GWhobby.net

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

GWHobby sluit binnenkort. De komende weken zullen de subfora verdwijnen.

Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6

Auteur Topic: Frostgrave  (gelezen 23399 keer)

Arathorn

• Hero Member
Re: Frostgrave
« Reactie #45 Gepost op: december 11, 2015, 08:38:58 pm »

Lekker een review en battle report aan het kijken, en wat Dwergen bij elkaar geraapt voor een warband onder leiding van een enchanter!

Woudschim

• Hero Member
    • Masque-Obscura Fotografie en Ontwerp
« Reactie #46 Gepost op: december 12, 2015, 09:37:45 am »

Ik heb inmiddels ook een warband bij elkaar, en wat terreinstukken. Genoeg voor een pot.

Ook omgeving Rotterdam, trouwens. :)

De enige dingen waar ik (in mijn ogen terechte) kritiek over hoor in het spel is dat er geen manier is om warbands te balanceren met elkaar. In Mordheim kreeg je extra XP als je tegen een sterkere warband vecht, wat ervoor zorgt dat je met een nieuwe warband ook gewoon mee kan doen. Is bij Frostgrave dus niet het geval, waardoor je het effect krijgt dat de sterkere warbands sneller sterker worden, en zwakkere of nieuwe warbands moeite hebben om bij te blijven. Unfair dus, en zeker in een Campaign setting veel minder leuk voor iedereen, wat toch is waar het om gaat..

Verder het feit dat wizards XP voor kills krijgen, waardoor het dus lastiger wordt om een "support" type wizard te spelen. Die blijft dus gewoon hopeloos achter t.o.v. de warband met een wizard die voornamelijk offensieve skills gebruikt.

Mordheim had de charme dat het voor de campaing niet uitmaakte of je een hoge of lage rating had voor je warband, meestal werd je toch beter van een battle, ondanks dat je tegen iemand vocht die veel sterker was omdat je extra XP voor je troepen kreeg, waardoor over de hele campaign gezien, warbands snel aan elkaar gewaagd waren (= leukere potten)
In een spel waar juist de sterke speler een bonus krijgt zoals in Frostgrave gaan de verhoudingen logischerwijs snel scheef staan. (sterker = grotere kans op winnen winnen = nog sterker = nog grotere kans op winnen = nog sterker)

Heeft iemand wel eens nagedacht om de XP voor wizards te veranderen, en een "underdog bonus" te verzinnen?
+"X" XP voor het verschil van elke 100g dat in de warbands zit en elk lvl verschil van de wizards ofzo?
Dat was namelijk precies de reden waarom Mordheim als campaignsysteem met uiteenlopende warbands werkte.
« Laatste verandering: december 12, 2015, 09:48:39 am door Woudschim »

Fotografie en Ontwerp : www.masque-obscura.nl

Miniaturen (ook in opdracht) : http://miniaturenschilder.nl/

Inquisitor Constantine

• Administrator
  • Hero Member
  • Like a whisper...
« Reactie #47 Gepost op: december 12, 2015, 12:46:53 pm »

Ik weet niet of dit laatste issue wordt aangepakt in Thaw of the Liche Lord?

Maar op internet zijn diverse voorstellen te vinden om het e.e.a. aan te pakken.

Belangrijkste wijzigingen zijn het een limiet stellen aan het aantal beurten: 5 maximaal, of na beurt 5 elke ronde een 4+ gooien voor een volgende ronde. Dat voorkomt massacres.

Ook alleen maar XP geven voor het succesvol casten is een optie.

Wel jammer dat die regels nodig zijn voor een goede campaign, maar ik verwacht dat de schrijver er nog wel wat mee gaat doen.
Yeah, what I've felt, what I've known
Sick and tired, I stand alone
Could you be there
'Cause I'm the one who waits for you
Or are you unforgiven too?

Woudschim

• Hero Member
« Reactie #48 Gepost op: december 12, 2015, 01:24:31 pm »

Een max aantal beurten zou inderdaad bijna vanzelfsprekend moeten zijn.

XP voor succesvol casten ipv kills zou misschien inderdaad iets oplossen!
Je zou toch verwachten dat een wizard beter wordt door succesvol spells casten, niet alleen als er iemand doodgaat van zijn spells. :P

Coenus Scaldingus

• Sr. Member
« Reactie #49 Gepost op: december 12, 2015, 06:30:05 pm »

Op het semi-officiële forum (http://www.lead-adventure.de/index.php?board=92.0) staan inderdaad een stapel voorstellen. Er zijn wel eens klachten dat schade-spreuken te krachtig zijn, met name door de extra xp voor de wizard zelf. Elemental bolt echter is later in de campaign eigenlijk minder eng: enerzijds mogelijk makkelijker om te casten, maar de warband er tegenover heeft vaak veel figuren met +4 Fight, een +1/2 Fight wapen en mogelijk nog een spreuk erbovenop, waardoor de kansen praktisch gelijk zijn in de roll-off. Ook lijkt er vaak met veel te weinig terrein op tafel te worden gespeeld, waardoor het dus vanzelfsprekend veel makkelijker is om een vijand in het vizier te krijgen. Door de plaatsing van treasure gaat een warband eigenlijk altijd met 1, vaak toch zeker wel 2 kistjes van tafel, en zal er daardoor ook vrijwel zeker op vooruit gaan (tenzij de rollen op de tabel heel waardeloos zijn, en een flink deel van de warband écht dood gaat). De invloed van niet-aanvallende spreuken moet ook zeker niet onderschat worden, zelfs een vredelievende Sigilist kan gewoon stapels gratis geld (write grimoire/scroll) en experience (absorb knowledge) krijgen, verder zijn decay of mind control vreselijk irritant, en ga zo maar door. Tot nu toe heb ik veel meer experience (en geld) gekregen via raise zombie, leap en telekinesis dan van de goeie ouwe bone dart. Grootste probleem is dat als je iemand kan zien, dat ook andersom geldt, en je dus mogelijk een pijl in je oog terug kan verwachten.

Juist door het gebruik van de D20 zijn wizards/warbands van verschillende levels niet heel anders, en hebben vaak een zeer redelijke kans om spreuken te gebruiken, een duel te winnen etc. Na een enkel potje zul je +1 op een paar stats hebben, en/of een paar spreuken met 1 makkelijker hebben gemaakt: pas na een aantal potjes is dat verschil merkbaar. Dat is in ieder geval ook het idee dat de schrijver heeft, en zoals hij ook ergens heeft geschreven is (in ieder geval voor de eerste paar spelletjes) de hoeveelheid goud die je te besteden hebt van veel grotere invloed.

'Oplossingen' zoals meer goud en xp geven voor lagere warbands hebben al snel het risico de minder succesvolle warband te belonen, vaak simpelweg voor het komen opdagen. Gezien de scenario's kan een beurtenlimiet ook een slecht idee zijn: het kost bijvoorbeeld best wat tijd om de toren in Silent Tower te beklimmen, treasure op te tillen, en weer helemaal terug te dragen, waardoor dit scenario hoogstwaarshijnlijk meer beurten vereist dan de Well of Dreams and Sorrows. Om nog maar te zwijgen van House of Longreach in de nieuwe uitbreiding, waar je via magische portalen naar een speciale kamer moet reizen (lukt alleen op een 17-20). Zou me niets verbazen als dat potje al snel 10 beurten kost, puur en alleen om eindelijk in die kamer te komen, beesten daar te verslaan en dan weer terug te komen om naar de tafelrand te wandelen. En wat zou je na de laatste beurt doen? Iemand die treasure draagt (maar dus nog niet van tafel af is) toch de treasure geven? Of verlies je die dan? Laatste is nogal irritant, maar het eerste zal er toe leiden dat iemand zich in kan bouwen met 'Wall' Spreuken of er andersoortig voor kan je zorgen dat de tegenstander er niet bij kan komen. Er bestaat natuurlijk een kans dat er opzettelijk geen beurtenlimiet is...

Woudschim

• Hero Member
« Reactie #50 Gepost op: december 12, 2015, 07:12:24 pm »

Inzichtvolle post, bedankt!

Ik ben heel benieuwd naar hoe  het gaat verlopen. Zoals gezegd, ik heb nog geen spelletje gespeeld, dus goed inschatten kan ik het nog niet, behalve wat mijn ervaring met andere games verteld.

Inquisitor Constantine

• Administrator
  • Hero Member
  • Like a whisper...
« Reactie #51 Gepost op: december 13, 2015, 09:44:54 pm »

Misschien dat dat wel het punt is. Teveel spelers spelen wellicht een "pitched battle", terwijl je je juist meer moet richten op de scenario's?
Could you be there

Gunbird

• Hero Member
« Reactie #52 Gepost op: december 13, 2015, 10:00:15 pm »

Wij spelen met de tijdslimiet die ingaat na 5 beurten. En een treasure die niet van tafel is en niet geclaimed is, is weg. Als de treasure wel geclaimed is heb je 50% kans dat je hem hebt. Op deze manier leer je het wel af om al je energie te focussen op het doden van de tegenstanders en ontstaat er een erg strategisch hide en seek spel (vandaar wat de Wall spell hier erg favoriet is)

Coenus Scaldingus

• Sr. Member
« Reactie #53 Gepost op: december 14, 2015, 05:57:27 pm »

Het is trouwens ook lastig om te zeggen in hoeverre een paar levels verschil veel inbalans veroorzaken. In de eerste paar potjes is de hoeveelheid goud dus waarschijnlijk bepalender: een stapel knights/barbarians tegenover wat thugs gaat niet best aflopen, maar na een aantal potten zal iedere speler wel een degelijke selectie soldaatjes hebben, en zijn ook de belangrijkste wizard stats richting of op het maximum. Ziet er naar uit dat we in Arnhem met een redelijke groep een campagne gaan spelen, daarna durf ik pas meer uitspraken te doen over de verschillen en hoeveel het allemaal wel of niet uitmaakt. Het enige waarvoor het zeker wel handig zou zijn om een bonus te geven is voor een speler die in een lopende campagne wil instappen, al kom je dan al een heel eind als die persoon gewoon begint met een paar honderd gold extra om te besteden, en een X aantal levels om spreuken en stats wat te verbeteren.

Inquisitor Constantine

• Administrator
  • Hero Member
  • Like a whisper...
« Reactie #54 Gepost op: december 19, 2015, 07:27:55 pm »

Even over scenery...

Ik heb vandaag in de Wyvern's keep met de Wizard's Tower in mijn handen gestaan.

Mooi model, gebruikt iemand dit, bijvoorbeeld bij het scenario?

Vind hem aardig aan de prijs, en hij mist ook de niveaus. Hoe gaan jullie daar mee om?

Ik ben zelf van plan een paar Pringels bussen te gebruiken. Eéntje is te laag, niet?
Could you be there

Arathorn

• Hero Member
« Reactie #55 Gepost op: december 19, 2015, 11:41:57 pm »

Zelf maken is leuker, en je kunt het dan aanpassen naar de vereisten voor een scenario.

Ik kom net bij Mo vandaan, een eerste pot gespeeld, en dat smaakt naar meer!

Duncan McDane

• Hero Member
  • Deplorable from the Proverbial
« Reactie #56 Gepost op: december 24, 2015, 02:29:14 am »

Over een paar dagen mijn eerste pot(ten) Frostgrave. Denk dat ik voor een Witch toverdoos met stagiere ga ( een van de mooiere FG-modellen imo, kon de Enchanter, Liche en Witch blisters toch niet laten liggen bij de G&S vandaag ) met de nadruk op snelle jongens en 1 of 2 blafjes om op te pompen via spells ipv harde beukers of veel range geschut. Gewoon, voor de lol, zien of het speelbaar is of dat een all-round mix van troepen beter is.
Very 'Eavy,
Very Metal!

Drunkendwarf

• Hero Member
« Reactie #57 Gepost op: december 24, 2015, 12:37:43 pm »

Ook ik ga volgende week mijn eerste potje Frostgrave beleven! Voor mijn warband ga ik mijn Grenadier Barbarians gebruiken; een niet al te beste foto maar deze figuren heb ik geschilderd voordat ik met WHFB begon dus naar hedendaagse maatstaven niet bijzonder. Zonder enige kennis van bijzondere technieken (shaden/highlighten) maar geschilderd volgens "de klare lijn" oftewel bijvoorbeeld rood is rood; groen is groen ::) Ter verdediging van mijzelf: het is meer dan 20 jaar geleden!

Mijn warband:

De afgelopen dagen bezig geweest met het schilderen van scenery. Vier terreinstukken die bij het basis spel van Mindstalkers zaten; zwart hardschuim. Het spel is nooit aangeslagen geloof ik en ik heb de doos alleen maar gekocht voor de terreinstukken die erbij zaten. De basis is klaar maar t.z.t. wil ik ze nog enigszins weatheren en groen aanbrengen.

Ruïne 1 (voorkant)

Ruïne 1 (achterkant)

Ruïne 2

Ruïne 3

Ruïne 4

Mindstalkers was overigens van Manor House Workshop (de firma die afgelopen jaar een Kickstarter begonnen was voor een modulaire plastic dungeon maar deze afbrak voor het einde......). Wat ook interessant voor Frostgrave is: de Kickstarter waar ze voorbereidingen voor aan het treffen zijn! terreinstukken van een latex/rubber substantie: http://manorhouseworkshop.com/category/ks-modular-terrrain-s-w/

DJ

D4

• Jr. Member
  • **
  • Miauw...
« Reactie #58 Gepost op: januari 04, 2016, 08:01:44 pm »

Sinds 2 weken ook hier de interesse gewekt en een warband gemaakt (necromancer).
Zijn er mensen in de buurt van Voorthuizen/Barneveld/Amersfoort die het spelen? :)
Chaos Daemons
W:29 D:9 L:6

Chaos Marines
W:6 D:0 L:3

Woudschim

• Hero Member
« Reactie #59 Gepost op: januari 04, 2016, 08:41:59 pm »

Cool.

Ik woon helaas niet in de buurt.
Vandaag ben ik bezig geweest met de sorceress voor mijn warband, en afgelopen week heb ik een ander model opnieuw gebased, om als apprentice te dienen. :)

Binnenkort foto's!

Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6