GWhobby.net

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

GWHobby 2.0 komt eraan.
Lees erover in het subforum "Algemeen".

Pagina's: [1] 2

Auteur Topic: Wat is er veranderd in 10 jaar?  (gelezen 5171 keer)

Lossarnach

• Full Member
Wat is er veranderd in 10 jaar?
« Gepost op: mei 18, 2016, 12:25:08 am »

Dag allemaal,

In 2002 was ik nog een jochie op de basisschool. Toen kocht ik van mijn zakgeld samen met mijn beste vriend voor 3,50 het eerste nummer van Battle Games In Middle Earth (jaja, wie weet het nog?). Daarvoor kreeg je maar liefst 12 goblins, potjes verf, een kwast en een introductieboekje. Sinds dien voor honderden euro's "Lord of the Rings poppetjes" gekocht, dus de verkooptruc heeft gewerkt! Later ook nog in mindere mate Warhammer/40K. Dit heb ik tot 2006 fanatiek volgehouden, maar toen verschoven mijn interesses langzaam naar andere dingen. Ook doordat m'n maat ermee stopte.

Nu, ca. 10 jaar later, kwam er een Kickstarter langs van de Dark Souls Board Game. Omdat ik een liefhebber ben van de series en omdat ik het een goede deal vond, heb ik meegedaan. Ik heb gelijk al mijn oude hobbyzooi van zolder gehaald en ik ben weer aan het rondkijken op GWHobby.

Nu vraag ik me af: Wat is er allemaal veranderd in de afgelopen 10 jaar? Behalve dat alles 2x zo duur is geworden. En ik zie dat heel veel (alles?) nu van plastic is... Waren de Hobbit miniaturen net zo'n flop als de films?
Zijn er andere/nieuwe miniatuur fabrikanten populairder geworden, of is Games Workshop nog steeds het meest populair? Is het eerste nummer van Battle Games In Middle Earth nog te koop voor 3,50? Al mijn verf is uitgedroogd!

Bassvdh

• Hero Member
Re: Wat is er veranderd in 10 jaar?
« Reactie #1 Gepost op: mei 18, 2016, 07:24:16 am »

Ah, BGIMA heb ik ook nog vanaf het begin gevolgt! Helaas was dit een eenmalige promo serie, die dankzij succes van de films enorm populair is geworden. Die series zijn helaas ook al 10 jaar niet meer te koop...

Games-Workshop is nog steeds het grootste (en beste..?) bedrijf wat miniaturen produceerd en heeft tevens de grootste diversiteit aan miniaturen. Helaas is The Hobbit inderdaad minder aangeslagen dan het overweldigende succes van Lord of the Rings en is deze tak van GW een beetje doodgebloed. Echter is er recent erg goed nieuws naar buiten gekomen, de tak word namelijk gerebrand naar Middle Earth en veel oude modellen gaan weer opnieuw in productie. Er wordt zelfs gewerkt aan nieuwe mini's!

De prijzen blijven helaas wel van dit niveau of zelfs hoger... Kijk ook goed naar verpakkingseenheden, daar had ik me bijna in vergist toen ik na jaren terug kwam. Veel doosjes waar voorheen 20/24 miniaturen in zaten zijn nu slechts 10/12 miniaturen en alsnog verdubbelt in prijs. Tweedee hands kopen is de enigste manier om voor een leuke prijs miniaturen te scoren, afhankelijk van je wensen en budget.

Inquisitor Constantine

• Administrator
  • Hero Member
  • Like a whisper...
« Reactie #2 Gepost op: mei 18, 2016, 09:01:34 am »

Welkom terug, Lossernach.

Ja, er is wel het een en ander veranderd de laatste jaren. Ik geloof dat LotR al in zijn derde editie zit qua regels, Warhammer bestaat niet meer en 40K heeft ook al twee twee nieuwe edities gezien.

Is GW nog steeds de grootste? Ik betwijfel het. De betrekkelijke monopoliepositie zijn ze in ieder geval kwijt. Bedrijven als Fantasy Flight Games (hoewel die wat licenties van GW hebben), Mantic en Privateer Press timmeren aardig aan de weg en hun systemen bedrijven de topposities die GW had qua verkopen (of zijn die soms al voorbij). Het is dat GW drijft op 3 grotere spelsystemen, waardoor ze wat het totale aantal verkopen betreft aan de top kunnen blijven.

Ja, GW spullen kosten meer en meer geld. Of het (te) duur is moet je zelf uitmaken, het is maar net wat je voor een model wil neertellen.

Zelf kijk ik voor mijn Fantasy modellen liever naar Reaper, en qua historische modellen is er keuze te over, goede kwaliteit voor een mooie prijs.

Qua verf moet je maar kijken wat je ligt. De nieuwe range (schrik niet) van GW is aardig aan de prijs en schijnt (weer) redelijk goed te zijn, maar er zijn genoeg vergelijkbare of betere merken die een gunstigere prijs hebben. Denk aan Vallejo en P3, bijvoorbeeld.

Maar bovenal: welkom terug in de hobby!
Yeah, what I've felt, what I've known
Sick and tired, I stand alone
Could you be there
'Cause I'm the one who waits for you
Or are you unforgiven too?

Helm

• Hero Member
  • Ride to ruin and the world's ending!
« Reactie #3 Gepost op: mei 18, 2016, 02:10:20 pm »

Welkom terug!

Het is inderdaad duurder geworden en afgezien van een aantal coole modellen (Radagast op slee, Bolg en de eagles en....SMAUG) en een cool nieuw leger (boselven van Thranduil) is de aanwas wat beperkt of bijna niet te doen (Laketown en Gundabad orcs) qua prijs. Of je moet sparen....

2e hands zijn een heleboel LotR modellen goed te vinden en de BGIME zie ik met grote regelmaat voorbij komen op marktplaats.

Wat het spel betreft is er een trouwe en fanatieke gemeenschap en zijn er vaak wel spelers in de buurt te vinden.
Het spel zelf heeft in 2012 een update gehad waarbij de speelbaarheid (nog) beter is geworden. LoME is (naar mijn mening helaas) losgelaten waardoor spelers in principe meer keuzevrijheid hebben wat legeropbouw betreft. Dit heeft gelukkig niet geleidt tot mega kaas...

De verf van GW is goed maar duur, Vallejo is van vergelijkbare kwaliteit.
I'm Invincible - Black Knight
You're a loony - King Arthur

LotR/Hobbit SBG 2018:
W: 15
D: 3
L: 11

Arabog

• Elderlings
  • Hero Member
  • lotr fanaat
« Reactie #4 Gepost op: mei 18, 2016, 05:16:44 pm »

Welkom terug Lossarnach. Toch hetzelfde jongetje dat ook altijd vroeger op the citadel zat en zelfs nog wel op thepellenorfields.nl lang geleden.
Ik ben de afgelopen 10 jaar wel doorgegaan met lotr of nadien hobbit maar ook af en toe een rustperiode gehad hoor.
De nieuwe aanwas die de hobby kreeg met BGIMA is toch wel langzaam uitgedroogd al zitten hier nog wel diverse leden die ooit ook zijn begonnen met de eerste goblins. Heb ze zelfs zoveel jaren later toch maar eens opnieuw geverfd en details beter bijgewerkt. Totaal aantal van zulke goblins nu wel rond de 120 intussen.

Afgelopen 10 jaar wel regelmatig toernooien georganiseerd door heel Nederland maar de organisaties die evenementen organiseren neemt wel af. En dan beginnen ze ook vooral wegens financien behoorlijk veel geld te vragen om nog iets leuk te doen als hobbiest.

Sluit me voor lotr gedeelte aan bij lotr verder uit vorige post.

Prijs is net als bier omhoog gegaan. kocht je 10 jaar geleden op terras 1 biertje voor 2 gulden dan betaal je dat nu in euro's. En helaas zijn er van diverse hobbit modellen nog geen goedkopere plastic varianten maar nu alleen nog de duurdere resin(vervanger helaas van tin)
Bij lord of the rings had je eerst goede dure tinnen modellen en kwam pas jaar later ook een doosje met 24 plastic modellen. bij The hobbit ben ik bang omdat er minder van is verkocht er geen plastic modellen uitkomen van dwergensoorten en orc soorten.

Wel even een correctie van eerste nummer BGIMA: vanwege introductie was eerste toch maar 1,95 en alle opvolgende delen 6,95 via boekhandel.
heb zelf de hele serie standaard gehaald via boekhandel en ben geen lid van deagostini geworden.

theCitadel.nl : die is langzaam helemaal uitgestorven en starters zijn niet meer actief. Ik ben nog wel moderator en kan nog dingen aanpassen mocht er ooit behoefte aan zijn.

Bassvdh

• Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: mei 18, 2016, 05:22:37 pm »

Welkom terug Lossarnach. Toch hetzelfde jongetje dat ook altijd vroeger op the citadel zat en zelfs nog wel op thepellenorfields.nl lang geleden.

Oef, dat zijn namen die ik al heel lang niet meer heb gehoord zeg! Altijd met veel plezier rond gehangen daar, dat is toch wel meer dan 10 jaar geleden denk ik... #nostalgie

Arabog

• Elderlings
  • Hero Member
  • lotr fanaat
« Reactie #6 Gepost op: mei 18, 2016, 06:16:38 pm »

ja the pellenorfield is al meer als 10 jaar weg. Ben nog wel op de meeting geweest ooit in Utrecht.
Heb nog wel wat rohan modellen overgenomen van degene die tpf ooit startte. jongen uit Groningen.
Daar begon voor mij het internet gebeuren met de hobby en toen had je nog een paar leuke in die tijd die elkaar leuk beconcureerden. Eomer.nl was er ook zo een dacht ik.
inderdaad verre nostalgie de battle's tussen tC en tpf

Aerendar Valandil

• Hero Member
  • Tralala....
« Reactie #7 Gepost op: mei 18, 2016, 06:44:33 pm »

Er is best wat veranderd in de gamesomgeving.

*Wat SciFigaming betref is GW met 40K denk ik nog steeds dominant, hoewel er een paar concurrenten bij zijn gekomen.

*Wat Fantasy betreft: GW heeft de klassieke Old World aan de dijk gezet - na een lange periode van afnemende verkopen - en heeft een flink ander gambiet gekozen genaamd Age of Sigmar, met grotere modellen, een eenvoudiger spel, wart kleinschaliger, met een heel ander beeldidioom. De reacties zijn er gemengd. Er zijn mensen die het graag spelen en geen moeite hebben met de grotere en duurdere modellen, en die zelfs gaaf vinden, en er is een flinke school die baalde dat het klassieke Warhammer naar de Chaosgoden was, en die AoS te duur en lelijk vinden. Een reactie is dat er verschillende initiatieven zijn ontstaan om WH in leven te houden, waarvan 9th age de bekendste is; feitelijk is het warhammer, maar met gestroomlijnde regels en army listst. Ook een concurrent/ripoff van Warhammer, Mantic Games, neemt die markt deels over. Ripoff is misschien overdreven, het spelletje Kings of War is erg anders, nogal wat sneller, maar de modellen zijn duidelijk geent op de concepten/'legers' van WH, al is dat ook voor een groot deel generic.

*Een belangrijke concurrent is alweer op zijn retour, Warmachine/Hordes, een steampunkspel met een relatief laag aantal modellen. Was een tijdje erg populair, vooral in het toernooicircuit.

*Op dit moment is er ook X-Wing, een vlieg-schietspelletje met voorgeschilderde StarWars-ruimteschepen. Redelijk populair en laagdrempelig vanwege de voorgeschilderde modellen.

*Een belangrijke ontwikkeling is de bredere opkomst van historische wargames. Er zijn meer aanbieders, die nu ook in plastic werken - een belangrijke breker vanwege de prijs, en een aantal belangrijke, redelijk eenvoudige, toegankelijke spellen zoals Bolt Action en Saga (WOII en Dark Ages) wat grootschaliger is Flames of War (ook woII) en ook Oudheid en Napoleontisch hebben enige aanhang. Door de prijs en de verbreding zijn er ook meer spelers bijgekomen.
« Laatste verandering: mei 18, 2016, 08:23:35 pm door Aerendar Valandil »
Groetjes,

Aerandirloriusmetdeonspelbarenaam

Erelid van de ouwelullenbrigade.

Club: www.amsterdam6shooters.nl

Lossarnach

• Full Member
« Reactie #8 Gepost op: mei 18, 2016, 08:33:42 pm »

Leuk om te lezen allemaal. Goed om te zien dat er meer aanbieders zijn. Ik ga zeker kijken naar de alternatieven. Hebben jullie nog meer sites/fabrikanten aan te raden? Het lijkt me wel tof om meer historische modellen te schilderen.

Qua verf moet je maar kijken wat je ligt. De nieuwe range (schrik niet) van GW is aardig aan de prijs en schijnt (weer) redelijk goed te zijn, maar er zijn genoeg vergelijkbare of betere merken die een gunstigere prijs hebben. Denk aan Vallejo en P3, bijvoorbeeld.

Gister heb ik de hele avond in mijn half-uitgedroogde verfpotjes zitten roeren, en met wat water was het allemaal best te redden. Sommige, vooral die bijna leeg waren, kon ik weggooien en een aantal werden nogal klonterig. Maar zoals het er nu naar uit ziet is een groot deel gered! Maar dat neemt niet weg dat ik nog het één en het ander nodig heb, dus ik zal zeker kijken.

2e hands zijn een heleboel LotR modellen goed te vinden en de BGIME zie ik met grote regelmaat voorbij komen op marktplaats.

Wat het spel betreft.....

Ik heb zelf nog zat LotR spul liggen hier, dus ik denk dat ik niks meer nodig heb. En het spel was ik nooit echt in geïnteresseerd. Ik ben en was altijd meer van het schilderen.

Haha! Jazeker, ik ben dat jongetje. :P Zeker lang geleden allemaal. Ik was zelf ook nog een tijd moderator daar. In de tijd dat ik daar nog rondhing merkte ik al dat de hele LotR hype aan het afzwakken was.

*Een belangrijke ontwikkeling is de bredere opkomst van historische wargames. Er zijn meer aanbieders, die nu ook in plastic werken - een belangrijke breker vanwege de prijs, en een aantal belangrijke, redelijk eenvoudige, toegangkelijke spellen zoals Bolt Action en saga (WOII en dark ages) wat grootschaliger is Flmes of War (eek woII) en ook Oudheid en Napoleontisch hebben enige aanhang. Door de prijs en de verbreding zijn er ook meer spelers bijgekomen.

Hmm, klinkt interessant, ik zal eens kijken.

Bedankt voor jullie reacties!

Skullboy

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: mei 18, 2016, 10:08:45 pm »

Wat vooral het laatste paar jaar gebeurde is het einde van WFB en de komst van Age of Sigmar. Maar niet treuren sinds de fans samen een spirituele opvolger hebben gecreëerd genaamd The 9th Age :D.

GW heeft iid concurrentie bijgekregen. CEO Tom Kirby is opgestapt, en Matt Ward ging ook weg, Nog steeds geruchten dat hij bedreigingen toegestuurd kreeg.

Ze hebben nu ook Start Collecting en andere discount pakketten uitgebracht en naar verluid ging de verkopen weer op gang.

Arabog

• Elderlings
  • Hero Member
  • lotr fanaat
« Reactie #10 Gepost op: mei 20, 2016, 11:17:53 am »

Wat ik zelf ook erg veranderd vind de afgelopen 10 jaar is de white dwarf. 10 jaar geleden prima blad dat ik geregeld kocht met goede artikelen tussen de reclame voor nieuwe modellen.
nu puur reclameblaadje geworden zonder verder enige inhoud volgens mij. vind het al niet meer in winkels omdat oplage zo gekelderd is(als het nog bestaat)
concurrenten hebben volgens mij ook niets wat in de buurt komt van oude white dwarfs.

Verder zijn er volgens mij veel internet forums door de tijd ook verdwenen en is er wel wat op facebook maar niet veel en ook veel minder inhoud als vroeger sites als bv the last alliance had.

Aerendar Valandil

• Hero Member
  • Tralala....
« Reactie #11 Gepost op: mei 20, 2016, 02:49:20 pm »

nu puur reclameblaadje geworden zonder verder enige inhoud volgens mij.

Volgens mij werd dat 10 jaar geleden ook al gezegd. :-)
Groetjes,

aunknorrie

• Hero Member
  • Hallo, ik ben aK en ik ben verslaafd aan mindfoks.
    • Volg me op twitter...
« Reactie #12 Gepost op: mei 25, 2016, 11:49:01 am »

nu puur reclameblaadje geworden zonder verder enige inhoud volgens mij.

Volgens mij werd dat 10 jaar geleden ook al gezegd. :-)

Dan hebben ze toch een keer de kwaliteit weten vast te houden ...
En dan vind ik voor AK meest logische verklaring dat hij me 2 avonden achter elkaar heeft genomen.
* kuch * kuch *

(zo komt een man wel aan een reputatie)

Helm

• Hero Member
  • Ride to ruin and the world's ending!
« Reactie #13 Gepost op: mei 25, 2016, 05:06:52 pm »

Wat er qua schilderen is veranderd in de tussentijd is dat er meer gebruik gemaakt wordt van weatheringtechnieken en airbrush. Wel leuk om je in te verdiepen me dunkt.
I'm Invincible - Black Knight
You're a loony - King Arthur

LotR/Hobbit SBG 2018:
W: 15
D: 3
L: 11

Aerendar Valandil

• Hero Member
  • Tralala....
« Reactie #14 Gepost op: mei 25, 2016, 05:29:04 pm »

Dan hebben ze toch een keer de kwaliteit weten vast te houden...

Spot on.  ;D
Groetjes,

Pagina's: [1] 2