GWhobby.net

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

GWHobby 2.0 komt eraan.
Lees erover in het subforum "Algemeen".

Pagina's: [1] 2

Auteur Topic: DMW2019: Modern Wargaming Day  (gelezen 1058 keer)

Real

• Moderator
  • Hero Member
DMW2019: Modern Wargaming Day
« Gepost op: september 09, 2018, 06:03:47 pm »

In plaats van een intensief stemmingsproces heeft de organisatie bepaald dat de Dutch Miniature Wargaming FB groep zich volgend jaar op moderne onderwerpen gaat richten. Alles vanaf 1945 is welkom: https://www.facebook.com/groups/242180513154183/?hc_location=group

Dat is wat mij betreft heel welkom. Ik moet nu alleen gaan bepalen wat ik wil gaan doen:
- Vietnam is een leuke optie. Ik hoorde daar al diverse mensen over praten. Er leken ook wel een paar mensen te zijn die 20mm Vietnam wilden gaan doen.
- Uruzgan uitbouwen en daar een groot scenario voor opzetten.
- Of bijvoorbeeld iets als een special forces missie in 'free gaming' stijl: je krijgt een objective en een kaart van het terrein en je moet de boel zelf gaan verkennen en je aanvalsplan, infil/exfil-methode en force package bepalen

Keuzes, keuzes, keuzes...
Zoals het onzin is tegen de leeuw te zeggen: 'Foei, wat ben jij een slechte leeuw dat je net een antilope hebt opgegeten,' zo is het onzin tegen de mens te zeggen: 'Foei, slecht mens dat jij naar oorlog verlangt.'

Arnon Grunberg - Occupation: Soldier

borkbork

• Hero Member
Re: DMW2019: Modern Wargaming Day
« Reactie #1 Gepost op: september 09, 2018, 10:35:59 pm »

Ik kon die inspraak eigenlijk wel waarderen.

Real

• Moderator
  • Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: september 09, 2018, 11:13:28 pm »

Yup, de polls en pitches voor bepaalde periodes waren altijd heel leuk. Maar goed, als zij steeds het organisatorische werk moeten doen en zij nu dit thema kiezen, dan kan ik daar ook mee leven.
Zoals het onzin is tegen de leeuw te zeggen: 'Foei, wat ben jij een slechte leeuw dat je net een antilope hebt opgegeten,' zo is het onzin tegen de mens te zeggen: 'Foei, slecht mens dat jij naar oorlog verlangt.'

Arathorn

• Moderator
  • Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: september 10, 2018, 10:43:52 am »

Ik ga Oost Oekraïne doen. Daar hoef ik vrij weinig nieuws voor aan te schaffen :) En geeft me een goede reden om oude modellen op te knappen.

Toby

• Hero Member
    • wittwer.nl
« Reactie #4 Gepost op: september 10, 2018, 06:48:33 pm »

Volgens mij was vorig jaar al besloten dat het dit jaar Moderns ging worden omdat dit vorig jaar al op de tweede plek geëindigd was.

Maar... Cold War?
3D printen en meer: www.dreid.nl

Real

• Moderator
  • Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: september 10, 2018, 07:49:30 pm »

Geen Vietnam?  ::)

Zelfs als ik iets anders ga doen wil ik overigens wel mijn Cold War terrein beschikbaar stellen.

Raz

• Retired Admin
  • Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: september 10, 2018, 10:02:04 pm »

Dat is een drietal mooie ideeën Real! Dat het moeilijk kiezen is, kan ik me wel voorstellen :D Dat laatste idee klinkt wel echt kick-ass zeg, heerlijk om het eens op die manier geheel vrij aan te pakken. Dit is ook in 20mm? En heb je hier een regelset voor in gedachten?
"You cannot win the war without the help of the population, and you cannot get the support of the population without at least beginning to win the war."

Real

• Moderator
  • Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: september 10, 2018, 11:42:45 pm »

Nee, de regelset maakt niet zo veel uit (als het goed is tenminste). De uitdaging zit hem er denk ik in om een systeem te bedenken dat de spelers wel dwingt om keuzes te maken in hun aanvalsplan, force package en recce, om te voorkomen dat ze eindeloos blijven verkennen tot ze alles weten en vervolgens met het zwaarste materieel binnen komen rollen.

Oftewel, je zou het planningsproces moeten opknippen in een aantal tijdsvlakken, waarbij je dus de afweging moet maken tussen verschillende belangen. Stel dat het om een hostage rescue gaat, dan zou je dus kunnen zeggen dat hoe meer moeite je doet om de compound te verkennen, hoe groter de kans dat de gijzelaar wordt verplaatst of op onfortuinlijke wijze op YouTube beland. Hoe zwaarder het materieel dat je in wil zetten en dus naar de omgeving van het doelwit moet verplaatsen, hoe groter de kans dat je aanval voortijdig wordt ontdekt en de insurgents versterkingen aanvoeren. Hoe langer je bijvoorbeeld een observatieteam in de heuvels positioneert voor de aanval, hoe groter de kans dat ze worden ontdekt door een lokale herder. Hoe stiller je infiltreert met een HALO jump, hoe kleiner je assault force zal zijn. Hoe dichter je naar de X vliegt met een helo assault, hoe sneller de sentries van de insurgents alarm zullen slaan. Hoe stiller je met een paar dingies via een nabijgelegen rivier infiltreert, hoe verder je vervolgens over land nog naar de compound moet lopen en hoe meer sentries je ondertussen uit moet schakelen.

Je zou het spel ook in meerdere dagen kunnen spelen, namelijk dat je een verkenningsfase inbouwt waarbij je voor het eerst satellietfoto's van het doelwit te zien krijgt, vervolgens 2-3 type assets mag kiezen voor verdere verkenningen (uit pakweg 10 verschillende beschikbare opties, variërend van een high altitude drone tot cyber intrusie in de mobieltjes van de insurgents) afhankelijk van het ruwe plan dat je wil gaan gebruiken, en vervolgens op base van de binnenkomende inlichtingen je plan en force package nog aan mag passen.

Of je houdt het simpel en je zegt dat iedereen het plan mag ontwikkelen op basis van wat hij geschilderd denkt te krijgen.  :P

Inquisitor Constantine

• Administrator
  • Hero Member
  • Like a whisper...
« Reactie #8 Gepost op: september 11, 2018, 10:27:27 am »

Weet niet of de regelset niet zoveel uitmaakt....

Ik zat zelf te kijken naar Chain of Command voor Vietnam, maar die lijkt bijvoorbeeld meerdere modellen op een base te gebruiken, toch?
Terwijl een ander systeem weer gaat voor 1 model per base.

Welke regelset gebruik jij voor Vietnam, Raz?
Yeah, what I've felt, what I've known
Sick and tired, I stand alone
Could you be there
'Cause I'm the one who waits for you
Or are you unforgiven too?

Arathorn

• Moderator
  • Hero Member
« Reactie #9 Gepost op: september 11, 2018, 11:13:03 am »

Chain of Command is 1:1. Je kunt wel bepaalde teams met meerdere op een base zetten, maar hoeft niet. Ik heb cocking up through the mud and the blood gespeeld, wat chain of command is voor wo1. Speelt erg leuk, ook met legerlijsten enzo.

Inquisitor Constantine

• Administrator
  • Hero Member
  • Like a whisper...
« Reactie #10 Gepost op: september 11, 2018, 01:32:21 pm »

Okay, thx.

Ik miste alleen wel de helicopters in die regelset...  ;)
Could you be there

Raz

• Retired Admin
  • Hero Member
« Reactie #11 Gepost op: september 11, 2018, 02:57:51 pm »

Welke regelset gebruik jij voor Vietnam, Raz?

FNG2 van Two Hour Wargames. Deze is jammer genoeg niet meer verkrijgbaar, maar deel 3 is in de maak en ook al mooi ver. Van wat ik weet belooft dat ook weer een mooie regelset te worden 8)
"You cannot win the war without the help of the population, and you cannot get the support of the population without at least beginning to win the war."

Inquisitor Constantine

• Administrator
  • Hero Member
  • Like a whisper...
« Reactie #12 Gepost op: september 11, 2018, 04:37:14 pm »

Die regels zien er goed uit (ja, heb ze gevonden/verkregen), maar wat ik eigenlijk mis -ook in CoC- is de inzet van helicopters en tanks.

Toegeven, Vietnam is natuurlijk vooral jungle, maar een slag als die om Hué lijkt me ook best leuk.

Edit: zie net dat heli's wel in FNG2 zitten. Zijn die een beetje speelbaar?
« Laatste verandering: september 11, 2018, 04:48:22 pm door Inquisitor Constantine »
Could you be there

Raz

• Retired Admin
  • Hero Member
« Reactie #13 Gepost op: september 12, 2018, 09:50:08 am »

Ja hoor, dat werkt prima. Geen voertuigen inderdaad, dat verbaast me wel enigszins, omdat ze volgens mij wel in NUTS! zitten (de WW2-versie van de regels). De regels daaruit kun je gebruiken als basis om zelf voertuigen te genereren. Op welke schaal wil je trouwens Vietnam spelen? FNG2 werkt vooral goed voor kleine schaal, idealiter 1-3 squads imo.

Inquisitor Constantine

• Administrator
  • Hero Member
  • Like a whisper...
« Reactie #14 Gepost op: september 12, 2018, 01:08:46 pm »

Ik opteer voor 20mm. Dacht dat ik daar nog e.e.a.van had, maar kan het niet meer vinden...

Kleiner vind ik niets (afgeknapt op FoW), groter lijkt me minder praktisch.
Could you be there
Pagina's: [1] 2