GWhobby.net

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

GWHobby zoekt schrijvers voor de nieuwe Main Site. Lees alles in het subforum "Algemeen".

Pagina's: [1] 2 3 ... 6

Auteur Topic: Hoe kijk je nu naar AoS sinds de release?  (gelezen 23253 keer)

Skullboy

• Gast
Hoe kijk je nu naar AoS sinds de release?
« Gepost op: juni 29, 2016, 02:12:06 pm »

Al een tijdje geleden dat GW AoS uitbracht en zijn jullie meningen erover positiever/negatiever of nog steeds hetzelfde als tijdens de release?

Speak your mind.

Crackbone

• Hero Member
  • Eindbaas met een Attitude
Re: Hoe kijk je nu naar AoS sinds de release?
« Reactie #1 Gepost op: juni 29, 2016, 02:15:11 pm »

Ik vind, nu dat de Generals Handbook er aan komt de game wel verbeteren. Nooit echt slecht gevonden hoor: het was best ok, maar het moest even inzinken dat je een behoorlijke baklading terrein nodig had. Dan was het echt een heel vermakelijk spelletje.

morbal

• Hero Member
  • het gesprek is niet hier maar daar-->
« Reactie #2 Gepost op: juni 29, 2016, 06:33:59 pm »

Ik ben er vrij openminded naar toe gegaan. het is geen warhammer meer, het is een ander spel geworden.
Sommige dingen zoals ik sta 3" voor cover en ik heb daar de bonus van trekken op niet veel vind ik. Andere zaken zijn wel leuk.
globaal gezien ben ik er tot nu een beetje op afgehaakt

Ik kijk wel uit naar een soort punten systeem om er net iets meer balans in te krijgen. want de spelletjes die ik tot nu toe heb gespeeld waren tot nu toe niet echt gebelanceerd ondanks de verschillende methodes die we al gebruikt hebben.
Liefde is een schat aan herinneringen.
geschilderd: 601/ 300

Blonde Beer

• Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: juni 29, 2016, 11:35:18 pm »

Mijn mening is niet echt veranderd. Aangezien dit de AOS hoek van het forum is zal ik het daar netjes bij laten, ik wil geen mensen kwetsen.
Okay, mijn post is niet helemaal onderbouwd en er kunnen subtiele verschillen zitten met de werkelijkheid, echter klopt het voor 90% wel.

Martinus7

• Full Member
« Reactie #4 Gepost op: juni 30, 2016, 11:36:09 am »

Als vermakelijk spelletje om met wat vrienden even lol te hebben vind ik het een leuk spel. Inderdaad gewoon heel de tafel vol terrein zetten, dan is het gelijk een beter spel. De Azyr Comp werkt prima voor balans, het is gelijk spannend dan. Voor toernooien speel ik liever 40k, 9th age en WM/H alhoewel ik die laatste 2 weer eens moet oppakken. 9th Age is qua spelregels gewoon uitstekend vind ik.

Skullboy

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juni 30, 2016, 11:38:54 am »

Mijn mening is niet echt veranderd. Aangezien dit de AOS hoek van het forum is zal ik het daar netjes bij laten, ik wil geen mensen kwetsen.
Gewoon doen. Een opgevoerde discussie is altijd welkom ;).

AoS is voor mij leuk als een klein klein spel te spelen met anderen, maar daar houdt het helemaal op. Waarom moesten ze zo nodig WFB compleet verwijderen. AoS is goed te gebruiken als een brug/introductie voor beginners om na enkele potjes door te gaan naar WFB. Ik hou van de tactics, opties en de competitiviteit die Fantasy bood en ook een van mijn favoriete supplements; Storm of Magic. Fantasy spelen in de lokale GW winkel kan niet meer, maar gelukkig wel thuis ;D. En The 9th Age biedt veel troost aan fanatieke Fantasy spelers die gewacht hebben op een nieuwe Fantasy editie.

9th Age is qua spelregels gewoon uitstekend vind ik.
I call it "power of the community" ;). Je ziet hoe veel een doelgroep met elkaar kan bereiken.

Vidrian

• Full Member
    • Robrominis
« Reactie #6 Gepost op: juni 30, 2016, 12:46:08 pm »

Age of Sigmar is voor mij de uitkomt geweest, ik had fantasy helemaal opgegeven voor AoS om de hoek kwam rollen.
Sinds de release verf ik weer, speel ik weer en heb ik nooit meer een potje verlaten met een naar gevoel. Gisteren nog heb ik een Castle seige gespeeld met mijn orcs en dat is alleen maar lol hebben.

Warhammer heeft op competitie niveau altijd gefaald in mijn ogen, er is nooit balans geweest en ik had altijd het gevoel dat ik geen schijn van kans maakte tegen andere legers. Mensen gingen nare lijsten spelen om nog een kans te maken en door de snelle doorstroom van "top tier" zag ik maar weinig volledig geverfde legers.
Voor competitie moest je toen niet en nu ook niet bij Games-workshop zijn. Daar zijn andere bedrijven voor (doe mij maar Warmachine/hordes)

Age of Sigmar is simpel, zeker, maar daarom ook heel toegankelijk, niet alleen om nieuwe spelers te vinden, maar ook om elke game episch te maken. Veel spelers maken de fout dat ze zich focussen op "pitched battles", niet alleen de meeste saaie, maar ook de meest ongebalanceerde versie van spelen. Met de simpele regels kan je je gaan focussen op mooie tafels, grappige extra regels, of roleplaying.
Voor mij is AoS een battle Roleplaying game geworden.
Zelfs wanneer mijn Orc bigboss met 1 been in het graf staat kan je er zeker van zijn dat hij je unit komt chargen, het is namelijk een ORC!
Toen mijn tegenstander zijn land moest verdedigen van Grom's Goblin horde stond daar aan het einde van de game een enkele Elf lord in duel met Grom the Paunch, omsingeld door de goblins die zojuist zijn leger hadden overrompeld, en versloeg Grom en won daarmee de battle!
Ik speel AoS niet om te winnen (en heb ook al heel lang niet meer "gewonnen"), maar om een verhaal uit te spelen.   

Ik nodig dan ook iedereen uit om in Den Bosch met mij een potje te spelen en ik laat je met plezier zien wat de kracht van Age of Sigmar is.

Vid.

Dementii

• Full Member
« Reactie #7 Gepost op: juni 30, 2016, 01:06:26 pm »

Iedereen zijn eigen mening, prima, respecteer ik. je wordt niet gedwongen het leuk te vinden. Discussie ben ik helemaal voor, mits met respect voor elkaar. Maar de soms neerbuigende toon waarop AoS op dit forum wordt weggezet als 'spelletje voor beginners' of kinderspelletje kan ik slecht tegen. Ik zeg ook niks over 40k, maar dat is ook omdat ik het niet ken.
Ik vind dat voor een heleboel mensen AoS een prima game is die veel plezier bezorgt. En je kunt niet zeggen dat GW stil zit qua nieuwe releases.

Rogier

• Hero Member
  • Full member. huhhuh. huh. huh.
    • instagram
« Reactie #8 Gepost op: juni 30, 2016, 02:45:46 pm »

Ik nodig dan ook iedereen uit om in Den Bosch met mij een potje te spelen en ik laat je met plezier zien wat de kracht van Age of Sigmar is.

Vid.

Ga ik graag op in, wanneer/waar speel je?

Ik zal ook eens wat opschrijven.
Vooraf moet worden gezegd dat ik een heel erg druk leven heb en ik allang blij ben als ik aan een paar hobbyactivteiten per maand toekom. Dat is vaak gewoon thuis even een beetje schilderen. En heel af en toe een potje spelen.
De grotere WHFB toernooien waren daarom voor mij altijd een mooie gelegenheid om een leger te beginnen en te schilderen, met duidelijke deadlines en zo.   

Ik hou vooral van poppetjes en het schilderen. Spelen is voor mij secundair. Maar helpt wel om een doel te stellen.

Age of sigmar heeft een paar dingen goed gedaan, maar ook een paar dingen wat minder.

Goed:
- het is gewoon een heel erg leuk spelletje, makkelijk te leren, snel te spelen, inderdaad is er veel terrein nodig. maar ik speel het graag.
- ronde bases, daardoor zien je poppetjes er gewoon beter uit. ik weet niet hoe jullie dat ervaren, maar na een jaar AOS zien vierkante bases er echt heel erg onnatuurlijk uit!
- de combi met andere spelsystemen, zoals 40K (ik kan mijn plaguebearers gewoon op ronde bases laten staan) en meer recent WH Quest
- geweldige nieuwe modellen, en releases
- die ook nog eens  worden gesupport
- waarbij het voor het spel niet uitmaakt hoe goed ze zijn of hoeveel punten ze zijn
- het is duidelijk de gamechanger die de hobby en de warhammer world nodig had (maar dat is niet alleen maar leuk). WHFB was gewoon op en er moest iets nieuws komen.

Het nieuwe spelsysteem met puntwaarden lijkt (zonder dat ik het boek al heb gezien)  interessant maar zorgt ook meteen weer voor een harde focus op puntwaarde. We zien wel hoe dat uit gaat pakken.
ik hoop dat in het kielzog van het general's handbook op nieuwe grote landelijke AoS toernooien. nu nog iemand die ze gaat organiseren ;-)

Ik geef het heel erg veel kans en hoop dat dit nu de echte nieuwe WHFB gaat worden waar ik een jaar geleden op hoopte.

Wat minder:
- zomercampagne  >:( , wie verzint het nou om een zomercampagne te doen als je gewoon op vakantie gaat en in de zon op het strand wil liggen. ik vind het echt erg slechte timing (maar vooral omdat ik graag had meegedaan).
- heeft gezorgd voor een breuk in de community, vind ik erg jammer
- veel teveel (regel)boeken met achtergrondverhaaltjes, ik ben het verhaal al helemaal kwijtgeraakt. er is gewoon teveel in een te korte tijd uit gepompt
- ik heb nog steeds wat moeite met de achtergrondverhaaltjes en al die realms... komt misschien nog wel maar ik was echt gek van de End Times en ik had op een beter, spannender achtergrondverhaal gehoopt daarna.
- zoveel gave nieuwe releases, kiezen is extreem moeilijk. tijd maken om te schilderen nog moeilijker

Anyway, ik heb eind vorig jaar WHFB uitgezwaaid, een zuiver afwachtende houding aangenomen en ben uit pure verveling maar wat 40K dingen gaan schilderen (ook best leuk). Om te kijken wat er gebeurt als het stof neer is gedwarreld in fantasyland. 9th age is duidelijk niet voor mij ook al spelen veel mensen het. Want vierkante bases en het heeft gevoelsmatig niet echt de toekomst. Hooguit poets ik een keer een oud leger op. maar nieuwe dingen ga ik niet schilderen op vierkante bases.

Vind het jammer dat dat heeft moeten gebeuren, want de hobby staat bij mij nu op een heel laag pitje en ik ben er echt minder gemotiveerd door geraakt om te schilderen.
De online community op twitter helpt trouwens wel goed hoor. Je ziet trouwens dat er internationaal steeds meer AOS wordt gespeeld.

Nou ja, dat is dus mijn lange antwoord op een korte vraag.

Crackbone

• Hero Member
  • Eindbaas met een Attitude
« Reactie #9 Gepost op: juni 30, 2016, 02:53:41 pm »

Citaat
- zomercampagne  >:( , wie verzint het nou om een zomercampagne te doen als je gewoon op vakantie gaat en in de zon op het strand wil liggen. ik vind het echt erg slechte timing (maar vooral omdat ik graag had meegedaan).

Zomercampagne snap ik wel. Doelgroep is vrij, 8 weken vakantie, gemiddeld 2 weg. Dan wilt GW natuurlijk dat ze de rest van de tijd in de shop doorbrengen. Hoe langer mensen in de shop zijn/hoe vaker ze in de shop zijn, des te groter de kans dat ze meer uitgeven.

Winter campaign klinkt tof, maar door de weeks zit iedereen dan gewoon op school/studie/werk.

Citaat
Onnodig maar helaas wel waar. Vind nog steeds dat teveel veteranen het geen eerlijke kans hebben gegeven. Maar ieder z'n ding.

Citaat
- ronde bases, daardoor zien je poppetjes er gewoon beter uit. ik weet niet hoe jullie dat ervaren, maar na een jaar AOS zien vierkante bases er echt heel erg onnatuurlijk uit!
Erg waar! Vierkant doet het niet zo voor me meer. Ook nooit meer gezeur met opranken. Ooit eens geprobeerd met Black Orcs? NIET te doen!

Nog als laatste een extra opmerking: Vorige editie voelde voor mij erg meta-minded. Als ik een leger aan het bouwen was, kreeg ik vaak het commentaar "Op toernooien ga je het niet redden". The thing is, ik heb een hekel aan "de meta" en vind het onderhand echt een scheldwoord aan het worden. Bouwen en kwasten wat je LEUK vind is voor mij het allergrootste voordeel allertijden aan AoS. Voelde vroeger toch meer Bouwen en kwasten wat het internet dicteert je te doen. En dat is voor mij geen lol in de hobby hebben.

Lekker doppies rollen, poppetjes dood maken in een quick-fast paced fashion is veel meer mijn ding :D

« Laatste verandering: juni 30, 2016, 02:56:22 pm door Crackbone »

Skullboy

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juni 30, 2016, 04:43:26 pm »

Dat zelfs een wargamer zijn leger in brand stak als reactie (idd overdreven, maar kennelijk wanhopig om zijn mening duidelijk te maken).
Je kunt zelfs de verdeeldheid zien bij Blue Table Painting's video over Age of Sigmar en de comments (vanaf 18 minuten start de AoS gedeelte).

Ook in m'n lokale GW winkel heb ik na de launch van AoS een aantal wargamers niet meer teruggezien :-\.

morbal

• Hero Member
  • het gesprek is niet hier maar daar-->
« Reactie #11 Gepost op: juni 30, 2016, 04:58:54 pm »

Het is ook een totaal ander spel. je kan 8ste fantasy niet vergelijken met aos, je speelt enkel, bijna toevallig, met de zelfde modellen.

Het is een leuk spelletje, gemakkelijk om op te pakken, veel gemakkelijker om mee te beginnen dan 8th of 40k, maar het heeft niet hun diepgang. Iemand die al jaren Fantasy speelde en genoot van de tactiche mogelijkheden gaat op aos veel sneller afhaken denk ik.

Ik vond het zelf wel leuk om units in blokken over tafel te schuiven. Ik gebruikte wat ik leuk vond op een manier die er waarchijnlijk niet bedoelt voor was, maar ik wist toch zowel mijn plezier als een overwinning op zijn tijd eruit te halen. en op dat vlak vond ik de vierkante bases niet erg. natuurlijk in een skirmish game als aos staan de rond bases wel veel mooier

In mijn ogen hadden ook beter de 2 spelen naast elkaar kunnen blijven bestaan. Want ik, die graag een echt leger op tafel heeft staan en niet 4 untis van 10 man blijf op dat vlak op mijn honger zitten.
Liefde is een schat aan herinneringen.
geschilderd: 601/ 300

Skullboy

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: juni 30, 2016, 07:25:30 pm »

In mijn ogen hadden ook beter de 2 spelen naast elkaar kunnen blijven bestaan. Want ik, die graag een echt leger op tafel heeft staan en niet 4 units van 10 man, blijf op dat vlak op mijn honger zitten.
+1

En het eindigen van WFB helpt GW totaal niet sinds nog meer mensen met de vinger naar hen wijzen en beweren dat zij niet anders kunnen dan content weghalen en te veel op kinderen richten.

En:
Citaat
"Games Workshop is in the business of selling toy soldiers to children."
Vorige CEO Tom 'fucking tosser' Kirby. Ook berucht door uitspraken als:
Citaat
"spent an indecent amount of your money trying to stop someone stealing our ideas and images. It is a very difficult thing to do when it is done through a legal system designed to prevent people stealing hogs from one another."
Citaat
"Our crops will wither, our children will die piteous deaths and the sun will be swept from the sky"
Citaat
"we recruit for attitude, not for skill"

Dezelfde man die groen licht gaf om WFB te beƫindigen, besloot om minder modellen in een doos te doen en in verhouding de prijzen liet verhogen en de Cruddace op los liet gaan. Ik heb zelfs geruchten gehoord dat hij de spellen niet eens speelt en slecht omgaat met zijn personeel :-X.
« Laatste verandering: augustus 21, 2016, 03:44:44 pm door Skullboy »

Phoenix

• Sr. Member
« Reactie #13 Gepost op: juni 30, 2016, 09:48:37 pm »

Bij mijn keuze om Fantasy of W40k te gaan spelen is het 40k geworden, omdat ik niks heb met die grote blokken units, modellen moeten 'los' lopen :). Daarnaast speel ik met wat ik leuk vind en niet wat de meeste 'bang for da bucks' geeft (ik schrijf maar niet op dat ik voor de lol speel, dat nodigt regelmatig anderen uit om aan te geven dat zij ook voor de lol spelen, of nog erger, vragen waarom ik beweer dat zij niet voor de lol spelen).

Ondanks mijn manier van spelen miste ik wel punten aantallen bij AoS en een structuur. Misschien zijn punten niet nodig, maar ik vind ze handig om potten af te spreken (voor 1000 punten, 1500 punten etc.) en 'bring what you have' hoeft voor mij ook niet, ik wil wel een thema bij de legers hebben, dus Orks of Dwarfs of Elfs etc. als leger, niet van alles wat.

Ik ben benieuwd wat het nieuwe punten systeem gaat brengen voor AoS, de Flesh-eater courts lonken, maar mijn tijd blijft nog wel even volgeboekt met W40k :).

borkbork

• Hero Member
« Reactie #14 Gepost op: juni 30, 2016, 11:11:15 pm »

omdat ik niks heb met die grote blokken units, modellen moeten 'los' lopen :).

Ik heb het bij fantasy dus echt precies andersom....zodra de modellen los lopen zie ik het als een skirmish game waarbij ieder model 1 persoon voorsteld. Zo'n stevig vierkant blok zie ik dan weer als een grote eenheid waarbij de 40 poppen misschien wel 400 of 1000 man voor moet stellen.  Misschien komt dat ook wel omdat ik ook veel historische games speel waarbij ook 20 figuurtjes hele regimenten moeten voorstellen. Anyway, ik moet het idee hebben dat de figuren op tafel een heel leger voorstellen en niet een clubje verdwaalde hooligans.

Ik ben dan ook zo iemand die AOS geen eerlijke kans heeft gegeven, maar ik ben ook best wel afgeknapt op GW zodat ik ook helemaal geen zin meer heb om het een kans te geven. Een beetje in de trend van:  als iemand je een bloedneus slaat, ga je daarna ook niet meer kijken of het een leuk iemand is om in de kroeg bier mee te drinken",  als u begrijpt wat ik bedoel.

Op zich ben ik het wel met veel mensen wel eens dat er iets gedaan moest worden met warhammer en de meeste kritiek op warhammer die ik hier lees klopt ook wel. Maar AoS is gewoon een heel ander spel en heeft met warhammer verder niet zo veel te maken. Dat warhammer op was, zoals ik hier boven ergens las, ben ik het echt niet mee eens. Ik heb zelf wel wat ideeen hoe het anders gekund had, en ben er ook wel van overtuigd dat GW uit winstbejag een boel verkeerde keuzes met warhammer hebben gemaakt. Met name de grote fout om het nieuwelingen steeds moeilijker te maken (steeds grotere eenheden, steeds duurdere en kleinere doosjes) om in te stromen.

De kritiek op de meta die ik lees is toch ook deels de schuld van 'ze internetz' en van de community.  Iedere winnende lijst gaat binnen 5 minuten de hele wereld over en wordt daarna eindeloos gekopieerd, en binnen hele korte tijd is iedereen ervan overtuigd dat die lijst de enige werkende lijst voor een bepaald leger is. Ik heb me hier ook schuldig aan gemaakt met de grote Savage orc horde, veel chaff en maxed artillery.  Echter mijn meeste successen haalde ik juist met mijn wyvern +gtilla list die op papier volgens iedereen waardeloos is.

maar ben nu waarschijnlijk te veel aan het 'ranten' terwijl ik alleen maar even nieuwsgierig was naar wat men ondertussen van AOS te zeggen had.
Pagina's: [1] 2 3 ... 6