Ik kan me in die recensie zeker vinden. Zoals ik al zei: voor historische acuratesse is het helaas niet het beste boek en er komen heel wat oude vooroordelen weer naar boven. Het was zeker knap van Wellington dat hij met slechts 30.000 Engelse troepen het leger van Napoleon heeft weten te stoppen. Van zijn troepen uit Brunswijk en Hannover kon hij ook nog op aan maar de Nederlandse en Pruissische troepen waren van zeer twijfelachtige allooi... Gelukkig stapelden de Fransen gedurende de slagen fout op fout waardoor Wellington alsnog Europa kon redden.
Aldus even de tl;dr versie van het boek. Ik was voordat ik het kocht al op de hoogte van de slechte kanten van het boek. Ik wil alleen ook even de goede kanten benadrukken:
1. Het léést heerlijk weg. Het is haast als een roman en dat is waar Cornwell goed in is. Ik heb andere boeken over die periode gelezen* maar het andere boek wat ik over Waterloo heb leest een stuk lastiger. Jammer dat daar de research dan wel weer een stuk beter van is. Het boek van Cornwell lees ik in een paar avonden uit, academische werken kosten me aanzienlijk langer.
2. Doordat het zo makkelijk leest blijft het verloop van de slag en de aanloop er naar toe ook beter hangen. En daar ging het mij om: weten wanneer wat ongeveer gebeurde en hoe alle stukjes in elkaar passen.
*Andere aanrader over die periode:
The First Total War - David A.Bell