GWhobby.net

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Uw advertentie op GWHobby.net? Vraag naar de voorwaarden.

Pagina's: [1]

Auteur Topic: Beginnen met AOS?  (gelezen 3795 keer)

Dragonfly

• Moderator
  • Hero Member
  • Whoohoo!
Beginnen met AOS?
« Gepost op: augustus 03, 2016, 04:41:39 pm »

Hey gents,

ik heb zelf Warhammer fantasy in de 5e editie al vaarwel gezegd dus ik heb jullie hulp nodig.
2 jongens van een vriend (10 en 12 jaar oud) van me zijn aan het schilderen geslagen en willen ook een spelletje spelen.
Nu is AOS volgens mij erg licht kwa regels.

Dus de vragen zijn:
A. Hoe complex zijn de basis regels voor AOS?
B. Zijn er legers die erg moeilijk zijn om te spelen voor beginnende spelers?
C. Wat zijn de instap kosten om ze een leuke battle te laten spelen? Kunnen ze met een getting started set toe?
D. Zou AoS een goed spel zijn om mensen mee te introduceren in de hobby of raden jullie aan om naar 9th age, warmahordes, lotr, 40k of een ander spel t gaan?

Ik hoor graag hoe jullie hier tegenaan kijken.
When in doubt set something on fire!
Sorry isn't an excuse when you do something stupid on purpose.

Crackbone

• Hero Member
  • Eindbaas met een Attitude
Re: Beginnen met AOS?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 03, 2016, 05:13:01 pm »

A. Totaal niet. Easy to learn, somewhat difficult to master. Basisregels staan op de gw website en zijn op maar paar a4tjes uitgewerkt

B. Nope. Gewoon pakken wat je mooi vind, maar wat wel bij dezelfde factie past.

C. Getting starter! Sets zijn awesome! Een of twee doosjes erbij en voor minder dan €100 kan je al helemaal klaar zijn.

D. Om te beginnen is AoS ideaal. Veel kleinschaliger en makkelijker om op te pakken. Ook VEEL goedkoper omdat je er veel minder van nodig hebt. (zie C). Andere games zijn ingewikkelder en groter en dat brengt voor en nadelen mee.

E.

morbal

• Hero Member
  • het gesprek is niet hier maar daar-->
« Reactie #2 Gepost op: augustus 03, 2016, 05:22:07 pm »

1) de basis regels zijn zo simpel dat kinderen van 10-12 jaar er geen enkel probleem mee zouden mogen hebben, enkel misschien een beetje hulp met de vertaling.
2) ik heb enkel ervaring met en tegen lizardmen en de sigamrites, mij lijkt dat elke unit zijn speciale regels heeft maar verder lijkt het mij betrekelijk weinig uit te maken met welk leger je begint (maar hier kunnen anderen echt wel veel en andere ervaringen mee hebben dan ik.)
3) de getting started sets lijken mij zowel naar kosten als inhoud eigenlijk zeer goede deals en lijken me zeker genoeg voor een eerste battle.
4) aos is in vergelijking met veel andere spelen nogal a-typich kwa moeilijkheid zeker geen probleem om in te stappen, regeltechinsh, zo simpel als maar zijn kan, maar heeft wel bepaalde elementen die andere spelen in mijn ogen echt niet hebben. (of omgekeerd) ik ben (net als zovelen denk ik) begonnen met lotr en zeker in een leuke comunity is dat een simpel spel met toch net iets meer diepgang. warma horde en 40k vind ik een pak ingewikkelder om mee te starten.
Indien ze enige interesse in historiche modellen hebben zouden de regelsets van warlordgames ook wel interresant kunnen zijn. Die zijn goedkoper om mee te beginnen en qua moeilijkheid ook beter doenbaar dan veel andere spelen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Liefde is een schat aan herinneringen.
geschilderd: 601/ 300

Dragonfly

• Moderator
  • Hero Member
  • Whoohoo!
« Reactie #3 Gepost op: augustus 04, 2016, 11:41:30 am »

Hey hey,

Jup hier kan ik zeker wat mee. Bedankt voor de responsen!
Heb ik weer een reden om me in het fantastische te begeven. Want ze moeten natuurlijk wel een tegenstander hebben. :)

Kan iemand een korte uitleg geven van wat alliances doen?

Elmir

• Sr. Member
« Reactie #4 Gepost op: augustus 04, 2016, 12:15:54 pm »

In principe kan je doen wat je wil in open play... Maar, dat is toch wel vaak een situatie waarbij je de wenkbrauwen fronst. De meesten spelen toch liever met iets meer structuur (maar zo strict als 40k is die structuur niet echt).

Alle miniaturen zijn opgedeeld in 4 grand alliances: Order, Chaos, death en destruction. En die grand alliances hebben dan ook nog eens onderverdelingen die toelaten om meer themed legers samen te stellen.

Ik ga nu ff men eigen grand alliance gebruiken als voorbeeld: Death.

Als ik een leger wil starten, moet ik sowieso een general hebben (eender welk character, merkbaar aan het kernwoord leader in de general's handbook). Ik kies bevoorbeeld een abhorrent ghoul king hiervoor.

Dan heb ik nog battleline units verplicht nodig (aantal varieert naargelang de grootte van het spel). Death heeft verschillende battleline units in verschillende subfactions: skeletons (deathrattle subfaction), zombies (deathwalker subfaction) en ghouls (flesh-eater courts subfaction). Eender welke van deze telt om aan de battlelines te voldoen.

MAAR: mijn ghoulking heeft een spell die Flesh-eater court units kan buffen. Dus als ik zombies/skeletons zou nemen (of andere units uit andere subfactions dan flesh-eater courts), is het samenspel tussen de units wel minder.

Verder zijn er ook wat restricties op het aantal leaders die je maximaal mag nemen, alsook limitaties op het aantal monsters en artillery units (ook hier weer: hangt van je puntenaantal af).

Verder zijn er ook wel een aantal voordelen aan slechts met 1 subfaction te spelen (zeker deze die reeds hun battletome hebben). Zo worden er bepaalde units wel battleline indien je met slechts 1 subfaction speelt.

Recent voorbeeld hiervan zijn die beastclaw raiders. Die subfaction heeft geen battleline units TENZIJ je enkel figuren van die subfaction gebruikt. Dan zijn plots zelfs hun monsters battleline. Maar, dat is een faction zonder mages, dus je geeft je tegenstander dan ook wel vrij spel om te casten wat ze willen, je kan niet dispellen. Elk voordeel heb zen nadeel. ;)

Dragonfly

• Moderator
  • Hero Member
  • Whoohoo!
« Reactie #5 Gepost op: december 27, 2016, 11:34:06 am »

Nou de kogel is door de kerk en ik ga de sprong wagen.
Na een jaar of 10 niks met fantasy gedaan te hebben komen er in 2017 een stel pupkes met zwaarden en schilden spelen. :)
Nu nog even bedenken met wat ik ga instappen.

Elmir

• Sr. Member
« Reactie #6 Gepost op: december 27, 2016, 01:38:20 pm »

Cool! Zeker de moeite om de army deals nu eens te bekijken. Ze hebben al een pak meer starter deals en ook grotere legers (zo rond de 140 euro) waarop je massa korting krijgt.

Dragonfly

• Moderator
  • Hero Member
  • Whoohoo!
« Reactie #7 Gepost op: december 27, 2016, 02:02:31 pm »

Jup, ik was er al naar aan het loeren. Ook de nieuwe tzeentch dingen spreken me wel aan dus misschien moet ik nog even wachten ;)

Cergorach

• Hero Member
« Reactie #8 Gepost op: december 27, 2016, 04:21:44 pm »

Begin dan alvast met Silver Tower, zit een hoop Tzeench in en heb je nog een game erbij...

Dragonfly

• Moderator
  • Hero Member
  • Whoohoo!
« Reactie #9 Gepost op: december 30, 2016, 03:10:44 pm »

Nu het Generals handbook al een tijdje uit is, wat voor punten aantallen spelen jullie meestal?

Crackbone

• Hero Member
  • Eindbaas met een Attitude
« Reactie #10 Gepost op: december 30, 2016, 07:15:20 pm »

1500 meestal zelf: maar das puur omdat we een 4x4 tagel hebben die.makkelijker behandelbaar is dan de 6x4 :)

Elmir

• Sr. Member
« Reactie #11 Gepost op: januari 01, 2017, 12:36:59 pm »

Wij 1000.

Snel gespeeld, ideaal voor een uurtje te slijten en je kan vaak 2-3 verschillende missies spelen op die manier.
Pagina's: [1]