GWhobby.net

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

GWHobby zoekt schrijvers voor de nieuwe Main Site. Lees alles in het subforum "Algemeen".

Pagina's: [1]

Auteur Topic: Welk leger beginnen  (gelezen 1741 keer)

Animal

• Newbie
  • *
Welk leger beginnen
« Gepost op: maart 13, 2018, 12:24:01 pm »

Hallo allemaal,

Ik wil graag beginnen met warhammer te spelen. Een vriend van mij heeft de know no fear start doos, en we hebben nu 2 potjes gespeeld. 1 in de lokale winkel en 1 thuis met alle fouten die we konden maken als noobs.

Maar nu wil ik ook beginnen met een eigen leger op te bouwen. Heb ongeveer alle start collecting boxes al uit gepluist maar ik kom er niet uit.

Ik zoek een leger wat gelijk staat in kracht aan de space marines. Want daar speelt mijn vriend mee. Ik wil niet alles van hem winnen maar zeker ook niet alles verliezen.

Het liefst ook nog een leger waar je ook AoS mee kunt spelen.  De legers die mijn aanspreken zijn de daemons of Nurgle en de Orks.

Maar nu las en zag ik via youtube battle reports. Dat je met de daemons of nurgle niet kunt schieten of heel weinig.
En dat de Orks ook niet een heel sterk leger is, die ook erg gefocust is op close combat.

Liever heb ik een leger wat ook kan schieten en een beetje close combat is.. weet niet of dat goed is maar ik denk dat ik dat leuker vind.

Nu had ik ook naar de dark eldar gekeken. Die vind ik er wel vet uitzien. Maar die kun je niet bij AoS gebruiken.

What to do??

Alvast bedankt

Crackbone

• Hero Member
  • Eindbaas met een Attitude
Re: Welk leger beginnen
« Reactie #1 Gepost op: maart 13, 2018, 12:53:40 pm »

Nou:

Orks kun je geen Age of Sigmar mee spelen.

Enige legers die dat wel kunnen zijn Daemons. Dussss...daemons? :)
En ja, die schieten erg weinig. Das de afweging die je maakt.

Verder qua kracht: Laat je vooral niet gek maken. Als je niet competatief speelt liggen alle legers prima in de buurt van elkaar. Orks zijn overigens echt niet slecht. Focus op Close combat valt ook erg mee. Ze schieten minder snel raak, maar maken een hoop goed met een groot aantal schoten. Elk leger kan van elk ander leger winnen, dus gewoon voor de Looks gaan: Dan heb je tenminste altijd een leger wat je aanspreekt.

Intoxico

• Hero Member
  • Ave Dominus Nox
« Reactie #2 Gepost op: maart 13, 2018, 03:31:23 pm »

Eigenlijk precies wat crackbone zegt. Ga gewoon voor een leger wat je mooi vind. Als je daarna post wat jou vriend inzet als lijst kunnen we je altijd helpen met een leuke lijst om daartegen te zetten.

Over wat goed of slecht is en hoe je wil spelen, eigenlijk kan elk leger wel in alle phases van de game spelen, je kunt wel je lijst meer op een bepaald aspect toespitsen.

Zowel 40k als AoS spelen met hetzelfde leger is eigenlijk geen optie...een 40k deamon leger is wss niet goed in AoS en een AoS deamon leger zal ook niet functioneren in 40k.

Kijk vooral naar welke modellen en welke fluff van het leger jou aanspreekt. Warhammer is 90% hobbien, bedenken en bouwen of painten en 10% echte games maken. Dat is omdat je straks gewoon buiten het gamen om ook veel met je hobbie bezig bent. Dus kies vooral iets wat je mooi vind en wat jou aanspreekt. Zo kun je bv jou chaos space marine khorne lord elke keer als je zijn warlord killed een extra skull op zijn base leggen :P.

Dat is trouwens wel een leger wat alles doet. Oblits voor firesupport, Khorne beserkers voor combat en dichtbij schieten en dan nog een character en wat andere singen erbij...ook kun je makkelijk aos deamons mee pakken zo ;)
GT 2014 Best General

braytac

• Elderlings
  • Hero Member
  • dyslectisch
« Reactie #3 Gepost op: maart 13, 2018, 04:34:51 pm »

Zo als Intoxico all zij, je moet niet onderschatten hoeveel tijd je bezig bent met het in elkaar zetten en schilderen van de modellen.
kies dus een leger waarvan de modellen je aanstaan ander ga je het waarschijnlijk niet geschilderd krijgen.

in theorie hoef je ook niet te kijken naar hoe sterk een leger is.
Punten aantallen zouden er voor moeten zorgen dat de meesten battles ongeveer gelijk zijn.
nou komen er wel situaties voor waar de match up ver van ideaal is (tank heavy leger tegen Melee georiënteerd leger bijvoorbeeld)
maar dit kan je altijd wel compenseren als je weet tegen wie je speelt.

En 40K en AoS is alleen met demons mogelijk dus als dat een heel belangrijk punt is is de keuzen snel gemaakt.
als je het belangrijk vind dat je gelijkwaardig aan space marines bent is Chaos space marines ook een goeden.
aangezien die niet veel afwijken van de statline van normalen marines.

Je noemt dark eldar ook, als dat de modellen zijn die je het meesten aanspreekt moet je daar gewoon voor gaan in mijn mening.
de hobby is duur, te duur om modellen te kopen die je niet leuk vind puur alleen om te kunnen spelen.
dark eldar zijn over algemeen wat lastiger te spelen dan marines (minder vergeving gezind).
maar je zal ze op den duur leren spelen, dit in tegenstelling tot lelijke modellen die je waarschijnlijk nooit mooier zal gaan vinden.

als je AoS en 40K wilt spelen is Demons je besten optie.
als je in kracht het dichts bij je vriend zijn space marine wilt blijven dan is Chaos marines een goeden.
wil je het echt een long term hobby maken en het niet erg vind de eerste paar potjes te verliezen zou ik voor Dark eldar gaan.

En een random tip, Hecht niet teveel waarden aan bestaande kleuren schema's.
als je groenen of blauwen dark Eldar wilt kan dat gewoon
There is no time for peace.
No respite.
No forgiveness.
There is only WAR!

Animal

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: maart 13, 2018, 05:24:27 pm »

Top bedankt voor de snelle reacties.

Mijn shortlist is nu
Dark eldar
Orks
Daemons of nurgle

Ga wel even in de Warhammer winkel hier kijken welke ik het mooist vindt.

Ik dacht dat er wel meer crossover armies waren. Het leek me handig als we een keer AoS zouden gaan proberen. Maar t is geen must.

Leftblank

• Sr. Member
  • wargamer in Amsterdam
    • website Amsterdam6shooters, de club in Amsterdam-Oost
« Reactie #5 Gepost op: maart 13, 2018, 09:44:21 pm »

1) 40K is een lekker systeem om mee te beginnen, omdat je ondersteuning uit de winkel krijgt en er een flinke online community is. Maar het beste systeem - nee. Infinity en Gates of Antares staan beter aangeschreven.
2) Ik zou eerder eens bij wat clubs langs gaan om te kijken wat je bevalt voordat je koopt.
3) Koop tweedehands, bij voorkeur al geschilderd, en koop er wat losse ongeschilderde miniaturen bij
4) ruil af en toe van leger met je vriend, gewoon voor de variatie
Gameclub: Amsterdam6shooters, Roomtuintjes 233, Amsterdam (bij Muiderpoortstation). zie www.amsterdam6shooters.nl (clubsite van kerels met lol in het leven, met blogs/scenarios/nieuws/feeds)
mail: info@amsterdam6shooters.nl

"In victory, you deserve champagne, in defeat, you need it" - Napoleon

Intoxico

• Hero Member
  • Ave Dominus Nox
« Reactie #6 Gepost op: maart 14, 2018, 05:30:40 pm »

1) 40K is een lekker systeem om mee te beginnen, omdat je ondersteuning uit de winkel krijgt en er een flinke online community is. Maar het beste systeem - nee. Infinity en Gates of Antares staan beter aangeschreven.
2) Ik zou eerder eens bij wat clubs langs gaan om te kijken wat je bevalt voordat je koopt.
3) Koop tweedehands, bij voorkeur al geschilderd, en koop er wat losse ongeschilderde miniaturen bij
4) ruil af en toe van leger met je vriend, gewoon voor de variatie

Ben het niet echt met alles uit jou post eens, zonder er een totale andere welles nietes discussie van te willen maken of iemand persoonlijk aan te vallen:

1 - 40k is zeker een leuk systeem om mee te beginnen, niet zozeer omdat je ondersteuning uit een winkel krijgt maar vooral omdat het momenteel gewoon het meest gespeelde systeem is. dat wil zeggen, 40k heeft de hoogste spelersdichtheid / aantal spelers. Hoe andere games staan aangeschreven is een behoorlijk subjective beoordeling. Dat de mensen die het spel spelen en er plezier uit halen dit hoog aanschrijven is nogal logisch, zeker als het een game is met een ( relatief ) kleinere community. Zo zul je procentueel ook een hogere aanschrijving van rollerderby t.o.v. voetbal krijgen. Hiermee bedoel ik niet dat deze games niet of minder goed zijn, of dat 40k anders is, maar vooral dat zo'n aanschrijving of review niet veel zegt. Het grootste voordeel wat je hebt met 40k is dat in dit spel je het makkelijkste verschillende spelers kunt vinden om tegen te spelen, omdat 40k momenteel de meest gespeelde tabletop miniature wargame is.

2 - Dit is zeker goed advies, maar wel weer afhankelijk van waar en bij wie je binnenloopt. In deze hobbie kom je ook een paar "vreemde vogels" tegen, je zou hierdoor wel eens een totaal verkeerd en ander beeld van het spel kunnen krijgen dan wanneer je net iemand anders was tegen gekomen.

3 - Dit zou ik je zelf weer afraden, in het begin weet je niet goed wat je wil, ook is het bouwen en verven van modellen een groot, maar vooral ook leuk onderdeel van de hobby. tevens loop je het risico dat je slecht gebouwde/geschilderde modellen koopt, of die leuke deal welke je dacht te hebben geslagen, echt een kat in de zak blijkt te zijn. pas als je wat langer speelt en het spel en de legers beter kent, en je ook meerdere gebouwde legers van andere mensen hebt gezien, ben je in staat te beoordelen of iets wat je koopt ook echt iets voor jou is. ( of je moet meteen voor een pro painted commissie gaan, maar dan neem maar wat pijnstillers voor je portomonee mee )

4 - Doe dit ook nog niet als beginner, leer vooral eerst de basis van het spel en de regels van je eigen modellen goed kennen. 40k ( en elke andere tabletop wargame ) is een behoorlijk complex spel. Zeker in het begin is het veel dingen opzoeken en soms wat onwennig. Begin vooral met kleine games en zorg eerst dat je geen codex ( boek van het leger met stats en regels ) meer nodig hebt om je modellen te spelen. Pas als je de basis spelregels en de regels van je eigen leger echt goed kent zou ik eens met 'wat anders' te spelen.

Groetjes,

Michel
GT 2014 Best General

Crackbone

• Hero Member
  • Eindbaas met een Attitude
« Reactie #7 Gepost op: maart 14, 2018, 06:02:10 pm »

Infinity en Gates of Antares zijn allicht leuk. Maar waarom zou je dat hier aanhalen? Wat boeit het? 40k heeft een proportioneel grotere community en OP heeft gevraagd over 40k.

Ruilen van legers en tweede hands is,  net als game keuze,  100% persoonlijk.

Leftblank

• Sr. Member
  • wargamer in Amsterdam
« Reactie #8 Gepost op: maart 15, 2018, 05:53:01 pm »

Infinity heeft als voordeel dat je minder figuren nodig hebt. Een aantal bloggers die ik volg en een paar mensen die ik persoonlijk ken en die ook 40K spelen of gespeeld hebben, vinden het beter dan 40K. Maar Infinity-spelers vinden, in Nederland, is niet gemakkelijk. Dus dan eerder 40K.
Gates of Antares is van dezelfde spelontwerper, Priestley, je kunt het in principe ook spelen met 40K-modellen, de legertjes zijn wat kleiner en je zit dus niet zo vast aan de sterktes/zwaktes van 40K. Wederom: de GoA-spelers die ik ken, zijn meer tevreden over GoA dan over 40K. GoA is veel meer een casual game, ik heb er nooit een toernooi van gezien in Nederland. Zelfde probleem eigenlijk als Infinity, prima spel, veel minder spelers. Voor beginners dan eerder 40K.
Zelf zou ik nooit zomaar als ik net begon een massa dozen kopen van één leger om er vervolgens achter te komen dat het veel te veel schilderwerk is en ik het leger zelf niet interessant vind. Dus eerst wat rondkijken, uitproberen, van kant wisselen, misschien eens casual met wat tweedehandsjes aan de slag. Dus in antwoord op Crackbone, de vragensteller lijkt een nieuweling die enthousiast is, heel goed, maar mijn goede advies is, wees voorzichtig, kijk rond, kijk eerst een beetje wat er te koop is, het is zo zonde als je teleurgesteld zou raken. Het is een leuke hobby namelijk!
Gameclub: Amsterdam6shooters, Roomtuintjes 233, Amsterdam (bij Muiderpoortstation). zie www.amsterdam6shooters.nl (clubsite van kerels met lol in het leven, met blogs/scenarios/nieuws/feeds)

Toby

• Hero Member
    • wittwer.nl
« Reactie #9 Gepost op: maart 16, 2018, 01:00:23 pm »

Infinity is als spel veel beter dan 40K. Ik ken de 8e editie niet, maar voorgaande edities vond ik ontzettend achterhaald qua mechanics. De enige redenen die ik nog zie om het te spelen zijn liefde voor de fluff en het relatief grote aantal spelers.

Voor Infinity zijn in de Randstad zeker spelers te vinden, in Rotterdam zijn we nu met meer dan 10 man. Vergeet ook Star Wars Legion niet, release volgende week.

Maar ja, soort van back on topic: ikzelf zou voor Tau gaan, dat is het enige 40K leger wat mij trekt. En Tau is shooty!
3D printen en meer: www.dreid.nl

Arathorn

• Hero Member
« Reactie #10 Gepost op: maart 16, 2018, 02:54:50 pm »

Mja, Leftblank flikt dit altijd, maar kan ie ook niks aan doen xD

Leftblank

• Sr. Member
  • wargamer in Amsterdam
« Reactie #11 Gepost op: maart 16, 2018, 10:07:59 pm »

Mja, Leftblank flikt dit altijd, maar kan ie ook niks aan doen xD

Ben ik eens een keertje genuanceerd...😈 Het is ook nooit goed. 😆

Yarrick

• Hero Member
« Reactie #12 Gepost op: maart 16, 2018, 11:47:39 pm »

Kijk eens rond bij wargame clubs en winkels, daar doe je een schat aan informatie op, en kan je een goede keuze maken. Zo ben ik ook begonnen, en speel al sinds 1996 met Orks.
Werk in uitvoering:
Tanks: Enkele tanks (in totaal 6 stuks)
Mordheim: Skaven Warband/Orc Warband
WH40K: Ork army, Necron army
Pagina's: [1]