GWhobby.net

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Uw advertentie op GWHobby.net? Vraag naar de voorwaarden.

Pagina's: [1]

Auteur Topic: (Terugkerende) beginner - Starten met Easterlings  (gelezen 1091 keer)

Bassvdh

• Hero Member
(Terugkerende) beginner - Starten met Easterlings
« Gepost op: december 26, 2017, 04:43:12 pm »

Hoi allen,

Na zo’n 15 jaar is het alweer een tijdje aan het kriebelen om terug te keren naar mijn roots. Ik ben ooit deze hobby ingerold door de boekjes van BGIME, de goede oude tijd. De afgelopen jaren heb ik echter alleen 40k gespeeld en ook mijn gehele LotR verzameling is al jaren geleden de deur uit gegaan. Ik begin dus weer helemaal blanco.

Ik wacht nog even met de regelboeken aangeschaffen met het oog op een nieuwe versie aankomend jaar, maar heb de boeken wel digitaal tot mijn beschikking.

Ik ben nu een beetje aan het rommelen met een Easterling leger. Dat was het leger wat ik eigenlijk wilde beginnen toen ik jaren geleden met de hobby stopte. Ik wil vooral beginnen met modellen die ik mooi vind om te painten, maar wil wel naar een functionele (toernooi) lijst toewerken.

Wat denken jullie van deze eerste opzet, circa 600 punten? Een leger met alleen cavalerie lijkt me heel vet, ik weet alleen niet hoe sterk het is in de praktijk. Bovendien heb ik nu geen boogschutters, is dat een harde eis voor een competetieve lijst?

Warband 1
* Khamul the Easterling
- Armoured Fell Beast
-
Warband 2
* Amdur, Lord of Blades
- Armoured Horse

* 5 Kathapraks
- 1 Drummer
- Black Dragon upgrade

Warband 3
* War Priest
- Armoured Horse

* 6 Kathapraks
- 1 banner
- Black Dragon upgrade

morbal

• Hero Member
  • het gesprek is niet hier maar daar-->
Re: (Terugkerende) beginner - Starten met Easterlings
« Reactie #1 Gepost op: december 26, 2017, 05:17:37 pm »

Kwa hero's heb je de betere keuzes gemaakt. Fell beasts zijn verschrikkelijk hard.

Een volledig katprhakt leger is vrees ik andere koek.
Ze zijn redelijk duur voor wat ze doen.
persoonlijk steek ik ze er ook altijd wel in als ik kan. Maar zijn ze in de regel niet beter dan infanterie. Wegens het gebrek lancen.
De drummer zou ik er ook uit laten en eerder nog een extra model meenemen.

Wel hele leuke modellen!

Het gebrek aan boge hoe niet slecht te zijn. Bij veel scenario's begin je toch al vrij dicht op elkaar waardoor bogen nauwelijks nut hebben. + veel meer hoge defence troepen dan 10 jaar geleden.
Liefde is een schat aan herinneringen.
geschilderd: 601/ 300

Bassvdh

• Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: december 26, 2017, 08:16:38 pm »

Bedankt voor de feedback! De voornaamste reden dat ik voor de modellen gekozen heb is de looks, ik vind de Easterling ruiters stuk voor stuk echt super vet en heb heel veel zin om ze te painten.

Daarnaast heb ik me natuurlijk een beetje ingelezen op de regels en profielen en naar de lijsten op internet.

Is het handig om bijvoorbeeld de War Priest zonder paard te doen samen met lopende infantry, en nog iets van een captain met lopende infantry? En dan Amdur gewoon met Kathaprakts?

Arabog

• Moderator
  • Hero Member
  • lotr fanaat
« Reactie #3 Gepost op: december 27, 2017, 10:10:46 am »

Wat tips om toernooi leger ervan te maken wat competitief nog redelijk mee kan.

Veel toernooien zijn iets meer punten als vroeger en al snel richting de 750 punten.
 De scenario's die gespeeld worden komen nu meestal  uit het boek en 1 daarvan vraagt echt om een banner. Die zou ik er betreft looks en punten zeker bij doen. re-roll bij zo'n klein leger is zeker handig en Amdur telt wel als een banner voor zijn Easterlings maar niet voor dat scenario.

War priest is prima model maar als aanvoeder van zo'n klein groepje cavalry is de ene punt macht denk ik te weinig. HIj zal snel aangevallen worden of beschoten en dan is zijn fury ook weg. Met een groep infantery waar hij achter schilden kan schuilen zal hij meer effectief zijn.
En door scenario's zal groep al vaak rond het midden starten dus fury en spreuken kunnen wel groep van Amdur beinvloeden.

Zou voor 750 punten vor zo iets gaan denk ik:
Warband 1 :
Khamul the easterling on armoured fell beast
4 black dragons (kataphrakt)
 zijn er bij opstellen toch wat troepen die hem beschermen en hem weg kunnen laten vliegen.

Warband 2:
Amdur lord of blades  on armoured horse
8 Black dragons (kataphrakt) 1 met ddrum
kom je toch weer op de 12 ruiters uit die je in je eerste post had.

Warband 3:
Easterling war Priest
12 black dragons on foot 1 met banner
4/4/4

morbal

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: december 27, 2017, 11:28:47 am »

Ik blijf een drum niet de moeite vinden. Wil je eens sneller zijn dan kan een heroic march altijd. En die is bovendien nog goedkoper ook ( 5 punt voor macht en 15 voor drum)

4 Archers gaan vrees ik nooit iets doen.

Persoonlijk denk ik dat qua list building het intresanter is om meer shields en vooral meer pieken op te zetten. om een pure piekblok te maken is 4 breed spijtig genoeg verre van voldoende.

Je zal zelf een beetje moeten zien in hoeverre je elk infantry model f4 wilt geven. Ik heb zelf weinig ervaring met zoveel cavalry in een relatief klein leger. Maar initieel zou ik wat punten uitsparen door niet elke piek of elk shield model de blackdragon upgrade te geven. ik zou zelf gaan voor de pieken. Aangezien zij meestal ondersteuning zullen geven aan de eerste rij. Hierdoor heeft heel de combat f4, en kan de eerste rij zonder problemen feinten.

armoured felbeast is opzich ook geen grote verbetering tegenover een standaard fell beast. Tenzij je veel tegen s2 bows speelt. anders lijkt me dat geen 20 punten waard.

uiteindelijk zou ik nog 1 punt uitsparen door shield van de banner drager te halen, aangezien je deze toch vooral achter je linie houd bij de priest

dus ik zou punten uitsparen op
drumm 15
armour van felbeast 20
black dragon upgrade 4*2 = 8
4 black dragon archers= 40

punten extra spenderen aan 2 extra black dragon pieken met shields en 2 shields
38 punten

46 punten nog vrij te spenderen. Hier zou ik gaan voor 3 met shield en met shield en black dragon en 1 met piek, shield en blackdragon.

om uiteindelijk op volgend leger uit te komen.

Warband 1 :
Khamul the easterling on fell beast )
3 easterlings met shield
2 blackdrons met shield en piek

Warband 2:
Amdur lord of blades  on armoured horse
12 Black dragons (kataphrakt)
kom je toch weer op de 12 ruiters uit die je in je eerste post had.

Warband 3:
Easterling war Priest
12 easterling warriors
   -6 black dragons on foot met shield en piek
   -5 easterlings met shields
   -1 easterling  met banner

zo zou ik het doen. Ieder heeft natuurlijk zijn voorkeuren en er is zeker iets te zeggen van een drum maar in veel spelletjes gaat di he denk ik gewoon niet waard zijn. Heb je echter een tornooi met meer dan 1 spelletje dat op hoge snelheid vertrouwd dan kan je hem terug meenemen, maar 12 kataprakten, een fell beast en een mounted hero zullen in het merendeel van de gevallen denk ik snel genoeg zijn.

Arabog

• Moderator
  • Hero Member
  • lotr fanaat
« Reactie #5 Gepost op: december 27, 2017, 12:03:36 pm »

Zie dat ik ook wat rekenfoutjes had , drum is maar 15 ipv 40 ,  was in war met orc drummer te voet.
zat met de vraag of 3 of 4 warbands dan mogelijk zijn
Gewone fell beast, geen drum en wat minder dragon's zou ook genoeg punten opleveren voor een losse easterling dragon knight of captain met wat warriors

Dan een extra warband om ergens als eerste neer te zetten wat je groot voordeel oplevert bij veel scenario.

morbal

• Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: december 27, 2017, 01:28:19 pm »

Dan hebben we nog 25 punten te spenderen. 71 als je mijn voorstel tot invulling niet gebruikt. Dan kan je 1 dragon knight fielden, maar die zou ik denk ik altijd mounted nemen. Dan zou je inderdaad een captain kunnen nemen met 21 punten aan extra warriors wat me nauwelijks intresant lijkt. op de 2 extra might na
Dus ik zou eerder van de khamul warband nog wat uitdiepen met extra troepen. (een man of 3 extra waardoor die warband ook redelijk op niveau komt)

Bassvdh

• Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: december 27, 2017, 10:22:43 pm »

Bedankt voor jullie uitgebreide feedback en opbouwende kritiek! De Winged Nazgul en de eerste zes Kataphrakts zijn in ieder geval besteld! Van daar uit ga ik verder bouwen.

Ik had zelf ook al een beetje door dat Easterlings met pikes erg sterk zijn omdat ze elkaar dubbel kunnen ondersteunen in een gevecht (en ze dragen nog een schild ook). Het is wel jammer dat de kit maar met twee pikes komt van de tien poppen.  :( Vooral in het begin zal dit wat lastig zijn, want wil rustig aan opbouwen en niet meteen vijf kits kopen om amper de helft te gebruiken.

Ik had zelf in eerste instantie Khamul apart gedaan omdat hij toch zelf gaat rondvliegen stel ik mijzelf zo voor. Ondanks dat je heroes en warriors in Warbands neemt zijn ze na de deployment gewoon allemaal individuele units toch?

Het is voor mij nu nog allemaal theorie omdat ik nog geen pot gespeeld heb, dus vergeef me als ik wat 'beginners' fouten maak bij het maken van m'n eerste lijstje.  :P Het is fijn om dit soort feedback te krijgen, dat helpt me al flink op weg! Ik ga weer eens even aan een lijstje sleutelen met alle benoemde tips.

morbal

• Hero Member
« Reactie #8 Gepost op: december 28, 2017, 11:06:00 am »

een piekblok is zeer handig, maar vooral als je je blok even breed kan uitwaaieren als de tegenstander. Anders word je omsingelt en heb je meer problemen dan voordelen.
een piekblok maakt helaas ook dat als je combat verliest je vaak trapped staat. Doordat er maar 1 model plaats mag maken voor het model in combat. Dus moet je de volgorde van combats goed kiezen zodat je altijd wegkan, ook met de volgende.
Ideaal gezien hebben dan ook bijna 2/3 modellen een piek.

Waarom er maar 2 pieken per 10 zitten snapt niemand vrees ik. Tot zeer grote ergernis van alle easterling liefhebbers ter wereld.

Bassvdh

• Hero Member
« Reactie #9 Gepost op: december 28, 2017, 01:35:02 pm »

Waarom er maar 2 pieken per 10 zitten snapt niemand vrees ik. Tot zeer grote ergernis van alle easterling liefhebbers ter wereld.

Classic GW.  ::)

Oké, op basis van de adviezen neem ik om te beginnen toch een doosje met voetvolk erbij. Ik heb de volgende twee lijstjes samengesteld op basis van wat makkelijk beschikbaar is uit de doos. Op deze manier heb ik een klein legertje waarmee ik het spel kan gaan spelen en oefenen, anders blijft het allemaal maar zo theoretisch.

Deze lijst wil ik dan later langzaam uit breiden naar een toernooi lijstje (dat is 700/800 punten, right?) met meer Easterlings met Pikes en wat extra heroes waaronder de War Priest op paard. Dan kan ik namelijk rustig mijn verzameling uitbreiden zodat ik meer keuzes heb.

Beide lijsten kan ik maken met dezelfde poppen die ik dan heb.

Optie 1: 600 punten / 20 modellen / 7 macht

Warband 1) 244 punten
● Khamul, The Easterling         
- Armoured Fell Beast   

● Easterlings   
- 4x sword & shield      
- 2x pike & shield
   - Black Dragons      

Warband 2) 211 punten
● Amdur, Lord of Blades            
- Armoured horse

● 6x Kataphrakts   
- Black Dragons         

Warband 3) 145 punten
● Captain                     
- Armoured Horse      
- Shield      

● 5x Kataphrakts      
- Black Dragons      

Optie 2: 600 punten / 23 modellen / 5 macht

Warband 1) 268 punten   
● Khamul, The Easterling      
- Armoured Fell Beast

● Easterlings   
- 4x sword & shield      
- 2x pike & shield      
   - Black Dragons      
- 3x bow         

Warband 2) 332 punten
● Amdur, Lord of Blades      
- Armoured horse      

● 12x Kataphrakts      
- Black Dragons      
- 1x banner       

Arabog

• Moderator
  • Hero Member
  • lotr fanaat
« Reactie #10 Gepost op: december 28, 2017, 02:14:26 pm »

Was ook vergeten dat easterlings inderdaad met maar 10 in een frame zitten. En maar 2 pikes per 10.
Dan is het in het begin inderdaad die 2 met pike achter 1 held neerzetten vaak. Dan profiteert de held vooral van die pikes.
Met 500 a 600 punten zal je niet snel krijgen dat warbands worden ingesloten en dat veel modellen trapped zullen raken.
En de keus van 2 of 3 warbands zal vooral van de tegenstander afhangen en welke scenario's er gespeeld worden.

Bassvdh

• Hero Member
« Reactie #11 Gepost op: december 28, 2017, 02:19:53 pm »

Misschien kan ik nog ergens wat losse speren op de kop tikken en convert ik een paar Easterlings met zwaard & schild wel. Dat maakt het al een stuk makkelijker.  :P

Uiteindelijk wil ik voor een 'toernooi' lijst natuurlijk wel toewerken naar een all-comers list, dus dan weet ik van te voren niet wat voor tegenstanders er op komen dagen.

Klopt het nou trouwens dat warbands uiteindelijk alle poppen individueel zijn? Of moeten warbands bij elkaar blijven (zoals units in 40k)?

morbal

• Hero Member
« Reactie #12 Gepost op: december 28, 2017, 03:48:43 pm »

warbands is puur armybuiding tot en met deployment daarna is het elk voor zich.

Bassvdh

• Hero Member
« Reactie #13 Gepost op: december 28, 2017, 04:14:53 pm »

warbands is puur armybuiding tot en met deployment daarna is het elk voor zich.

Bedankt voor de opheldering!  :D
Pagina's: [1]