GWhobby.net

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Uw advertentie op GWHobby.net? Vraag naar de voorwaarden.

Pagina's: [1]

Auteur Topic: Werewolf: de spelregels.  (gelezen 7996 keer)

Inquisitor Constantine

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 15098
  • Like a whisper...
Werewolf: de spelregels.
« Gepost op: september 21, 2007, 07:59:57 pm »

 De regels voor het spelen van Werewolf, met dank aan Dragon_Prince_SOT en AR.

Overzicht:

Werewolf wordt gespeeld in twee groepen, voor de duidelijkheid te onderscheiden in een good side en een bad side.
De spelleider bepaalt of je bij de good side of de bad side hoort, en wat je rol is. Deze rol is geheim voor de andere spelers.
Doel van het spel is de leden van de andere groep uit te schakelen, voordat zij dit met jouw groep doen.

De Good Side.

Het overgrote deel van de spelers behoort tot de good side. Het doel van de good side is de wolven uit te schakelen voor zij alle dorpelingen gedood hebben.
De good side kent verschillende rollen:

Villagers
De meeste spelers zijn villagers, ofwel gewone dorpelingen. Zij stemmen over wie een weerwolf zou kunnen zijn. 1 keer per dag sturen zij per pm hun (geheime) stem naar de spelleider. De spelleider maakt op een van tevoren vastgesteld tijdstip de stemmen bekend. Degene die de meeste stemmen ontvangen heeft, wordt gelyncht en ligt uit het spel.

Seer
De seer is een speciale villager. Naast zijn stem uitbrengen mag hij iedere avond of nacht een pm sturen naar de spelleider met daarin de naam van een medespeler. Hij krijgt dan van de spelleider te horen wat de rol van deze speler is.

Sorcerer
Ook de sorceror is een speciale villager. Hij mag elke avond per pm een naam naar de spelleider sturen. Deze persoon kan die nacht niet door de wolven gedood worden.

De Bad Side

Wolven
De wolven zijn de tegenpartij, in de originele versie van het spel overdag 'gewone' dorpelingen die 's nachts in bloeddorstige monsters veranderen die hun dorpsgenoten verscheuren. De wolven krijgen aan het begin van het spel een PM van de spelleider, met daarin de namen van hun medewolven. Zij mogen met elkaar overleggen. Elke avond, na de 'lynch' sturen zij een PM met de naam van een andere speler naar de spelleider. Deze speler sterft.

Het verloop van het spel

De 'lynch'
Elke speelavond (welke avonden dit zijn, wordt door de spelleider bepaald) mogen alle spelers stemmen wie er die avond gelyncht wordt. De speler die de meeste stemmen krijgt sterft en zijn rol wordt door de spelleider bekend gemaakt. Op deze manier proberen de spelers van de good side de wolven te vinden. De wolven proberen door slim bedrog de lynchrondes te overleven. In het speeltopic overleggen de spelers en proberen zij elkaar ervan te overtuigen wie volgens hen het meeste kans maakt om een weerwolf te zijn.
Je moet je lynchstem via PM naar de host sturen. Voor de host is het tellen van de stemmen het meeste werk. Het is daarom makkelijk als je de volgende tekst in de titel van je PM zet: <eigen naam> - <naam op wie je stemt>; bijv. 'AR - IceAR', of 'Stem -> AR' aangezien de host wel ziet dat de stem van jou afkomstig is.
LET OP: Verstuur je stem altijd via PM. Stemmen die de host niet per PM ontvangt, zijn niet geldig, ook al zijn ze wel in het speeltopic aangekondigd.

'revote'
Als twee of meer spelers evenveel stemmen krijgen, maakt de host dit bekend en volgt er een herstemming (meestal in goed Nederlands 'revote' genoemd) tussen deze spelers. De spelers moeten dan opnieuw stemmen en kunnen alleen nog stemmen op een van de spelers die in de eerste stemronde evenveel stemmen hadden. Degene die bij de revote de meeste stemmen haalt, sterft.
Had je op een van deze spelers gestemd en wil je bij de revote weer op dezelfde stemmen, dan hoef je niet opnieuw te stemmen en blijft je stem automatisch staan.

De 'lunch'
Na de uitslag van de lynch is het de beurt aan de wolven om hun acties uit te voeren. Dit heet de 'hap' of 'lunch' (hoewel het eigenlijk een avondmaaltijd is). De wolven overleggen met elkaar wie zij het liefste dood willen zien en een van hen stuurt deze naam naar de spelleider. Deze speler sterft en zijn rol wordt door de spelleider bekend gemaakt. Elke avond dient een aangewezen wolf de PM met de naam voor de lunch in te sturen. Dit kan belangrijk zijn voor het verloop van het spel.

De specials
Tegelijk met de lunch mogen de villagers met een speciale rol hun acties uitvoeren. De seer stuurt de naam van een verdachte aan de spelleider en krijgt als antwoord diens rol te weten. De sorcerer stuurt eveneens de naam van de de persoon die hij wil beschermen naar de spelleider.

Wanneer is het spel afgelopen?
Het spel eindigt als de villagers de laatste wolf hebben gelyncht. De wolven winnen als er net zoveel villagers (inclusief specials) als wolven overgebleven zijn.

Fluff
De meeste spelers kiezen ervoor om tijdens het spel (meestal in hun eerste post) een rol aan te nemen en bij hun character een achtergrondverhaaltje te typen. Dit achtergrondverhaaltje heet 'fluff'. Sommige spelers maken hier heuse kunstwerkjes van en beleven de hele pot door de ogen van hun fluffpersonage. Soms kiezen avontuurlijke spelers ervoor om in hun fluff hints te geven met betrekking tot hun rol. Dit is echter voor eigen risico en wat betreft fluff ben je tot niets verplicht. Fluff wordt, om het van de inhoudelijke tekst te onderscheiden, meestal schuingedrukt weergegeven.

Spelvarianten

Sommige potjes wijken af van bovenstaande regels. Bekende uitzonderingen of speciale versies zijn:

Wolven vs. Vampieren
Bij deze variant is er niet één, maar zijn er twee teams van 'wolven'. Deze hebben tot doel behalve de villagers ook elkaar uit te roeien. De 'vampieren' winnen pas als ze zowel het team 'wolven' als de villagers hebben verslagen.

The Lone Wolf
Bij deze variant is er slechts één wolf. Hij staat er in zijn eentje voor en probeert als enige over te blijven. Ook kan het zijn dat er meerdere lone wolves zijn.

'Bekeerwolf'
Bij deze variant hebben de wolven een of meerdere keren de mogelijkheid om in plaats van iemand dood te maken iemand te bekeren naar hun wolvenkamp. Deze persoon wordt dan wolf.
De spelleider moet voor aanvang van de pot helder bepalen wat er gebeurt als de wolven een good special bekeren: is deze immuun voor een bekering, verliest hij zijn rol, of neemt hij zijn rol (bv. als seer) mee naar het wolvenkamp?

Overige rollen

Naast de standaardrollen zijn er een aantal varianten te bedenken:

De Wolfsbane
Special voor de good side. Kan niet door de wolven gedood worden. Wordt hij uitgekozen om gedood te worden, dan gebeurt er niets.

Spy
De Spy is feitelijk een Seer voor de wolven. Hij doet hetzelfde, maar dan voor de bad side. De spy weet bij aanvang niet wie de wolven zijn, en de wolven weten niet wie de spy is. Zodra de spy een wolf gevonden heeft, mag hij contact opnemen. Hij mag dan met de wolven overleggen en is, met zijn seer-ability een waardevolle aanvulling voor het team.
Zolang hij geen contact heeft, zal hij door subtiele verwijzingen zijn bevindingen aan de wolven moeten doorspelen. De spy telt mee om te bepalen of de bad side wint (als er bijvoorbeeld twee wolven en een spy zijn, wint de bad side als er drie villagers over zijn)

Hunter
De hunter is een special voor de good side. Hij begint het spel met een door de spelleider bepaald aantal 'kogels'. Die mag hij gebruiken om een speler dood te schieten. Hij stuurt ten tijde van de avondacties de naam in van de speler die hij dood wil schieten en deze sterft, tegelijk met de lunch. Het doel van de hunter is om de wolven dood te schieten.
Een mogelijke variant is de 'hunter-wolfsbane' waarbij deze twee rollen worden gecombineerd.

Gastheer
De gastheer mag per avond twee spelers 'uitnodigen'. Deze spelers brengen de avond bij de gastheer door met thee drinken, koekjes eten en over politiek praten en mogen geen acties uitvoeren. De seer kan niet seeren, de sorcerer kan niemand beschermen en als de wolf die aangewezen is om de lunch in te sturen, uitgenodigd wordt, gaat de hap niet door.
Een uitzondering op deze regel: de acties gaan wel door, als het doelwit de andere uitgenodigde persoon is of de gastheer zelf. Voorbeeld: de gastheer nodigt een wolf en de seer uit. De seer bekijkt die avond diezelfde wolf, maar de wolf hapt iemand anders. Dan gaat de hap niet door, maar de seer krijgt de rol van de wolf wel te zien.

Gek.
Hij krijgt te horen dat hij de seer is, maar dat is hij eigenlijk niet. Hij moet elke avond de naam van één persoon insturen en dan krijgt hij van de host een rol te horen van een karakter dat nog wel in het spel zit, maar die die persoon in elk geval niet is. Dus als hij een villie bekijkt, kan hij horen dat het een wolf, een sorc, een seer, een gek of iets dergelijks is, maar in elk geval niet dat het een villie is.

Overloper
De overloper begint het spel als villager, maar mag elke dag een naam aan de spelleider doorgeven, net als de seer. Hij krijgt diens rol te horen, maar alleen 'good side' of 'wolf' (dus ziet geen specials). Als hij een van de wolven heeft gevonden, sluit hij zich aan bij de wolven. Hij heeft dan verder geen speciale krachten.
Belangrijk: de overloper telt mee voor de good side, zolang hij geen wolven heeft gevonden. Als de good side wint, wil hij natuurlijk niet dat ze weten dat hij van plan was over te lopen. Dus als er twee wolven in het spel zijn en de overloper heeft ze nog niet gevonden, winnen de wolven pas als er behalve de overloper nog maar één villager is.

Algemene opmerkingen

Namen van rollen
Veel spelleiders geven de specials andere namen die beter passen bij het door hun bedachte thema. Dit kan voor nieuwe spelers verwarrend zijn, maar deze specials zijn alleen in naam anders. Tenzij anders vermeld, zijn dezelfde regels van toepassing.

Overige varianten
Uiteraard zijn er net zoveel spelvarianten en aangepaste rollen mogelijk als er creatieve geesten zijn. Suggesties zijn van harte welkom.

De spelleider bepaalt!
Bij twijfel over een bepaalde regel beslist de host. Leg je neer bij beslissingen van de host en ga niet in het speltopic lopen klagen. Kaart na afloop van het spel aan dat je niet gelukkig was met die beslissing en of het de volgende keer misschien anders kan.

Wie is de spelleider?
De spelleider is (meestal) iemand met een aantal potjes ervaring met het spelletje, die het leuk lijkt het spel eens van de andere kant te bekijken. De spelleider doet zelf niet mee aan het spel, maar zorgt dat alles goed en op een leuke manier verloopt.
Hosten is niet alleen leuk (je mag steeds nieuwe manieren verzinnen waarop mensen sterven!), maar ook erg leerzaam! Met de kennis wie de wolven en specials zijn, zul je merken dat je heel wat leert over de tactiek van zowel de wolven als de villagers en specials. In het hosten gaat wel behoorlijk wat tijd zitten en je moet niet terugschrikken van wat administratieve taken. Je moet elke avond een uur of meer online zijn om de lynch en avondacties (het liefst voorzien van mooie fluff) te posten en je moet stemmen en acties van wolven en specials bijhouden.
Naast spelers zijn we ook altijd op zoek naar nieuwe hosts. Heb je vragen of wil je een keer hosten? Neem dan contact op met Mir.
Voor meer informatie en tips voor het hosten, kijk hier
« Laatste verandering: juni 24, 2013, 10:13:45 am door Mir »
Gelogd
Yeah, what I've felt, what I've known
Sick and tired, I stand alone
Could you be there
'Cause I'm the one who waits for you
Or are you unforgiven too?

magicarnold

  • Sr. Member
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 455
Re: Werewolf: de spelregels.
« Reactie #1 Gepost op: december 01, 2008, 12:15:43 pm »

Ik lees al een tijdje WW 99 mee, en heb 3 vraagjes:

1) Speel je altijd met je forum naam ?  Of mag je een Fluff naam gebruiken?

2) Mag of moet je bijdrage aan de fluff of is de spellleider daar alleen verantwoordelijk voor?

3) Hoeveel "dis" informatie mag je inzetten?

4) Het lijkt nu een kat en muis spell doormiddel analiseren van getyte text en speculeren op verwachtingen... is er ruimte voor "plot-twists"?  of is de fluff eigenlijk ondergeschikt?

Ik zal  WW100  weer met veel plezier volgen  ;D

« Laatste verandering: december 01, 2008, 12:17:37 pm door magicarnold »
Gelogd
"The rhythm isn't a call to arms, but a signal that the Goblins have made a new enemy" - Elvish Observer

"God is dead" Nietzsche- 1886
"Nietzsche is dead" God- 1900

Citaat van: LoD
www.magicarnoldsolliciteertnaareendirecteenonomkeerbareban.nl

AR

  • Jr. Member
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 51
  • Gewoon AR
Re: Werewolf: de spelregels.
« Reactie #2 Gepost op: december 01, 2008, 12:22:56 pm »

Fluff is eigenlijk ondergeschikt, want je kan het hele spel ook spelen zonder fluff. Het spel spelen zonder de analyses is onmogelijk, dan is het geen werewolf meer.

Fluff maakt het alleen wel leuker ;)

1. Je mag in je fluff ook een andere naam gebruiken. En verder is een naam niet iets wat je zelf gebruikt, maar wat anderen tegen jou zeggen. Dus erg veel invloed heb je er niet op ;)

2. Fluff hoeft niet, is wel zo leuk.

3. Met dis-informatie bedoel je foutieve informatie, of gewoon keihard liegen? Dat mag oneindig veel. Eigenlijk is elk woord dat een wolf typt gelogen, want hij meent echt niet dat hij iemand anders verdacht vindt ::)

4. Het analyseren is het belangrijkste. Sommige hosts zetten interessante dingen op in de fluff (de plot-twists), maar meestal is het behoorlijk recht. Ligt volledig aan de host.


En de beste manier om het te leren is om gewoon een keer mee te doen. Fouten maken is niet erg, hoort erbij.
Gelogd
Citaat van: Pingwin
Ja, werewolf gaat voor een villie om de combinatie van de wolf vinden én de rest overtuigen dat je gelijk hebt.

AR

  • Jr. Member
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 51
  • Gewoon AR
Re: Werewolf: de spelregels.
« Reactie #3 Gepost op: mei 18, 2013, 04:32:48 pm »

Nog een reeks specials die je eventueel kan gebruiken. Ze zijn over het algemeen iets minder leuk dan de standaard specials, maar kunnen af en toe voor een leuke verandering zorgen.

- Aangepaste sorc. Hij mag niet twee nachten achter elkaar dezelfde persoon beschermen. Dit voorkomt een onsterfelijke seer nadat de seer is uitgekomen en de sorc nog niet gevonden is. Want dat levert hele saaie spelletjes op waarin niemand nog iets doet totdat de seer dood is.
- Gek. Hij krijgt te horen dat hij de seer is, maar dat is hij eigenlijk niet. Hij moet elke avond de naam van één persoon insturen en dan krijgt hij van de host een rol te horen van een karakter dat nog wel in het spel zit, maar die die persoon in elk geval niet is. Dus als hij een villie bekijkt, kan hij horen dat het een wolf, een sorc, een seer, een gek of iets dergelijks is, maar in elk geval niet dat het een villie is.
- Overlegpartners. Dit zijn 2/3 mensen die buiten het topic om met elkaar mogen overleggen. Verder is er niets bijzonders. Dit kunnen per definitie villies zijn, maar je kan er ook voor kiezen dat ook specials of wolf deze rol erbij kunnen krijgen.
- Liefdespaartje. Als één van de twee doodgaat, gaat de ander ook dood. Ze winnen het spel als ze samen overblijven.
- Cupido. Moet het liefdespaartje aanwijzen. Kan verder niets.
- De dronkenlap. De host gooit elke dag een dobbelsteen. Als die op 6 landt, wordt de dronkenlap heel dronken en moet hij de volgende nacht iemand doodmaken. Een soort hunter die niet zelf mag bepalen wanneer hij toeslaat.
- Drie heksen. Drie specials die moeten samenwerken en waarbij hun krachten afnemen naarmate er meer doodgaan. Er zijn vele varianten mogelijk. Je kan kiezen dat ze elke nacht één persoon mogen seeren, en zodra één van hen dood is mogen ze het nog maar om de nacht en als er 2 dood zijn mag het helemaal niet meer. Of ze mogen kiezen tussen een seer/sorc/hunt en als er één doodgaat, wordt er steeds een keuzemogelijkheid weggehaald. Of iets anders dat je kan verzinnen.
- Algemene special. Mag elke nacht kiezen wat die doet: een sorc, een seer of een hunt. Zijn ook vele varianten op te verzinnen, zoals de beperking dat die dat maar 1 keer mag doen.
Gelogd
Citaat van: Pingwin
Ja, werewolf gaat voor een villie om de combinatie van de wolf vinden én de rest overtuigen dat je gelijk hebt.

Djoex Lieft Wolfjes

  • Newbie
  • *
  • Offline Offline
  • Berichten: 0
  • geregistreerd op mijn verjaardag! :D
Re: Werewolf: de spelregels.
« Reactie #4 Gepost op: augustus 30, 2013, 05:30:21 pm »

De Host heeft toch geen rol in het spel? (bv De host geeft Jan en Piet de rol Villie, Maartje seer en zichzelf wolf)
Gelogd
ik heet Dieuwke, spreek uit als Djoeke -.-"
Ðjoex~
BTW:
Most cool thing ever= Ð

Inquisitor Constantine

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 15098
  • Like a whisper...
Re: Werewolf: de spelregels.
« Reactie #5 Gepost op: augustus 30, 2013, 05:34:30 pm »

Nee, maar host is ook een andere benaming voor gastheer, en dat is wel een rol.

Welkom trouwens.  :)
Gelogd
Yeah, what I've felt, what I've known
Sick and tired, I stand alone
Could you be there
'Cause I'm the one who waits for you
Or are you unforgiven too?

Djoex Lieft Wolfjes

  • Newbie
  • *
  • Offline Offline
  • Berichten: 0
  • geregistreerd op mijn verjaardag! :D
Re: Werewolf: de spelregels.
« Reactie #6 Gepost op: augustus 30, 2013, 05:47:09 pm »

oke & dankje^^
Gelogd
ik heet Dieuwke, spreek uit als Djoeke -.-"
Ðjoex~
BTW:
Most cool thing ever= Ð

Mir

  • Moderator
  • Hero Member
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
  • Moderator offtopic, werewolf
    • Facebook: Jaap Hoeve
Re: Werewolf: de spelregels.
« Reactie #7 Gepost op: september 05, 2013, 11:36:45 am »

WAARSCHUWING:
Werewolf is een gemeen spelletje dat hard en soms vuil gespeeld wordt. Los van het feit dat het hele spel om misleiding en bedrog gaat - wat het juist zo leuk maakt - vormt het werewolf-forum eigenlijk een soort gemeenschap op zich, een beetje een 'forum in het forum'. Hier zijn bepaalde tradities ontstaan en er gelden ook iets andere omgangsvormen dan op de rest van het forum (en in het echte leven). Spelers bedenken bijvoorbeeld - over het algemeen niet vlijende - bijnamen voor elkaar. Deze zijn nooit echt kwetsend bedoeld, maar het kan soms pesterig overkomen. Dit hoort allemaal bij het spel. Het kan ook zijn dat spelers tijdens het spel wat onbeschoft met elkaar omgaan, wat in een normale forumdiscussie misschien tegen de regels zou zijn. Het spreekt vanzelf dat dit natuurlijk geen vrijbrief is om te schelden, mensen persoonlijk aan te vallen of op andere manieren de forumregels of algemene fatsoensnormen te overtreden!
Ook is het belangrijk om te weten dat bij werewolf alle spelers gelijk zijn. Is het je eerste potje of draai je al sinds het begin mee? Dat maakt helemaal niets uit. Er spelen ook regelmatig mods en admins mee en ook zij zijn zodra ze zich voor een potje aanmelden, gewone spelers en staan op geen enkele manier boven de rest. Dit betekent ook dat er niemand 'voor spek en bonen meedoet' omdat hij het spel nog moet leren. Dat kan met dit spelletje niet. In je eerste spelletje kun je meteen wolf zijn en lastige beslissingen moeten nemen, of je bent een onervaren villie die door de wolven genadeloos gemanipuleerd wordt. Of er door medevillies meteen uitgestemd vanwege een domme opmerking. Dit kan intimiderend overkomen. Als je mee wilt doen, maar je weet niet zeker of je alles begrepen hebt, lees dan eens wat oude potten door en stel vragen in het 'algemene babbeltopic'.
Als je mee speelt, ga je met bovenstaande akkoord. Als je hier echt moeite mee hebt, kun je misschien maar beter niet meespelen. We vinden het belangrijk dat iedereen zich hier thuisvoelt en willen graag zoveel mogelijk spelers. Daarom zijn nieuwe spelers van harte welkom. Maar weet waar je aan begint. Bedenk vooral dat helemaal niets persoonlijk bedoeld is en dat wat er in het spel allemaal gebeurt, totaal geen betekenis heeft buiten het spel. Maar aarzel ook niet om als iets je persoonlijk niet bevalt, dit na het potje bij de jury, bij de moderator of in het 'algemeen babbeltopic' aan te kaarten.
Veel plezier!
« Laatste verandering: september 05, 2013, 07:05:12 pm door Mir »
Gelogd
Every problem has an expiry date.
- African proverb

"Logic gets you from A to B. Imagination takes you anywhere."
- Albert Einstein

Het is zo simpel
Pagina's: [1]