GWhobby.net

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Spelhobby is nu online. Registreer je op de nieuwe site!

Pagina's: [1] 2 3 ... 6

Auteur Topic: Frostgrave  (gelezen 22679 keer)

morbal

• Hero Member
  • het gesprek is niet hier maar daar-->
Frostgrave
« Gepost op: september 18, 2015, 10:35:18 am »

Na hier op het forum frostgrave een paar keer voorbij te heb zien komen heb ik me ook maar het boek aangeschaft en eens een warbandje gemaakt.

Heeft iemand dit spel al eens gespeeld? en Krijg je gemiddeld genoeg tresure binnen om te groeien? of nauwelijks genoeg om je dode soldiers te vervangen? Daar ben ik een beetje bang voor. Want uiteindelijk met de 500g (waarvan 200 voor je leerling) is niet zo heel veel als je ook een paar van de sterkere wilt.

Ik heb een warbandje geteld met een necromancer:
wizzard Necromancer
Necromancer
raise death
control undead
steal health

witch chronomancer sumoner
animal companion,fleet feet, leap

elementalist, soothsayer
elemental ball, reveal secret

apprentience

Thief            
Thug            
tresure hunter         
knight            
ranger            
warhound         

tresurey         1

base
brewery
carrier pigeons

brewery en pigeons om wat geld uit te sparen en geld te verdienen. 
Een thief en tresure hunter om sneller tresure op te halen en weg te brengen, in combinatie met enkele spells (fleet feet en leap).
Ook wat out of game spells om warband te versterken (zombie en compagnion) omdat je maar 1 spell per turn kan casten en 2 damage spells.

Heeft iemand andere ideen voor zijn warband, of hoe ik mijn warband kan verbeteren?
Liefde is een schat aan herinneringen.
geschilderd: 601/ 300

Coenus Scaldingus

• Sr. Member
Re: Frostgrave
« Reactie #1 Gepost op: september 19, 2015, 12:52:18 pm »

1 potje gespeeld, dus heb slechts beperkte ervaring, maar voor wat het waard is:

Met het goud verdienen zit het wel goed. Tenzij alles heel erg tegen zit, zul je vaak wel met 2 kistjes het bord kunnen verlaten, gemiddeld 3 en met wat meer geluk 4. Je zal ongetwijfeld tijdens het spel wat figuren verliezen, maar zelden zullen ze dood blijven, zogezegd - en die zijn dan met het verkregen geld makkelijk te vervangen. Alleen de apprentice verliezen is een prijzig verhaal, maar die gaat nog minder vaak écht dood. Naast het goud zitten er in die kisten ook al snel stapels met scrolls en magic items, die voor redelijk wat geld verkocht kunnen worden indien gewenst. Al met al is het waarschijnlijk verstandig om een paar honderd goud op te sparen in de eerste potjes (voor als je in de toekomst weinig verdient en plotseling veel moet rekruteren), maar anders lijkt het toch vaak zo te zijn dat je meer dan genoeg verdient om een steeds sterkere warband neer te zetten (met grotendeels barbarians, treasure hunters, rangers en het andere dure spul).

Wat betreft de spreuken, denk ik dat je wel goed zit. Iets om schade te doen is handig omdat je hiermee sneller experience verdient, beweging is belangrijk om snel treasure te bereiken en mee te nemen, en nog wat tactische spreuken voor tussendoor (of tussen potjes in). Ook belangrijk is een mix van makkelijke en lastigere spreuken - de laatste zijn misschien sterker, maar (zeker je apprentice) loopt het risicio zichzelf flink schade toe te doen wanneer je faalt. Ook is de extra experience voor het succesvol casten niet onbelangrijk, met simpele spreuken die vaak te gebruiken zijn loopt dat ook leuk op.

Wat betreft de warband, zou ik waarschijnlijk alleen een van de dure figuren (knight/ranger) vervangen door 2 goedkopere varianten van 50 gold. Door het erg willekeurige van een d20 is een klein voordeel in stats vaak irrelevant, en meer figuren hebben is erg nuttig (zeker aangezien iets dat van de tafel loopt met treasure, niet meer terug komt voor die pot). Persoonlijk zou ik waarschijnlijk de knight vervangen door een infantryman en een archer.

morbal

• Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: september 19, 2015, 02:30:08 pm »

Thanks,

Welke warband heb jij gespeeld? en welke wizard? Welke base heb je gekozen?

Om toch eventueel tegenzit rondes een beetje te compenseren / aanvulling op goede rondes. Heb ik de brewery gekozen als base, goedkopere soldaten en elke ronde 10g. The labaratory of the crypt vond ik ook wel leuk, maar 2 pogingen Om 1 zombie te raisen, dat zou wel moeten lukken zonder die bonus hoop ik.

Als alles goed gaat zou ik het spel al met 40xp moeten beginnen (1 zombie, 2 compagnions, 1 reveal secret) Dus dat zal wel goed zitten denk ik. Maar ik heb inderdaad wel geprobeerd van zoveel mogelijk lage castings te houden.

Ik heb een infantryman  en een archer erbij genomen zoals je adviseerde, en door het goud dat ik uitspaarde met brewery en mijn duiven heb ik nog een extra hondje gekocht. In de hoop dat dat niet enkel gratis xp word voor de tegestander.

Ingmar

• Sr. Member
    • Strategikon
« Reactie #3 Gepost op: september 19, 2015, 03:29:40 pm »

Ik kan het mis hebben, maar weet je zeker dat je XP krijgt van Out of Game spells? De regels op pagina 54 zeggen "During each game, a wizard's achievements can earn him experience as outlined on the experience table". Overigens geen gegeven, maar van mijn kant ook gewoon een vraag; ik lees de bovenstaande zin als zijnde "(alleen) tijdens ieder spel krijg je XP".

En voor je base geldt iets soortgelijks. Er staat (op pagina 70): "After a warband has participated in one or more games, a player simply declares what type of building he is using for his game".

Die tweede zou ik me wel aan houden; ook in de flavour tekst er direct voor staat duidelijk dat je wizard van buiten de stad begint en al snel kan overgaan tot het aanhouden van een locatie in de stad. Ergens ook logisch, je moet eerst een keer de stad in voordat je er kunt gaan wonen.. :D

Verder zou ik me niet teveel druk maken om geld. De potjes die ik op Youtube heb gevolgd laten zien dat de kans vrij groot is dat je met aardig wat poet iedere keer wegkomt. Als dat niet het geval is, kun je altijd nog iets als "Brew Potion" of "Create Grimoire" als OoG spell nemen. Daarmee kun je best wat centjes verdienen.

PS. Ook daarover nog een paar opmerkingen, die ik mensen op internet zie vergeten  (dus voor de zekerheid als tips):

-Je verkoopt spullen voor de helft van de listed purchase price (pagina 69 onder aan).
-Om een grimoire te maken moet je niet alleen "create grimoire" succesvol casten, maar ook de spel waarmee je de grimoire wilt "inprinten". Grimoires verkopen dus wel voor veel (250 gc), maar je moet er dus twee succesvolle castrolls voor maken.
-Grimoired die je vindt kun je alleen verkopen als je wizard de spell al kent
-Vergeet niet dat ook je apprentice OoG spells kan casten (dus je hebt twee pogingen per OoG spell om succesvol te zijn).

Als tip voor je spellkeuze zou ik zeggen; neem Bone Dart. De casting value van 8 zorgt er voor dat ook je apprentice deze makkelijker cast (en je krijgt ook casting XP voor je apprentice) en de damage zorgt dan weer dat je wizard targets met minder hp's heeft en makkelijker mensen OoG neemt.
« Laatste verandering: september 19, 2015, 03:40:53 pm door Ingmar »
<---Strategikon - a blog about SAGA and other wargames

morbal

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: september 19, 2015, 04:04:42 pm »

Over de out of game spells, zou ik er dan van uit gaan dat ze dat in de beschrijving zetten. Want die spells hebben invloed op het spel dus zou ik denk ik die xp wel laten tellen( daar had ik ook al naar gekeken naar aanleiding van vorige post)

Van de base daar heb je inderdaad wel gelijk in, daar heb ik over gelezen. maar dat staat er dan ook zo vreemd, after one of more games... inplaats van daar after your first game te zetten.
Terug naar de tekentafel dus!

De grimoir regels wist ik wel grotendeels. Maar tegen dat ik eindelijk het spel kan spelen ben ik dat vermoedelijk al terug vergeten :p

Welke spell zou je dan weg doen voor bonedart?

Ingmar

• Sr. Member
    • Strategikon
« Reactie #5 Gepost op: september 19, 2015, 04:38:19 pm »

Ik vermoed dat "Control Undead", hoewel bijzonder fluffy, niet bijzonder veel voor je gaat doen. Random Creature encounters daar gelaten, heeft die spel alleen zin als je tegen een ander met undead vecht. Dat betekent dat áls er al iemand tegenover je staat met een undead, dit een zombie zal zijn. Met 4 move en 6 health niet bijzonder briljant, want erg langzaam en squishy. Het summonen van een zombie (casting roll 8) is dan een stuk makkelijker (hoewel je er natuurlijk maar één van mag hebben).

Toegegeven, tussen de -optionele- random creatures zitten wel hele sterke undead (wraith = nice). De random creature table bestaat momenteel voor het merendeel echter uit niet undead (dat zal met 'Thaw of the Lich Lord' ongetwijfeld veranderen). Ik denk dat je meer haalt uit bone dart en dat je 'Control Undead' nauwelijks zult gebruiken.

morbal

• Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: september 19, 2015, 05:31:56 pm »

Okay thanks,

heb je zelf al gespeeld? en met welke wizard en warband dan?

Coenus Scaldingus

• Sr. Member
« Reactie #7 Gepost op: september 19, 2015, 06:09:51 pm »

M'n startende warband was:

Wizard (joh), Apprentice, 1 War hound, 2 Thieves, 2 Infantrymen, 1 Archer, 1 Ranger. Beetje schieten, beetje vechten, Thieves om zo snel mogelijk met treasure weg te rennen (ook figuren die je niet echt mist wanneer ze van het bord verdwijnen).
Had de regels nog niet gelezen voordat ik de spreuken uitkoos (lang verhaal), dus geen ideale selectie. Was een Thaumaturge, met:
- Blinding Light (hield tegenstander's Treasure Hunter 4 beurten uit het spel)
- Crumble (nooit gebruikt)
- Dispel (nooit gebruikt)
- Elemental Shield (ehm.. nooit gebruikt)
- Heal (ge-wel-dig. Mezelf wel een keer schade aangedaan bij het falen van de casting roll, maar anders erg handig om met name jezelf weer wat op te knappen)
- Invisibility (Gewonde apprentice onzichtbaar gemaakt, waarna die veilig naar een treasure kon glippen om de eerdergenoemde vijandelijke treasure hunter dood te steken)
- Push (Ook heel gaaf, als iemand zich hoger bevindt kan je ze diagonaal wegduwen en te pletter laten vallen, maar ook verder zeer praktisch)
- Will power (Niet gebruikt)

Aangezien m'n eerste band wel werkte maar iets te veel zinloze spreuken had, ga ik morgen met een nieuwe groep beginnen (Necro). Raise zombie, bone dart, steal health, telekinesis, fleet feet (met name voor zombie), beauty, leap, familiar als spreuken, de startende groep is wizard (staff+dagger), apprentice (sword + dagger), 2 war hounds, 1 thief, 1 thug, 2 archers, 1 infantryman, 1 treasure hunter.

morbal

• Hero Member
« Reactie #8 Gepost op: september 19, 2015, 09:07:50 pm »

Die blinding light moet ik onthouden.
zeker in combinatie met die Invisibility.

De Dispel lijkt me net handig op bij te hebben, voor het geval dat.
Waarom heb je elemental shield nooit gebruikt? lijkt me anders gen slechte spreuk?
crumble zou ik inderdaad niet standaard meenemen, tenzij jullie met heel veel huisjes spelen.

de familiar? die leek me nu net niet zo handig. 2 health erbij is leuk natuurlijk en het is een out of game. Maar ik persoonlijk zou die niet meteen nemen denk ik.
Was shooting zo nuttig dat je 2 archers neemt? of waren 2 thiefs toch te veel/ niet goed genoeg?

Coenus Scaldingus

• Sr. Member
« Reactie #9 Gepost op: september 19, 2015, 11:24:30 pm »

Dispel kan ongetwijfeld handig zijn op momenten, maar sterk afhankelijk van de tegenstander z'n spreuken. Een groot deel heeft direct effect, en anderen zijn vaak niet belangrijk genoeg om die spreuk op te gebruiken. Al zal er vast een moment komen waarop ik wenste dat ik die spreuk had (zoals ik in die pot een grote enge demoon tegen kwam, en wou dat ik Banish danwel Circle of Protection had gekozen...)
Zou kunnen dat er ergens wel een poging geweest is om Elemental Shield te gebruiken (leuke spreuk voor de eerste beurt), maar voor een Thaumaturge is dat op een 14, dus niet al te makkelijk (en mogelijk riskant). Waarschijnlijk toen schade opgelopen en het later niet meer geprobeerd, omdat er verschillende betere spreuken waren op dat moment.

Familiar gewoon als een simpele spreuk (waar feitelijk niets mis aan kan gaan) voor wat extra leven, omdat je - zelfs als je voorzichtig bent - simpelweg langzaam maar zeker dood gaat door gefaalde spreuken, al kan dat ook aan m'n dobbelsteen liggen... Het kan maar net het verschil zijn tussen leven en dood, en een dode wizard is niet fijn.
Afstandswapens zijn op zich wel nuttig, om de simpele reden dat je in tegenstelling tot melee geen (vrij aanwezige) kans hebt zelf onder te gaan. Zou er niet veel meer dan 2 nemen, omdat andere figuren naar treasure moeten rennen en deze kunnen verdedigen/afpakken. Zelfde met de thieves eigenlijk, meer dan 2 is niet nodig, maar dat aantal ging wel prima. Helaas zijn ze wel wat zwakker in het gevecht (slechts +1 fight en een dagger), wat vervelend kan zijn als ze onverwachtse tegenstand op hun pad vinden (in mijn geval een willekeurige gearriveerde Imp...) De treasure hunter in bovenstaande lijst kan de rol van 1 thief overnemen (en die heeft van een Imp weinig te vrezen), al overweeg ik ook om de zombie wat treasure te laten verslepen: blijkbaar telt ie als vernietigd zodra hij de tafel verlaat, waarna je een nieuwe mag oproepen.

Ingmar

• Sr. Member
    • Strategikon
« Reactie #10 Gepost op: september 20, 2015, 03:08:59 pm »

@Morbal. Ik heb nog geen spelervaring (m'n warband staat nog in de steigers, maar alles is bijna gepaint). Al het bovenstaande komt allemaal puur van wat ik heb gelezen in AAR's via het Frostgrave forum en via Youtube.

Over de eerste opmerking met betrekking tot XP vandaag een korte update. Op het Lead Adventure's Frostgrave board (http://www.lead-adventure.de/index.php?board=92.0, vind je ook de officiële Frostgrave Rules Thread. Ik heb 'm even doorgespit en er staat het volgende in op pagina 6:

Vraag: "3. (I think I know the answer to this, but want to check) Do out-of-game spells successfully cast give XP?"

Antwoord: "3. No. Experience is only earned during a game unless expressly stated otherwise."

Pech voor ons allebei!

morbal

• Hero Member
« Reactie #11 Gepost op: september 20, 2015, 08:20:28 pm »

Dat is een tegevaller. welke out of game spreuken geven dan wel xp?

Ingmar

• Sr. Member
    • Strategikon
« Reactie #12 Gepost op: september 20, 2015, 08:42:52 pm »

Absorb Knowledge (Sigilist). Spell value 8. [Can only be casts by the wizard]. Gain 50 XP. (Can only be cast after a game where the wizard was not reduced to 0 health).

Dat is de enige die ik zo snel kan vinden.. 

Raz

• Retired Admin
  • Hero Member
« Reactie #13 Gepost op: september 21, 2015, 10:04:49 pm »

Jep, die is erg handig voor even een extraatje. Maar doorgaans haal je genoeg xp in een potje hoor, dus ik zou  meniet druk maken over wat je out of game er nog bij kunt krijgen.mijn tovenaar is tot nu toe elk potje twee levels gestegen. Wij spelen trouwens met de aanpassing dat je voor elke spell 20 xp krijgt in plaats van 10/40. Daardoor is het minder 'noodzakelijk' om damage spells te spelen en dat bevalt ons erg goed.

Aan spells heeft mijn chronomancer trouwens het volgende:
- fleet feet (heerlijk, zie onder)
- decay (geweldig om een kruisboog van een schutter of een slagzwaard van een barbaar weg te toveren! ;D)
- petrify (nog niet gebruikt)
- bone dart (één direct damage spreuk is erg handig en met casting 8 lijkt dit me de beste keuze)
- elemental hammer (+5 damage op de eerste succesvolle hit = kill ;D)
- fool's golf (grappig en matig, zou hem niet weer nemen)
- absorb knowledge (leek leuker dan hij is)
- ... Uhm, eentje die ik blijkbaar weinig gebruik ;)

Een tweede aanpassing die we van LAF hebben overgenomen is de sneeuwstorm. Aan het einde van elke beurt gooi je een d6. Is het totaal van de worpen 21+ dan is het potje afgelopen. Dit zorgt voor wat tijdsdruk en voorkomt dat een sterkere warband puur voor de kill gaat om zo alle schatten te krijgen en de zwakkere geheel aan moes van het veld gaat. Vanwege deze regel is fleet feet erg leuk, al zijn leap en telekinesis nog veel leuker! Wel kan het frustrerend zijn als je je schat(ten) net niet van tafel krijgt. Ik zou nog liever zien dat je schatten die manschappen in handen hebben op een bepaalde worp ook binnengehaald worden door je warband.

En wat schatten betreft is het handig om met een flinke warband te beginnen. Dan kun je je sowieso op 3 richten en proberen een 4e en mogelijk 5e binnen te halen. Mijn warband begon met:
- chronomancer
- apprentice
- treasure hunter
- 2 archers
- 3 thugs
- warhound

Tenslotte is het zeer de moeite waard om gebruik te maken van de groepsactivatie van je tovenaar en zijn leerling. Je kunt dan sneller in positie komen, met meerdere manschappen tegelijkertijd in combat duiken en eerder in de beurt schieten! Dat is allemaal zeer de moeite waard!
"You cannot win the war without the help of the population, and you cannot get the support of the population without at least beginning to win the war."

morbal

• Hero Member
« Reactie #14 Gepost op: september 22, 2015, 09:14:51 am »

Dat klinkt als een paar leuke aanpassingen. Ik snap wel dat er de nood aan is voor extra spell xp als je de beurten limiteerd (ookal is het redelijk random)

Blijkbaar was heb ik wel al enkele goeie spreuken gekozen. Nu nog een tegenstander zoeken om dat op uit te proberen.

En een warband zonder thiefs?
Pagina's: [1] 2 3 ... 6