GWhobby.net

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

2010: the one year. Meer info in GWHobby Algemeen.

Pagina's: [1] 2 3

Auteur Topic: WoC frenzy  (gelezen 387 keer)

Aeschere

• Sr. Member
WoC frenzy
« Gepost op: juli 28, 2010, 07:38:05 »
Bij het lezen van het regelboek kwam ik het stuk tegen over frenzy en mounts en had gelijk een paar vragen hoe dit doorwerkt met sommige WoC onderdelen:

- Wanneer de unit een Mark of Khorne krijgt, wie krijgt de extra attack? Enkel de rijder of ook het paard?
- Wanneer een unit de Banner of Rage neemt, wie krijgt de extra attack?
- Wie krijgt de extra attack in een chariot of Khorne?

Zelf ben ik van mening dat in alle gevallen iedereen de extra attack krijgt aangezien je de unit marked. Maar sommige mensen schijnen het hier niet mee eens te zijn.

Wat is het en waarom is het zo?

Kholdaimon

• Moderator
  • Hero Member
Re: WoC frenzy
« Reactie #1 Gepost op: juli 28, 2010, 08:15:00 »
De rijders krijgen alleen de extra attack aangezien zij Frenzied zijn. Er staat nergens in de WoC regels van de mark of Khorne of de Banner of Rage specifiek dat de mounts ook Frenzied worden, er staat alleen dat de unit de Frenzy regel krijgt en de Frenzy regel staat duidelijk uitgelegd in het rulebook...

Christiaan

Aeschere

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: juli 28, 2010, 11:24:45 »
Nou ja, daar val ik dus over. Er staat dat de unit de frenzy regel krijgt. Wat ik daaruit begrijp is dat alles wat ook daadwerkelijk in de unit staat frenzy krijgt. Aangezien de mounts ook een onderdeel van de unit is ga ik ervan uit dat deze ook de frenzy regel krijgen.

Reinier82

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: juli 28, 2010, 01:23:18 »

De regel is voor 90% duidelijk.

IN het brb staat dat alleen dat riders en beesten hun frenzy aan naar elkaar mogen geven voor de extra attack,
Dus als de riders het heeft, krijgt het paard niet en andersom. Dit is alles wat erover gezegd wordt  (black dragon heeft geen hatred meer bv)

Bij de mark of chaos staat dat het model frenzy krijgt. De vraag is nu, wat word er verstaan onder het model.
Het model is het hele figuur in mijn ervaring, dus heeft het hele model frenzy.

Totdat er duidelijk is dat een model niet het complete figuur is dan hebben rider en paard frenzy.
Dit geld alleen voor de knights uiteraard. Een character die een paard koopt geeft dus geen frenzy aan zijn mount omdat de mark voor de character gekocht wordt.
:)

Aeschere

• Sr. Member
« Reactie #4 Gepost op: juli 28, 2010, 01:38:47 »
Volgens mij staat er in het BRB ook dat cavalry telt als een enkel model. De frenzy regel lijkt mij inderdaad enkel logisch voor grote beesten zoals een draak ofzo. Als je daar een poppetje met frenzy op zet dan krijgt de draak het niet. Als de draak frenzy heeft dan krijgt de rider het niet. Of ten minste, ze krijgen wel frenzy maar niet de extra attack.

Kholdaimon

• Moderator
  • Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: juli 28, 2010, 02:28:35 »
Ehm jongens, dit zijn rare regelverbuigingen alleen omdat de regel iets anders is geschreven dan in het rulebook.

Jullie weten ook dat als GW wou dat Khorne Knights Frenzy aan hun paarden gaf dat dit dan zeer expliciet in de FAQ had gestaan. Zoiets laat GW niet impliciet door spelers uitzoeken door de bewoorden tot in detail uit te zoeken.

Bovendien zegt bijvoorbeeld de special rules van de Savage Orc Boar Boy unit entry ook dat de unit Frenzy heeft, dus omdat de unit Frenzy heeft krijgen nu de Boars ook Frenzy? En als dat zo is, geld dat dan niet meteen voor alle frenzied cavalry omdat er altijd alleen "Frenzy" bij de unit entry staat?

En dat zou er ook niet moeten staan want de regels in de rulebook zijn megaduidelijk.

Christiaan

Havock

• Hero Member
  • Incarnation of Awesome
« Reactie #6 Gepost op: juli 29, 2010, 12:11:24 »
Khorne niet, banner of rage wel.

Banner of rage is een 'extern effect' dat over de hele unit 'valt', zoiets als de ASF banner voor dark elves, bij aankopen op de unit entry moet je er van uitgaan dat het de rider betreft tenzij anders staat aangegeven.
Resident forum Treadhead.

Kholdaimon

• Moderator
  • Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: juli 29, 2010, 09:45:13 »
Ehm nee, Banner of Rage ook niet... De unit krijgt Frenzy, prima... Dat betekent alleen dat de unit de special rule Frenzy bij zijn special rules krijgt en in het rulebook staat duidelijk dat de mount daar geen voordeel van krijgt...

Jongens, jullie vergeten dat er altijd staat dat 'de unit' de regel krijgt/heeft. Er staat nooit dat alleen de berijders de regel heeft. Dus als ergens staat dat 'de unit Frenzy krijgt' dan betekent dat enkel en alleen dat je Frenzy aan de unit's special rules mag toevoegen en dat je in het ruleboek mag gaan kijken wat dat precies inhoudt...

Christiaan

Aeschere

• Sr. Member
« Reactie #8 Gepost op: juli 29, 2010, 01:24:07 »
Na het nogmaals bekijken van het regelboek denk ik toch dat Christiaan gelijk heeft. Het paard is namelijk geen deel van de rijder maar is een stuk equipment. Tja, lezen helpt wel eens ;)

Pingwin

• Elderlings
  • Hero Member
« Reactie #9 Gepost op: juli 29, 2010, 01:45:34 »
Bij de chaos knight, maar niet bij de maurader horsemen.

Om de verwarring maximaal te houden :)
"Don't you ever think that there might be more to life than just games?"
"You mean like finding a girlfriend, getting out of debt, moving ahead in our careers, stuff like that?"
"Yea."
"There was a sim game about that, wasn't there?"
"Yea, it sucked."
"'Nuff said."

Havock

• Hero Member
  • Incarnation of Awesome
« Reactie #10 Gepost op: juli 29, 2010, 07:54:14 »
Ehm nee, Banner of Rage ook niet... De unit krijgt Frenzy, prima... Dat betekent alleen dat de unit de special rule Frenzy bij zijn special rules krijgt en in het rulebook staat duidelijk dat de mount daar geen voordeel van krijgt...

Dus de riders krijgen het apart en de mounts, die ook bij de unit horen krijgen het ook apart?

Unit = geheel, dus rider EN mount. Maar dit is gebed zonder einde ;)
Resident forum Treadhead.

warmaster abaddon

• Hero Member
  • Fallen forever
« Reactie #11 Gepost op: augustus 13, 2010, 11:36:27 »
Ik ga met Cristiaan mee.
Het staat duidelijk dat alleen riders tegenwoordig frenzy zijn en paarden niet.
En unit is idd een aanduiding voor allerlei blokken.
Mocht hetanders ijn zou ik er zelf gelukkig van worden met mijn chaos knights maar ik denk dat christiaan gelijk heeft helaas.

Abbie
Kill for the living, kill for the dead

Fallen angels aan de macht
www.the-fallen-angels.nl

Hoagie

• Sr. Member
« Reactie #12 Gepost op: augustus 13, 2010, 03:44:41 »
Het staat duidelijk dat alleen riders tegenwoordig frenzy zijn en paarden niet.

Heb je een paginanummer hiervoor?

Aeschere

• Sr. Member
« Reactie #13 Gepost op: augustus 13, 2010, 03:52:22 »
Het blijft een lastig verhaal. Uiteindelijk toch van mening dat de paarden ook Frenzy krijgen.

Waar staat "duidelijk dat alleen riders frenzy zijn"?

Wat er staat is:

If either the rider or the mount have Frenzy, then the whole model is subject to the Berserk Rage, but only the element with the Frenzy rule gains an extra attack."

Verder staat er op dezelfde bladzijde (82):

"Although a cavalry model has two sets of characteristics, one for the rider and one for the mount, it is treated in all respects as a single model."

Dus wat ze hier zeggen is dat cavalry 1 model is ondanks dat het twee statistiek tabelletjes heeft. Met dat in gedachte. Op naar pagina 5.

"A unit consists of 1 or more models that are arranged in orthogonal base contact with each other, *snip*"

Neem dan de uitleg van de Banner of Rage: "The unit with this banner has the Frenzy special rule. *snip*"
En de optie voor de Marks: "The unit may have a Mark of Chaos:"

Er wordt niet gesproken over de aparte onderdelen van de modellen maar over de complete unit. Met de eerder gegeven informatie kan je niet anders dan concluderen dat de unit bestaat uit cavalery modellen waarvan het paard en de rijder 1 model vormen. Beide onderdelen krijgen dus de Frenzy special rule.

De vergelijking dat lances toch ook niet voor de hele unit gelden gaat niet op aangezien er bij de lances duidelijk staat dat alleen de wielder de +strength krijgt en dat hij in de andere rondes terug grijpt naar zijn hand weapon.
Bij de spear (mounted) staat zelfs: "Riders armed with spears *snip*"

Dan was er ook nog de zgn. fluff redenering "Ja maar de mark wordt door de god op het lichaam aangebracht". Waarom dan niet op het paard? Ruiters trainen vaak jaren met hetzelfde paard om alle (on)gemakken te leren. Het paard kan ook door de godheid gemarkeerd worden (of gewoon gebrandmerkt worden om het paard bekend te maken bij de god naar keuze) om de ruiter te assisteren bij het gevecht/wat hij ook doet.

Artinam

• Sr. Member
  • Weet waaraan je begint!
« Reactie #14 Gepost op: augustus 13, 2010, 04:31:27 »
Probleem is dan welk deel van het model de Frenzy krijgt. Dit is trouwens met bijna alle modellen met Frenzy. De unit heeft Frenzy er wordt niet gedefinieerd wie Frenzy heeft.

Ik heb even naar Blood Knights gekeken en daar staat dat ze de regel Frenzy hebben. Krijgen hun mounts nu ook een extra attack. Als je kijkt naar de Mark of Khorn spreken ze ook over dat het model Frenzy krijgt. Oftewel, als je het letterlijk neemt krijgen beide delen de Frenzy regel. Maar of het zo bedoelt is vermoed ik niet.

Ik denk dat dit voornamelijk een FAQ nodig heeft, ik zou dit van te voren met je tegenstander bespreken en bij een toernooi met de leiding.
Long Live the Fighters!
Pagina's: [1] 2 3
« vorige volgende »