GWhobby.net

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Spelhobby is nu online. Registreer je op de nieuwe site!

Pagina's: [1] 2 3

Auteur Topic: Vergeet 9th Age. Adepticon deed het ook  (gelezen 6800 keer)

Leftblank

• Sr. Member
  • wargamer in Amsterdam
    • website Amsterdam6shooters, de club in Amsterdam-Oost
Vergeet 9th Age. Adepticon deed het ook
« Gepost op: april 29, 2018, 10:39:40 am »

(blog over 9th age)
Interessante ontwikkeling voor al die boze witte mannen die Age of Sigmar verketterden en overstapten naar 9th age. Zeker: er zijn prachtige 9th-age toernooien: onlangs in Duitsland met een World Tournament Championship met 180 spelers en dit weekeinde in Nederland met 50 spelers. Echter: op belangrijke beurzen/conventies speelt niemand het. De google-belangstelling voor het spel is matig. AoS daarentegen wordt door GW best goed verkocht. En na twee updates krijgt AoS steeds vaker goede recensies. Eigenlijk staan alle seinen op rood voor 9th Age.

Negatief?
Vooraf: ik heb niet per se een hekel aan 9th age. Hoogstens heb ik geen bijzonder gevoel bij fantasywargames, geen bijzonder gevoel bij GW, geen bijzonder gevoel bij toernooiwargames en geen bijzondere jeugdherinneringen aan Warhammer Fantasy Battle. Verder heb ik geen hekel aan of vete met 9-Age-admin [mod edit]'Blonde Beer' of zijn kompaan Pellegrim. Nooit gesproken, nooit in de ogen gezien. Lieve kerels, vast en zeker. Goede organisators. Ik hou van hen.

Ik zeg het maar vooraf omdat kritiek of twijfel in het kleine Hollandse blogwereldje mij te vaak slecht landt. Ik ben kritisch omdat ik geloof dat de 9th agers zich net als de ridders van Constantinopel onaantastbaar wanen achter hun muren; terwijl hun rijk afbrokkelt.
(rest van de blog: http://amsterdam6shooters.nl/node/1307

[mod edit: privé-voornaam op verzoek verwijderd.
« Laatste verandering: juli 22, 2018, 08:00:21 am door Leftblank »
Gameclub: Amsterdam6shooters, Roomtuintjes 233, Amsterdam (bij Muiderpoortstation). zie www.amsterdam6shooters.nl (clubsite van kerels met lol in het leven, met blogs/scenarios/nieuws/feeds)
mail: info@amsterdam6shooters.nl

"In victory, you deserve champagne, in defeat, you need it" - Napoleon

starwars

• Hero Member
Re: Vergeet 9th Age. Adepticon deed het ook
« Reactie #1 Gepost op: april 29, 2018, 03:55:33 pm »

Het is toch geen wonder dat het beter gaat met AoS ten opzichte van 9th Age? AoS wordt nog steeds gepushed door GW, terwijl 9th Age een fanbased project is wat door de spelers wordt ondersteunt.

Maar of dat een slecht ding is? Ik snap niet zo goed wat je met dit artikel wilt zeggen. Stop met het spelen van een spel wat je leuk vind omdat een mal event in Amerika het niet ondersteunt?

Volgens mij heeft niemand de illusie dat 9th Age op kan tegen GW, maar om er dan maar mee op te houden?

Crackbone

• Hero Member
  • Eindbaas met een Attitude
« Reactie #2 Gepost op: april 29, 2018, 04:56:33 pm »

Ieder z'n ding. Zie niet in waarom het niet naast elkaar kan leven.

Enige "nadeel" is dat niet alle neuzen zelfde richting op staan: ergo: je hebt altijd minder aantal spelers als de spellen gescheiden blijven.

Maar slecht? Och, denk dat dat reuze meevalt.

Pellegrim

• Full Member
  • Waaaargh
« Reactie #3 Gepost op: april 29, 2018, 06:55:52 pm »

Hallo allen. Ik denk ik deel een paar pakkende reacties op dit fijne artikeltje. Ik begrijp werkelijk niet dat je zo iets zou schrijven over een ander spel, en dan breed delen op facebook ook - met namen van personen erbij. Maar goed. Dit zegt dus meer over de auteur dan over het onderwerp. En wel leuk te zien dat je club genoten onder hetzelfde artikel verklaren dat dit absoluut niet met jullie club geassocieerd dient te worden....

Joris Zo ... :) Het eerste grote event Alliance Open met The 9th Age en 40k is net 1 dag achter de rug en dan verschijnt dit prachtige artikel lol ..
Het was een fantastisch event met 180 wargamers op een top locatie. Met Alliance Open hebben 40k, T9A de handen in 1 geslagen. Erg leuk om te organiseren - dank aan de Generals of the West! Zie hier voor wat info: https://www.facebook.com/AllianceOpenTournaments/...
En voor een leuke video impressie https://www.youtube.com/watch?v=LfkYzGyd2I8
En het belangrijkste ... best painted! https://www.youtube.com/watch?v=_w2acs8gnyw
Tot de volgende! En die zijn er sneller dan je wellicht denkt ;)

Rafael Ik zag het. Uitstekend toernooi. Welgemeende complimenten. Goed georganiseerd - ik doe het je niet na. Maar dat staat los van de vraag of T9A 'leidend' gaat worden als fantasysysteem. Dus vat het niet persoonlijk op.

JorisHehehe dank dank! Maar je stelling is een beetje omgekeerde wereld in mijn optiek. 9th Age is het leidende fanatasy spelsysteem. Met afstand. Kijk eens op T3 tournament organisatie website. AoS en KoW samen halen het niet bij 9th Age. Volgende maand drie 9th Age tournooien in Nederland. En het groeit. Scenes krabbelen weer op nadat GW haar rank en file systeem stopte.
Dan stellen dat ze niet veel op conventies staan is een beetje makkelijk. 9th Age heeft zelf geen business model en kan dus niet sponseren. Dat was de reden dat Adepticon 9th Age een brief stuurde om te bedanken, dacht ik. Op dit moment wordt met de verschillende miniature makes die 9th Age supporten gekeken of er ook beurzen aangedaan kunnen. Zoals Spiel, de grootste in Europa. Dat zou mooi zijn. De hele PR fase wordt nu eigenlijk pas onderzocht. Maar qua activiteiten hoeft 9th Age zich niet te schamen en kan eigenlijk alleen maar trots zijn. Zoals bijvoorbeeld het ETC. Om even wat perspecitef te bieden.
PS Ik ben geen onderdeel van de 9th Age organisatie! Spreek op eigen titel

A Belangrijkste vind ik dat je speelt wat je leuk vind, ook al heb je maar een paar spelers.

M De hele reden om 9th age te verkiezen als favourtite systeem staat wat mij betreft samengevat in het volgend citaat over AoS:"de regels gratis zijn, en beknopt: "It has a rulebook that is 4 pages long, and it is very, very simple to play. It is easier than Warhammer 40,000, yet just as enjoyable in its own right." Ik heb als Fantasy speler het 40.000 systeem altijd te simpel gevonden. Zonder af te willen doen aan de kwaliteit van dat spel, vind ik het tactisch minder uitdagend dan dat Fantasy was. De geluksfactor is groter en meer rock-paper-scissors tussen bepaalde rassen. Als AoS dan dus nog simpeler is dan 40.000, dan zegt dat voor mij genoeg. Ik hou van spellen waar je echt 'goed' in kan zijn. Dat je door tactisch overwicht en zorgvuldig samenstellen van je leger kan winnen. Uiteraard is 9th age nog steeds een spel met dobbelstenen en speelt geluk een grote rol. Desondanks biedt het mij de complexiteit die ik wil in een spel.

L T9A stond afgelopen jaar wel met een mooi event op de Scale Model Challenge en dat is volgens mij ook geen kleine beurs...

EShadespire, AoS e.a. prima spellen, helaas alleen een heel slecht artikel. Je kan niet eens meer spreken over een betoog waarbij een subjectieve tekst ondersteund wordt met feiten om de lezer te overtuigen als de feiten niet kloppen.
Mocht je je vervelen in de trein, wel aan te raden als satire.
Verder niks persoonlijks tegen de schrijver, hij heeft er zo te zien veel tijd en moeite in gestopt, maar heb dan op zijn minst je feiten correct.

MD Het doel van het artikel ontgaat me een beetje. Je wil geen mensen persoonlijk beledigen en dat heb je keurig aangekondigd en in het artikel doe je dat niet, keurig!
Maar voor wat betreft de inhoud, het lijkt haast of je een zak snoep van de lokale GW dealer hebt gekregen om t9a negatief uit te lichten. En om het niet al te obvious te laten lijken neem je KOW mee in je vergelijking. Nogmaals, ik zie het doel niet...
Laten we als redelijk volwassen mensen onder elkaar nou niet te negatief over elkaar doen. Ik vond de eerste edities van AOS ook niks aan, na een paar potjes heb ik daar de brui aan gegeven. Frostgrave een paar keer gespeeld, leuk spel, maar te weinig spelers en leuk voor thuis maar niet voor een toernooi waar mijn voorkeur ligt. Op dat moment stapte t9a om de hoek en was ik weer van straat. Ik wordt knettergek van alle regelwijzigingen, houdt het ook niet meer goed genoeg bij, maar ik heb ook nog nooit zoveel nuttige entry's in een armybook gezien. Kortom, ieder zijn spel en laten we dit soort nutteloze onruststokerij achterwege laten...

« Laatste verandering: april 29, 2018, 08:58:04 pm door Pellegrim »

borkbork

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: april 30, 2018, 12:39:04 am »

Ik snap eigenlijk weinig van het artikel:

-waarom is het uberhaupt geschreven? zeker als de auteur aangeeft weinig met fantasywargames te hebben?
-waarom wordt een initiatief van vrijwilligers, vergeleken met de marketing kracht van puur commerciële bedrijven?
-is het eigenlijk erg dat iets niet groeit?
-moeten wargamers perse iets spelen wat populair/het populairst is?
-waarom wordt een soort van skirmish game gepresenteerd als alternatief voor big battles?
-waarom is het erg dat mensen willen voortbouwen op iets wat al decennia gespeeld wordt?
-waarom worden mensen weer weggezet als 'boze witte mannen' terwijl er hier maar één iemand ergens boos om lijkt te zijn?
-waarom zit er een ontzettende vileine ondertoon in het artikel (wie is nu de boze witte man?).
-waarom is het erg dat mensen optimistisch zijn over hun eigen project (hoe misplaatst dat ook mogelijk mag zijn).
-waarom zeurt de auteur dat zijn stukjes slecht landen, terwijl hij ogenschijnlijk zijn best doet om het zo slecht mogelijk te laten landen.

Eingenlijk is er gewoon één vraag:

Waarom zitten wargamers elkaar weer af te zeiken om niks?

« Laatste verandering: april 30, 2018, 01:01:48 am door borkbork »

Leftblank

• Sr. Member
  • wargamer in Amsterdam
    • website Amsterdam6shooters, de club in Amsterdam-Oost
« Reactie #5 Gepost op: april 30, 2018, 03:16:33 am »

Van mij hoor je als auteur geen negatief woord over het systeem zelf en ook niet over de prima 9A-toernooien. Ik heb geen speciale voorkeur voor fantasy/een bepaald systeem in dat genre en geen persoonlijke reden om bepaalde Nederlandse admins te gaan sarren. Neemt niet weg dat ik vind dat ik me in mijn persoonlijke blogje als persoonlijke mening best vrolijk mag maken om de pretentieuze doelen van het Zweedse hoofdkwartier en de feitelijke resultaten.
Dat mag je vilein vinden, maar wie kaatst, kan de bal verwachten.
Ik dus ook.
Niet te veel opwinden zou ik zeggen, niet alles persoonlijk nemen, je wordt er alleen maar vroeg kaal van (zeg ik helaas uit ervaring).
Gameclub: Amsterdam6shooters, Roomtuintjes 233, Amsterdam (bij Muiderpoortstation). zie www.amsterdam6shooters.nl (clubsite van kerels met lol in het leven, met blogs/scenarios/nieuws/feeds)
mail: info@amsterdam6shooters.nl

"In victory, you deserve champagne, in defeat, you need it" - Napoleon

Christian

• Sr. Member
« Reactie #6 Gepost op: april 30, 2018, 07:36:23 am »

ik vind het ook maar een raar artikel, wij houden niet vast aan oude warhammer fantasy omdat we perse willen, maar er is geen goed alternatief. Eerlijk is eerlijk GW heeft mooie spellen gemaakt, en zouden ze zelf warhammer fantasy nog altijd ondersteunen zou 9th age niet bestaan. Maar er is geen goed alternatief om te spelen, als jij leuk vind om strategisch met blokken te spelen.

soldaan

• Sr. Member
« Reactie #7 Gepost op: april 30, 2018, 12:03:07 pm »

::) ::) ::)

Hoezo staan alle seinen op rood? Wij spelen in onze spelersgroep met heel veel plezier T9A, zoveel plezier hebben we sinds lange jaren niet gehad. Dus ik snap niet waar je naartoe wil :D

Ik vind Als overigens ook een prima skirmisch game, maar het is niet wat ik als oude WHFB speler zoek...

Gloin

• Hero Member
« Reactie #8 Gepost op: april 30, 2018, 01:14:43 pm »

Als ik dit soort crap wilde lezen, kocht ik de Telegraaf wel...  :-\
I take Sly Marbo, then roll randomly to determine the rest of the army... Not that the results matter. I've got sly marbo!

Aelwin

• Newbie
  • *
« Reactie #9 Gepost op: april 30, 2018, 04:47:10 pm »

Enorme kritiek krijgen van je club en hobby genoten, dan op GW hobby proberen met welke reden? Wat is je doel? Feed the haters?

Nog een aantal nuttige reacties van facebook (ik heb de korte afbranders maar weggelaten):

Leftblank/Scaramouche
Wat een ontzettende doodserieusheid allemaal aangaande mijn persoonlijke mening over speelgoedsoldaatjes. Ikzelf kan gelukkig nog steeds erg om mijzelf lachen. Doe vooral wat je leuk vindt. En drink meer bier! raad ik iedereen aan. Maar dat schreef ik ook al in het stukje....

M Jij post een slecht onderbouwd bekritiserend artikel ongevraagd publiekelijk, maar meneer will er alsjeblieft geen kritiek op want het is een persoonlijke mening en je kan het niet aan?
Gelukkig moeten ook veel mensen om jou lachen.
Maar vooral om je ondoordachte woorden als "schrijver" ;)
Ik denk dat je jou eigen advies moet opvolgen en je ook iedereen hetzelfde recht moet geven. Anders moet je niet jou shit openbaar posten als je (duidelijk) de reacties niet aan kan ;)
Hypocriet
Ps
Ik speel geen enkel van de spellen waar je het over hebt gehad. Dit is puur een reactie op jou infantiele manier van schrijven en reageren

P Het gaat niet om het feit dat je een mening hebt. Gaat erom hoe je het brengt.
En het afdoen met "drink meer bier" getuigt van een verder gebrek aan tact en respect voor mede hobbyisten. Jammer artikel en jammere reactie.

Om dit om te zetten naar iets positiefs:
Wordt tijd voor een T9a subforum op GWhobby!
Genoeg spelers in NL die eerst op GWhobby zaten en verplaatst zijn naar facebook of T9a forum.  ;)

Inquisitor Constantine

• Administrator
  • Hero Member
  • Like a whisper...
« Reactie #10 Gepost op: april 30, 2018, 04:56:41 pm »

Om dit om te zetten naar iets positiefs:
Wordt tijd voor een T9a subforum op GWhobby!
Genoeg spelers in NL die eerst op GWhobby zaten en verplaatst zijn naar facebook of T9a forum.  ;)

Reken daar zeker op bij GWHobby 2.0.

Maar ik wil het best overwegen om dit al hier al te implementeren, als er echt genoeg vraag naar is.
Yeah, what I've felt, what I've known
Sick and tired, I stand alone
Could you be there
'Cause I'm the one who waits for you
Or are you unforgiven too?

Pellegrim

• Full Member
  • Waaaargh
« Reactie #11 Gepost op: april 30, 2018, 05:33:15 pm »

:-*

jajajajaja leuk leuk leuk

Het gaat toch vooral om de NL scene voor ons!

Krewl

• Mod 40k & Computer zaken.
  • Administrator
  • Hero Member
  • Say hello to my boomstick!
« Reactie #12 Gepost op: mei 01, 2018, 09:21:35 pm »

Nou speel ik geen van beiden (AoS noch T9A) maar  het maakt toch geen donder uit wat groter is?
Infinty is er ook al jaren en GW is groter. Er zijn historics met relatief minieme spelersgroepen, maar ze zijn er al vele jaren.

Punt is dat T9A in een vraag voorziet omdat OaS niet een vergelijkbaar spelsysteem is, ook al is het de GW vervanger van Fantasy.
Persoonlijk vind ik het retemooi dat een groep vrijwilligers een zo serieuze game op zet en er gewoon 50 man voor naar de Alliance Open krijgt.
De GT's voor 40K van voor de Alliance open zaten op (Grofweg) 35 en 30 of zo, pas vorig jaar waren daar weer 50 man.

Dat er dus zo 50 man komen vind ik een teken van een gezonde community. Als ik de organisatoren en b.v Blondebeer mag geloven is er goed nagedacht over de model ondersteuning ook en is de game gebalanceerder dan hij onder GW handen is geweest.

Met de "boze witte mannen" en "vergeet T9A" kan ik het dan ook niet anders zien als een trol actie. Wat grote Amerikaanse conventies doen is irrelevant voor wat hier wel of niet goed loopt. (Net zulke valse logica als zeggen, America speelt alleen ITC 40k, ETC 40k kan je dus vergeten!). Er zijn grote verschillen in wat populair is in welk land (of in grote landen zelfs per regio).

Dat is nog los van enige potentiële druk die GW als sponsor uit zou kunnen oefenen op organisatoren, wat hier niet van toepassing is. Ik zou me niet te druk maken over the 9th Age, en vooral blijven spelen waar je lol in hebt.
In the grim dark future of the 41st millennium, even the nuns walk around with flamethrowers and pistols that shoot miniature rockets.

40K. PURE! DISTILLED! MANLINESS!

Woudschim

• Hero Member
    • Masque-Obscura Fotografie en Ontwerp
« Reactie #13 Gepost op: mei 01, 2018, 09:45:09 pm »

Wat een raaaaar stuk. Iedereen weet dat 20mm WO1 de beste manier van wargamen is.

Fotografie en Ontwerp : www.masque-obscura.nl

Miniaturen (ook in opdracht) : http://miniaturenschilder.nl/

Arathorn

• Moderator
  • Hero Member
« Reactie #14 Gepost op: mei 02, 2018, 12:50:58 pm »

LeftBlank moet je altijd met een flinke scheut zout nemen.
Pagina's: [1] 2 3