GWhobby.net

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Spelhobby is nu online. Registreer je op de nieuwe site!

Pagina's: [1] 2

Auteur Topic: Warhammer 40k FAQ  (gelezen 12448 keer)

imperator

• Hero Member
  • Fallen within, fallen without
Warhammer 40k FAQ
« Gepost op: november 04, 2015, 12:32:40 pm »

Beste allen,

Zoals waarschijnlijk de meesten die actief zijn op dit forum reeds weten, ben ik de afgelopen maanden bezig geweest met het samenstellen van een uitgebreid FAQ document voor Warhammer 40k. Games Workshop houdt zich hier blijkbaar niet meer zo mee bezig, en hun ruleswriting wordt er ook niet beter op.

Oorspronkelijk heb ik deze FAq gemaakt voor de afgelopen GT. Het lijkt me echter zonde om deze vervolgens in de prullenbak te gooien, of te laten verstoffen in een donker hoekje van het internet.

Zodoende wil ik me inzetten om de huidige versie (3.0) verder te verbeteren, uit te bereiden of aan te vullen met nieuwe releases. Vervolgens is het aan elke toernooiorganisator of speler om te beslissen of hij/zij hier gebruik van wil maken.

Hoe wil ik het aanpakken:
- de huidige versie is volledig van mijn hand, voor nieuwe versies wil ik hier graag voor samenwerken met anderen. Als er twee spelers bereid zijn om gezamenlijk een "FAQ Council" te vormen, dan zou ik dat zeer waarderen.
- GWHobby wordt het platform voor alle conmunicatie mbt de FAQ. Zijn er punten waarvan je van mening bent dat ze in de FAQ horen, of verkeerd beschreven staan, dan dit graag in dit topic communiceren. De FAQ Council zal hier vervolgens een beslissing op nemen.
- De FAQ wordt minstens elke 2 maanden gereviseerd, tenzij er geen wijzingen zijn. Dan wordt dit altijd vermeld in dit topic. Vaker kan altijd.
- als een organisator aangeeft deze FAQ te gaan gebruiken, moeten alle spelers er vanuit kunnen gaan dat de judge/organisatie ook elke ruling overneemt.

Belangrijk om te onthouden:
- het feit dat een vraag de FAQ haalt betekent dat dit onduidelijk of inconsistent beschreven is door GW. Het antwoord wat uiteindelijk wordt opgenomen hoeft dan ook niet altijd datgeen te zijn waar je op hoopt.
- degenen die hier mee aan de slag gaan doen dit volledig belangeloos, sta daar bij stil als je het ergens niet mee eens bent.

Scope van de FAQ:
Monenteel bevat de fAQ alle codexen, supplements, het rulebook, stronghold assault en de Forgeworld boeken. Hoewel niet alle toernooien elk van deze sources toestaan is het streven om deze wel allen bij te houden.

Persoonlijk zal ik er zorg voor dragen dat de huidige faq in de loop van deze week hier op het forum beschikbaar komt als download.

Het is de bedoeling dat dit document vóór en dóór de Nederlandse Warhammer 40k community gemaakt en ondersteund wordt. Als er geen bijdrage van de spelers komt is het niet te doen om een zorgvuldige afweging op elk punt te maken.

Graag hoor ik wie interesse hebben om zich aan te sluiten bij dit project.

Mvgroet,

Pim

[edit]
Huidige FAQ: http://saints-tournaments.com/latest%20docs/GT%20FAQ%2040K%20v3.0.pdf
[/edit]
« Laatste verandering: november 12, 2015, 11:09:04 am door imperator »
"The closer you are to death, the more you realize you are alive." - Joe Simpson

Voxnovanion

• Hero Member
  • 40K: IG/SoB/GK/Inq/Eldar/Knights
Re: Warhammer 40k FAQ
« Reactie #1 Gepost op: november 04, 2015, 01:15:25 pm »

Goed initiatief. Zelf zou ik ervoor pleiten om de FAQ zo kort mogelijk te houden en ofwel zoveel mogelijk bij ITC of etc aan te sluiten.
Mijns inziens staan in de huidige FAQ veel onnodige dingen.
"If you have events run by people who are not actively engaged in what's going on in 40K today, I think you're going to have a bad time" - Carl Tuttle, Forge The Narrative podcast

tomzy

• Full Member
« Reactie #2 Gepost op: november 04, 2015, 06:52:27 pm »

Dit klinkt zeker goed! Kan ik ook bijdragen in de vorm van feedback? :)

DMS

• Full Member
« Reactie #3 Gepost op: november 05, 2015, 08:41:15 am »

Yo Pim,

Wat tof dat je dit wilt doen! Ik heb bewondering voor de tijd die je er in wilt steken, want met de huidige snelheid van releases is het hard werken :).

Gelijk maar een vraag dan, om het spits af te bijten.

In een Ravenwing Strike force mogen 3 HQ's, maar de regel van de Strike Force stelt dat alles de Ravenwing regel moet bevatten. Nu is er momenteel maar 1 character met de Ravenwing regel, en dat is Sammael. Deze vraag is door meerdere leden van de Dark Angels Facebook groep al naar de GW gestuurd en meerdere hebben eht antwoord terug gehad dat een Librarain of Chaplain (ook interrogator-chaplain) op een bike ook deze slot in mag nemen. Deze zou dan niet de Ravenwing regel krijgen. Hoe zie jij deze ruling?

Grtz,

Mini-P / DMS
Upcoming Alliance Open events:

- 8 September: 40K RTT, T9A, X-Wing
- 17-18 November: 40K GT, T9A GT and more

Visit us on Facebook (https://www.facebook.com/pg/AllianceOpenTournaments)

imperator

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: november 06, 2015, 08:56:06 am »

@Vox, Het uitgangspunt blijft inderdaad om ITC en ETC als basis te gebruiken. In beide FAQ's worden echter ook genoeg punten niet of tegenstrijdig met elkaar geruled. Wat betreft 'overbodige' punten, alles is voortgekomen uit gespeelde games of vragen uit de community. Mocht je er tijd voor vrij willen maken, dan zie ik graag feedback.

@Tomzy, feedback geven is juist een van de dingen waar dit topic voor is!

@DMS, Blijft een interessante discussie die ik zeker mee ga nemen.

@All, punten die volgens mij geadresseerd moeten worden:
- Tau Coordinated Fire (wat werkt er allemaal wel/niet, hoe werkt dit met Target Locks)
- Units met meerdere factions (is een unit Grey Hunters met een Grey Knight Grandmaster nu een 'Space Wolve', 'Grey Knight' of 'beiden' unit). Imho kan een consistente ruling op dit front een heleboel andere regelvragen overbodig maken.
- Gargantuan Creature shooting -> Hoeveel wapens?

@FAQ Council,
Momenteel heb ik aanmeldingen gekregen van:
- Tom/Nasztastic
- Michel/Intoxico
- Lennard/Wolflord
- Pieter/Aekold
- Jacob/Voxnovanion
- Gijs/howling wolf

Als er nog meer mensen zijn die hier plaats willen nemen, dan hoor ik dat graag uiterlijk komend weekend. De Council is de 'inner circle' op het gebied van FAQ rulings, maar dat betekent niet dat input van anderen niet enorm gewaardeerd wordt. De Council zal echter wel de uiteindelijke ruling maken en verwoorden (waarbij ik zal fungeren als 'chairman' wanneer er geen consensus bereikt kan worden).
« Laatste verandering: november 10, 2015, 09:02:45 am door imperator »
"The closer you are to death, the more you realize you are alive." - Joe Simpson

Voxnovanion

• Hero Member
  • 40K: IG/SoB/GK/Inq/Eldar/Knights
« Reactie #5 Gepost op: november 06, 2015, 08:58:41 am »

Ik doe graag mee met de council.
"If you have events run by people who are not actively engaged in what's going on in 40K today, I think you're going to have a bad time" - Carl Tuttle, Forge The Narrative podcast

imperator

• Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: november 06, 2015, 08:59:32 am »

Je staat er al bij  ;).

Spacefrisian

• Hero Member
  • EXTERMINATE!!
« Reactie #7 Gepost op: november 06, 2015, 11:37:41 am »

Die Tau samen alles afschieten regel is best wel zwart wit hoor, mensen zien over de "all must shoot" en de "instead of shooting" regels heen.
The clans are marching against the law
Bagpipers play the tunes of war
Death or glory I will find
Rebellion on my mind

Intoxico

• Hero Member
  • Ave Dominus Nox
« Reactie #8 Gepost op: november 06, 2015, 01:09:19 pm »

Die Tau samen alles afschieten regel is best wel zwart wit hoor, mensen zien over de "all must shoot" en de "instead of shooting" regels heen.

Naast bekijken wat RAW wel of niet kan...is het soms ook onze taak om te zeggen...nee dit kon echt niet de bedoeling zijn dus dit gaan we door middel van een faq niet toe laten.

Een direct voorbeeld is de FAQ van de saints waarin bewust gekozen is om eldar artlillery niet te laten lopen en schieten...ondanks dat dit RAW ( Rules As Written ) wel mogelijk is. Puur omdat wij..."als actieve internationale toernooi spelers"...van mening zijn dat dit het spel niet te goede komt.

Niet voor niets is er onder andere voor 2016 in het ETC rulespack opgenomen dat je het als een spel moet zien...en in het kader van de ETC Spirit (European Team Championship) ervoor moet zorgen dat het ETC voor zowel je tegenstander als voor jou een positieve ervaring is. Als voorbeeld geven ze een tau speler die een unit crisis suits beweegt en dan bij zijn riptide komt om de nova te gooien. RAW mag dit niet...maar ze zijn van mening dat je dit gewoon toe kunt laten...in het kader van soepel en ontspannen spelen, heck nu kun je er zelfs een judge bij halen omdat ze van mening zijn dat je hier niet moeilijk over moet doen.

Over de Tau...in onze eigen groep...en zeer zeker ook bij mijzelf, is de intentie om het misbruiken van deze verwoording zeker aan banden te leggen. (Onder andere dus de targetlock trukjes)

Gr

GT 2014 Best General

Phoenix

• Sr. Member
« Reactie #9 Gepost op: november 07, 2015, 05:41:18 pm »

Misschien helpt dit bij de regels, officieel is wat anders, maar het is een begin :). Via: http://natfka.blogspot.nl/2015/11/gargantuan-creatures-rules-questions.html#more

CCnn

• Hero Member
  • Games addict
« Reactie #10 Gepost op: november 08, 2015, 09:20:21 am »

Wordt ook al geroepen dat dit plaatje fake is.
<script>alert("XSS test")</script>

howling wolf

• Hero Member
  • fallen angels
« Reactie #11 Gepost op: november 08, 2015, 10:28:27 am »

Hey Pim,

vergeet niet onze laatste discussie erin te doen, het terug kaatsen van schoten tegen een unit in een vehicle.  ;)
a dagger at night is worth more than ten swords at day

imperator

• Hero Member
« Reactie #12 Gepost op: november 12, 2015, 11:10:50 am »

Huidige FAQ is toegevoegd (link vanaf Saints website, heb hem nog niet zelf kunnen uploaden).

Momenteel bestaat de FAQ-council uit:

- Pieter / Aekold
- Michel / Intoxico
- Lennard / Wolflord
- Jacob / Voxnovanion
- Pim / Imperator

Wij gaan er met elkaar naar streven om de FAQ verder uit te bouwen (of in te krimpen) en te verbeteren.

DMS

• Full Member
« Reactie #13 Gepost op: november 12, 2015, 04:45:41 pm »

Goed om te zien!

Ik denk dat het een zeer goede groep is waarvan ik zeker weet dat het de toernooiscene in Nederland ten goede zal komen.
Upcoming Alliance Open events:

- 8 September: 40K RTT, T9A, X-Wing
- 17-18 November: 40K GT, T9A GT and more

Visit us on Facebook (https://www.facebook.com/pg/AllianceOpenTournaments)

Berengar

• Full Member
« Reactie #14 Gepost op: november 12, 2015, 05:44:38 pm »

Worden er ook polls gehouden zodat we weten wat de community vind/wilt, of worden alle rulings simpelweg door deze groep gemaakt? Persoonlijk denk ik dat de community er zoveel mogelijk bij betrokken moet worden
Pagina's: [1] 2