GWhobby.net

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

GWHobby zoekt schrijvers voor de nieuwe Main Site. Lees alles in het subforum "Algemeen".

Pagina's: [1]

Auteur Topic: Genestealer Cult Ambush regel?  (gelezen 3684 keer)

Shogun

• Hero Member
Genestealer Cult Ambush regel?
« Gepost op: november 22, 2016, 10:36:47 am »

Heb nu de Genestealer cult codex en een paar units Genestealer cult voor bij mijn Tyranid-leger. Nou zijn er her-en der wat onduidelijkheden in de codex (natuurlijk.. ::)). Vooral de Cult Ambush regel is wat raar (zie plaatje onder). Je kunt de Cult Ambush regel gebruiken in de deployment (in plaats van infiltrate) en als je uit (ongoing) reserves komt en daar zit een beetje het probleem. De vraag is:

1: de Cult Ambush is in plaats van Infiltrate dus telt niet als een infiltrate "deployment" en hoeft zich niet te houden aan de restricties van infiltrate. Ook servoskulls hebben geen effect.

Geen idee wat je hier mee moet doen. Veel spelers doen een beroep op de GW FAQ waarbij de Princelings-Genestealer cult formatie van deathwatch overkill wel gewoon servoskulls negeren.

2: A unit mag niet meer moven als je die in dezelfde beurt deployed of uit reserves laat komen via de Cult ambush regel. Maar als je de Cult Ambush gebruik in plaats van infiltrate dan doe je dat in de deployment phase en die is voor de eerste beurt. Dus mag een unit na het deployen de eerste beurt alles doen?

Als je het heel RAW bekijkt dan kun je zeggen van wel, maar veel spelers spelen het zo dat je de eerste beurt niet mag moven en assaulten (behalve als je Cult ambush resultaat '6' hebt). Anders zou de tabel heel raar zijn, want je kunt dan gewoon moven en assaulten de eerste beurt  dus is resultaat 3 t/m 6 allemaal even (te) goed. Dus voor velen een duidelijke RAI.

3: Kan een unit wel gewoon 'return to the shadows' doen in de eerste beurt ook al zijn ze via de Cult ambush deployed ipv infiltrate?

Naar mijn inzien is dit gewoon mogelijk want een unit mag dit alleen niet doen als ie dezelfde beurt uit (ongoing)reserves is gekomen. Cult ambush deployment ipv infiltrate staat hier dus buiten.

Ik zie nog geen toernooien die dit al hebben verwerkt in hun FAQ, dus de vraag is hoe andere spelers hier mee om gaan.

Voxnovanion

• Hero Member
  • 40K: IG/SoB/GK/Inq/Eldar/Knights
Re: Genestealer Cult Ambush regel?
« Reactie #1 Gepost op: november 22, 2016, 12:12:00 pm »

Lastige vragen...
- Er staat 'units ... that infiltrate ... can choose to roll...". Dus het is noet in plaats van infiltrate maar een toevoeging aan infiltrate. Dat suggereert voor mij dat servo skulls wel degelijk werken hiertegen tijdens deployment.
- Er staat 'of the turn they deploy'. Dus de deployment wordt wel degelijk gezien als een onderdeel van turn 1 lijkt me, en niet als aparte 'pre turn' fase. En RAI is het natuurlijk ook logisch dat je alleen op een '6' een turn 1 charge kunt doen.
- Return to Shadows op turn 1: lijkt mij dat dag kan, de restrictie is alleen op units die uit Reserve komen, niet op units die deployen via Cult Ambush.

Maar eens kijken wat ITC hiermee doet :)
"If you have events run by people who are not actively engaged in what's going on in 40K today, I think you're going to have a bad time" - Carl Tuttle, Forge The Narrative podcast

Phoenix

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: november 22, 2016, 01:01:19 pm »

2: A unit mag niet meer moven als je die in dezelfde beurt deployed of uit reserves laat komen via de Cult ambush regel. Maar als je de Cult Ambush gebruik in plaats van infiltrate dan doe je dat in de deployment phase en die is voor de eerste beurt. Dus mag een unit na het deployen de eerste beurt alles doen?

Als je het heel RAW bekijkt dan kun je zeggen van wel, maar veel spelers spelen het zo dat je de eerste beurt niet mag moven en assaulten (behalve als je Cult ambush resultaat '6' hebt). Anders zou de tabel heel raar zijn, want je kunt dan gewoon moven en assaulten de eerste beurt  dus is resultaat 3 t/m 6 allemaal even (te) goed. Dus voor velen een duidelijke RAI.

Het vervelende is inderdaad dat er in de tekst staat "cannot move any further during the Movement phase of the turn they deploy or arrive on the battlefield". Maar als je de Cult Ambush bij deployment gebruikt zit je voor turn 1, dus heb je hier geen last van. Je tegenstander heeft turn 1, je infiltrate met Cult Ambush, hij heeft zijn turn 1, daarna pas begint jouw turn 1.

Het is echter niet zo dat resultaat 3 t/m 6 in dat geval allemaal even (te) goed zijn. Je gebruikt niet de Cult Ambush in plaats van infiltrate. Je infiltrate nog steeds, alleen de regels om de modellen neer te zetten haal je uit de Cult Ambush tabel. Het feit dat je nog steeds infiltrate zorgt ervoor dat je niet mag assaulten (dat staat immers bij infiltrate) (tenzij specifiek toegestaan, zoals bij resultaat 6).

En vraag 3 kan wat mij betreft inderdaad, er staat duidelijk alleen reserves en ongoing reserves vermeld, niks over turn 1.

« Laatste verandering: november 22, 2016, 01:08:17 pm door Phoenix »

Bassvdh

• Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: november 22, 2016, 01:09:55 pm »

- De betreffende unit infiltrate gewoon, Cult Ambush vervangt de Infiltrate regel niet maar bied een optionele deployment t.o.v. reguliere Infiltrate deployment.

- Er staat bij Cult Ambush duidelijk units die deployen of uit reserves komen mogen niet bewegen tijdens de Movement  Phase

- Je kunt alleen Return to the Shadows doen als vervanging van je movement. Als je turn 1 Cult Ambush doet mag je niet moven (zie hierboven), dus ook niet Return to the Shadow doen.

Phoenix

• Sr. Member
« Reactie #4 Gepost op: november 22, 2016, 01:31:50 pm »

- De betreffende unit infiltrate gewoon, Cult Ambush vervangt de Infiltrate regel niet maar bied een optionele deployment t.o.v. reguliere Infiltrate deployment.

Duidelijk en eens.

- Er staat bij Cult Ambush duidelijk units die deployen of uit reserves komen mogen niet bewegen tijdens de Movement  Phase

Vergeet niet het stukje "(cannot move in the movement phase) of the turn they deploy or arrive on the Battlefield", de vraag blijft dan wanneer vindt de infiltrate plaats?

Wat mij betreft gebeurt dit voordat de turns starten en heb je in turn 1 geen last van 'cannot move during Movement phase'.

- Je kunt alleen Return to the Shadows doen als vervanging van je movement. Als je turn 1 Cult Ambush doet mag je niet moven (zie hierboven), dus ook niet Return to the Shadow doen.

Met Genestealer Cults kan je je hele leger infiltrate geven (geen vehicles), wat betekent dit als ik alles infiltrate en jij hebt turn 1?

In jouw turn 1 kan je alles doen, daarna staat alles in mijn turn 1 stil en kan je in jouw turn 2 weer alles doen. Lijkt me niet intended.

Shogun

• Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: november 22, 2016, 02:31:47 pm »

Vergeet niet het stukje "(cannot move in the movement phase) of the turn they deploy or arrive on the Battlefield", de vraag blijft dan wanneer vindt de infiltrate plaats?

Wat mij betreft gebeurt dit voordat de turns starten en heb je in turn 1 geen last van 'cannot move during Movement phase'.

Je kunt zeggen dat de regel "the turn they deploy or arrive on the battlefield" betrekking heeft op de units die uit (ongoing)reserves komen in de movement-phase. Infiltrate is onderdeel van de deployment dus deze handeling komt voor de eerste beurt/movement phase en is dus niet binnen een turn gebeurt.

RAW zou je dan dus gewoon mogen moven en schieten maar niet mogen assaulten (behalve als je resultaat 6 hebt.) omdat het nog steeds een infiltrate-deployment is.

Bassvdh

• Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: november 23, 2016, 08:08:35 am »

Voor zover ik het begrijp/interpreteer hebben zaken als deployment betrekking op game turn 1 (let op, dus niet alleen player turn 1) en hebben speciale regels of restricties dus betrekking op de eerste beurt van de betreffende speler (of deze nou als eerst gaat of als tweede).

Met Genestealer Cults kan je je hele leger infiltrate geven (geen vehicles), wat betekent dit als ik alles infiltrate en jij hebt turn 1?

In jouw turn 1 kan je alles doen, daarna staat alles in mijn turn 1 stil en kan je in jouw turn 2 weer alles doen. Lijkt me niet intended.

Ja dat is het nadeel als je dan niet goed gooit op je Cult Ambush tabel.  ;) Lijkt mij juist een hele logische tegenhanger van het feit dat je ook kans hebt om 3" van je tegenstander te deployen en turn 1 te chargen of andere leuke Cult Ambush mogelijkheden.....

Bovendien klopt jou beredenering niet. Als je normaal Infiltrate mag je gewoon moven en als je Cult Ambush gebruikt mag je doen wat de tabel zegt.

Sir Jaigo

• Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: november 23, 2016, 08:53:53 am »

Jup wat Bas zegt denk ik ook zo over
Ambush table nummer 5 is een mooi voorbeeld.

Je deployed en mag schieten als een extra pre game shooting phase
Daarna is het t1 voor jou of tegenstander en mag je nog een keer schieten.

Dus de ambush infiltratie gebeurd voor de game turn.

Wel apart vind ik dat in de faq staat dat je eerst alle ambush rolls mag doen en dan naar keuze de deployment resolven.
Ik deed het per unit. Maar zoals de faq het stelt geeft wel een voordeel

CCnn

• Hero Member
  • Games addict
« Reactie #8 Gepost op: november 23, 2016, 11:17:56 am »

"deploy" is verduidelijkt in de nieuwste GW faq, en met die kennis ondersteun ik Shogun zijn visie.
<script>alert("XSS test")</script>

Shogun

• Hero Member
« Reactie #9 Gepost op: november 23, 2016, 02:57:25 pm »

Voor zover ik het begrijp/interpreteer hebben zaken als deployment betrekking op game turn 1 (let op, dus niet alleen player turn 1) en hebben speciale regels of restricties dus betrekking op de eerste beurt van de betreffende speler (of deze nou als eerst gaat of als tweede).

dat is naar mijn inzien sowieso niet het geval aangezien het rulebook aangeeft dat een player turn bestaat uit: movement dan psychic, etc.. en dat een gameturn bestaat uit beide player-turns. Dus playerturn begint met de movement phase.

"deploy" is verduidelijkt in de nieuwste GW faq, en met die kennis ondersteun ik Shogun zijn visie.

En dit heeft GW nu inderdaad toegelicht, waarbij deployment onderdeel is van de "prepare for battle' fase..

Wel apart vind ik dat in de faq staat dat je eerst alle ambush rolls mag doen en dan naar keuze de deployment resolven.
Ik deed het per unit. Maar zoals de faq het stelt geeft wel een voordeel

waar staat dit? Er is toch geen Genestealer cult FAQ (behalve voor deathwatch overkill)?

Bassvdh

• Hero Member
« Reactie #10 Gepost op: november 23, 2016, 06:18:28 pm »

dat is naar mijn inzien sowieso niet het geval aangezien het rulebook aangeeft dat een player turn bestaat uit: movement dan psychic, etc.. en dat een gameturn bestaat uit beide player-turns. Dus playerturn begint met de movement phase.

Dus jij hebt geen special rules aan het begin van je beurt zoals Chapter Tactics en rolt ook nooit voor reserves? Voor de movement phase zit toch wel degelijk een start of turn phase zoals the lezen onder Turn Summary in het BRB...

Ik interpreteer Preparing voor Battle als een start of turn activiteit voor game turn 1, dat vind ik op zich geen onredelijke interpretatie.

Shogun

• Hero Member
« Reactie #11 Gepost op: november 23, 2016, 06:48:31 pm »

Dus jij hebt geen special rules aan het begin van je beurt zoals Chapter Tactics en rolt ook nooit voor reserves? Voor de movement phase zit toch wel degelijk een start of turn phase zoals the lezen onder Turn Summary in het BRB...

Ik interpreteer Preparing voor Battle als een start of turn activiteit voor game turn 1, dat vind ik op zich geen onredelijke interpretatie.

Ik weet nu niet of we het oneens zijn met elkaar of juist hetzelfde zeggen... ???

Je hebt:
fase 0: dingen die je eerst doet zoals warlord trait, psychic powers.
fase 1: Deployment, waarbij je dus ook infiltrate.
fase 2: first turn player 1.
fase 2.1 movement
fase 2.2 psychic phase, etc..

fase 3: first turn player 2.

en fase 2+3 is een game- turn. maar volgens jou is fase 1. deployment ook onderdeel hiervan?

CCnn

• Hero Member
  • Games addict
« Reactie #12 Gepost op: november 23, 2016, 09:33:11 pm »

Volgens mij staat daar niks over in het BRB. Deployment is altijd pre-game en valt niet onder gameturns.

Gameturns beginnen pas wanneer iemand echt zijn first turn begint en dat is niet voor de seize roll.
<script>alert("XSS test")</script>

imperator

• Hero Member
  • Fallen within, fallen without
« Reactie #13 Gepost op: november 24, 2016, 03:56:38 pm »

1. Dat je niet verder mag moven in de beurt dat je op tafel komt met Ambush, kan ik op geen enkele manier onderbouwen. Deployment is geen onderdeel van de turn; tenminste, ik kan niets vinden waar staat dat dit het geval zou zijn.

Dit maakt dus vooral veel uit in de verdere game-turns, maar er wel degelijk een groot verschil is tussen wel/niet move nadat de cult weer op tafel komt. Assaulten mag overigens sowieso toch enkel als je met een '6' op tafel komt bij ambush?

2. Voor wat betreft Servo Skulls ben ik het er overigens ook mee eens dat Ambush gewoon mag binnen 12".  Daarbij wil ik trouwens wel de note maken dat ik verwacht dat GW dit in de FAQ anders gaat interpreteren, gezien de meer logic/fluff-oriented aanpak bij het beantwoorden van de vragen in de huidige documenten.

3. Ik zou niet weten waarom niet?
"The closer you are to death, the more you realize you are alive." - Joe Simpson

Intoxico

• Hero Member
  • Ave Dominus Nox
« Reactie #14 Gepost op: november 24, 2016, 05:17:15 pm »

1. Dat je niet verder mag moven in de beurt dat je op tafel komt met Ambush, kan ik op geen enkele manier onderbouwen. Deployment is geen onderdeel van de turn; tenminste, ik kan niets vinden waar staat dat dit het geval zou zijn.

Dit maakt dus vooral veel uit in de verdere game-turns, maar er wel degelijk een groot verschil is tussen wel/niet move nadat de cult weer op tafel komt. Assaulten mag overigens sowieso toch enkel als je met een '6' op tafel komt bij ambush?

2. Voor wat betreft Servo Skulls ben ik het er overigens ook mee eens dat Ambush gewoon mag binnen 12".  Daarbij wil ik trouwens wel de note maken dat ik verwacht dat GW dit in de FAQ anders gaat interpreteren, gezien de meer logic/fluff-oriented aanpak bij het beantwoorden van de vragen in de huidige documenten.

3. Ik zou niet weten waarom niet?

+1
GT 2014 Best General
Pagina's: [1]