GWhobby.net

Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

GWHobby zoekt schrijvers voor de nieuwe Main Site. Lees alles in het subforum "Algemeen".

Pagina's: [1] 2 3 ... 12

Auteur Topic: De Encyclopedie van Hobbymaterialen  (gelezen 61579 keer)

Pil

• Hero Member
  • Hell's Last Survivor
De Encyclopedie van Hobbymaterialen
« Gepost op: november 29, 2007, 01:44:50 pm »

Hee mensen, ik kreeg laatst een bestelling binnen met o.a. een tube Vallejo plastic putty, dit inspireerde mij om deze thread op te starten, het idee is erachter dat we een soort encyclopedie maken van verschillende modelleermaterialen (putty, lijm, verf en andere toebehoren), zodat mensen makkelijk informatie kunnen vinden over verschillende materialen. Ik heb een paar richtvragen opgesteld maar je review mag natuurlijk alle info bevatten die jij belangrijk vindt.

• Wat is het?
  • Wat kan je ermee doen?
  • Waar kan je het kopen en wat kost het?

Ik zal gelijk de spits afbijten:

Green stuff

Wat is het?

Green Stuff is een twee componenten epoxy putty. Je moet de twee delen (groen en geel) goed door elkaar kneden, als je dat hebt gedaan is het ongeveer een uur lang goed bewerkbaar, na een uur wordt het taaier en niet zo goed bewerkbaar en na ongeveer een dag is het volledig uitgehard.

Wat kan je ermee doen?
Green stuff (ook wel Kneadatite blue/yellow epoxy putty) wordt (o.a.) gebruikt om modellen mee te sculpten. Je kan er gaten in modellen mee opvullen en extra details op mini's sculpten. Het is vrij elastisch en daardoor is het ook geschikt om mallen van bepaalde delen van figuren te maken, waar je vervolgens met een ander stukje green stuff weer een afdruk van kan maken. Omdat het ook wat elastisch is wanneer het uitgehard is is het erg geschikt hiervoor. Deze techniek noemt men "green stuff casting".

Green stuff kan je het beste in de vriezer bewaren, dan blijft het langer vers, en verse Green stuff is zachter en makkelijker kneedbaar. Green stuff is ook erg plakkerig, omdat dat vaak problemen oplevert bij het sculpten kan je je vingers en je gereedschap nathouden met water (niet met speeksel want het is giftig!). Een alternatief is om vet te gebruiken, zoals vaseline of olie. Dit neemt de plakkerigheid helemaal weg maar dat betekent ook dat de green stuff niet goed met zichzelf kan plakken (en er spleetjes inkomen), en dat verf er niet meer goed op houdt. Als je green stuff mallen gaat maken dan is wat vet als smeermiddel essentieel om te voorkomen dat de verschillende onderdelen aan elkaar plakken.

Een andere manier om de plakkerigheid wat te verminderen is om het gemengde green stuff eerst even een kwartiertje te laten uitharden voordat je ermee gaat werken, dat werkt ook prima :)

Waar kan je het kopen en wat kost het?
Elk Games Workshop verkooppunt verkoopt het, het kost daar 7,50 voor ongeveer 20cm. Je kan het ook online bestellen bij diverse bedrijven, dan is het meestal goedkoper. Links zijn welkom, maar een google zoektocht naar "kneadatite" levert al wat op ;)

Vallejo Plastic Putty

Wat is het?

Vallejo Plastic Putty is in feite gewoon hele dikke acrylverf in een tube, je knijpt het eruit en dan komt het er in een dun, wit worstje uitgelopen en dan kan je het bewerken. Als het opdroogt is het net als andere opgedroogde acrylverf, het krimpt niet in maar het is wel vrij broos, korrelig en niet superhard. Het droogt, afhankelijk van de dikte, vrij snel op (een kwartiertje ofzo)

Wat kan je ermee doen?
Het is te slap om mee te sculpten tenzij je een drol wilt maken (waar het denk ik perfect voor is ;)), maar ik denk dat het wel nuttig om kleine gaatjes op te vullen en ook om wat structuur aan te brengen op bases en dergelijken. Het makkelijke aan dit spul is dat het kant en klaar uit de tube komt, het is goed houdbaar en je hoeft niks te mengen en niet lang te wachten.

Bison Houtlijm Topspeed

Wat is het?
Houtlijm. En ik ben misschien bevooroordeeld, maar volgens mij is dit wel de koning van de houtlijmen, in ieder geval is het voor onze hobbytoepassingen zeer geschikt. Zoals de naam suggereert droogt deze houtlijm veel sneller dan normale houtlijm (dikke lagen moeten nog steeds een nachtje opdrogen overigens), maar een ander groot voordeel van deze lijm is dat hij veel plakkeriger is dan goedkope houtlijm/alleslijm, en dat maakt hem zeer geschikt voor terrein en bases (de hoofdtoepassingen voor deze lijm in onze hobby).

Wat kan je ermee doen?
Flock op bases lijmen, als je het (nagenoeg) onverdund in een redelijk forse laag aanbrengt dan blijft zand en flock goed zitten, het is nog niet zo sterk als superlijm wat dat betreft, maar wel een goede tweede. Verder is het geschikt om flock op terrein te lijmen, en lijmt het foamcore ook heel snel (lijm aanbrengen, tegen elkaar aanduwen en klaar!).

Ik heb het topic even gestickied, Aragorn
« Laatste verandering: augustus 01, 2012, 09:17:28 pm door Inquisitor Constantine »
There were demons with guns
Who marched through this place
Killing everything that breathed
They're an inhuman race

oxayotl_d

• Hero Member
Re: De Encyclopedie van Hobbymaterialen
« Reactie #1 Gepost op: december 17, 2007, 01:33:50 pm »

Tamiya Smoke
(helaas geen foto van het potje, wel van de afwerking met smoke)

Wat is het?

Tamiya smoke is een wash speciaal voor metaal-kleurige vlakken. Waar een normale zwarte wash 100% zwart is, is deze zo aangepast dat hij wat meer metaal-achtiger is, en zo mooier blend met de ondergrond.

Wat kan je ermee doen?
Je kunt je metaal ermee washen, en een realistischer effect geven. Verdunt is het hee mooi op metaal, onverdunt voor geoliede delen. Je kunt deze smoke mengen met andere washes (bijv. met een beetje flesh wash krijg je echt realistische olie). Vergeet alleen niet een appart bakje water te pakken, gezien de sructuur van deze acryl-verf anders is dan de meesten acryls.

« Laatste verandering: augustus 01, 2012, 09:18:47 pm door Inquisitor Constantine »
LET OP!!!!!Bij elke post als reactie op mij, of te maken heeft met mij: hou a.u.b. rekening met mijn psychische welzijn. Hierbij vraag ik dus om posts die zeker niet kwetsend zullen zijn. Weet dat iets heel kleins, en mss flauws, al kwetsend kan zijn. Bij twijfel: post a.u.b. niet!!!!

Pil

• Hero Member
  • Hell's Last Survivor
« Reactie #2 Gepost op: december 18, 2007, 01:30:50 pm »

Plasticine

Wat is het?
Plasticine is niet meer dan een soort speelgoedklei die nooit hard wordt die je bij speelgoedwinkels kan halen, het komt meestal in een scala aan felle kleurtjes.

Wat kan je ermee doen?
Het wordt dus nooi hard en is daarom niet geschikt om mee te sculpten, als het warm wordt (na een tijdje kneden bijvoorbeeld) wordt het nog zachter en vettig, als het kouder is is het wat stugger. Ik gebruik het vooral om de spleten in slottabases op te vullen, op die plek maakt het niet uit dat het zaht blijft en als er daarna een laag houtlijm en zand overheen gaat is dat stevig genoeg. Omdat het zacht blijft hoef je het niet te mengen en kan je het meteen gebruiken, het is ook erg goedkoop. Naast bases kan je er eventueel kleine gaatjes in modellen mee opvullen, ik raad dan wel aan om er een laagje superlijm overheen te doen.

Het is bij elke speelgoedwinkel wel te halen, het kost niet veel (een paar euro voor een levenslange voorraad). Het is zeker geen wondermiddel maar gemakkelijk voor bases :)

Magic Sculp

Wat is het?
Magic Sculp is een twee componenten epoxy putty. De twee componenten komen in aparte bakjes en moet je 1:1 doseren en mengen. De structuur van de losse componenten lijkt erg op Milliput, de bakjes zitten ook niet tot de rand vol, in plaats daarvan zit in elk bakje gewoon een grote brok waar je een stukje af kan scheppen/snijden/plukken. Eenmaal gemengd is het ongeveer 3 uur bewerkbaar, niet echt geschikt voor snel werk dus. De structuur van gemengde Magic Sculp doet mij het meest denken aan Plasticine maar dan plakkerig en niet zo vettig.

Wat kan je ermee doen?
Sculpten, gaatjes opvullen en dergelijken. Het werkt heel anders dan Green Stuff, is niet elastisch en het plakkerige aspect maakt het soms lastig om mee te werken, daar moet je dus wat tegen doen. Ik heb geloof ik ergens een tutorial gelezen waarin iemand de plakkerigheid wegnam door het stukje magic sculp in talkpoeder te rollen, ik heb hier geen ervaring mee. Al met al kan ik het voor onze doeleinden niet geweldig aanraden, maar ik heb nog niet veel ervaring. Een voordeel van Magic Sculp is wel dat het vrij goedkoop is (ongeveer tien euro voor redelijk veel materiaal, grotere emmers zijn nog veel voordeliger maar dat zijn hoeveelheden waar wij niks aan hebben), dus je kan er wat makkelijker scheutig mee om gaan.

Diverse online verhandelaars, in Nederland bij Miniatuurwereld.com: http://www.miniatuurwereld.com/index-ned.htm
8 euro voor 100 gram
Ook bij em4miniatures: www.em4miniatures.com, 5 pond 50 voor eenzelfde hoeveelheid
There were demons with guns
Who marched through this place
Killing everything that breathed
They're an inhuman race

motorway

• Full Member
« Reactie #3 Gepost op: maart 27, 2008, 04:21:29 pm »

Volgens mij is greenstuff helemaal niet giftig.

Citaat
The Kneadatite Blue/Yellow (green stuff) is NOT "carcinogenic". That was a rumor started by a competitor back in 1992-3. I have the MSDS on it and anyone can also get it from PSI to see for yourselves what is in the putty.

"After Loctite replaced the PSI formula in 1993, I did work for a year as a consultant to the Loctite Corporation. They had replaced the PSI formula (our "green stuff") with the competitor's product. (I found out later that it was because the competitor priced their product lower) Loctite paid me to work with the competitor to try to bring their product closer to the PSI product---To say that the competitor was totally unsuccessful would be a huge understatement! I finally told the Loctite people not to waste any more money, that the competitor did not have the ability to match the former product.

"I did not know at that time that PSI had been the manufactuer of our "Green Stuff". Loctite Corporation had given me the story that they'd stopped using the original formula because it caused cancer(A LIE!) and that it was made overseas(ALSO A LIE!)

"Later, after I'd given up trying to get Loctite's other manufacturer to match the "green", I contacted PSI to order their Blue/white putty and found out that PSI--Polymeric Systems Inc., was the manufacturer of the "Green". I told them what I'd been told by Loctite and the other manufacturer about the "Green Stuff" causing cancer. They sent me the MSDS on the "green stuff" and it came to light that the competitor and Loctite were spreading a totally false story about the PSI product causing cancer.

"*A note to all*--do not blindly believe rumors! --check it out before you believe what you read or hear. The truth is out there! Look for it!"

Sandra L. Garrity

Onimusha

• Hero Member
    • Grauenacht
« Reactie #4 Gepost op: mei 16, 2008, 11:31:11 am »

Weet iemand een winkel in Limburg waar je Balsahout kunt kopen ( dus die dunnen latjes in verschillende afmetingen en niet die platen), een online shop in Nederland mag natuurlijk ook
-=IF YOU MAKE SOMETHING IDIOTPROOF, THEY KEEP MAKING BETTER IDIOTS=-

wraith 2.5

• Hero Member
  • Enter Madness
« Reactie #5 Gepost op: mei 16, 2008, 03:47:53 pm »

Goed, ik zet hem er toch even bij, gezien ik er erg over te spreken was.

Het verwijderen van oude verf op modellen.

Voor zowel tin als plastic modellen, kan ik persoonlijk de Ravell Airbrush Cleaner aanraden. Deze substantie wordt, zoals het woord eigenlijk al wil doen geloven, gebruikt om airbrush tools mee te reinigen.

Hoe te gebruiken.

Men neme:

1 of meerdere modellen die van hun verf afwillen
1 flesje Ravell Airbrush Cleaner
1 Afsluitbare pot of fles ( je modellen moeten er wel in kunnen )
1 oude tandenborstel, liefst met zo fijn mogelijke haren
1 fles Dreft oid.

Gooi het flesje Cleaner leeg in je afsluitbare pot of fles. Het goedje is meerdere malen te gebruiken, dus niet weggooien na gebruik. Donderschaal hier dna ook je miniaturen in en laat dit zo even een half uurtje sudderen. Zo af en toe de pot even licht schudden en swirlen komt vaak wel ten goeden. Na dit halve uurtje, het model uit de substantie houden en met de tandenborstel, die ondertussen uitgerust is met een beetje groene zeep en warm water, even afboenen. Nu zou ongeveer 90 tot 95 procent van je verf er af moeten zijn. Niet blij met het resultaat, q.e.d nog te veel verf er op? gewoon nog een kwartiertje het hele recept herhalen. Daarna je modellen afspelen met koud water. Even lekker laten drogen ( in een oude handdoek op de verwarming werkt voor mij het best en het snelst ) en eet smakelijk ;)

P.S, mooie bijkomstigheid, het tast je lijm helemaal niet aan.

Kort samengevat

• Ravell Airbrush Cleaner
  • Oude verf van je mini's strippen
  • De meeste modelzaken verkopen het en een flesje heef tmij 4.50 gekost.
« Laatste verandering: mei 16, 2008, 03:53:01 pm door wraith 2.0 »
"Chaos.... is a ladder. Many who try to climb it fail, never get to try again. The fall breaks them. And some, are given a chance to clim, but refuse. They cling to their land, or their Gods, or love. Illusions. Only the ladder is real. The climb, is all there is......" ~ P. Baelish.

Dageraad

• Full Member
  • To poison, or not to poison..
« Reactie #6 Gepost op: mei 16, 2008, 03:54:48 pm »

Woudschim:

Is het ook te gebruiken voor plastic modellen?

Voor metalen modellen is thinner altijd preferabel, je krijgt ze weer als nieuw terug.
~*~ Little Mistress Darkstar ~*~

wraith 2.5

• Hero Member
  • Enter Madness
« Reactie #7 Gepost op: mei 16, 2008, 03:58:47 pm »

Woudschim:

Voor metalen modellen is thinner altijd preferabel, je krijgt ze weer als nieuw terug.
Dit werkt bijna net zo goed om eerlijk te zijn. En op plastic modellen werkt het ook prima ja ^^ Ze kunnen na de behandeling een beetje zacht en broos aanvoelen. Even onder de koude kraan en dan ios dat ook weer over.
"Chaos.... is a ladder. Many who try to climb it fail, never get to try again. The fall breaks them. And some, are given a chance to clim, but refuse. They cling to their land, or their Gods, or love. Illusions. Only the ladder is real. The climb, is all there is......" ~ P. Baelish.

Stefan van Dockum

• Administrator
  • Newbie
« Reactie #8 Gepost op: mei 25, 2008, 06:24:35 pm »

Heel goed idee deze sticky, ik ben hem aan het overzetten naar de mainsite. Dan is het makkelijker te onderhouden en op te zoeken.

Nielus

• Full Member
  • *beep*
« Reactie #9 Gepost op: juni 02, 2008, 03:17:11 pm »

Woudschim:

Dit werkt bijna net zo goed om eerlijk te zijn. En op plastic modellen werkt het ook prima ja ^^ Ze kunnen na de behandeling een beetje zacht en broos aanvoelen. Even onder de koude kraan en dan ios dat ook weer over.
Werkt het beter dan remvloeistof op plastic?

Onimusha

• Hero Member
    • Grauenacht
« Reactie #10 Gepost op: augustus 25, 2008, 02:42:40 pm »

Ijslollie stokjes, waar kun je deze kopen; ik weet dat ze per zak te koop zijn maar als je een enorme trek hebt in een paar honderd ijsjes is dat natuurlijk ook een optie :D. Ik kies er liever voor om de stokjes ergens per zak te kopen om scenery mee te maken, maar ik weet niet waar je dit kunt kopen, iemand....?
-=IF YOU MAKE SOMETHING IDIOTPROOF, THEY KEEP MAKING BETTER IDIOTS=-

wraith 2.5

• Hero Member
  • Enter Madness
« Reactie #11 Gepost op: september 02, 2008, 09:45:47 pm »

@Oni,

Een alternatief hiervoor, zijn de roerstaafjes die je bij iedere stations Kiosk stand kan stelen. Of zeg dat het voor een school project is (A)

sjefke

• Hero Member
  • bananaman
    • mijn blog
« Reactie #12 Gepost op: oktober 05, 2008, 04:46:04 pm »

robbelien swalmen verkoopt heel veel op[ het gebied qua handvaardigheid (schilderen, gieten, kleien) waaronder ook ijsstokjes, een zak kost iets van 5 euro met een paar honderd stokjes.
voor balsahout moet je naar de zwaluw modelbouw in montfort(roermond) gaan. hier kan je ook plasticard en andere dingen krijgen.

groetjes sjefke

Sander

• Full Member
    • Dark Gaming
« Reactie #13 Gepost op: oktober 06, 2008, 04:48:05 pm »

Als er iemand is die plaster gebruikt, liefst met HA moulds, of die er graag iets overwil schrijven  ;D

irongollem

• Hero Member
    • Iron Arts miniature painting
« Reactie #14 Gepost op: oktober 13, 2008, 12:06:57 am »

Kan iemand hier een duidelijk iets schrijven over:
  • Pasticard
  • Roze Foam
  • blauwe schuim
  • foambord

En eventueel de verschillen tussen roze foam, blauw foam, piepschuim (styrofoam) en isolatie platen (geen idee wat echte naam is)

Als laatste zou ik willen weten waar te halen in regio zoetermeer/den haag/Leiden. Foambord is iig. te halen bij kroonpart in Zoetermeer
Opzoek naar iets wargaming related? check http://irongames.weebly.com voor uitgebreide lijsten met links!
Pagina's: [1] 2 3 ... 12