GWhobby.net

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Het bestuur van Gaming & Warfare Hobby wenst u een spelrijk 2018!

Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 8

Auteur Topic: Discussie Recasts  (gelezen 4218 keer)

Makoto

• Full Member
Re: Re: *Pas op* Verkoper slechte namaak modellen actief op Marktplaats
« Reactie #15 Gepost op: februari 13, 2018, 07:41:06 pm »

Ik zelf heb niets tegen mensen die recasts willen gebruiken. Ik zelf durf nog niet een mold te maken voor 1 bit, maar dat is mijn eigen keuze :P. Wat mij persoonlijk wel irriteert als is dat het vaak genoeg voor komt dat mensen een recast uit china of dergelijke af laten komen die van 2 meter afstand stinkt naar iets dat op benzine lijkt. Natuurlijk is alle resin slecht voor de gezondheid als je de poeder inademt, ook die van GW, maar bij chinese producten is het niet na te trekken welke materialen gebruikt zijn en je weet niet wat je in handen hebt. Is de 10 euro korting echt het gezondheids risico van hunzelf en andere waard?

Bij GW en FW worden spullen commercieel nagewerkt om toxische zooi er uit te krijgen voordat het op de markt verkocht word. Dat is bij veel recasters niet het geval, dus het is niet alleen een financieel aspect waar rekening gehouden mee moet worden, maar ook een ethisch in hoeverre men anderen hieraan wil bloot stellen.

Makoto

• Full Member
« Reactie #16 Gepost op: februari 13, 2018, 07:42:03 pm »

Double post
« Laatste verandering: februari 13, 2018, 08:39:26 pm door Makoto »

Shogun

• Hero Member
« Reactie #17 Gepost op: februari 13, 2018, 08:30:28 pm »

Het blijven smoesjes.

Ik reageer hiermee op de reactie van Helm die aangeeft dat diefstal per definitie asociaal is en het punt wat ik wil maken is dat er zat voorbeelden zijn waarbij het niet zo zwart wit is. Rechtvaardigheid is niet altijd binnen de wet te zoeken en er is ook altijd nog zoiets als redelijkheid & billijkheid. 

Je kunt gewoon besluiten niet te kopen bij GW, je bent niet gedwongen vervolgens ook illegale kopien te maken. Het is geen brood, dat je mag stelen als je honger hebt. Hier s geen sprake van noodzaak, GW-spulletjes zijn een luxerdeluxedeluxeproduct. Er zijn eigenlijk geen verzachtende omstandigheden.
Gaf al aan dat het illegaal is en verkoop het niet.... weet niet wat je hier mee wil.... Zeg alleen dat ik geen medelijden heb met GW en als ik naar hun omzet kijk dan hebben ze ook geen medelijden nodig.

Weet je, ik zal heus niet zaniken als je een of twee speciale shoulderpads kopieert om je collectie aan te vullen, zo strak ben ik ook niet in de leer (en ja, een regelset uit de oertijd, nee, daar zit ik ook niet mee). Maar het hoge paard waar je op gaat zitten is uiteindelijk zelfrechtvaardiging voor wetsovertreding. Het is gemakzucht, egoisme, gierigheid, die verhuld gaat onder een mantel van edele strijd. Het klopt niet.
Wacht wacht, nu heb je het over het casten voor jezelf. Dit is een andere kwestie. De wet is ook wazig ten aanzien van het kopiëren voor eigen gebruik indien je het origineel hebt aangeschaft. Misschien moet je als moraalridder zelf van het hoge paard afstappen en dingen niet zo zwart wit bekijken.

Weet je, dat met die film,op een schoolreisje of een verjaardag van een kind, daar zat nog iets omnredelijks in als je daar achterheen moet met allerlei administratieven meuk in het pre-internettijdperk. Ik kan dat nog wel billijken, al wist ook toen iedereen dat het niet de bedoeling is.
Maar volgens helm is diefstal altijd asociaal.. dus je bent het met mijn voorbeeld eens... Yah! 

Maar wat je vertelt over die B&B, is gewoon belastingontduiking. De wet is democratisch gelegitimeerd gemaakt om geld in te zamelen om de publieke omroep van te betalen, en als je een tv had werd je aangeslagen. Als je daar iets tegen hebt, richt je maar een paruij op. Dat idee dat de wet voor iedereen geldt, behalve voor jou als je er ff geen zin in hebt, is niets meer dan free riden, disrespect voor je medeburgers, inhaligheid, egoisme. Daar is niets moois aan.
In deze tijd was ik 100+ uur in de week aan het werk om een doorstart te maken met het bedrijf, maar ik ben nu in jou ogen een free-rider. Als iets gewoon niet eerlijk is dan is het niet eerlijk en ik ben dan een rebel  8) en niet een mak schaap die gewoon zijn schouders ophaalt en zomaar alle regeltjes volgt. Het is ook niet eerlijk dat rijke mensen dit soort dingen gewoon kunnen aanvechten door er dure advocaten op te zetten en ik heb die luxe niet en moet me er uiteindelijk bij neerleggen. Oh en om een politieke partij op te richten heb je volgens mij een behoorlijk startbudget nodig en dat heb ik niet. Anders zou ik het misschien ook doen ook.. 8)     

Er zijn goede redenen voor burgerlijke ongehoorzaamheid. Maar die botvier je maar op het moment als je de barricaden op durft, voor een behoorlijke zaak. Niet om je medeburgers op te zadelen met jou meeliftgedrag.   
Oh boehoe, overdrijf niet zo. Jij maakt mij hier uit voor egoist, gierigaard, respectloos, misschien moet je zelf ff indammen voordat je de moraalridder gaat spelen.     
« Laatste verandering: februari 13, 2018, 08:32:59 pm door Shogun »

Helm

• Moderator
  • Hero Member
  • Ride to ruin and the world's ending!
« Reactie #18 Gepost op: februari 13, 2018, 09:13:27 pm »

Prima, er zijn wat uitzonderingen te benoemen. In het geval van recasten vind ik dat het diefstal is en dat dit zeker niet onder een uitzondering valt en daardoor dus asociaal genoemd kan worden.

Diefstal is asociaal in de meeste gevallen ongeacht de benadeelde.

Beter?
I'm Invincible - Black Knight
You're a loony - King Arthur

LotR/Hobbit SBG 2018:
W: 13
D: 3
L: 10

YellowSkin

• Full Member
« Reactie #19 Gepost op: februari 13, 2018, 11:09:26 pm »

[OFFTOPIC] Jammer dat dit de meest actieve thread is van GWHobby.net

[ONTOPIC]
Mijn inziens is het niet meer dan een hele persoonlijke ethische discussie waarbij je uiteindelijk alleen maar naar jezelf kan kijken. Ga jij er slechter van slapen als je zelf recasts koopt? En waar ligt de grens? Wel barrels recasten maar geen Mortarion? Waar zit hier, zwart / wit gezien, de grens?

Persoonlijk denk ik dat de steeds meer aangeboden recasts een, al dan niet verkapt, goed teken is. Het luxe product is het tegenwoordig de moeite waard om te recasten!

Helm

• Moderator
  • Hero Member
« Reactie #20 Gepost op: februari 14, 2018, 09:48:01 am »

Zo persoonlijk ethisch vind ik het eigenlijk niet gezien het feit dat het juridisch vrij duidelijk is.

LotR/Hobbit SBG 2018:

Aerendar Valandil

• Hero Member
  • Tralala....
« Reactie #21 Gepost op: februari 14, 2018, 11:16:07 am »

Ik reageer hiermee op de reactie van Helm die aangeeft dat diefstal per definitie asociaal is en het punt wat ik wil maken is dat er zat voorbeelden zijn waarbij het niet zo zwart wit is. Rechtvaardigheid is niet altijd binnen de wet te zoeken en er is ook altijd nog zoiets als redelijkheid & billijkheid.

Ja, zeker. Maar het is niet redelijk en billijk om om voor een luxerdeluxeproductveelvuldig kopieen te maken, zeker niet voor de handel. Daar gaat de wetgever en de rechter niet in mee - omdat het niet de bedoeling is.

Huisnood, broodnood, zware overmacht kan een reden zijn om de billijkheid in te roepen. Ik hoop dat de meeste nette mensen erin meegaan dat spelen met het duurste merk poppetjes in een marge-hobby daar in de verste verte niet bij hoort. Zodra GW honderd kilometer van de discussie blijft, ga ik met je mee.

Sowieso geldt dat voor bijna alles wat met IP-te maken heeft: films, bijna alle boeken boeken, games. Als je de eersteklas-grammaticaboekjes voor je staatarme kleine neefje torrent, heb je mijn zegen.

Citaat
Je kunt gewoon besluiten niet te kopen bij GW, je bent niet gedwongen vervolgens ook illegale kopieen te maken. Het is geen brood, dat je mag stelen als je honger hebt. Hier s geen sprake van noodzaak, GW-spulletjes zijn een luxerdeluxedeluxeproduct. Er zijn eigenlijk geen verzachtende omstandigheden.

Gaf al aan dat het illegaal is en verkoop het niet.... weet niet wat je hier mee wil.... Zeg alleen dat ik geen medelijden heb met GW en als ik naar hun omzet kijk dan hebben ze ook geen medelijden nodig.

Okee. Ik denk dat 'medelijden' met GW ook wel wat overdreven is. Het IP/auteursrechtgebouw - waar dit natuurlijk over gaat - gaat natuurlijk over de rechten van makers, en zodra je bij bedrijf A vindt dat je wel een beetje mag stelen, is de stap gemakkelijk om dat eigenlijk overal te doen (of in ieder geval wat IP betreft). Ik kan natuurlijk nooit weten waar jij precies de grens legt, maar het vaste riedeltje muziekindustrie/filmindustrie/gamesindustrie-zijn-allemaal-boosaardig-end-dus-pak-ik-lekker-wat ik-pakken-kan komt hier zo vaak voorbij dat ik dit er niet helemaal los van kan zien. 

Veel diefstal wordt daarnaast gerechtvaardigd met: ze zijn toch verzekerd, ach, eentje missen ze toch niet, acht grote bedrijven. Maar zelfs als je dat rechtvaardig zou vinden, pak je meestal niet (alleen) het grote bedrijf, maar (ook) andere betrokkenen.

Citaat
Weet je, ik zal heus niet zaniken als je een of twee speciale shoulderpads kopieert om je collectie aan te vullen, zo strak ben ik ook niet in de leer (en ja, een regelset uit de oertijd, nee, daar zit ik ook niet mee). Maar het hoge paard waar je op gaat zitten is uiteindelijk zelfrechtvaardiging voor wetsovertreding. Het is gemakzucht, egoisme, gierigheid, die verhuld gaat onder een mantel van edele strijd. Het klopt niet.

Wacht wacht, nu heb je het over het casten voor jezelf. Dit is een andere kwestie. De wet is ook wazig ten aanzien van het kopiëren voor eigen gebruik indien je het origineel hebt aangeschaft. Misschien moet je als moraalridder zelf van het hoge paard afstappen en dingen niet zo zwart wit bekijken.

De realiteit is soms lastig te vangen, maar volgens mij is de wet minder ambivalent dat sommige mensen willen. Het daadwerkelijk kopieren van een shoulderpad zodat je twe shoulderpads hebt, mag denk ik formeel niet. Ik denk dat de rechter dat net iets anders ziet als het kopieren van een cd zodat je in de auto een tweede kopie hebt om daar te draaien. Ik zie het verzet al komen, maar ik zie het verschil. 

Citaat
Weet je, dat met die film,op een schoolreisje of een verjaardag van een kind, daar zat nog iets onredelijks in als je daar achterheen moet met allerlei administratieve meuk in het pre-internettijdperk. Ik kan dat nog wel billijken, al wist ook toen iedereen dat het niet de bedoeling is.
Maar volgens helm is diefstal altijd asociaal.. dus je bent het met mijn voorbeeld eens... Yah!

Ik wil je hier wel gelijk geven, behalve een ding: ik denk dat dit soort wetsovertreding uit-soort-van-wat-een-gedoe met enige deemoed gepaard moet gaan, net als die drie kopietjes van cd's die je nog uit een grijs verleden hebt liggen. Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen, maar je hoeft er niet trots op te zijn..

Citaat
Maar wat je vertelt over die B&B, is gewoon belastingontduiking. De wet is democratisch gelegitimeerd gemaakt om geld in te zamelen om de publieke omroep van te betalen, en als je een tv had werd je aangeslagen. Als je daar iets tegen hebt, richt je maar een partij op. Dat idee dat de wet voor iedereen geldt, behalve voor jou als je er ff geen zin in hebt, is niets meer dan free riden, disrespect voor je medeburgers, inhaligheid, egoisme. Daar is niets moois aan.

In deze tijd was ik 100+ uur in de week aan het werk om een doorstart te maken met het bedrijf, maar ik ben nu in jou ogen een free-rider.

Dat je de B&B van je vader probeert overeind te houden vind ik niet anders dan cool. Het lastige is dat je - vermoedelijk - dat in dit geval deed op kosten van makers die volgens de wet en internationale verdragen moeten worden gecompenseerd voor het gebruik van hun werk. Ik vermoed dat die 'en of andere organisatie' een uitvoerder was van een wet die dat beoogt (een zogenoemde CBO)   Door die tv neer te zetten maken jouw klanten in potentie gebruik van auteursrechtelijk werk, en daar moet voor worden betaald (en jij verdient geld met die tv, want je maakt je b&B er aantekkelijker mee!), zodat dat geld kan worden gedistribueerd naar de makers. Dat zijn bescheiden bedragen, die bij elkaar een groot budget vormen waar makers (deels) van leven. Als het is wat ik denk, klopt het zowel juridisch als per grondslag. Ik weet ook dat de CBO's waar ik mee te maken heb (LIRA, leenrecht en REPRO) die gelden zo netjes mogelijk proberen te distribueren onder de rechthebbenden. Dat gebeurt ook.

Zoals ik al eerder zei, je denkt misschien dat je als een koene ridder tegen het onrecht strijdt, maar uiteindelijk zijn degenen die het meest afhankelijk van dit geld zijn de makers ervan. je mag van me aannemen dat (net als vertalers zoals ik) door dit soort gelden hooguit op vakantie kunnen (en anders niet). 

*Ik dacht aanvankelijk dat het om kijk- en luistergeld ging, maar dat bestaat al een tijdje niet meer (en je omschrijving suggereert anders).

Citaat
Als iets gewoon niet eerlijk is dan is het niet eerlijk en ik ben dan een rebel en niet een mak schaap die gewoon zijn schouders ophaalt en zomaar alle regeltjes volgt. Het is ook niet eerlijk dat rijke mensen dit soort dingen gewoon kunnen aanvechten door er dure advocaten op te zetten en ik heb die luxe niet en moet me er uiteindelijk bij neerleggen.

Ik weet niet precies wat er 'gewoon' onredelijk aan is, dat als je wettelijk een democratisch afgesproken vergoeding moet betalen voor gebruik van iets dat iedereen (en dus jij) dat ook doet. In de praktijk weet ik - in ieder geval van REPRO, maat ook van andere CBO's - dat er alles aan gedaan wordt de bezwaarprocedure zo eenvoudig mogelijk te maken - mits je natuurlijk gelijk hebt. (Videma weet ik niet precies).

Ik wil het woord 'freeridersgedrag' wel terugnemen, alsjij het 'gewoon oneerlijk' en 'geldklopperij' uit deze en je vorige post terugneemt. Het is vast een vervelende tegenvaller (al vind ik de bedragen zoals ik die op de site van Videma lees niet belachelijk hoog), maar het wordt niet 'zomaar' geind, het wordt niet uitgegeven aan diners voor politici, het belandt ook niet in de schatkamer van Dagobert Duck, maar het komt grotendeels ten goede aan makers, mensen met meestal geen erg brede beurs, volgens vastgestelde procedures en wetgeving.

Dan kun je nog steeds tegen zijn, maar hopelijk wat minder met het idee dat je bestolen en bedrogen bent.     

Citaat
Oh en om een politieke partij op te richten heb je volgens mij een behoorlijk startbudget nodig en dat heb ik niet. Anders zou ik het misschien ook doen ook.. 8)

Lijkt me een goed plan. Het kost iets, maar met genoeg leden is het - zo wordt iedere verkiezingen bewezen - doenlijk.

Maar het hoeft niet, ik schoot ook een beetje uit de losse pols. Wat ik wilde zeggen is dat dit soort dingen politieke beslissingen zijn. Die horen daar ook te worden veranderd.
« Laatste verandering: februari 14, 2018, 12:43:19 pm door Aerendar Valandil »
Groetjes,

Aerandirloriusmetdeonspelbarenaam

Erelid van de ouwelullenbrigade

Inquisitor Constantine

• Administrator
  • Hero Member
  • Like a whisper...
Re: Discussie Recasts
« Reactie #22 Gepost op: februari 14, 2018, 03:20:13 pm »

Ik heb deze discussie even gesplitst van het oorspronkelijke topic.

- IC.
Yeah, what I've felt, what I've known
Sick and tired, I stand alone
Could you be there
'Cause I'm the one who waits for you
Or are you unforgiven too?

Helm

• Moderator
  • Hero Member
« Reactie #23 Gepost op: februari 14, 2018, 04:16:04 pm »

Ik ben het volledig eens met die meneer met de moeilijke naam  ;)

LotR/Hobbit SBG 2018:

jostie

• Full Member
« Reactie #24 Gepost op: februari 14, 2018, 10:04:11 pm »

Ik ben erg blij met een topic als dit, want ik verbaas me er de laatste tijd ook ontzettend over. Vooral die ene persoon die op Marktplaats 'rebelse' advertenties plaatst voor het verkopen van zijn zelfgemaakte recasts voor bodemprijzen.

Ik ben het namelijk ook volledig eens met de moeilijke naam. Voor jezelf recasten prima, maar als je het gaat verkopen ben je gewoon crimineel bezig.
be creative

Makoto

• Full Member
« Reactie #25 Gepost op: februari 14, 2018, 11:39:08 pm »

Het is ontzettend jammer dat de GW prijzen steeds meer omhoog aan het gaan zijn, want daar word de prijs absoluut niet beter van. Ik zou zelf bijvoorbeeld graag een broodhorror willen, maar dan ben je 60 euro kwijt bij FW voor 1 (naar mijn mening) lelijk model. Ik zelf heb ook overwogen een recast te kopen, maar het criminele aspect spreekt mij helaas niet aan. Ik hoop ook dat GW met de prijzen omlaag gaat... Vooral van FW.

Rag D'Mezzegis

• Hero Member
  • Exiles Unite! KOEKTROMMEL
« Reactie #26 Gepost op: februari 15, 2018, 05:48:27 am »

dat hopen we allemaal Makoto :-p

maar ik denk niet dat de prijzen ooit naar beneden zullen gaan

We are the Exiles. You will be assimilated.
Lower your dice, and surrender your miniatures.
Your gaming capabilities are unable to withstand us.
We will add your plastic and metallic models to our own collection.
Resistance is futile.
You will comply.
Resistance is futile.

Bassvdh

• Hero Member
« Reactie #27 Gepost op: februari 15, 2018, 12:21:42 pm »

Begrijp me niet verkeerd, ik zou ook graag minder betalen voor GW spul. Maar jammeren om prijzen die duurder worden slaat nergens op, dat is nou eenmaal de economie.

Kijk bijvoorbeeld naar de gemiddelde huizenprijs in 2000, die toen € 167.000,- was terwijl dat in 2017 al € 263.000,- was geworden.

Of de gemiddelde prijs van aardappels in 2000, toen € 0,63 was en in 2016 € 1,24.

Of wat dacht je van de kapper? Dat was toen € 13,40 om je als man te laten knippen terwijl je in 2016 gemiddeld € 23,10 kwijt was.

Op zich is dan de prijsverhoging van GW niet eens zo raar, waar je in 2000 een doosjes van 20 Guardsman kocht voor € 17,50 maar nu € 46,- betaald voor twee doosjes van 10 (of € 37,- via retailers  ;)).

Prijzen stijgen nou eenmaal, en flink.

Inquisitor Constantine

• Administrator
  • Hero Member
  • Like a whisper...
« Reactie #28 Gepost op: februari 15, 2018, 01:01:44 pm »

Dus een prijsverhoging van 50%, mede door veranderde belasting, is vergelijkbaar met een verhoging van meer dan 100%?

Okay...  :o
Yeah, what I've felt, what I've known
Sick and tired, I stand alone
Could you be there
'Cause I'm the one who waits for you
Or are you unforgiven too?

Shogun

• Hero Member
« Reactie #29 Gepost op: februari 15, 2018, 01:15:13 pm »

Begrijp me niet verkeerd, ik zou ook graag minder betalen voor GW spul. Maar jammeren om prijzen die duurder worden slaat nergens op, dat is nou eenmaal de economie.

Kijk bijvoorbeeld naar de gemiddelde huizenprijs in 2000, die toen € 167.000,- was terwijl dat in 2017 al € 263.000,- was geworden.

Of de gemiddelde prijs van aardappels in 2000, toen € 0,63 was en in 2016 € 1,24.

Of wat dacht je van de kapper? Dat was toen € 13,40 om je als man te laten knippen terwijl je in 2016 gemiddeld € 23,10 kwijt was.

Op zich is dan de prijsverhoging van GW niet eens zo raar, waar je in 2000 een doosjes van 20 Guardsman kocht voor € 17,50 maar nu € 46,- betaald voor twee doosjes van 10 (of € 37,- via retailers  ;)).

Prijzen stijgen nou eenmaal, en flink.

Omdat andere prijzen ook stijgen mogen mensen niet klagen over de prijzen van GW? Als je het geld hebt dan hoef je niet te klagen nee, maar er zullen veel mensen zijn die graag een eigen woning willen hebben maar het niet kunnen betalen, of hun haar laten knippen bij een zwarte kapper voor 10euro. Overheid roept wel leuk "kijk de economie gaat weer goed"! maar ondertussen is er nauwelijks een stijging van lonen geweest sinds 2008. Meer mensen aan het werk die geen ruk verdienen en in een huurhuis zitten waarbij de huren zo duur zijn dat het op zichzelf crimineel is.

Je kunt heel goedkoop Warhammer spelen maar dan kun je nou eenmaal niet altijd spelen wat je wil. Daarbij kan GW tegenwoordig met de computer modellen ontwerpen en is de rest gewoon spuit-plastic.

resin koper: Hmm dit model kost me 80 euro ipv 200 euro en ziet er gewoon nagenoeg hetzelfde uit, en de pakkans is nagenoeg nul dus ik kom echt niet in de problemen.

resin verkoper: De marge is zo groot en als ik het kleinschalig onder de radar doe dan worst case scenario krijg ik een waarschuwing van een GW advocaat. pakkans is zo klein...

En mensen snappen niet waarom er een toename is van resin aanbieders/kopers.. ::)                 
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 8