GWhobby.net

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

GWHobby sluit binnenkort. De komende weken zullen de subfora verdwijnen.

Pagina's: [1] 2

Auteur Topic: Warhammer Fantasy 6th Edition en de invloed van de game  (gelezen 4695 keer)

Lionhammer

• Full Member
Warhammer Fantasy 6th Edition en de invloed van de game
« Gepost op: september 20, 2018, 04:49:42 pm »

https://www.youtube.com/watch?v=7ez_L3xfb_Y

6th Edition Fantasy word nog steeds gezien bij vele wargamers als de beste versie van Fantasy. Naast verschillende scenario's en Skirmish stijl campaigns was 6th ook een opschoning van regels en lieten zien dat complexe tabletop games geen raketwetenschap zijn.

Wat kunnen wij volgens jullie nog meer leren van 6th Edition en andere Oldhammer games?

Aenar

• Sr. Member
  • Andijvie, you are under arrest!
Re: Warhammer Fantasy 6th Edition en de invloed van de game
« Reactie #1 Gepost op: september 22, 2018, 10:37:16 pm »

Vandaag nog 2250 6th gespeeld. Over twee weken een 3500 punten game!
Het mooie is toch wel dat je <20 dobbelstenen nodig hebt om aan te vallen. Het geeft wel een boel rust.
Legers:
High Elves 8000 puntjes! 80% Old Style, 10% New style painted!

Lionhammer

• Full Member
« Reactie #2 Gepost op: september 23, 2018, 12:37:54 am »

Awesome 8). Ik heb zelf aan de chaos side wat daemons voor ongeveer 1000P, maar ik kan misschien wat Warriors toevoegen als ik 6th kan uitproberen ;D.

Aenar

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: september 23, 2018, 11:10:44 am »

Geen idee of dat werkt ;) . Ook geen idee of er uberhaupt 6th'ers zijn verder? Na 8ste editie wel een beetje een verademing. Ik vond dat het wel waard (en dan loopt die meuk niet zo te verstoffen!)
Legers:

Aerendar Valandil

• Hero Member
  • Tralala....
« Reactie #4 Gepost op: september 23, 2018, 12:44:18 pm »

Zesde was goed, maar achtste had de random charge en de schietschatting werd eruit gegooid. Dat zijn grote pre's.

Naja, schilder je poppen en wissel lekker af zou ik zeggen. Of niet. Ik heb met de mijne al KoW, WH (2, 4 tot 8), SOBH en Frostgrave gespeeld.
Groetjes,

Aerandirloriusmetdeonspelbarenaam

Erelid van de ouwelullenbrigade.

Club: www.amsterdam6shooters.nl

Inquisitor Constantine

• Administrator
  • Hero Member
  • Like a whisper...
« Reactie #5 Gepost op: september 23, 2018, 02:28:52 pm »

Zesde was goed, maar achtste had de random charge en de schietschatting werd eruit gegooid. Dat zijn grote pre's.

Daar ging het dus voor een groot aantal mensen mis... voor mij in ieder geval wel. Wat jij pré's noemt, noem ik een totaal ander spelletje...  ;)
Yeah, what I've felt, what I've known
Sick and tired, I stand alone
Could you be there
'Cause I'm the one who waits for you
Or are you unforgiven too?

Aenar

• Sr. Member
« Reactie #6 Gepost op: september 23, 2018, 04:31:20 pm »

Daar ging het dus voor een groot aantal mensen mis... voor mij in ieder geval wel. Wat jij pré's noemt, noem ik een totaal ander spelletje...  ;)

Daar ben ik het wel mee eens ;) .
Legers:

Christian

• Sr. Member
« Reactie #7 Gepost op: september 23, 2018, 05:19:38 pm »

Hallo,

als je 6de met 8ste wilt vergelijken zie ik aantal verschillen die spel beter maken, en aantal die minder tactisch maken.

Bijvoorbeeld dat de eerste twee rijen altijd mogen terug vechten vind ik absolute pre. Jammer ervan vind ik wel dat je bij charge op initiatief slaat, als aanvaller heb je geen echte bonus. En de steatfast, dit geeft voor de elite legers die wel de wounds doen maar zelf niet de aantallen hebben om ranks te vormen een groot probleem.

Het systeem van de magic bij 8ste vind ik verbetering, de spells daarnaast soms te. In tegenstelling tot 6de kun je je magic fase niet shoppen, maar je dobbelt ervoor. Met 1 lvl 2 wizzard kun je ook iets doen, inplaatst dat je al je charicter slots in wizzards moet zetten. Maar het grote nadeel is dat je die wizzard dan kun gebruiken voor de doomed 6 spel, waarmee je de helft of derde van unit dood kunt maken, met de zelfde kans op e charicters in de unit, waar je niks tegen kunt doen.

Movement en shooting van de 6de vond ik zelf dan weer leuker. Omdat je niks mag meten moet je gokken of je goed staat, dat maakt het een stuk tactischer naar mijn idee, en haalt meer spel naar de speler inplaats van de dobbelsteen. Echter het in twee rijen schieten en vechten van de 8ste heeft weer mijn voorkeur.

Als ik voor mezelf samenvat, is vooral het bewegen, en meten van de 8ste wat ik tenopzichte van 6de minder vind. Daarnaast zijn de overdetop items uit de 8ste jammer.

met vriendelijke groet,
Chris

Crackbone

• Hero Member
  • Eindbaas met een Attitude
« Reactie #8 Gepost op: september 23, 2018, 06:20:05 pm »

6e was amazing.

8e heb ik bar weinig gespeeld door één factor; magic.

Stuff was VEEL te dominant. Magic moet voor mij support zijn, niet de basis van de game.

Lionhammer

• Full Member
« Reactie #9 Gepost op: september 23, 2018, 11:21:48 pm »

Geen idee of dat werkt ;) . Ook geen idee of er uberhaupt 6th'ers zijn verder? Na 8ste editie wel een beetje een verademing. Ik vond dat het wel waard (en dan loopt die meuk niet zo te verstoffen!)
Zo te lezen zijn er genoeg mensen voor 6th 8).

6e was amazing.

8e heb ik bar weinig gespeeld door één factor; magic.

Stuff was VEEL te dominant. Magic moet voor mij support zijn, niet de basis van de game.
Ik hou vooral van de fluffy en crunchy delen van de Lores. Zowat elke Lore heeft diverse thematische spells die ook uniek voelen. Toen T9A 1.0/1.1 kwam ging er wel wat veranderen aan de Magic phase (alleen nog geen choosing spells), maar ik was wel blij dat de afwisselende stijlen en thema's bleven ;D.

robin

• Newbie
  • *
« Reactie #10 Gepost op: september 24, 2018, 09:32:04 pm »

Zo te lezen zijn er genoeg mensen voor 6th 8).

6e was amazing.
6e en 7e heb ik met veel plezier en vaak gespeeld. Tot 8e editie heb ik me nooit kunnen zetten, daarvoor voelden een aantal wijzigingen te fundamenteel anders. Als er een initiatief komt om weer een keer 6e te spelen dan zoek ik de boeken hier graag voor op.

Gr. Robin
« Laatste verandering: september 24, 2018, 09:34:46 pm door robin »

Lionhammer

• Full Member
« Reactie #11 Gepost op: september 30, 2018, 10:50:18 am »

Als er een initiatief komt om weer een keer 6e te spelen dan zoek ik de boeken hier graag voor op.
Ik heb wel een PDF van Hordes of Chaos. Alleen nog de rulebook en een doosje Warriors voor mijn Daemons en ik kan een full army spelen 8).

Aenar

• Sr. Member
« Reactie #12 Gepost op: oktober 01, 2018, 09:58:10 pm »

Mwoah, je moet gewoon de zevende editie ruleset gebruiken en de zesde editie boeken. Dat doe ik in ieder geval ^^. Werkt als een trein!
Legers:

Christian

• Sr. Member
« Reactie #13 Gepost op: oktober 02, 2018, 01:03:03 pm »

ik heb misschien nog een regelboek liggen. En voor wie eens wild spelen, stuur maar pm, heb zelf de complete collectie aan boeken nog in de kast staan.

Crackbone

• Hero Member
  • Eindbaas met een Attitude
« Reactie #14 Gepost op: oktober 02, 2018, 04:52:43 pm »

Ga ik hem toch weer even aanhaken hoor:

https://warhammerarmiesproject.blogspot.com/

Heb de maker even gevraagd hoe hij het doet, en de basis is 8e editie, maar met enorm veel throwbacks naar 6e voor een "best of both worlds" idee.
6e was enorm gaaf, beste editie ever, maar grote units werkte niet echt handig en daar was de 7e en 8e weer voor. Hier heeft ie een balans sausje overheen gegooid, en meer logischere regels, en je hebt een pracht van een game! Vooral de oude 6e editie onderdeeltjes voelen vertrouwd.

paar voorbeeldjes van rule changes:

- Lvl 1 wizard mag alleen tussen spell 1, 2 of 3 kiezen
- Lvl 2 wizard mag alleen tussen spell 1, 2, 3 of 4 kiezen etc.
- Miscast is afhankelijk van het aantal gebruikte powerdice om een spell te casten
- Hoeveel dice je mag gebruiken om te casten is afhankelijk van je level wizard
- Geen long range shooting, wel short range shooting. Scheelt "helft van de afstand" berekenen
- Charging heeft vast onderdeel en variabel onderdeel: Movement plus 2D3 (cavalry gaat sneller)
- Wapens zijn meer "vanuit de historie" opgebouwd: Speren geven bonussen tegen cavalry als ze van voren worden gecharged bijvoorbeeld
- Armor classes kent nu Light, medium, heavy en full plate.
- Units mag je naar zij en achteren bewegen
- Armybooks zijn uitgebreid met extra unique heroes, lords, units en wotnotz. Een grote variatie aan units!
- Fanproject armies van weleer zijn toegevoegd (Nippon, Dogs of War etc.)
- Charging units geven +1 Initiative, maar alles slaat wel op Initiative Order.
- Wapens op de charge geven ook initiative bonussen. Speren op Cavalry geven een bonus bijvoorbeeld, lansen een nog betere

Gisteren voor het eerst gespeeld, en voelde echt leuk! Tot het laatste moment spannend, logisch, snel maar toch tactisch en strategisch. Echt een goede blast from the past, terwijl het niet outdated of cumbersome aanvoelt. Ik ben verkocht.

Mijn advies: lees het eventjes door inclusief je favoriete armybook, gewoon voor de feel of it.

Pagina's: [1] 2