wel voor de ld  test.

Het is een paar jaar geleden dat ik gespeeld heb maar volgens mij was het zo dat je dan "extra" inches vlucht totdat je vrij bent van de unit waar je doorheen vlucht (tot er één inch tussen beide units is).

DJ

Blonde Beer

• Hero Member
« Reactie #12 Gepost op: april 14, 2015, 02:29:23 pm »

een inch verder dan die unit. Panic test voor de unit waar ze door heen vluchten.

Nicolas

• Jr. Member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: april 15, 2015, 04:54:44 pm »

Nu we toch bezig zijn ...
Stel dat ik moet vluchten door een eigen unit .vb 9 inch.
Tegenstander achtervolgt 10 inch.

Ben ik nu gevangen en volledig afgeslacht of loop ik eerst door mijn eigen unit en is er dan een nieuwe charge op de andere unit?
We gaan er van uit dat de andere eigen unit niet moet vluchten :-)

Blonde Beer

• Hero Member
« Reactie #14 Gepost op: april 15, 2015, 06:36:41 pm »

Als de tegenstander hoger rolt, ben je automatisch vernietigd. Daarna verplaatst hij zijn unit die 10 inch. Is dat genoeg om in jouw blok te komen? Dan telt dat als een nieuwe charge en komt hij in combat ermee.
Pagina's: [1] 2