GWhobby.net

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Uw advertentie op GWHobby.net? Vraag naar de voorwaarden.

Pagina's: [1]

Auteur Topic: FNG: Pete's tour of duty  (gelezen 514 keer)

Raz

• Retired Admin
  • Hero Member
FNG: Pete's tour of duty
« Gepost op: augustus 28, 2018, 10:21:21 pm »

De nieuwe documentaire van Ken Burns over Vietnam bracht me ertoe om FNG er weer eens bij te pakken. Omdat FNG2 niet meer via TWH wordt verkocht, heb ik Darby (de auteur) bericht gestuurd, waar ik het kon kopen. Hij stuurde me daarop een pdf van de regels retour. Dus ik kon gelijk met FNG2 aan de slag.

Mijn campaign begint in januari 1967 en speelt zich af in II Corps. Mijn star, de mini die mij voor moet stellen op het speelveld, is Pete Vandervoort, een NCO met REP 4 en de skills fluent en fast. Zijn squad (de DEROS van iedereen laat ik achterwege, dat is voor nu niet zo interessant om te weten, los van het feit dat Hardy er al 7 maanden op heeft zitten helaas, dus dat wordt nog wel een gemis; al is het voor een old hand ook wel weer passend) bestaat uit:

- Moses Washington, Jr. NCO, REP 4, tunnel rat, M16 / .45 / bayonet / 2x C-4
- Frank Biagotti, point, REP 3, quick reflexes, shotgun
- Daniel Smith, REP 4, trapfinder, M16
- Harry Weissman, REP 4, fast, M79

- Samuel Hardy, Jr. NCO, REP 5, old hand, M16
- Roark O'Keally, REP 4, slight, M60
- Aron Jones, assistant gunner, REP 3, coward, M16
- Franklin King, REP 3, medic, M79

Tot nu toe heeft de eenheid verder de beschikking over: 1 starlight scope, 4 LAW's, smoke grenades, 3 claymore's en 6 stukken C-4. De eenheid is gelegerd in de binnenlanden van II Corps, op firebase Sweet Deal. Het is nog onduidelijk of de naam sarcatisch bedoeld is of dat ik het getroffen heb. We zullen het zien!

Begin januari
Voor de eerste missie gooide ik 'no contact', blijkbaar werd Pete nog even uit de wind gehouden en mocht hij met de jongens een blokje om de basis om het terrein te leren kennen. Geen straf natuurlijk, maar ook geen manier om de regels weer in de vingers te krijgen. Wel bleek na de missie dat de eenheid nog werd aangevuld, dankzij deze FNG (Freakin' New Guy) is de eenheid op volle kracht: Hector Gonzales, REP 3, shortsighted, M16.

Half januari
Als tweede missie gooide ik een patrouille door een gebied met voornamelijk rijstvelden, wat dikke jungle en aan de randen enige stukken bamboe. Beide zijden hadden invloed in het gebied en de vijandelijke activiteit was gering. Het doel was om vermoedens van hernieuwde vijandelijke activiteit te onderzoeken. Halverwege de tafel bevonden zich daarvoor twee markers die onderzocht moesten worden. Ik besloot om mijn squad op te delen, het eerste deel zou samen met Pete langs de dijkjes van de rijstvelden oprukken naar de dichte jungle in het midden. Het tweede deel onder Hardy zou positie innemen in de bamboe aan de hoek van mijn deployment om vanaf daar vuursteun te kunnen verlenen.

Toen Hardy zijn positie wilde innemen gaf dat hem zicht op de eerste marker. Dit bleek een kleine LVC-cel te zijn van drie man. Er werd gelijk flink over en weer geschoten. Hardy liet zijn REP 5 gelden en schoot trefzeker. De M60 schutter O'Keally werd ook getroffen, maar gelukkig kon King hem weer op de been helpen. Uiteindelijk gingen alle drie VC neer, vooral dankzij de hogere REP van Hardy. (Dit typend klinkt het wat eenzijdig, maar mede dankzij inleving was het aan de tafel spannender dan het nu klinkt.)

Ondertussen ploeterden mijn andere manschappen door de rijstvelden. Markers kunnen zich opsplitsen en verplaatsen. Daardoor was er een derde bijgekomen en was de tweede naar de rand van de jungle bewogen. Het bleek een tweede LVC-cel van drie man. Het merendeel van mijn mannen bevond zich recht tegenover hen, midden in een rijstveld, niet zo'n beste plek...

Weer volgde een roll-off en het geluk was nog even aan mijn zijde. Het vuur van de VC was meer intimiderend dan effectief en enkele burst later, samen met een welgeplaatste granaat van King, sloeg de derde VC op de vlucht. Nu enkel de derde marker nog. Deze besloot zich ook naar de junglerand te verplaatsen. Ik vroeg me af hoelang dit nog goed zou blijven gaan, want de helft van mijn mannen stond nog steeds midden in het rijstveld, met bar weinig dekking. Als ik nu een bunker met HMG zou ontdekken aan de rand van de jungle... Uiteindelijk bleek het niets te zijn, hoogopgelopen zenuwen, verkend herkende geluiden na een intens vuurgevecht? Het potje zat erop, voor de formaliteiten liep ik in gedachten nog de patrouille af over de rest van het veld en toen kon de squad terug naar de basis.

Mission Result - Normal
2 markers revealed
2 unconfirmed kills (de lichamen bleken verwijderd, voordat ze geïnspecteerd konden worden)
4 captured
6 sectors patrolled
1 soldier wounded

Geen onderscheidingen en vanwege de unconfirmed kills ook geen kans op +1 REP voor een van de mannen. Inmiddels staat de volgende missie klaar: een recon langs een rivier, met aangrenzende rijstvelden en een dorp, mogelijk verlaten. De rest van de tafel bestaat uit dikke jungle, en een enkele pluk bamboe en elephant grass.

"You cannot win the war without the help of the population, and you cannot get the support of the population without at least beginning to win the war."

Leftblank

• Sr. Member
  • wargamer in Amsterdam
    • website Amsterdam6shooters, de club in Amsterdam-Oost
Re: FNG: Pete's tour of duty
« Reactie #1 Gepost op: augustus 29, 2018, 02:41:21 am »

Zoals je het beschrijft klinkt het als een Vietnam-versie van Space Hulk. SH is een klassieker - ik bedoel niks onaardigs. Klopt de vergelijking?
Gameclub: Amsterdam6shooters, Roomtuintjes 233, Amsterdam (bij Muiderpoortstation). zie www.amsterdam6shooters.nl (clubsite van kerels met lol in het leven, met blogs/scenarios/nieuws/feeds)
mail: info@amsterdam6shooters.nl

"In victory, you deserve champagne, in defeat, you need it" - Napoleon

Arathorn

• Moderator
  • Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: augustus 29, 2018, 10:06:39 am »

Oeh dat klinkt heel tof. *Loert naar Britannia Vietnam modellen*

Real

• Moderator
  • Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: augustus 29, 2018, 12:30:30 pm »

Pics or it didn't happen!

Nee, serieus, klinkt ontzettend vet! Rol je de VC ook individueel qua Rep of zitten die allemaal op 3 of 4?

Ik wil overigens best een keer een kleine squad VC of NVA schilderen en op Ducosim een potje doen bijvoorbeeld?

@ Arathorn: je kunt beter Elhiem beloeren, die doet ook Vietnam.
« Laatste verandering: augustus 29, 2018, 12:39:49 pm door Real »
Zoals het onzin is tegen de leeuw te zeggen: 'Foei, wat ben jij een slechte leeuw dat je net een antilope hebt opgegeten,' zo is het onzin tegen de mens te zeggen: 'Foei, slecht mens dat jij naar oorlog verlangt.'

Arnon Grunberg - Occupation: Soldier

Raz

• Retired Admin
  • Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: augustus 29, 2018, 08:19:06 pm »

@Leftblank: dat zal dan eerder mijn omschrijving zijn dan het spel denk ik :) FNG2 speelt op een tafel, zonder vakjes en heeft als basis het chain-reaction systeem van Two Hour Wargames. In het kort: je activeert per eenheid (die per beurt wordt bepaald) en elke keer dat vriend en vijand elkaar in het zicht krijgen, volgt een in sight test. Hierbij bepaalt de REP (de skills/training/etc) van elk model hoe snel en goed hij reageert. Alle reacties vormen een stack, die van snelst naar langzaamst wordt afgehandeld. Snellere modellen openen eerder het vuur of duiken eerder weg. Wie beschoten, maar niet neergeschoten wordt, kan zijn reactie verliezen. Naderhand moet elke eenheid afhankelijk van het vuur dat ze hebben ondergaan, een of meerdere tests maken. Dat is het in een notendop, afgezien van actie-reactie is er volgens mij niet zoveel overeenkomst :)

@Arathorn: thanks! Dat is het ook zeker! Je hoeft overigens geen volledige tafel en geschilderde miniaturen te hebben voor een solo campaign, daarbij kun je dat zo basic houden als je wilt. Al is het met een mooie tafel en geschilderde miniaturen voor mij wel leuker :) En mocht je toch aan het loeren zijn, kijk dan zeker ook bij Elhiem. Ik sluit me helemaal bij Real aan! En overweeg om binnenkort daar maar eens wat te bestellen.

@Real: haha, tnx! Ik heb dit potje de VC wel individueel gerold. Dat leverde beide keren 2 VC met REP 3 en eentje met REP 4 op, dus de REP 4 heb ik maar de cell leader gemaakt :) Ik vlieg alle potjes trouwens op die manier aan; waar logischer of beter voor 'het verhaal' interpreteer ik de worpen. Deze doe ik wel consequent, maar indien beter voor het spel, dan pas ik het gerust iets aan. Zo heb ik het eerste potje ook niet gegooid voor de aanwezigheid van hutten en burgers, de basisregels vond ik voldoende. Wel heb ik naderhand nog even voor de ervaring een tunnel verkend. Dat is ook slim en aansprekend uitgewerkt!

Weer eens een potje spelen op een Ducosim lijkt me een leuk plan! Wanneer is de volgende? FNG2 kan ook coop tegen een (geautomatiseerde) VC/NVA, dat is eigenlijk ook het beeld dat ik in gedachten heb: twee of drie squads die zich een weg door de jungle banen om een sweep te voltooien en ondertussen van alles tegen komen, van vijandelijke eenheden, tot verlaten base camps, caches en natuurlijk boobytraps. O ja, om de ruimte wat beperkt te houden, heb ik tot nu toe de maat gewijzigd van inches in centimeters. Alle ranges worden daardoor natuurlijk stevig ingekort, maar nog steeds schiet het gemiddelde geweer dan 48 cm, en het scheelt aanzienlijk wat tafelruimte!

"You cannot win the war without the help of the population, and you cannot get the support of the population without at least beginning to win the war."

Real

• Moderator
  • Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: augustus 30, 2018, 06:41:38 pm »

De volgende Ducosim is op 22 september. Ik heb al BFaS staan, maar ik kan best 1/3e van de dag besteden aan een FNG patrouille.
Zoals het onzin is tegen de leeuw te zeggen: 'Foei, wat ben jij een slechte leeuw dat je net een antilope hebt opgegeten,' zo is het onzin tegen de mens te zeggen: 'Foei, slecht mens dat jij naar oorlog verlangt.'

Raz

• Retired Admin
  • Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: september 02, 2018, 01:52:04 pm »

Dat is voor mij te vlot, ik wil toch wel een tafel neer kunnen zetten waar ik tevreden over ben en dan is er nog veel te doen. De eerste stap wordt jungle. Ik heb wel het nodige, maar mis ook nog wel het een en ander, vooral passende loofbomen en kleinere jungleplanten om een dichte jungle te simuleren. Ik heb al wel de nodige bomen, waaronder twee soorten palmen. Met een aanvulling kan ik daarmee wel single en double canopy jungle neerzetten, dus dan is dat afgevinkt. December lijkt me dan een beter plan. Of was die beurs nou altijd in januari?

Real

• Moderator
  • Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: september 03, 2018, 06:33:20 pm »

Nou dan heb je geluk, want ik had me vergist. Ducosim is namelijk op 29 september.  ;D

Maar goed, wat bomen betreft, ik zag dit voorbijkomen: https://www.facebook.com/groups/spectreopwargame/permalink/2629938380365291/ Iemand die in plaats van railroad tree armatures de bomen van playmobil sets gebruikt. Die zien er een stuk geschikter uit voor jungle dan de meeste bomen. Wellicht wel wat te groot, maar wellicht dat je je voor 20mm kunt beperken tot de kleinere soorten?

Raz

• Retired Admin
  • Hero Member
« Reactie #8 Gepost op: september 10, 2018, 10:00:27 pm »

Dat is een interessante optie, tnx! Gezien de hoeveelheid terrein die er te knutselen is, wil ik het voor nu zoveel mogelijk op kant-en-klaar richten. Na de jungle zijn er nog paddies, bamboe, elephant grass, hutjes en dergelijk die gemaakt/gekocht en beschilderd moeten worden natuurlijk, dus ik hoef me niet te vervelen :)

Inquisitor Constantine

• Administrator
  • Hero Member
  • Like a whisper...
« Reactie #9 Gepost op: september 11, 2018, 04:57:24 pm »

Okay, geïnteresseerd geraakt door het andere topic. Ga dit eens goed bekijken.

Maar speel je dit nu solo of begrijp ik het verkeerd?
Yeah, what I've felt, what I've known
Sick and tired, I stand alone
Could you be there
'Cause I'm the one who waits for you
Or are you unforgiven too?

Raz

• Retired Admin
  • Hero Member
« Reactie #10 Gepost op: september 12, 2018, 09:48:24 am »

Voor dit weekend heb ik het tweede potje op de planning staan, dus dan volgt er meer :) Mocht je vragen hebben, stel ze dan gerust. De regelsets van TWH uit deze tijd zijn nogal complex als je ze enkel leest, het werkt eigenlijk het beste om ze mee te maken. Deze campaign speel ik solo inderdaad, maar je kunt het ook coöperatief of tegen elkaar spelen, daar kun je vrij uit kiezen. Mijn keuze voor solo kwam vooral omdat ik zelf het spel wilde ervaren voordat ik er echt iets mee ga doen en ik het tijdens de vakantie ben gaan spelen, maar bevalt prima, dus dit houden we erin.
Pagina's: [1]